Is de oliedruk dan niet wat laag? Koude motor = dikke olie + redelijk wat toeren = hoge druk...
Ik moet je zeggen ik heb geen idee. Ik weet wel dat de meter (netals de benzinemeter) bij starten niet meteen goed staat, maar eerst als een voltmeter heen en weer slaat.
Ik denk dat ook wel dat ik nog beter de choke onder de knie moet hebben, daar heb ik ook nog niet helemaal gevoel voor. De choke is namelijk niet automatisch, maar moet je zelf regelen.
Was gezellig dat je er was Peter! En gaaf om weer even mee te toeren in de Polonez.
Ja en nu zaterdag alweer he? Ik zal nog even overleggen met welke voiture, immers alle cadeau's moeten mee. Misschien toch maar een KIA, dan laat ik me rijden
Goed vrijdag was ik vrij, dus ik had met mijn vader afgesproken om een paar klusjes te doen aan Poloneza. Olie-verversen en olie-filter verwisselen.
Nou dat werd een flop, we kregen de stop er niet af, dus er werd een hulplijn ingeschakeld, Erin. Gisteren op de brug, en binnen no time de kering eraf, olie eruit en nieuw filter erop en nieuwe olie erin. Ook hebben we even goed gekeken naar de tank. Het lijkt er inderdaad op dat de pakking van de tank de boosdoener is, niet dat de auto lekt, maar meer "een dop die net niet helemaal goed afsluit en er af en toe bij groot volume iets overstroomt."
Voor een roestgevoelige auto (hoewel ik altijd positief ben over de grootste "Oostblok-rommel" kan ik niet anders zeggen) is de bodem nog bijzonder hard, nog een pluspunt dus.
Maar de vrijdag was niet helemaal mislukt, ik heb het achterlicht vervangen, dus de plakbandversie is weg, mooi dat er ook lampjes in zaten, want in de 45 was het remlicht stuk, dus fraai hergebruik dus!
Dit is mijn radio, die heeft andere fm- frequenties als wij hebben, ik was eigenlijk van plan om mijn FM-transmitter te gebruiken, maar dat kreeg ik niet werkend. Logisch wat ik gebruik 108.0 en hij gaat maar tot veel minder.
Maar na wat prutsen en een halve lege telefoon is het me gelukt:
Gelukkig is andere vrije of aangeraden zender 87.5 wel te vinden, dus ik kan eindelijk ook in Poloneza Apple music draaien. Blij om ook, mijn Poolse vriend zei me al dat ik waarschijnlijk een andere radio nodig zou zijn, maar neit dus. Verbazingwekkend goed geluid komt ook uit de ene box, het is natuurlijk geen superieure kwaliteit.
Tot slot hangt nu het Polska-vlaggetje ook:
EN hij staat weer veilig onderdak:
Ik moet wel heel erg wennen aan dat mensen kijken naar de auto, misschien omdat het een lawaai-papegaai is of omdat ie vierkant is. Ik zelf ben er natuurlijk erg blij mee, maar ik ben ook erg blij dat mijn vader er ook weer veel lol in heeft, de kleine prutsdingen , en als hij bij hen bezig is, dat mensen vragen wat het is enzo, dat is erg leuk vind ik.
Terwijl de Lancia bij liefhebber veel hoger in de pikorde staat, hadden we het daar niet mee.
Nu met mooie weer beginnen de handen te jeuken, om de auto goed te wassen, poetsen. En alle andere kleine klusjes, het was laat in het jaar dat ie kwam, dus het echte genieten gaat nu pas echt beginnen.
Hoewel je vaak denkt, Oostblok dus veel leuks was er (vroeger) niet, maar er is door de jaren heel veel gemaakt, ik kwam dus dit tegen:
Helaas was deze al verkocht, dus het wordt FB en Ebay in de gaten houden.
Szymon, iemand die ik al eens benoemd heb ( hij heeft een site over Polonez in het buitenland) kwam dit magazine tegen, het is een uitgave van de importeur, ik herhaal mezelf nog maar een keer; dus het wordt FB en Ebay in de gaten houden.
Blogger Auta - ocalić od zapomnienia schreef over deze Polonez, het stukje is erg leuk om te lezen.
FSO Polonez Caro MR'91 in Rood
Tijd voor een post met meer zonneschijn. Laat de rode Polonez een pauze zijn van de bewolkte en grijze dagen buiten de ramen.
Polonez Caro heeft meerdere keren de kans gehad om de held van mijn posts te zijn. Normaal echter was dit de meer voorkomende versie van MR'93. Deze keer stoppen we bij MR'91, wat zo heet. "smalle" Caro.
De foto's zijn genomen tijdens de 2e Szamotula Classics Convention in 2024. Foto's zijn typisch voor dit soort evenement en laten slechts enkele elementen zien die kenmerkend zijn voor het MR'91 model.
De rode kleurcode L80 was vrij vaak te zien in de "smalle" Caro. Het moet gezegd worden dat hij past bij deze versie van Polonez.
Red Polonez had wat geluk en kreeg vintage kentekenplaten. Momenteel is in veel provincies de minimale leeftijd van een auto 40 jaar. Daarom moeten zelfs de oudste exemplaren van Polonez Caro nog even wachten op gele borden.
Sommigen vinden dat de productie van Poloneza precies op MR'91 had moeten eindigen. Het was nog niet voorbij, er waren er meer. Wel moet toegeven dat in tegenstelling tot de jongere versies van de "smalle" Caro nu youngtimer mag worden genoemd. Het is een link tussen de eerste en de laatste versies die al ontstaan tijdens Daewoo's tijdperk.
Als afsluiter nog een paar woorden over de specifiek rode Polonese. De uitvoering werd aangeduid als 1.5 GLE, dat is een motor met een inhoud van 1481 cm3, die nog op de carb zat.
De GLE-marks losmaken:
G - gemoderniseerd carrosserie type voorbereid op Caro uitvoering,
L - luxe afwerking, alle Caro Poloneses zijn in deze specificatie gebouwd,
E - zuinige gasmotor met elektronische ontsteking.
Een van de reacties is dat de smalle, de laatste echte Polonez is. Na de smalle was alles anders, en niet meer zoals de oer Polonez. Wel is dit eigenlijk een betere auto. Maar het verschil volgens deze gebruiker best enorm.
Ach in alles denk ik, wat een geluk dat we Poloneza hebben nu, nog elke keer als ik naar de auto kijk, denk ik "Wat fijn dat we onze vriend hebben gevonden,"