Alternatieven voor Flitsmeister

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Flitsmeister gaat voor functies als CarPlay/Android Auto een abonnement eisen (vanaf €3 per maand). Je kunt dat abonnement nemen, maar je kunt ook kijken naar gratis of goedkopere alternatieven om te weten waar je flitsers kunt verwachten. Welke zijn er?
  • Waze ligt voor de hand. De gratis navigatieapp met flits- en andere verkeerswaarschuwingen (files, afgesloten wegen en dergelijke). Deze worden onder andere door de gebruikers aangegeven. Je kunt het internationaal gebruiken. Hij geeft je actuele snelheid op het display aan, net als de maximum snelheid die je kunt rijden (maar geen maximumsnelheid bij een variabele maximale snelheid). Koppeling met adresboek en agenda is mogelijk voor sneller zoeken. Over de vormgeving is niet iedereen even enthousiast, wel veel opties voor de positiepijl en je eigen avatar.
  • TomTom AmiGo. Eveneens een gratis navigatieapp, geeft flits- en andere verkeerswaarschuwingen die je ook kunt instellen. De kaartgegevens komen via TomTom. Je kunt het internationaal gebruiken. Hij geeft je actuele snelheid op het display aan, net als de maximum snelheid die je kunt rijden. In een trajectcontrole krijg je de snelheid die je gemiddeld in het controlegebied rijdt. Koppeling met adresboek en agenda is mogelijk voor sneller zoeken. Nadeel dat ik zelf meerdere malen ervaarde: de positionering bevriest soms (en best regelmatig).
  • TomTom Go: Navigatieapp, betaald (pakweg €20 per jaar via de appshop van Apple of Google). Geeft flits- en andere verkeerswaarschuwingen die je ook kunt instellen. Je kunt het internationaal gebruiken. Hij geeft je actuele snelheid op het display aan, net als de maximum snelheid die je kunt rijden. In een trajectcontrole krijg je de snelheid die je gemiddeld in het controlegebied rijdt (maar niet op Apple CarPlay en Android Auto). De kaarten zitten op je smartphone (regelmatig updates), je kunt flitsers melden.
  • Coyote: Internationale flits- en waarschuwingsapp. Abonnement €10 per maand. Ik heb hier geen ervaring mee.
  • Google Maps: Gratis navigatieapp. Vaste flitsers staan aangegeven, net als de maximumsnelheid op de weg. Geen mobiele flitsers. Actuele snelheid door als je een route hebt ingesteld op de maximumsnelheid te klikken.
  • Apple Kaarten: Gratis navigatieapp, alleen voor Apple smartphones en iPad. Vaste flitsers staan aangegeven, net als de maximumsnelheid op de weg. Geen mobiele flitsers. Geen actuele snelheid.
Heb je ervaringen met deze of andere apps? Deel ze, ik ben er nieuwsgierig naar!

Joost, je moet ook gewoon niet te hard rijden, dan heb je geen app nodig :p
Dat is natuurlijk een open deur. Ik rijd zelf (meestal) redelijk de maximum snelheid, maar toch... Maar als je voorbereid wil zijn op vooral mobiele flitsers kan het handig zijn de waarschuwing te krijgen. En ook: het is niet altijd duidelijk wát de maximumsnelheid (op een bepaald moment van de dag) is - de ingebouwde kaart van je auto geeft vaak ook snelheden aan waar ik me afvraag waar ze vandaan komen. Maar dat is een andere discussie...

Hehe, ik begrijp het hoor. Ik rijd meestal 5-10 km/u te hard, dan val je meestal nog net binnen de marge (op de snelweg). Mijn gevoel zegt me wel dat als je met apps werkt, je wel steeds sneller gaat rijden.

Ik rij gewoon standaard 70km/u op de Duitse Bundesstraße: en ik weet, daar ga ik natuurlijk commentaar op krijgen. Je mag er maximaal 100km/u, maar de reden dat ik dit dus doe ik simpel. De Duitsers zetten om de 500m een bord neer met 70km/u en vaak, staan er flitspalen.

Als je de hele tijd van 70km/u naar 100km/u moet versnellen, omdat Duitsland te beroerd is om de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom op 80km/u te zetten? Overduidelijk dat 100km/u te snel is, anders hoef je niet om de 500m een lagere maximumsnelheid neer te zetten. Dan zie je op een gegeven moment toch zo'n bord over hoofd, rijdt met 100km/u langs de flitser die op 70km/u ingesteld staat en voila post uit Duitsland!

Naja dan ga ik gewoon 70km/u rijden, wat na correctie 65km/u is en zodoende had ik vorig jaar voor het eerst in mijn leven een boete in de bus dat ik 15km/u te snel gereden had. Waarschijnlijk een binnen de bebouwde kom bord over het hoofd gezien? Wat niet moeilijk is, want steeds vaker zie ik ze achter de struiken verstopt! Ga dan maar eens bewijzen of je dat bord wel kon zien ja of nee, dat kun je toch niet na gaan aan de hand van de boete.

Maar Google Maps waarschuwt ook voor flitsers: mag alleen geloof ik niet in Duitsland?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga Waze maar eens proberen. Grootste nadeel van Flitsmeister is nu dat je bepaalde meldingen, zoals over Slecht wegdek, niet meer uit kan zetten. Daarmee is de app voor mij onbruikbaar geworden.
Mijn vader had net de app (incl Flitsmeister One) in gebruik, omdat ie een paar boetes had op een 50 of 60 weg, waar de inrichting van de weg ertoe leidt dat je ongemerkt 70 rijdt. En hij is echt geen hardrijder.

Ik ga Waze maar eens proberen. Grootste nadeel van Flitsmeister is nu dat je bepaalde meldingen, zoals over Slecht wegdek, niet meer uit kan zetten. Daarmee is de app voor mij onbruikbaar geworden.
Ik ben ook geswitched naar Waze. Om dezelfde reden. Vooral die meldingen "Onoverzichtelijke overweg" vind ik irritant en kan ik nu niet meer uitzetten.
Waze ziet er goed uit. En ik rijd op de kaart in een zilvergrijze SUV met schuifdak. :cool: :ROFLMAO:
Heb alleen tot nu toe nog geen meldingen gemerkt. Dus of er waren geen flitsers/files, of iets werkt er nog niet.:rolleyes:

Heb alleen tot nu toe nog geen meldingen gemerkt. Dus of er waren geen flitsers/files, of iets werkt er nog niet.:rolleyes:
Flitsers geeft hij standaard aan, files zie je opkomen als oranje/rode lijnen (met ikoontjes) op je weg, of Waze verandert de route al om ze te vermijden. Anders even bij de instellingen kijken hoe die staan. Je kunt vrij veel aanpassen.

Ik gebruik al een jaartje of 20 Sygic.
Weliswaar met een (niet meer te krijgen) lifetime abonnement waar je maar 1x voor hoefde te betalen, maar ik vind het nog steeds een prettige app in het gebruik.

Flitsers worden gewoon weergegeven met waarschuwingsgeluid en dat is instelbaar (hoelang vooraf, welk geluid e.d.)

Tegenwoordig kost een abonnement 30 euro per jaar, maar ze hebben regelmatig aanbiedingen dat je nog geen 20 of zelfs slechts een tientje betaald. (op moment van schrijven 17,99 bijvoorbeeld)
Je krijgt voor dat geld ook een hoop extra functies zoals een ingebouwde dashcam, apple/android ondersteuning. Bordenherkenning, brandstofprijzen, enz enz.
De gratis versie is vrij beperkt, althans je krijgt wel eerst een proefperiode waarbij je enkele van de betaalde functies gratis kan uitproberen.

Mijn abonnement heeft slechts enkele of minder uitgebreide versies van de huidige mogelijkheden. Zoals maar kaartupdates per 3 maanden, de huidige abonnementen geven 1x per maand kaartupdates.
Maar ik gebruik de navigatie alleen voor specifieke ritten op langere afstand dus ik gebruik al die premium functies toch niet. En degene die er wel bij zitten (zoals de flitsers en verkeersinfo) werken gelijkwaardig. Maar bijvoorbeeld mobiele flitsers geeft hij niet weer, dat zit alleen bij de nieuwere abonnementen.

Voor vrachtwagens en campers/caravans hebben ze een aparte app.

Ik ben ook geswitched naar Waze. Om dezelfde reden. Vooral die meldingen "Onoverzichtelijke overweg" vind ik irritant en kan ik nu niet meer uitzetten.
Waze ziet er goed uit. En ik rijd op de kaart in een zilvergrijze SUV met schuifdak. :cool: :ROFLMAO:
Hadden ze geen versie met fietsendragers? :cool:

Hadden ze geen versie met fietsendragers? :cool:
Nog niet gezien. :ROFLMAO:
Heb ook geen reserve-wiel-kast achterop, maar toch kwam deze het dichtst in de buurt (incl. ribbels op het dak):
iC7JZGK.jpg

;)

Mijn vader had net de app (incl Flitsmeister One) in gebruik, omdat ie een paar boetes had op een 50 of 60 weg, waar de inrichting van de weg ertoe leidt dat je ongemerkt 70 rijdt. En hij is echt geen hardrijder.
Bij Waze geef je nog meer data aan google. Daar betaal je mee.

Ik gebruik al paar jaar flitsmeister one fysieke kastje. Hiermee heb ik geen PRO nodig want hij gaat gewoon altijd aan. Vind dat wel prettig.

Het geluid mag wel wat harder, soms staat het muziekje lekker hard :p.

Kijk wel eens voor een Target Blu Eye, maar vind dat stiekem best wat geld voor in de basis iets waar ik me (on)bewust niet mee aan de wet houd (door te hard te rijden).

Ik gebruik meestal Waze en ben er best tevreden van. Ik ben veel op de baan dus die staat bijna continu op. Niet dat ik zo een hardrijder ben (10-15 jaar geleden was ik dat wel :LOL: ) maar met de huidige snelheidsbeperkingen en trajectcontroles moet je al heel aandachtig zijn om geen boete te krijgen. Data naar Google? Tja ik doe niets dat niemand mag weten zullen we maar denken zeker?

Bij Google maps is het grootste nadeel dat je een route moet instellen om je actuele snelheid te zien, vandaar dat ik die niet zo vaak gebruik.

Flitsmeister heb ik geprobeerd, de meest recente vaste flitsers in België kent hij niet, maar verder best ok. Maar waarom gebruik ik hem niet? In de Ford Tourneo krijg ik geen geluid uit de app. Zowel niet uit de telefoon als uit de luidsprekers van de auto. In de Nissan Leaf is er android auto, en moet je ervoor betalen. Jammer dus. Ander nadeel: met fel zonlicht en een zonnebril op is het contrast op de kaart te laag en zie je niet goed.

TomTom heb ik ingebouwd in de Mégane via de R-link, werkt op zich prima, maar Waze is iets accurater. Enkel is TomTom niet wat minder hyperactief om je door kleine weggetjes te sturen waar je uiteindelijk maar seconden mee kan winnen. Dat maakt TomTom prettiger, maar het is best duur voor wat het is, en aangezien het in de auto ingebouwd zit en niet op mijn telefoon staat ben ik er niets mee in andere auto's.

Ik gebruik Waze over et algemeen, afgewisseld met de BMW navigatie. Waze is iets beter met verkeer maar slaat soms wat door in alternatieve routes. Wel erg goed voor de aankomsttijd doordat ie rekening houdt met je gemiddelde snelheid over een lange periode. Mijn vrouw komt op haar Waze altijd wat later op vakantiebestemming aan dan ik met mijn Waze, in dezelfde auto. BMW navigatie is weer wat fijner omdat de HU display dan ook aanwijzingen geeft en werkt wel mooi met de accu samen (genoeg prik overhouden voor et laatste stukje in de stad bv)

Daarnaast Flitsmeister One in de auto, puur voor de flitsers. Erg handig dat die gewoon altijd aanstaat.

Ohja juist vergeten te vermelden;

Ongeveer 10 jaar terug een Coyote gekocht, het fysieke toestelletje.
Grootste miskoop ooit:
- duur abonnement
- toestel viel regelmatig uit
- vaste flitspalen die er al jaren staan op niet N-wegen kent het ding vaak niet
- bij de meeste mobiele flitsers heb ik wel op het knopje gedrukt om er 1 te melden, maar zelden dat het ding het wist te melden
- veel snelheden kloppen niet.

Misschien dat het in thuisland Frankrijk goed werkt, maar ik vond het best waardeloos.

Ik zet FM gewoon aan op het telefoonscherm, pas voor het eerst sinds lange tijd weer gebruikt. De ritjes van 15km gebruik ik het niet (wel ooit met de Bluetooth auto-aan, maar die werkt niet meer. Al is dat met Tasker of een andere app de regelen).

Begreep ik goed dat Waze alleen waarschuwt als je te hard gaat? Hij stuurde me in ieder geval wel door discutabele landweggetjes.

Laatst bewerkt:
TomTom Go vind ik wel de fijnste app, vooral doordat de huidige GPS-snelheid wordt weergegeven naast de maximumsnelheid ter plekke. Ga je te hard, maar nog binnen de marge, dan kleurt de snelheid oranje, daarboven wordt-ie rood. Heel duidelijke visuele rijbaanaanwijzingen zijn ook fijn, veel duidelijker dan bij Google Maps of Waze. De flitswaarschuwingen zijn prima en de balk rechts op het scherm toont wat je verderop kunt verwachten, zoals files, flitsers, tankstations en incidenten. Zoeken en voorstellen van alternatieve routes gaat perfect, maar je wordt ook weer niet voortdurend over allerlei smalle boerenweggetjes gestuurd. Ook offline navigatie is mogelijk, je moet dan wel de kaart downloaden van het gebied waar je heengaat. Handig als mobiele dekking daar slecht is. Werkt perfect met Android Auto, nog nooit vastlopers gehad.

Waze is ook wel ok voor een gratis app maar het grafische design vind ik vreselijk met die giftige kleuren en die kleuterachtige poppetjes.

En hoe zeker is FM van zijn zaakje?

Ik weet dat er bv een flitsmelding aanwezig is van een flitspaal 80 volgens de app op de A3 bij Hamminkeln thv van de Wolfsdeich, echter buiten de normale camera`s boven de weg is niets te zien, en ook op apps als Waze of Radarbot helemaal niets te zien van een flitspaal.. Flitsmeister is ook niet alles
IbbvGR3.jpeg

Waze is ook wel ok voor een gratis app maar het grafische design vind ik vreselijk met die giftige kleuren en die kleuterachtige poppetjes.
Oeh, da’s inderdaad al bijna een reden om ‘m er weer uit te gooien. Ben al de hele app doorgeweest om te kijken hoe ik die paarse route-kleur eruit krijg. Vreselijk!
Mijn vrouw heeft de paarse ambiente verlichting in haar profiel. En dus als de auto zich vergist in het profiel weet ik niet hoe snel ik moet wisselen naar mijn eigen profiel. Maar met Waze kan ik het niet ontlopen, lijkt het.
En dan die Nederlandse vrouwenstem! Wat een kenau is dat, zeg!

Die figuurtjes storen me niet. Ik heb mijn leesbril niet op tijdens het rijden…… :p

Oeh, da’s inderdaad al bijna een reden om ‘m er weer uit te gooien. Ben al de hele app doorgeweest om te kijken hoe ik die paarse route-kleur eruit krijg. Vreselijk!
Mijn vrouw heeft de paarse ambiente verlichting in haar profiel. En dus als de auto zich vergist in het profiel weet ik niet hoe snel ik moet wisselen naar mijn eigen profiel. Maar met Waze kan ik het niet ontlopen, lijkt het.
En dan die Nederlandse vrouwenstem! Wat een kenau is dat, zeg!

Die figuurtjes storen me niet. Ik heb mijn leesbril niet op tijdens het rijden…… :p

Waze heeft 3000 verschillende stemmetjes, en daar zitten ook genoeg irritante tussen maar ook veel normale.

Misschien maar eens de tijd nemen om die app naar je hand te zetten er valt genoeg in te stellen.
Ik gebruik Waze al een jaar of 10, andere navigatie gebruik ik zelden.

Alleen de de BMW navigatie om een MC Donalds o.i.d. te vinden, dan Waze op het einddoel blijven staan.

Terug
Bovenaan