An exception occurred: Het forum wil niet laden.

D E N N I S

Asfaltkampioen
Ik heb de afgelopen dag en de grootste moeite om op het forum te komen. De website Autoweek.nl zelf laadt wel zonder problemen, maar het forum krijgt telkens de volgende foutmelding:

Schermopname-20-6-2025-208-www-autoweek-nl.jpg

Ik heb aan Gemini gevraagd, wat dit kan betekenen, maar met het antwoord kan ik niet veel. Ik plaats deze gegevens nu hier, zodat de de personen achter de site er even naar kunnen kijken. Het feit dat het forum niet wil laden is uiteraard niet meer dan een ongemak.

Gemini zegt:

De afbeelding toont een foutmelding die vaak voorkomt op websites of applicaties. Het geeft aan dat er een probleem is opgetreden met de databaseverbinding.

Specifiek staat er: "An exception occurred: [XF\Db\Exception] Too many connections in src/XF/Db/Mysqli/Adapter.php on line 165".

Dit betekent waarschijnlijk het volgende:

• "An exception occurred": Er is een onverwachte fout opgetreden.
  • "[XF\Db\Exception]": De fout is gerelateerd aan de database (Db staat voor Database) en komt waarschijnlijk van het XenForo (XF) framework, een populair forumsoftwarepakket.
  • "Too many connections": Dit is de kern van het probleem. De database heeft op dat moment te veel open verbindingen, wat kan gebeuren als veel gebruikers tegelijkertijd proberen toegang te krijgen tot de website, of als er een probleem is met hoe de website databaseverbindingen beheert en sluit.
  • "in src/XF/Db/Mysqli/Adapter.php on line 165": Dit geeft de exacte locatie in de code aan waar de fout is opgetreden. Dit is nuttige informatie voor een ontwikkelaar om het probleem te debuggen.
Kortom, de website of het forum (Autoweekforum) had op dat moment een tijdelijk probleem met het verbinden met zijn database, waarschijnlijk door overbelasting.

• Leuk
Waarderingen: Volt
Ik dacht gisteren late namiddag echt, hoe moet ik de uitslag van de AI wedstrijd straks opladen? FP bleef wel werken.

Als ik op https://www.autoweek.nl/forum/whats-new/ kijk dan is het aantal berichten en weergaves nog af te handelen op een 386DX (computer van 30 jaar geleden).

Het weer is er ook niet naar om een piek van verkeer als oorzaak te zien.

Wat er vaak gebeurt is dat 'iets of iemand' een iets iets heel traags of groots doet op de site, of op een ultiem vervelend moment de verbinding verbreekt. De database blokeert dan de overige gebruikers de toegang tot dit stukje data tot het eerste proces klaar is. Doorgaans is dat binnen 1-100ms. Bijvoorbeeld het ophogen van de 'views' teller. Als een hand vol bezoekers of crawlers (robots) echter een minuutje in de wachtrij staat gaat het aantal verbindngen sterk toenemen en krijg je uiteindelijk dit soort berichten.

Je ziet het ook wel eens tijdens backups. Je wil een tabel opslaan met alle regels in de toestand van 14u:00m:00s.000. Anders zou je bijvoorbeeld 3 personen op nummer 1 in de top 100 huppeldepup kunnen hebben. Zolang de backup dan draait op die tabel moeten allen stemmers even wachten.

Forum is de afgelopen 3 dagen zo goed als onbruikbaar. Ontzettend lange laadtijden en krijg ook af en toe de error die in het eerste bericht wordt vermeldt.

En het rare is dat de rest van de AW site wel 100% normaal en dus zeer snel werkt (hier althans).
Het forum en de website zijn qua techniek verschillend en draaien los van elkaar. Daardoor kunnen ze qua prestaties onderling verschillen. Ik heb zelf geen hinder van lagere prestatie van het forum, ook niet vandaag. Maar dat is n=1.

Zelfde melding hier sinds afgelopen weekend.

An exception occurred: [XF\Db\Exception] Too many connections in src/XF/Db/Mysqli/Adapter.php on line 165

1. XF\Db\Mysqli\Adapter->makeConnection() in src/XF/Db/Mysqli/Adapter.php at line 28
  2. XF\Db\Mysqli\Adapter->getConnection() in src/XF/Db/AbstractAdapter.php at line 62
  3. XF\Db\AbstractAdapter->connect() in src/XF/Db/AbstractAdapter.php at line 85
  4. XF\Db\AbstractAdapter->query() in src/XF/Db/AbstractAdapter.php at line 152
  5. XF\Db\AbstractAdapter->fetchOne() in src/XF/Session/DbStorage.php at line 24
  6. XF\Session\DbStorage->getSession() in src/XF/Session/Session.php at line 55
  7. XF\Session\Session->start() in src/XF/App.php at line 908
  8. XF\App->XF\{closure}() in src/XF/Container.php at line 31
  9. XF\Container->offsetGet() in src/XF/Pub/App.php at line 48
  10. XF\Pub\App->XF\Pub\{closure}() in src/XF/Container.php at line 31
  11. XF\Container->offsetGet() in src/XF/App.php at line 2833
  12. XF\App->session() in src/XF/Pub/App.php at line 153
  13. XF\Pub\App->start() in src/XF/App.php at line 2483
  14. XF\App->run() in src/XF.php at line 524
  15. XF::runApp() in index.php at line 20

Ik blijf de error ook steeds krijgen, sinds vrijdag het laden duurt lang, bij posten en ook als je gewoon het forum op wil gaan.

Ik krijg ook een 504 error af en toe. Ik heb het op mijn Windowslaptop, IPhone en iPad. Zowel ingelogd als niet ingelogd.

Haha, standaard bericht bij een scherm dat je eigenlijk niet zou moeten krijgen... maar exception in die zin dat het gewoon niet zou moeten komen. Ik zie er een extra ticket aankomen voor de developers ;-)

Bedankt voor deze meldingen, ik heb het weer teruggekoppeld! Ik houd je op de hoogte van vorderingen - tot die tijd mijn verontschuldigingen voor het ongemak.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Wat ik nu wel heb sinds deze meldingen is dat ik dagelijks opnieuw moet inloggen. Op de achtergrond ben ik blijkbaar wel ingelogd, want alleen refreshen is voldoende. Weet niet of het iets met elkaar te maken heeft, maar heb dit sinds een paar dagen.

Ik heb de melding ook weer, of ik heb een traag ladende forumpagina die na minuten eindelijk laadt of anders krijg ik deze melding weer:

504 Gateway Time-out​

The server didn't respond in time.

Wederom op laptop (chroome en Edge) ingelogd of niet, en op de iPhone....

Terug
Bovenaan