Alto 2013 oliekeerring versnellingsbak lekt nog steeds

H Prosje

Startmotor
Goedendag

Ik heb het volgende probleem.
Na het vervangen van de koppelingsset door de garage is mijn auto olie gaan lekken.
Na een vlugge check bleek het om de oliekeerring van de versnellingsbak te gaan, zelf ook even gekeken en kon zelf ook zien dat de olie daar vandaan kwam.
Afgelopen dinsdag is er door de garage een nieuwe oliekeerring in gekomen, gelukkig hoefde ik het werkloon niet te betalen omdat hij dat eigenlijk moest weten dat bij het vervangen van de koppelingsset, ook de oliekeerring moet vervangen.

Maar ja, woensdag 40 km mee gereden en lekt nu nog meer olie.
Ik ben gisteren nog even voorzichtig naar de garage gereden (ongeveer 1 KM).
Hij zat even aan zijn hoofd te krabben en zou er binnenkort even naar kijken.
Mijn Suzuki Alto daar maar laten staan omdat hij zo'n 30 druppen olie per uur verliest.

Ik heb zelf het idee dat hij te veel olie in de versnellingsbak gooid.
Kan dat???, Hij vult hem totdat er olie uit de overloop (nippel er af) loopt, of denken jullie dat er iets heel anders aan de hand is.

Ik ben zelf ook maar een leek op het mechanische deel van auto's.

(Kilometerstand tegen de 69.000 KM)
Suzuki Alto 1.0 vvt comfort 2013. (K10 motortje)

Het monteren van een keerring is nogal een precisie werkje en de fragile rand, die voor de afdichting zorgt, kan snel beschadigen. Daarnaast kan het zijn dat de as een kleine beschadiging heeft opgelopen bij de de- of montage van de bak aan de motor, waardoor bij montage de keerring weer beschadigt. Als laatste mogelijkheid kan het lager in de bak speling hebben, waardoor deze iets uit balans kan raken... Hierdoor ontstaat een ovale beweging die de keerring niet aan kan.

In het vliegwiel zit ook een klein lagertje, het top lager of price as lager. Is deze ook vervangen? (moet eigenlijk wel)

grote kans op een montagefout inderdaad. Of inderdaad speling op de price as of het lager ervan(Indien aanwezig, want dat hebben lang niet alle motoren) zoals hierboven aangegeven.

Ik ben benieuwd welke keerring het betreft. Die van de price as van de versnellngsbak of die van een aandrijfas?
Die van een aandrijfas raakt vaak bij het monteren al beschadigd als je er te grof mee omgaat.

Wat is eigenlijk de reden van vervanging? Gezien de kilometerstand is dat relatief vroeg.. qua leeftijd kan het misschien bij veel stadsverkeer en vaak laten slippen van de plaat?

Of... was de koppelingsplaat vettig geworden door een al aanwezige keeringlekkage.. en is die lekkage alleen verergerd door de reparatie?

Het monteren van een keerring is nogal een precisie werkje en de fragile rand, die voor de afdichting zorgt, kan snel beschadigen. Daarnaast kan het zijn dat de as een kleine beschadiging heeft opgelopen bij de de- of montage van de bak aan de motor, waardoor bij montage de keerring weer beschadigt. Als laatste mogelijkheid kan het lager in de bak speling hebben, waardoor deze iets uit balans kan raken... Hierdoor ontstaat een ovale beweging die de keerring niet aan kan.

In het vliegwiel zit ook een klein lagertje, het top lager of price as lager. Is deze ook vervangen? (moet eigenlijk wel)
Het vliegwiel zit dat niet bij de koppelingsset in?

Wat is eigenlijk de reden van vervanging? Gezien de kilometerstand is dat relatief vroeg.. qua leeftijd kan het misschien bij veel stadsverkeer en vaak laten slippen van de plaat?

Of... was de koppelingsplaat vettig geworden door een al aanwezige keeringlekkage.. en is die lekkage alleen verergerd door de reparatie?
De koppelingsset wat te roestig geworden waardoor de koppeling zeer zwaar ging. Daardoor had ik zo nu en dan last van moeilijk schakelen b.v. niet uit de eerst versnelling krijgen of niet terug van 5de versnelling naar 4de versnelling tijden het rijden. Ook poetste de versnellingsbak zijn tandjes behoorlijk bij het in de achteruit zetten.
De koppelingsplaten op zich waren nog lang niet versleten.

Ik heb mij laten vertellen door meerdere garages dat dit vaker voorkomt bij kleine autootjes als ze altijd buiten staan en te weinig rijd. Ik kom nauwelijks aan de 4000 km per jaar en woon vlakbij de waddenzee (zoute lucht).

De auto net terug van de garage. Bleek inderdaad een montagefout gaf hij toe, en heeft tegelijkertijd ook de andere oliekeerring ook vervangen.
Lagers heeft hij ook nog gecontroleerd, en die bleken nog goed te zijn.

Er is niets in rekening gebracht bij deze laatst reparatie.
Nu even afwachten of alles nu weer heel is en niet meer lekt.

De koppeling doet het weer zeer goed (trapte bijna de koppeling door de bodem "bij wijze van spreken").
Gaat zelfs soepeler dan toen ik hem gekocht heb bij 42.000 km. Zat toen al wel een heel klein tikje in de koppeling, maar zeiden dat dat normaal was. Dat was bij een officiële Suzuki dealer (andere garage).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan