As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

Top tip: in de Citadel zijn er meer plekken vrij, zeker op -2, en genoeg hoekplekken of plekken tussen twee palen beschikbaar. De C-klasse kun je daar op bijzonder onregelmatige basis tegenkomen (deze week wel, normaal gesproken niet).

Ik zie je trouwens regelmatig rijden, soms met je pa. De blauwe kleur die de Rover heeft staat bijzonder goed moet ik zeggen.
Ah grappig, ja het Citadel is nog mee uitgestorven inderdaad, ik kijk uit op de ingang van het Stadshuis ingang, dus dat is helemaal dichtbij voor me. Woon jij in de buurt ? Of werk in je in de buurt? Ik zal nog eens keer kijken of ik hem spot daar, ik kom nu er geen supermarkt zit nooit meer daar eigenlijk.

Ik rij tegenwoordig heel af en toe weer zelf, naar de fysio op woensdagmiddag en naar mijn ouders af en toe. Mijn vader is dus zijn 2e auto kwijt

Bedankt, ja eerlijk is eerlijk, de SW blijft een toffe auto vind ik. Natuurlijk heb ik een roze bril, maar de looks en de kleur zijn na al die jaren nog altijd fraai vind ik, en hij rijdt ook erg lekker. En inmiddels, maar daar heb ik de auto niet voor, zien mensen de auto ook echt staan. Best vaak kijken mensen even "wat is dat voor auto?"
Leuk verslag weer! Toch bijzonder zo’n eerste meeting met de FSO!
Bedankt. Ja ik ben, nee wij zijn, nog altijd blij met de auto. Grappig ook dat mensen toch best wel kijken er naar, dat was bij de Lancia toch heel anders. Niemand die ooit die auto zag. Maar die gekke vierkante auto doet het wat dat aangaat goed!

@MCW deze Mazda stond naast de Isuzu.Ik had je nog een foto beloofd!
54180605342_59c7c772d9_b.jpg


54181491261_8947575c62_b.jpg



De Rovee heeft weer verse APK, wel een hele aderlating want de aandrijfhoezen moesten aan beide vervangen worden, plus de stuurpennen . En dat zat dus zo goed vast, dat het mega tegenviel. Gelukkig gaat mijn raam nu wel weer goed dicht en tocht EN klappert vooral niet meer. De kachel hebben we maar laten zitten dat doe ik van het voorjaar zelf wel. De monteur die Rover blind kent was er niet.

Eigenlijk was het vooral onderhoud en slijtage, en geen gekke dingen hoewel de nieuwe accu van die vlak voor de aankoop er in was gezet, was niet meer goed. EN ook komen er nieuwe banden aan. Dat laatste vind ik ook niet zo erg, ben ik verlost van de Chinese die er nu onder zitten. Maar die zijn er ook bij aankoop ondergezet, en zijn dus nog geen 2 en half jaar oud. Zoveel heb ik ook neit gereden, dus dan vind ik het links ook wel vrij snel. Maar goed, ze kunnen gelukkig nog mee. Ik denk dat ik voor en achter ga omwisselen, en dan komend jaar eens kijken naar anderen, op dat punt mis de Hundee wel, want van 70 euro per Michelin band zit ik nu op ruim het dubbele. Maar ja dat is niet anders.

54181548461_defb565769_b.jpg

De broers zijn weer samen zeggen we dan maar!

54181780193_b286441661_b.jpg

De sleutelhanger is vandaag ook bezorgd, ik dacht dat het een grote portemonnee was, maar hij was mooi klein.

54181548456_ff5e512f4d_b.jpg

En de 45 heeft weer alle lampjes in het dashboard die werken, het blijft toch een Britse auto zeggen we dan maar ;)
 
54231584569_5c1599c8ca_b.jpg


Ik hoop dat iedereen een leuke kerst heeft gehad. Op FB kwam ik deze foto tegen, beetje shoppen en de kerstkaart voor 2025 is ook klaar :geek:


Met nog een paar dagen en dan is 2024 ook weer voorbij. Dan is het altijd wat reflecteren op het afgelopen jaar. Gelukkig voorbij aan de ene kant. Want zo leuk was het jaar niet vond ik. Mijn moeder is na vorig jaar dusdanig goed hersteld, dus dat is een fijn punt.

Ook dat we de Lancia ingeruild hebben op een Oost-Europees barrel, Poloneza, is een hoogtepunt van het jaar. Hoewel het wat sneller had gemogen en we er nu eigenlijk weinig plezier van hebben gehad, is natuurlijk jammer, maar goed dat halen we dubbel en dwars in in 2025. Vaak wordt gezegd dat zodra je een auto bezit, de lol weg is, maar gelukkig hebben wij dat niet. Nu al zin in de klusjes volgend jaar, gelukkig zijn ze niet zo spannend en is het vooral rijden en tripjes maken ermee.

Ander hoogtepunt is toch wel dat vriend en medeforumer @Marc 827 3500 in de buurt woont en we in 2024 heel vaak kunnen afspreken. Al dan niet samen met de Fryske Boy, Erin en ook mijn vader. Leuke events hebben bezocht of gewoon even op bezoek. Zeker omdat ik ook afgelopen jaar beperkt mobiel was, was dit een erg fijn iets. Die lijn zetten we in 2025 door. Van leuke Rovers raak je natuurlijk nooit zat. Helaas heeft onze foto de kalender van de Roverclub niet gehaald:
54146499153_fd43cd39cf_b.jpg


Het goede voornemen is om volgend jaar een foto van 3 rode auto's te maken, immers mist er hier eentje:
53734990697_560846c87b_b.jpg


Inmiddels rij ik zelf ook weer wat meer, dus dat is ook een grote plus!.

Voor 2025 durf ik inmiddels weer wat te plannen, voor mijn vader ook fijn. We hebben inmiddels 2 tripjes bedacht, de Oldtimerbeurs in Bremen. En als dat goed gaat, willen we kijken om in april of mei een buitenlands event te bezoeken. Mijn moeder begon ook al over vakantie, dus dat is een goed teken ook!

In de laatste weken van het jaar kwam er ook slecht nieuws, het ziekenhuis (en de fysio ook) denken dat mijn enkel niet meer volledig hersteld. Dat is een fikse domper, hoewel er volgens mijn fysio nog wel wat winst lijkt te halen, maar dan moet je vooral denken aan "het dagelijkse leven dingen" , dat knopje dan wel besef of hoe je het wilt noemen heb ik nog niet helemaal gevonden, laten we het maar zo noemen. Gelukkig is het inmiddels wel lopen zonder krukken.

Nouja nog even wat leuke dingen, anders is het ook zo deprimerend. :) Mijn Polonez collectie is weer wat gegroeid:

54230433147_002f94bf52_b.jpg

De Welly Polonez is aangekomen, helaas in het wit. Maar dat was mijn eigen schuld, bij de omschrijving stonden rode foto's, maar ik had niet goed gelezen dat het een witte zou zijn. Nouja even cool dacht ik zo.

54230433837_a482f25a91_b.jpg

Via Ebay heb ik een Franse folder gekocht. Deze is inmiddels ook aangekomen.

54231745760_67651841d3_b.jpg

Deze puzzel komt van Marktplaats, meneer heeft hem op de Autorai gekregen. Hij was blij dat ie niet naar een handelaar ging, maar naar een echte liefhebber.

54233981510_5527c9cc0c_b.jpg

Deze week ook nog even kijken in Joure naar deze, ik heb sowieso een lijstje van dingen die ik wil hebben (kachelroosters bijvoorbeeld, die zijn erg teer en moeilijk te verkrijgen). Ook leuk om eens weer op pad te gaan en te beunhazen.

Mijn vriend Adrian deelde pas deze Polonez:
54222792224_6739515281_b.jpg


54222954095_cd4ff932bd_b.jpg

De spoiler en het taxi-bordje vind ik erg leuk, maar vooral de roosters(?) op de mistlampen vind ik heel erg tof, die liggen inmiddels al in Polen op me te wachten.

54231585134_7484cac804_b.jpg

En dan nog een laatste portret van de Rovee's samen. Fijne jaarwisseling alvast!
 
Goed werk weer aan de Rovers. De SW had weer even liefde nodig maar ja, dan kun je ook weer voorruit. Nog even cosmetische dingetjes en dan is hij weer gelikt!

Mooie samenvatting van het jaar! Ik geniet nog vaak na van de evenementen en bezoekjes. Volgend jaar gaan we nog leuker en mooier maken met zijn allen!

Gezellig man.
 
Gaaf! Ik dacht nog, een verloren Polonez is opgedoken , maar het is een oude foto. Maar dat maakt het niet minder tof! Bedankt voor het delen Ralph!

@Marc 827 3500 zo is dat! 2025 gaan nog vaker iets ondernemen! Het mag van de baas. Die is immers dol op die lange boy.

@Mach1 , bedankt! Zodra ik wat langer kan rijden kom ik in style de BMW bekijken! Dat is voornemen voor 2025! Fijne jaarwisseling vast en groetjes aan Daniel. Fijne jaarwisseling alvast!
 
Mooie eindejaarsupdate Pjotr! Goed te lezen dat het met je moeder weer de goede kant op gaat, wel wat jammer van je eigen enkel maar als je ermee kunt autorijden en stukken kunt lopen in het dagelijkse leven kom je een heel eind natuurlijk.

Wat je vragen betreft eerder:
Ik woon min of meer in de buurt (Marsdijk) en werk op het stadhuis, dus je zult me ongekend vaak naar binnen of buiten hebben zien gaan zonder het te weten ;)
 
Het was alweer even geleden dat ik iets geplaatst heb, ik heb inmiddels wat meer "vrede" met mijn enkel en gelukkig blijkt er toch nog wat winst te zijn, lopen zonder krukken en pijnloos gaat op steeds grotere delen goed. Natuurlijk is het niet helemaal pijnvrij altijd, maar het gaat wel beter. Dingen als rijden gaan niet echt beter nog, maar ik heb nu een nieuwe oefening om daar ook wat er sterker in te worden. Ik ga nu weer in 1 dag in de week naar kantoor, meer voor het rijden eigenlijk.

54289658080_f0a82a300f_b.jpg

Dit is het beeld van elke maandag, maar het kan zijn dat dit op 1 februari afgelopen is, het beheer van de parkeergarage wordt overgenomen door een andere instantie, en die overgang gaat nu niet bepaald soepel. Letterlijk elk bericht met een update wordt gevolgd door "onze excuses, u mag het vorige bericht negeren, daar stond verkeerde informatie in." De SW heb ik inmiddels na veel pijn en moeite kunnen registeren, morgen maar weer bellen voor de FSO, de mensen begroeten nog niet met "Hoi P, daar ben je weer."

Goed, superveel is er niet gebeurd...
54233981510_5527c9cc0c_b.jpg

Deze week ook nog even kijken in Joure naar deze, ik heb sowieso een lijstje van dingen die ik wil hebben (kachelroosters bijvoorbeeld, die zijn erg teer en moeilijk te verkrijgen). Ook leuk om eens weer op pad te gaan en te beunhazen.

Dit was een flop, op de foto leek de auto mijn kleur te zijn, maar dat was ie dus niet. Nouja een zaterdag op pad met m'n vader is ook leuk natuurlijk.

Dinsdag wordt de SW uitgelijnd, Erin zou dit doen, maar die had last van wat een tijd terug een pandemie was. EN toen overleed de auto van zijn vader, dat had voorrang natuurlijk.

54287359802_e6b1b3e62b_b.jpg
[/url]
Mijn vader en ik heb nog een klusje aan de 45 gedaan, de kofferbak veren vervangen. Daarnaast gaan we het hemeltje vervangen. Zoals elke Rover (nouja behalve bij SW's met een opendakje) laat dit los. Via de Roverclub hebben we een adres van iemand die perfect werk levert, maar niet voor de hoofdprijs. Je levert dan je oude hemeltje in, die wordt dan voor de volgende klant geruild/gebruikt zeg maar. Ook doet hij deurpanelen, misschien doen we dat ook nog. Dan heeft mijn vader weer de mooiste 45 van Nederland.

54288483978_423f7fef11_b.jpg

Tijdens de vakantie had ik deze vlag gekocht, voor in de FSO, echter was het lusje stuk. Gelukkig heeft mijn moeder het gerepareerd, nu kan het straks in de auto hangen, wel besteedde 20 cent zeggen we dan maar!

54288478239_141a3d7e29_b.jpg

Niels, iemand die ik ken handelt in autootjes, hij appte me dat hij handel had die ik niet kon missen (hij had de FSO ook gespot in Eelde)
Online kwam ik ook nog leuke dingen tegen:
54289226441_f9710462da_b.jpg

Bij de MG-Roverclub op Facebook zag ik deze 25, inderdaad in dezelfde lavendelkleur zoals onze 45.

Ik ben ook lid van Engelse groepen op FB, bij de Rover 25 en 45 owners kwam deze voorbij. Naar verluid is dit de enige 45 in het geel. Zelf zou ik het niet kopen, maar ik vind het stiekem best wel cool.
54288483928_8389a123a7_b.jpg


Hoogtepunten zijn wel de Polonez dingen, in Polen zijn blijkbaar de meest coole of bizarre misschien, dingen gemaakt:

54287355772_05f8847ea8_b.jpg

Zoals dit anti-steenslag ding, en de mistlampen in de grille.

54287707447_69bb9cd9fa_b.jpg

Of deze spoiler, op deze hele mooie 1.6 injectie. Die helaas ook niet gratis is (de auto staat te koop, en kwam voorbij in Pasja Polonez)

54288483958_4ff77b1fe6_b.jpg

Ik meen dat deze Polonez uit de Dominicaanse Republiek komt, deze neus staat bast leuk vind ik.

Dit weekend ga ik met mijn vader naar Bremen, naar de Oldtimer Messe. We maken er een weekendje van, dus vrijdag weg en zondag terug. Plan is dat we onderweg wat wisselen qua rijden.. Nouja het gaat natuurlijk erom dat ik wat minder last krijg en wat langer kan rijden.
 
Bedankt voor de link PauseBreak! Daar ga ik me eens in verdiepen.

We gaan zo weg, ik ga het eerste stuk rijden, wel zin in. Ik zag op de socials al erg leuke dingen van Bremen voorbij komen, (Espace MK1, een Japanse hoek) De Rover is dinsdag uitgelijnd, het bedrijf ga me nog leuke woorden over deze "fraaie bijzondere auto". Dus die zijn ook in de pocket!

Ayo is ook al aan het logeren:
54289411471_4b6aa37210_b.jpg


Gisteren hebben we de FSO uit de parkeergarage gehaald, dat abonnement kon niet verlengd worden, (ik weet niets vriendelijks te zeggen, dus ik maak er geen woorden aan vuil)

Ik heb 2 filmpjes gemaakt, ik had het eigenlijk moeten doen bij het starten (ik ben een fotograaf, geen vlogger merk ik wel weer) Maar nu is te horen hoe zo'n lawaaibak het eigenlijk is :geek:


Hij wou niet starten, de accu overleden... Maar met de nieuwe accu loopt ie weer vol bombarie!

En daarna toen we de parking uitreden:


De accu zelf is dus nieuw, wel fijn dat hier ook de simpelheid weer gunstig is, deze accu is was de helft goedkoper in vergelijking met de Lancia.

54298294583_c8e78e5649_b.jpg

Ik vond de manier van bezorgen wel bijzonder, een label op de accu en gaan met die banaan.

Ik heb de FSO opgegeven voor Hoornsterzwaag oldtimerdag, dat zal denk ik de vuurdoop zijn voor 'm. Het wordt dan de parade van rode auto's. ( Marc Rover en de Fryske boy zijn Mazda zijn immers ook rood)
 
Laatst bewerkt:
Dat geluid van de 1481cc viercilinder: ik durf te zeggen dat ik het geluid nog weet te herinneren.
Jaaa dat geloof ik wel ja, het is ook echt de aloude motor. hij tikt als een oude Lada vind ik.

Je krijgt nog antwoord op je PB, ik wil daar even voor zitten, want 3 zinnen vind ik lelijk om als antwoord te geven. Maar om een teaser te geven, ik heb dit weekend gereden, dus vanaf april kunnen we afspreken :)

Nou er is een parkeergarage update..

Dit weekend was er ineens geld afgeschreven, dat bleek de parkeergarage te zijn. Vreemd want mijn vader zijn verzoek was afgewezen, het moest via mij gaan en bij was ie afgewezen. Nou er bleek wat mis te zijn gegaan.... (joh) maar het was door eindelijk een kundige mevrouw in orde gemaakt, en na 2 minuten had ik een bevestiging in mijn inbox.
54305609770_cc97e4bc6d_b.jpg

Dus vanmiddag mocht Poloneza weer naar de garage, het is toch te koud voor kleine poesje buiten. Oh nee dat zeg ik nu tegen Ayo als ze naar buiten wil en ik "op kantoor" aan het werk zit en dus in de tocht zit.
Het weekend in Bremen was erg leuk Ik zal er nog een mooi verlag van maken. Speciaal voor forumvriend MCW heb ik de vele bijzondere Mazda's op de foto gezet. Het Oostblok-gehalte was laag, 1 Trabant en in de "te koop hoek" een Wartburg. Van het hotel naar de Messe wel 2 Trabantjes gespot.

Waar Oostbloik matig was, maar Rover was onzichtbaar, geen enkele. Ook was er geen enkele Lada

Ik heb nog 2 leuke verhaaltjes, het rijden ging goed (nouja tot aan de file) dus daar ben ik heel blij mee. Dat geeft perspectief.

Nog mooier is het volgende:

Je hebt in Duitsland een magazine, 79oktan. dat is echt gericht op Oostblok auto's en de vroegere DDR. Ik ken het van OMMMA (en volg ze op F:cool: Zo wist ik dat ze een prachtig boek over Lada hebben gemaakt.
54305411244_3e4d466fbf_b.jpg

Van de begin jaren tot 1990, met veel prachtige foto's en onbekende feitjes. Op de beurs lag dat boek, 40 euro is niet al te duur voor een prachtig boek, maar als er 30 euro verzendkosten bij komen is het heftig.

Goed ik kocht dat boek dus en ook een magazine met een stuk over een Duitse Polonez. Omdat het boek zwaar is, zou ik het aan het einde van de middag ophalen. We hadden verkeerd betaald en spraken met een andere meneer, binnen 2 tellen hadden we het bedrag terug, maar toen vertelde hij dat hij de eigenaar was van de Polonez van de test, en van 20 (!!!) 125p's, waaronder de oudste nog bekende (nummer 4) . Ik krijg zijn kaartje, voor vragen/onderdelen moest ik maar bellen. MAAR nog toffer was wel "ga je naar OMMMA, laat het weten, daar moeten wat mee doen."

Polski FIAT is in de DDR verkocht, maar de Polonez niet, en ook in West-Duitsland was de Polonez geen succes, waar Lada het wel goed deed. In Duitsland zijn er ook een handje vol, misschien minder. Dus dit is wel heel cool. Blijkbaar is er geen enkele Caro meer daar.


Je hebt ook heel veel kraampjes , ik heb me eigenlijk ingehouden, nouja 6 autootjes voor 10 euro viel nog mee, maar eigenlijk is alles enorm duur. Ik had een boek in de hand, daar vroeg men 40 euro voor, de prijssticker van 3.99 zat er nog op. En ook de matchbox-jes van de Action en de Hotwheels van de 1 euro winkel lagen er voor 5 euro of meer. Er waren ook veel kraampjes met folders, helaas niet veel soeps (lees wat ik er voor wou betalen)

Ik heb wel een mooie aanwinst op de kop getikt, een originele perskit van Lada GMBH uit 2008. Compleet met cd-rom, folders van de Kalina, Priora en de 4x4, met zelfs een lijst van de mederwerkers en de fabriek. Dit was een wel uitgegeven 5 euro want de losse folders waren ook 5 euro

54305423848_e8414f46e2_b.jpg


54305173346_d3fbeeca82_b.jpg
 
Uiteindelijk komt alles goed. Zo'n overgang naar een andere provider voor de abonnementen kent altjd wat hikjes. Mooi dat ze er nu allemaal weer staan.
 
Was het gebruikelijk dat namen en foto's van werknemers op zo'n persmap stonden? Of was Lada destijds ook al zo'n kleinschalige organisatie in Duitsland dat dat wel kon?
 
Uiteindelijk komt alles goed. Zo'n overgang naar een andere provider voor de abonnementen kent altjd wat hikjes. Mooi dat ze er nu allemaal weer staan.
Ja laten we dat laatste maar zeggen ja. Had jij er ook last van of viel dat mee?
Iets voor jou Peter?
Dat is een mooie Kalina zeg! Hoewel ik als volgende auto een Hyudai wil, is dat wel eigenlijk veel toffer. Valt me om eerlijk te zijn nog wel mee qua prijs. Voorlopig komt er nog geen andere auto, maar zo'n (voor mijn doen) luxe Lada vind ik zeer begeerlijk.

30582586796_d65aecae19_b.jpg

Deze staat ook te koop, hier heb ik in het verleden eens in gereden
Aardig! Ben benieuwd

Lekker rauwe oostblokgeluid uit je Poloneza!
Kleine moeite, er waren een paar leuke exemplaren :)


Was het gebruikelijk dat namen en foto's van werknemers op zo'n persmap stonden? Of was Lada destijds ook al zo'n kleinschalige organisatie in Duitsland dat dat wel kon?
Pfoe dat is een geode vraag. Ik moet zeggen ik weet het neit helemaal. Je had in de hoogtij dagen Lada Deutschland, samen met Lada France waren zij echt bijna de leiders in export van Lada, dat is failliet gegaan.

Lada GMBH is eigenlijk een dealer/specialist die toen de import overgenomen heeft, dit was in samenwerking met Lada zelf. Dat was volgens mij niet zo heel groot meer, ik heb een bekende die daar gewerkt heeft en in zijn verhalen was het ook neit zo groot meer. En toch haalden ze nog best wat auto's naar Duitsland. (en werkten samen met Familie Snippe om Lada in ons land aan de man te brengen)

Lada GMBH bestaat nog steeds trouwens, zij halen niet meer Lada naar Duitsland, (dat wordt nu gedaan door Made in Russia en diens eigenaar) maar zijn nog wel specialist en ook bijna marktleider in onderdelen
 
Op naar Bremen!
54306269257_711082fa69_b.jpg

Het rijden ging best goed, maar bij de 2 file (deze) was het voor mijn enkel te. dus vrij snel daarna hebben we een bestuurders wissel gedaan.

54313203185_6ff33b8041_b.jpg

Hoewel Concorde mijn favo-campers zijn, (net als de goudkleurige Tabbert-caravans) mag deze Kabe er ook zijn. Pap zijn woorden "hier kunnen we jouw auto en onze Caravan wel op inruilen, en dan gaan je moeder en ik met Poloneza op pad."

We hadden een hotel, vrij dicht bij de Messe.
54307133556_bd0affef68_b.jpg

Zo lijkt het wat, maar het was wel een beetje een shabby hoekje, nadat we geïnstalleerd waren, ging ik even lopen , ik dacht laat ik even kijken hoe ver het is. nou dat viel dus heel erg mee, ik denk dat het met gewoon lopen 5 a 10 minuten lopen was, ik zigzagde natuurlijk wat.

54305979406_ecab025f98_b.jpg

Want hoe vaak zie je nog in het wild een RX7

54307133541_98399a5fd6_b.jpg

En route stond deze Nederlandse Trabant.

Ik heb nog even de VIP-parking bekeken
54306265762_c80486ed9d_b.jpg

Erg gaaf deze Chrysler Town & Country

54313008804_46758ef843_b.jpg

Hier zie je hoe groot de Messe is. Er is vanaf binnenkomst een hal met onderdelen, dan nog een hal met verkopers, dan heb je een hal met auto's voor de verkoop vooral, van chique bedijven. en de Porsche club. Dan heb je de volgende hal, ook weer auto's. De hoofdhal, met een groot VW / Autostad stand en het hoofdtheme( Japanse sportwagens) en een clubhal en dan nog een hal met club/verkoop en dan nog een hal met clubs en dan heb je nog 2 motorhallen. Aangevuld met een gang vol kraampjes, een restaurant EN 4(!) etages in de parkeergarage van particulieren (en bedrijven) die hun auto's willen verkopen.

Niet voor niets is de onderliggende opmerking ook "wij starten het seizoen." Omdat Bremen neit al te ver van Denemarken is, is het ook best daarop geïnd, Scandinavië dan bedoel ik.

54307133891_c7685aae93_b.jpg

Amerikaans is wel redelijk populair, maar eigenlijk is binnen voor 75% Duits.

54307374354_01b87494cc_b.jpg

Ik wist niet wat ik zag, een oude 505 Break in nieuwstaat, met ook nog de 3e zitrij.

54307386813_7b5901164b_b.jpg

Deze Clio automaat was ook prachtig, en stond te koop. Prachtig maar of ie 6000 op brengt, waag ik te betwijfelen. (sowieso is alles hier heel duur, het kan nog gekker, die auto komt in een volgend bericht voorbij, en is made in Italy)

54313008869_3cd274f29a_b.jpg

In en om Papenburg kom ik nog wel eens wat goedkopere Chinese modellen tegen, maar daar buiten kom ik niet veel verder dan een verdwaalde MG of een Ora. Een BYD sedan vond ik dus een erg leuke spot!

54311895362_1dde7dc289_b.jpg

Ik zag pas nadat ik op de foto had gedrukt, dat er mensen in zaten. De Zweden vonden het erg leuk dat ik een foto maakte, grappige import, deze rechtsgestuurde Volvo!

Toen liep ik maar weer richting het hotel en was het tijd om ergens wat te eten. We hadden natuurlijk niet gereserveerd, en het was vrijdag avond, en dus ook nog eens druk dankzij de Messe (maar dat wisten we niet nog)
54307374084_e3eec93e16_b.jpg

Ook bleek er een voetbal wedstrijd te zijn, grappig is deze foto. De politiebusjes gingen blijkbaar naar een wedstrijd, de zwaailampen waren aan, behalve toen alles stilstond bij het stoplicht, om daarna bij het rijden weer aan te gaan.

54313002549_7efc38cff4_b.jpg

En zo kwamen wij deze Chinees, met een inrichting die niet zou misstaan in "onze Chinees Indische restaurants", er was geen rijsttafel, maar ja we zijn ook niet in Nederland.

Met volle maagjes gingen we weer naar het hotel en dan op naar de volgende dag. (dat bericht komt morgen)
 
Leuk verslag!
Bedankt Ivo!

Bremen is echt een aanrader, er is ook veel Kever-spul (ook onderdelen en ditjes en datjes!) . En er waren ook erg mooie Kevers! Naast de Mazda's voor MCW neem ik ook wel wat extra Kevers mee. :) En er waren ook een paar hele bijzondere!
 
Mooie spots ook, die Clio is echt tiptop zeg! 505 Break nog goede herinneringen aan van vroeger, die zie je bijna nooit meer rijden in het wild. Leuk dat die er toch nog wel zijn!
 
.
Ik zit weer even in de fase dat mijn enkel erg zeer doet, ik heb meer oefeningen die zwaarder zijn, en ik beweeg ook meer. Dus de cirkel van pijn proberen we door te prikken, dat gaat og niet zo snel helaas.


Dus ik kijk wat meer series en computer wat minder, dus Bremen komt wel, maar even iets later.


Allereerst hebben we vorig jaar nog een fotoshoot met Poloneza gedaan:
54288478244_c3b2d6ae6a_c.jpg


54288668070_1b39dc525d_c.jpg


54288478219_946dd9c2f4_c.jpg


54288241586_564c417613_c.jpg
 
Daarnaast zijn mijn vader en ik naar Rovee geweest. Helaas ging de beste monteur ooit weg, maar gelukkig is de Roverkennis gewaarborgd.

54346458733_015f0b34dd_c.jpg


54345338942_171113ede3_c.jpg


Zo in wit vind ik een 25 heel erg leuk, beetje creme kleurig ook deze kleur.


54346437144_9fe48e0a93_c.jpg

Even dacht ik dat dit de ex van de Fryske Boy, was, gelukkig niet.

54346646620_a46f5b3923_c.jpg

Achteraf wou ik de auto verzetten, want een SW-duo is nog toffer, waarom dat bij mijn aankomst hier geen rekening is gehouden (en er een vreemde auto stond) geen idee!

54346224311_dfdd352b7b_c.jpg

Nee dit is geen handelsauto, dit prachtexemplaar is van vriend en medeforummer Thomas. (de SW hierboven is van zijn moeder, nu we toch aan het roddelen zijn kan ik deze info wel delen. )

De dag zelf was ik erg blij, ik was de rijder naar Assendelft.
 
Zaterdag heb ik de eerste rit in Poloneza gemaakt. Vriend Marc, de bekende forummer, vierde zijn verjaardag. Omdat ik wist dat onze vriend Thomas er ook was, ook zo'n Roverboy, dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om met Poloneza te gaan.

Het weer was redelijk, dus ik ging mooi op pad.
54346458738_2fb2e2de4a_c.jpg

Eerst nog even prutsen met de radio, helaas krijg ik de FM-transmitter nog neit helemaal werkend. Wel heb ik radio 2 kunnen vinden. Ik begreep van mijn Poolse vriend dat er destijds andere frequenties , dus 108 wordt mission impossible.
54345338847_503718399a_c.jpg

Nouja, dit is radio 2, ik heb maar een boxje meegenomen, zodat ik kon genieten van leuke muziek via Apple Music.(er reed op zaterdag een debiel met Barbra Streisand op standje 100)

54346224351_668cf15eba_c.jpg

Een of andere malloot (niet op de foto te zien) blokkeerde de wasplaats, een slimmerik in Rovee zette hem er naast, ik dacht, dat moet ik ook maar doen.

54346646705_4661c45853_c.jpg

Vriend Thomas maakte deze foto

Na Thomas (eindelijk) Poloneza hebben kunnen laten zien, stond er EINDELIJK ,na ons ritje, een geweldige auto op de inrit van @Marc 827 3500
54346224346_c451c95082_c.jpg


Terugrijden was wel even wennen, hoewel ik 1x in de week naar kantoor ga in donker, is een buitengebied toch iets anders. Maar eerlijk is eerlijk, dit is wel een mooi uitzicht;
54346437094_27fae08a07_c.jpg


54345338912_0c9f01e190_c.jpg

Natuurlijk in goede orde goed teruggekomen.

Eind maart is de volgende rit, dan rij ik mee met een Oost-Europese rit, daar heb ik zin in. Voor die tijd gaan we nog wel het oliefilter vervangen en ook wat andere kleine klusjes.

Ik merk nu wel dat ik tevreden ben met de auto's, de SW is de fijnste auto die ik had, mooie looks, hij rijdt erg fijn en heeft een open dak. Poloneza heeft alles wat we willen in een hobby auto, hij rijdt anders dan de Rovers, heeft gekke nukken, maar als je er heen loopt, komt de smile op mijn gezicht, erg om te zeggen maar misschien wel meer dan dat Lancia ooit gedaan heeft.
Het is ook leuk dat ik nu contact heb met een leuke community, mijn Poolse vrienden en bekenden vinden het geweldig , en ook in de Oost-Europa-wereld is het "Wat een leuke auto" en niet "oh nouja het is geen Lada hoor."

Vrijdag zag ik deze vriend nog:
54345338972_71b622c53f_c.jpg
 
Dat instrumentarium is echt gaaf!

Je parkeert trouwens lekker dicht op de muur, of lijkt dat zo?
 
Dat instrumentarium is echt gaaf!

Je parkeert trouwens lekker dicht op de muur, of lijkt dat zo?
Nou ik zet hem inderdaad vrij dicht op de wand, maar nu iets te, want de kofferbak kon niet open. Ik zit nog te denken om de auto te verplaatsen , naar het hoekplekje waar er achter wat meer ruimte is, deze plek is verder ideaal maar de plek is vrij dicht tegen de muur ja.

Ik vertelde het ook pas aan Marc, maar hier was FSO een budget auto, maar in Polen was dit wel de (hogere) middenklasse in tijd van het communisme, dus hij is naar verhouding ook best luxe. Dat is ook de reden waarom de auto het beter in het Westen deed en niet eens naar de DDR is geëxporteerd. Daar was ie te duur voor.



Ik zag je Polonez en Rover laatst staan in de parkeergarage. Zag er ook in het echt goed uit (y)
Beterschap met de enkel!
Ik dacht dat ik dit had meegenomen. Nou niet dus! Bedankt en bedankt!

Was jij met de Mercedes? Ik zag namelijk een C-klasse staan en moest ook meteen aan je denken!
 
Yes, en donderdagavond weer te zien daar.
Ik had ooit een collega, die zou daaop zeggen "I keep it in the holes! " ;)


Blijft een geweldig ding. Instrumentarium is ook gaaf. Heb ook wel een zwak voor Ost-Mobile.
Ja tof he? Ik vind het ook erg mooi, dit is dan ook het oer instrumentarium, dankzij de injectie modellen kwam er een andere.

Stil staan en 2500 toeren, piepende banden weg? Mooie foto’s en een gezellige middag, wat wil je nog meer!
Haha, nou, ik moet eerlijk toegeven dat ik de choke nog niet helemaal onder de knie heb, hij maakte nu teveel toeren, maar dit was eigenlijk pas de 1e echte rit ermee, dus ik ben dat nog een beetje aan 't klooien!
 
Is de oliedruk dan niet wat laag? Koude motor = dikke olie + redelijk wat toeren = hoge druk...
Ik moet je zeggen ik heb geen idee. Ik weet wel dat de meter (netals de benzinemeter) bij starten niet meteen goed staat, maar eerst als een voltmeter heen en weer slaat.

Ik denk dat ook wel dat ik nog beter de choke onder de knie moet hebben, daar heb ik ook nog niet helemaal gevoel voor. De choke is namelijk niet automatisch, maar moet je zelf regelen.
Was gezellig dat je er was Peter! En gaaf om weer even mee te toeren in de Polonez.
Ja en nu zaterdag alweer he? Ik zal nog even overleggen met welke voiture, immers alle cadeau's moeten mee. Misschien toch maar een KIA, dan laat ik me rijden ;)

Goed vrijdag was ik vrij, dus ik had met mijn vader afgesproken om een paar klusjes te doen aan Poloneza. Olie-verversen en olie-filter verwisselen.

Nou dat werd een flop, we kregen de stop er niet af, dus er werd een hulplijn ingeschakeld, Erin. Gisteren op de brug, en binnen no time de kering eraf, olie eruit en nieuw filter erop en nieuwe olie erin. Ook hebben we even goed gekeken naar de tank. Het lijkt er inderdaad op dat de pakking van de tank de boosdoener is, niet dat de auto lekt, maar meer "een dop die net niet helemaal goed afsluit en er af en toe bij groot volume iets overstroomt."

Voor een roestgevoelige auto (hoewel ik altijd positief ben over de grootste "Oostblok-rommel" kan ik niet anders zeggen) is de bodem nog bijzonder hard, nog een pluspunt dus.

Maar de vrijdag was niet helemaal mislukt, ik heb het achterlicht vervangen, dus de plakbandversie is weg, mooi dat er ook lampjes in zaten, want in de 45 was het remlicht stuk, dus fraai hergebruik dus!

54363147571_a7d2812841_c.jpg

Dit is mijn radio, die heeft andere fm- frequenties als wij hebben, ik was eigenlijk van plan om mijn FM-transmitter te gebruiken, maar dat kreeg ik niet werkend. Logisch wat ik gebruik 108.0 en hij gaat maar tot veel minder.

Maar na wat prutsen en een halve lege telefoon is het me gelukt:
54363369353_48ba6c1593_c.jpg

Gelukkig is andere vrije of aangeraden zender 87.5 wel te vinden, dus ik kan eindelijk ook in Poloneza Apple music draaien. Blij om ook, mijn Poolse vriend zei me al dat ik waarschijnlijk een andere radio nodig zou zijn, maar neit dus. Verbazingwekkend goed geluid komt ook uit de ene box, het is natuurlijk geen superieure kwaliteit.

Tot slot hangt nu het Polska-vlaggetje ook:
54362272582_072433bd8c_c.jpg


EN hij staat weer veilig onderdak:
54363352884_dbb0d79766_c.jpg

Ik moet wel heel erg wennen aan dat mensen kijken naar de auto, misschien omdat het een lawaai-papegaai is of omdat ie vierkant is. Ik zelf ben er natuurlijk erg blij mee, maar ik ben ook erg blij dat mijn vader er ook weer veel lol in heeft, de kleine prutsdingen , en als hij bij hen bezig is, dat mensen vragen wat het is enzo, dat is erg leuk vind ik.

Terwijl de Lancia bij liefhebber veel hoger in de pikorde staat, hadden we het daar niet mee.

Nu met mooie weer beginnen de handen te jeuken, om de auto goed te wassen, poetsen. En alle andere kleine klusjes, het was laat in het jaar dat ie kwam, dus het echte genieten gaat nu pas echt beginnen.

Hoewel je vaak denkt, Oostblok dus veel leuks was er (vroeger) niet, maar er is door de jaren heel veel gemaakt, ik kwam dus dit tegen:
54363352759_42b466745e_c.jpg

Helaas was deze al verkocht, dus het wordt FB en Ebay in de gaten houden.

54362272377_9009aaa8ef_c.jpg

Szymon, iemand die ik al eens benoemd heb ( hij heeft een site over Polonez in het buitenland) kwam dit magazine tegen, het is een uitgave van de importeur, ik herhaal mezelf nog maar een keer; dus het wordt FB en Ebay in de gaten houden.

Blogger Auta - ocalić od zapomnienia schreef over deze Polonez, het stukje is erg leuk om te lezen.
54363778149_5d8c35cc93_c.jpg

FSO Polonez Caro MR'91 in Rood

Tijd voor een post met meer zonneschijn. Laat de rode Polonez een pauze zijn van de bewolkte en grijze dagen buiten de ramen.

Polonez Caro heeft meerdere keren de kans gehad om de held van mijn posts te zijn. Normaal echter was dit de meer voorkomende versie van MR'93. Deze keer stoppen we bij MR'91, wat zo heet. "smalle" Caro.
De foto's zijn genomen tijdens de 2e Szamotula Classics Convention in 2024. Foto's zijn typisch voor dit soort evenement en laten slechts enkele elementen zien die kenmerkend zijn voor het MR'91 model.

De rode kleurcode L80 was vrij vaak te zien in de "smalle" Caro. Het moet gezegd worden dat hij past bij deze versie van Polonez.
Red Polonez had wat geluk en kreeg vintage kentekenplaten. Momenteel is in veel provincies de minimale leeftijd van een auto 40 jaar. Daarom moeten zelfs de oudste exemplaren van Polonez Caro nog even wachten op gele borden.

Sommigen vinden dat de productie van Poloneza precies op MR'91 had moeten eindigen. Het was nog niet voorbij, er waren er meer. Wel moet toegeven dat in tegenstelling tot de jongere versies van de "smalle" Caro nu youngtimer mag worden genoemd. Het is een link tussen de eerste en de laatste versies die al ontstaan tijdens Daewoo's tijdperk.

Als afsluiter nog een paar woorden over de specifiek rode Polonese. De uitvoering werd aangeduid als 1.5 GLE, dat is een motor met een inhoud van 1481 cm3, die nog op de carb zat.
De GLE-marks losmaken:
G - gemoderniseerd carrosserie type voorbereid op Caro uitvoering,
L - luxe afwerking, alle Caro Poloneses zijn in deze specificatie gebouwd,
E - zuinige gasmotor met elektronische ontsteking.

Een van de reacties is dat de smalle, de laatste echte Polonez is. Na de smalle was alles anders, en niet meer zoals de oer Polonez. Wel is dit eigenlijk een betere auto. Maar het verschil volgens deze gebruiker best enorm.

Ach in alles denk ik, wat een geluk dat we Poloneza hebben nu, nog elke keer als ik naar de auto kijk, denk ik "Wat fijn dat we onze vriend hebben gevonden,"
 
Laatst bewerkt:
Hey Peter,

Zoals wel vaker loop ik weer hopeloos achter op het forum, maar ben nu weer bij in je topic en ook het mijne:geek:

Mooi verslag en het was heel gezellig jou en je vader weer bij Rovee te zien en daarna in het mooie Drenthe, hoewel de aanleiding bij Rovee natuurlijk niet leuk is voor de Rover liefhebbers.
Erg gaaf om mee te rijden in de FSO, echt een uniek stukje geschiedenis en geweldig wat je er allemaal over weet. Het was ook geen toeval dat ik daarna ook op zoek ging naar video's en oude tests ;).
We zien elkaar zaterdag weer he?!
 
Onze HX-99-XD had ook zo'n goede bodem. Die auto roestte overal behalve aan de onderkant.
Die oliedrukmeter zou ik me geen zorgen over maken. Dat was bij de onze ook niet zo'n precisie-instrument.
 
Ha @Thomas3006 , ja vooral jouw topic is helemaal gekaapt he? Door een blauwe Rover-rijder, vreselijk die lui.

Voor ons samen is het ook mooi dat onze grote (vooral qua lengte) vriend nu hier woont, dan zien wij elkaar ook vaker he?

FSO is inderdaad tof he? Zoals een wijs man zei, je kent hem misschien, als je meegereden hebt, dan snap je helemaal waarom iemand dit tof vind.

Ik ben nog geen Thomipedia hoor maar er is zoveel grappigs over te vinden, ik ben op FB naast wat Oostblok-groepen, ook lid van FSO en Polonez groepen, maar er is zoveel leuks te vinden. Ik wil dan ook alles lezen en opslaan. Ik snap wel dat FSO nu na Rover-jouw merk is, immers zit er een Rover-motor in, de 1.4 en zouden er 45 en 25's gebouwd worden in de fabriek.

Inderdaad, tot zaterdag. Wij zijn er begin van de middag, neem jij de Coupé mee? Het wordt echt mooi lente weer!
 
Onze HX-99-XD had ook zo'n goede bodem. Die auto roestte overal behalve aan de onderkant.
Die oliedrukmeter zou ik me geen zorgen over maken. Dat was bij de onze ook niet zo'n precisie-instrument.
Ja, van Ola, die als dame haar Polonez heeft opgeknapt en dingen gedaan heeft waar zelfs Erin misschien jaloers op wordt, zei me al , Polonez kan roesten op echt de meest rare plakken (midden op het dak ofzo)

En de benzine-meter, hoe was die? Dat moet ik ook nog uitvinden
 
De benzinemotor was ook niet stabiel, in bochten zag je dat de meter een andere waarde doorgaf. En de Polonez kon best hangen in een bocht.
 
Terug
Bovenaan