Drunkdriver zei:
AsconaGT zei:
Een Getz of Punto zijn auto's uit het B segment (net als een Polo), fabrikanten monteren in dit segment verschillende type automaten. Ik vermoed dat het budget niet super hoog is en komt het er op neer dat er vaal 3 keuzes zijn
auto's met een half automaat / semiautomaat. Feitelijk zijn dit handbakken die gerobotiseerd zijn. Dit word door de meeste als vervelend ervaren en staan ook niet als hufterproof te boek. Omdat dit goedkoop om te maken is vind je dat vaak terug in dit segment. Die zou ik laten staan. De punto heeft zo'n type automaat (dualogic heet dat in fiat termen volgens mij)
En je hebt modellen in dit segment met volautomaat. traditionele automaat mt koppelontvormer. Erg fijn! (jou oude polo had dit ook volgens mij)
En je hebt bij o.a. toyora nog modellen met CVT automaat. Je hebt voor en tegenstanders. Zeker in de kleine modellen behoor ik tot de laatse; ik ervaar het als heel vervelend.
Mijn keuze zou dus gaan naar een model met koppelontvormer. de getz heeft die wel volgens mij, zeker weten doe ik dat niet. Maar dat zou dan mijn keuze zijn. Ondanks ik de punto wat leuker vind om te zien
Dank, hier kan ik zeker wat mee!
Ik ben een oudere Polo tegengekomen met automaat uit hetzelfde jaar als mijn vorige en heel weinig km op de teller. Misschien is dat iets dan.
Een Toyota cvt ga je vermoedelijk niet vinden in het budget van TS. De 1e generatie yaris had een 4 traps automaat en daarna stapten ze over op half automaten, daarna kwamen de ctv bakken bij o.a. yaris en verso s en iq.
De Punto van de 2e generatie is er zowel met een half automaat als een cvt automaat. Tot 2003 was er alleen de cvt automaat en bij de facelift was er keuze uit een cvt automaat de 80 pk uitvoering en een semi automaat met 60 pk. zie link
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=29163&id2=32524
half automaat
hier op het 1e oog een nette punto met cvt automaat
punto cvt
Een Punto van na de facelift met cvt kan ik je niet aan helpen. Destijds koste een nieuwe met een half automaat 3.000 euro minder.
Een nadeel van 4 traps automaten dat ze wel behoorlijk van het verbruik afsnoepen. ga maar uit van 20 tot 30 % minder gunstig verbruik dan een handgeschakelde auto.