Andere auto: keuzehulp

Ronald 1169855

Net ingestapt
Hallo,

Ik rijdt nu ca 5 jaar een Citroen C3 diesel uit 2012 (4 cilinder e-hdi) , maar ben aan het kijken voor wat anders.

Wil het liefst een stoerdere auto, max 10.000. Ook iets ruimere kofferbak. Maandelijkse kosten mogen tot max 100 euro per maand stijgen.

Zoek wel een auto zonder hoog verbruik, maar toch met redelijk koppel bij laag toerental. Ik denk weer een diesel motor, rijdt toch wel heerlijk, al rijdt ik minder dan 20.000 km/jaar.

Ik heb al wat suggesties:
- BMW 1 serie
- Alfa Giulietta
- Citroën DS4
- Volvo V40

Dus niet een al te grote/zware auto ivm maandlasten.

Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan en waarom?
Ben benieuwd.

Met 20dkm per jaar zou ik niet voor een diesel gaan.
Maar uit jouw opties, Alfa Romeo Giuetta en anders de V40 en dan een D4. De DS4 vind ik niet mooi, de 1 serie vind ik alleen het laatste model mooi, maar daar is je budget te laag voor.

De 4 cilinder diesels van BMW van voor 2007 zijn betrouwbaar (M47 motor) maar de bouwjaren 2008 en 2009 kregen de N47 motor waarvan bekend is dat de distributieketting een zwak punt is. Vanaf 2010 zouden deze weer beter moeten zijn. Ik heb zelf ongeveer een jaar in een 118d uit 2005 gereden (met de M47 motor dus) en vond het een hele fijne auto die ook nog eens heerlijk strak stuurt. Qua ruimte achterin is het geen 7-serie natuurlijk maar voor kinderen/kleine mensen is het daar prima toeven. De kofferbak vond ik verassend ruim.

Mazda RX8 zei:
Maar uit jou opties, Alfa Romeo Giuetta en anders de V40 en dan een D4. De DS4 vind ik niet mooi, de 1 serie vind ik alleen het laatste model mooi, maar daar is je budget te laag voor.

Hey, Epica.
Of is het toeval dat jullie beide niet weten wanneer jou of jouw te gebruiken?

haarr zei:
Mazda RX8 zei:
Maar uit jou opties, Alfa Romeo Giuetta en anders de V40 en dan een D4. De DS4 vind ik niet mooi, de 1 serie vind ik alleen het laatste model mooi, maar daar is je budget te laag voor.

Hey, Epica.
Wie is Epica?

Mazda RX8 zei:
haarr zei:
Mazda RX8 zei:

Hey, Epica.
Wie is Epica?

Jouw oude nickname, of eigenlijk moet ik account zeggen.

haarr zei:
Mazda RX8 zei:
haarr zei:
Mazda RX8 zei:

Hey, Epica.
Wie is Epica?

Nee die naam ken ik niet en heb ik ook nooit gebruikt. Het probleem is dat ik niet goed ben in het typen op een smartphone, en daar veel moet verbeteren en wel eens teveel wis en dan niet de moeite neem om het terug te lezen.

Een ds4 met de 1.6 blue hdi, als die er is in je budget. De blue hdi heeft namelijk behoorlijk meer koppel dan de e-hdi

Alternatief een c4?

Alle 4 zijn leuke keuzes.

De Giulietta spreekt mij erg aan, vanwege de fraaie vormgeving.
De DS 4 vanwege de exclusieve en bijzondere vormgeving, en fijne motor.
De V40 vanwege het grote aanbod, en in de D4 de krachtige motor.
Als je de vering van een Citroën gewend bent dan zou ik geen 1 serie kiezen, deze auto is het meest sportief, de auto is t.o.v. de andere 3 wel relatief duur, en de motoren waren een aantal jaren niet erg betrouwbaar.
De V40 en 1 zijn relatief klein voor deze klasse.

Ik zou er gewoon mee gaan rijden, en kijken of je er prettig in zit.

Mazda RX8 zei:
haarr zei:
Mazda RX8 zei:
haarr zei:
Mazda RX8 zei:

Hey, Epica.
Wie is Epica?

Nee die naam ken ik niet en heb ik ook nooit gebruikt. Het probleem is dat ik niet goed ben in het typen op een smartphone, en daar veel moet verbeteren en wel eens teveel wis en dan niet de moeite neem om het terug te lezen.

Het is geen hogere wiskunde:

Epica heeft 7 dagen geleden iets gepost
Jij bent hier 5 dagen
Jullie posten met dezelfde frequentie en toon
Jullie weten het verschil tussen jou en jouw niet

Maar whatever, van mij mag je.

haarr zei:
Het is geen hogere wiskunde:

Epica heeft 7 dagen geleden iets gepost
Jij bent hier 5 dagen
Jullie posten met dezelfde frequentie en toon
Jullie weten het verschil tussen jou en jouw niet

Maar whatever, van mij mag je.
Tsjaje ziet dingen die er niet zijn. Ik weet heel goed het verschil tussen jou en jouw, alleen kan je in jou beleving blijkbaar geen typfouten maken.

Volvo V40:

https://www.acc-overveen.nl/voorraad/auto-4-TNJ-34-Honda-Civic_2.2_D_150pk_Navigatie_ECC_99dkm.htm

Honda Civic:

https://www.acc-overveen.nl/voorraad/auto-4-TNJ-34-Honda-Civic_2.2_D_150pk_Navigatie_ECC_99dkm.htm

haarr zei:
Volvo V40:

Honda Civic:

Ik krijg 2x een Civic ;)

Herkansing V40
https://www.bergsmajoure.nl/occasions/#301142-volvo-v40-2-0-d4-momentum-business

Zit je met een V40 diesel niet boven de 100 euro extra per maand? MRB is denk ik al iets van 80 euro, verbruik, verzekering en onderhoud is ook hoger.

Hoi,

Ik schreef: 100 euro stijgen tov de C3
Uiteraard kun je geen auto rijden voor 100 euro per maand, tenzij je een heel oud en goedkoop auto'tje koopt benzine en bijna niet rijdt.

Ronald

Vin cent zei:
Zit je met een V40 diesel niet boven de 100 euro extra per maand? MRB is denk ik al iets van 80 euro, verbruik, verzekering en onderhoud is ook hoger.
MRB alleen al is sowieso meer dan 100 per maand voor een C-segment diesel.

Ronald 1169855 zei:
Hoi,

Ik schreef: 100 euro stijgen tov de C3
Uiteraard kun je geen auto rijden voor 100 euro per maand, tenzij je een heel oud en goedkoop auto'tje koopt benzine en bijna niet rijdt.

Ronald

Ik neem aan dat die 100 euro ook niet in beton gegoten is?

Tja, als je C3 goed bevalt, is de stap naar een DS4 vrij logisch. Vind het ook een originelere keus dan de Volvo of BMW, al weet ik niet of dat hier een rol speelt bij de keuze. Je rijdt in elk geval een auto die je niet op iedere straathoek ziet en met zo'n lekkere HDi onder de kap ben je prima bediend. Wel denk ik dat je met jouw jaarkilometrage wat duurder uit bent met een diesel, maar het rijkarakter vergoedt een hoop. Qua benzinemotoren kom je met dit budget al snel uit bij een 1.6 VTi, maar die voldoet niet echt aan het criterium "auto zonder hoog verbruik, maar toch met redelijk koppel bij laag toerental". De 1.6 THP zou ik laten staan.

Met een Giulietta maak je ook een verfrissende keus, maar van deze auto weet ik dan weer vrij weinig.

Status update:

Vanmorgen in een V40 D2 cross country gereden uit 2014 met 160.000.
Koppel van de D2 is voor mij goed genoeg.
Rijdt verder lekker "premium", goede wegligging.

Alleen de bagageruumte is volgens mij nauwelijks groter dan mijn C3

https://www.autotrack.nl/a/volvo-v40-cross-country-49561352

Groet,
Ronald

Ronald 1169855 zei:
Status update:

Vanmorgen in een V40 D2 cross country gereden uit 2014 met 160.000.
Koppel van de D2 is voor mij goed genoeg.
Rijdt verder lekker "premium", goede wegligging.

Alleen de bagageruumte is volgens mij nauwelijks groter dan mijn C3

https://www.autotrack.nl/a/volvo-v40-cross-country-49561352

Groet,
Ronald
Dat klopt, een V40 is zeker geen ruime auto. De C3 heeft 280-1120 en de V40CC 335-1032. Maar dat zijn de waarde op papier, het kan zomaar zijn dat de bagageruimte van de C3 bruikbaarder is.

klopt, er zit een wat vreemde dubbele bodem in, maar eronder kun je erg weinig opbergen. Daardoor verlies je hoogte.
Hij is wel wat dieper.
Kortom, vrijwel gelijk aan de C3

Nog eens te kijken of diesel nu wel de juiste keuze zou zijn... niet qua kosten maar technisch. Afstand naar werk is 25km, geen snelweg. Zijn er dan geen problemen te verwachten met egr klep en roetfilter?
Ik rijd niet vaak >50km.

Alleen heb ik eens zitten kijken naar benzine auto's. Zit niet veel tussen in mijn prijsklasse. Zijn gebruikte benzine auto's zoverl duurder dan diesel?

Ja benzineauto's zijn veel duurder dan diesels. Oftewel je komt uit bij oudere auto's voor hetzelfde budget.

Klopt diesel zit in het verdomd hoekje, voordeel is populaire modellen zijn daardoor betaalbaar. Als je benzine wil voor je budget, dan koop je of een ouder model of een auto met meer kilometers op de klok.

Je kan ook voor minder populair model gaan zoals de Skoda rapid/seat toledo of een chevorlet cruze of een octavia liftback.

Ronald 1169855 zei:
Nog eens te kijken of diesel nu wel de juiste keuze zou zijn... niet qua kosten maar technisch. Afstand naar werk is 25km, geen snelweg. Zijn er dan geen problemen te verwachten met egr klep en roetfilter?
Ik rijd niet vaak >50km.

Alleen heb ik eens zitten kijken naar benzine auto's. Zit niet veel tussen in mijn prijsklasse. Zijn gebruikte benzine auto's zoverl duurder dan diesel?
Dan zou ik niet aan een diesel beginnen, benzine of als het wat zuiniger moet een hybride. Lpg is niet echt een optie, zeer beperkt aanbod.

Iemand hier ervaring mee (motorisch)?

https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2015-48998696

Of is dat niet vooruit te branden?

Ronald 1169855 zei:
Ik rijd niet vaak >50km.

Benzine auto's zijn inderdaad veel duurder. Zolang je ook langere stukken rijdt dan krijg je waarschijnlijk geen problemen met de EGR klep en roetfilter. Belangrijk is dat de motor warm genoeg wordt om te kunnen regenereren. Onze diesel rijdt ook veel kortere stukjes, maar ook zo nu en dan lange stukken, dat gaat prima.

Een tussen oplossing is misschien een Renault Clio Estate, je hebt de kosten en prijs van een B segment maar de kofferbak van een C segment. Die vind je in grote aantallen in benzine en diesel.

25km is toch ook weer niet heel kort stukje toch?

Is een paar keer per jaar een diesel additief erbij gooien in de tank niet een goed idee dan om interne vervuiling tegen te gaan? Ik ben gemiddeld een redelijk rustige rijden die veel op het max koppel versneld bij lage toeren. Doorhalen naar hoge toeren doe ik nooit eigenlijk.

Nog ff rondgekeken voor benzine maar dan kom je toch wel in de wat minder mooie (in mijn ogen) auto's terecht.

Verstand zegt misschien benzine, maar voor hetzelfde geld een echt mooiere diesel auto.

Blijft lastig

Ronald 1169855 zei:

Is een paar keer per jaar een diesel additief erbij gooien in de tank niet een goed idee dan om interne vervuiling tegen te gaan? Ik ben gemiddeld een redelijk rustige rijden die veel op het max koppel versneld bij lage toeren. Doorhalen naar hoge toeren doe ik nooit eigenlijk.

Nog ff rondgekeken voor benzine maar dan kom je toch wel in de wat minder mooie (in mijn ogen) auto's terecht.

Verstand zegt misschien benzine, maar voor hetzelfde geld een echt mooiere diesel auto.

Blijft lastig
Ja 25km is veel te kort een diesel wordt pas warm bij 30km of meer. Je kan prima een diesel kopen maar dan heb je gewoon heel veel kans op problemen en ben je meer kwijt dan dat je een benzine koopt.

LPG is wel een mogelijkheid:
https://www.viabovag.nl/auto/opel-astra-14-turbo-140-pk-5-deurs-lpg-g-3-sport-6-bak-navigatie-airco-cruisecontrol-parkeersensoren-trekhaak-yz2te5s?utm_source=autotrack&utm_medium=referral

Wat meer bagageruimte, goedkoper in de belasting, zuinig, 1:18 á 1:19, stoer genoeg? Twee voorbeeldjes, één net boven budget:
https://www.autotrack.nl/a/lexus-ct200h-49784045 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/49784045/carfax/icr
https://www.autowereld.nl/lexus/ct-200h/business-line-led-automaat-nap-33306839/details.html

lexus-ct-200h-business-line-led-automaat-nap.jpg

lexus-ct-200h-business-line-led-automaat-nap.jpg

Zo'n Lexus CT200H valt wel in de smaak, ga ik eens naar kijken, thanks!

Een LPG zie ik niet zitten. Loop ik net zo goed kans op hoge onderhoudskosten.

Overigens rijdt ik nu ook al 4 jaar diesel zonder veel lange afstanden zonder technische problemen rondom roet/aanslag. En als er een duurdere reparatie nodig is ivm roet, is dat dan meer geld dan het prijsverschil bij aankoop? Bijv V40 diesel is 9.500 euro. Zelfde idee benzine ca 12.000.

Mazda RX8 zei:
Ronald 1169855 zei:

Blijft lastig
Ja 25km is veel te kort een diesel wordt pas warm bij 30km of meer. Je kan prima een diesel kopen maar dan heb je gewoon heel veel kans op problemen en ben je meer kwijt dan dat je een benzine koopt.

Mijn vriendin en ik zaten ook te dubben tussen diesel en benzine ivm het verschil in aanschafprijs. Hier toen ook op het forum om advies gevraagd en het regenereren van het roetfilter gaat volgens de meeste kenners tegenwoordig vrij vlot. Wij maken meestal korte ritten van 15 km, maar ook regelmatig (wat) langere. Tot nu toe bevalt de diesel fantastisch! Afkloppen wat betreft problemen, maar ik zou me niet te snel druk maken om het roetfilter door de adviezen en onze (en de diesel van mijn pa die echt nauwelijks rijdt) ervaring

EWK zei:
Mazda RX8 zei:
Ronald 1169855 zei:

Blijft lastig

Mijn vriendin en ik zaten ook te dubben tussen diesel en benzine ivm het verschil in aanschafprijs. Hier toen ook op het forum om advies gevraagd en het regenereren van het roetfilter gaat volgens de meeste kenners tegenwoordig vrij vlot. Wij maken meestal korte ritten van 15 km, maar ook regelmatig (wat) langere. Tot nu toe bevalt de diesel fantastisch! Afkloppen wat betreft problemen, maar ik zou me niet te snel druk maken om het roetfilter door de adviezen en onze (en de diesel van mijn pa die echt nauwelijks rijdt) ervaring
Mij kan het niks schelen, het is niet mijn geld maar het is niet alleen het roetfilter. De motor moet ook goed warm worden en dat wordt hij niet met zulke korte ritjes.
De CT200H is echt een betere keuze dan een diesel.

Voor €2500 kun je natuurlijk heel wat repareren.
Bij mijn Toyota ging de koppakking kapot na 2 jaar dagelijks 27 km enkele reis. Dit was dan wel een D-CAT.

Een niet orgineel roetfilter voor een Citroen C3 kost ongeveer € 300,00 tot € 400,00 , onze ervaring is dat de motor al best snel warm genoeg is om te kunnen regenereren. Je rijd ook niet echt hele kleine stukjes, afhankelijk van de buiten temperatuur is dat zeker ver genoeg om de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen.

In mijn ogen worden mensen ook een beetje bang gemaakt voor diesels. Aan onze 9 jaar oude diesel met 203.000 km is nog nooit aan de dieseltechniek gesleuteld. Op de allernieuwste benzine motoren zit inmiddels ook een roetfilter.

Zijn die roetfilters /EGR klep onderdelen qua kosten vergelijkbaar voor een Volvo V40 D2, of is de C3 diesel goedkoper in dit soort reparaties.

Heb nog ff naar hybride gekeken. Ct200H ga ik denk v/d week uitproberen. Ik zag ook een Auris Touring sport, maar het is boven budget (ca 12500).

Op internet kun je onderdelenprijzen heel eenvoudig op zoeken, en vergelijken.

Je ziet dat het roetfilter bij de Volvo V40 D2 ruim 2 keer zoveel kost als bijvoorbeeld van de Citroën C3/ DS3. We hebben als gevolg van een groot stuk rubberband van een vrachtwagen, een kapotte radiateur, mistlamp, en gril gehad bij de C3, die kosten vond ik verrassend weinig.

Mijn broer heeft een Volvo V70 D2 gehad, die vond ik vergeleken met mijn Renault Laguna 3 benzine erg duur in reparaties en onderhoud. De motor hoeft natuurlijk in de kleine en lichtere V40 veel minder hard te werken.

Bij elke auto moet je ook een beetje geluk hebben. Ik vind de V40 een leuke auto.

Op de Reabilty Index kun je makkelijk auto's vergelijken op gemiddelde reparatiekosten, en betrouwbaarheid. Dit is de site van een Engelse garantie verzekeraar.

Jouw lage kilometrage per jaar icm de korte ritjes die je rijdt maakt dat je beter niet voor een diesel kunt gaan. Ja, ze zijn goedkoper in de aanschaf, maar met jouw kilometers maak je flink meer kosten per maand zonder dat je die aan brandstof bespaard. Het roetfilter zal niet zomaar na een jaar vol zitten maar als jij jaren achter elkaar nauwelijks lange ritten maakt dan ben je echt wel een keer aan de beurt.

De CT200h is een fijne auto, heel betrouwbaar. Ik heb er ook een. Wegenbelasting rond de 56 euro per maand, in de sportstand komt ie heel lekker vooruit wanneer je het gaspedaal in trapt maar ook in de gewone stand wil die auto wel.
Ik heb ook een 208 diesel, die heeft ongeveer dezelfde motor als jouw C3. In mijn beleving zijn de CT200 en de 208 even snel dus motorisch zal ie je wel bevallen.
De kofferruimte is niet heel groot, de bruikbare ruimte is ongeveer net zo groot als die van een B segmenter.

Mocht je nog vragen hebben over de CT200 dan schroom niet om het mij te vragen. :)

Hallo, een update!

Het is toch heel wat anders geworden! Een nieuwe C4 cactus via private lease. Bomvol voorraadmodel met alles erop en eraan. Heerlijke 110pk benzine motor bovendien (boven verwachting veel koppel "onderin"). Geweldige vering. Prima kofferbak.
Kan niet wachten totdat 'ie er is.

Per maand in totaal ook "maar" 100 euro duurder dan mijn huidige C3 diesel (lease + brandstof).

Allemaal wel bedankt voor alle input. Het heeft me wel doen beseffen dan diesel niet echt een juiste keuze was voor mij.

Bedankt voor de update, heel veel plezierige kilometers met de C4 Cactus gewenst.

Je foto doet het niet.
Maar gefeliciteerd ermee, zijn leuke wagens, verrassend ruim en rijden goed :)

Terug
Bovenaan