APK-keuringsbewijs nodig in België voor auto van 2 jaar?

Nicolas 9536075

Net ingestapt
Hoi, ik werk in België met een 2 jaar oude auto met Nederlandse nummerplaat. Ik heb gelezen dat in Nederland het keuringsbewijs niet verplicht in de auto aanwezig moet zijn, maar hier in België wel. Nu heb ik na weken rijden met deze auto beseft dat er geen APK-keuringsbewijs in de auto zit. Is dit normaal aangezien de wagen nog geen 4 jaar oud is, of kan ik hierdoor echt in de problemen komen? Als ik in België gecontroleerd word, volstaat het dan het kentekenbewijs-kaartje te tonen, waarop de politie dan kan zien dat de auto maar 2 jaar oud en dus nog gekeurd is, of hebben ze specifiek dat keuringsbewijs nodig?

Je auto is in Nederland geregistreerd dus moet voldoen aan de Nederlandse eisen, dus ook APK gekeurd zijn vanaf het moment dat het in Nederland verplicht is.
Daar krijg je echt geen problemen mee als je in België aangehouden wordt.

Niks aan de hand zolang de APK-datum nog niet verstreken is. Voor het bekijken van de datum kun je je kenteken invoeren op RDW.nl.

Ai hoe moet ik dat dan na augustus volgend jaar doen? dan is mijn auto 50 en hoeft dan helemaal niet meer apk gekeurd te zijno_O Ik rij er heel Europa mee door

Met een auto van 2 jaar oud kun je helemaal geen APK keuringsbewijs hebben.
Een benzine auto hoeft pas voor het eerst van 4 jaar gekeurd worden, een diesel of LPG na 3 jaar.
Dus kun je helemaal geen bewijs hebben of tonen.

Naast de verplichte apk kun je een auto ook geheel vrijwillig apk laten keuren, zowel met een hele jonge auto als met een 50+.
Het gebeurt in de praktijk maar heel weinig, maar je krijgt dan wel netjes een geldig keuringsrapport met geldigheidsdatum.;)

Terug
Bovenaan