Apk (uitstoot) voorbereiden 1998

Dennis 1521711

Net ingestapt
Wat kan ik doen om mijn auto zo goed mogelijk door de keuring te laten komen? Ik heb een Opel Corsa uit 1998 en wil zoveel mogelijk zelf onderhouden.

Ik vraag me laatst af of ik uitstoot kan verminderen omdat dat iets is wat ik niet kan zien, ik heb wel een obd2 scanner besteld op Aliexpress maar ik weet niet wat die allemaal kan en ik weet ook niet hoe ze mijn auto uitstoot testen.

Ik heb de keuring in januari en heb tot nu toe de bougies vervangen, de olie ververst inclusief filter, luchtfilter schoongemaakt en aan de hele onderkant en onder de motorkap alle rubbers gecontroleerd en ingespoten met siliconenspray.
Het enigste wat ik kon vinden is een roestgat van 2x3 cm in de wielkast.

Alle tips zijn welkom,

Je krijgt gewoon een 4 gas meting. Dus ze steken een meetsonde in je uitlaat geven even gas en als de waarden goed zijn is het goedkeur.

Daar kun je zelf niet veel aan veranderen. De kans bestaat overigens dat je met een "98 nog geen OBD protocol hebt. Dit was toen nog niet verplicht maar verschilt dus heel erg per auto.
Ik ben geen Corsa expert dus geen idee hoe het bij die zit.

Volgens mij heeft de Corsa B nog geen standaard OBD protocol, dus grote kans dat je deze niet kunt uitlezen. Alleen met Opels eigen OP-COM is het mogelijk. Op het Opelforum is er vast wel iemand die er een wil uitlenen. Wat de APK betreft zou je de auto ook eerst kunnen voorkeuren en dan zelf de reparatiepunten repareren. Aan de uitstoot kun je zelf niet zoveel doen, maar ik denk ook niet dat die daar snel op wordt afgekeurd. Roest is eerder een puntje van aandacht.

Terug
Bovenaan