Alternatieven voor een VW Polo?

Drunkdriver

Net ingestapt
Recent ben ik in het bezit van mijn tweede Polo. De eerste was een 1.6 automaat uit 1999 en afgezien van lekkage vond ik het een fijne auto. Door een vervelende samenloop van omstandigheden met een louche autodealer, is mij een Polo 1.4 schakelbak in de maag gesplitst voor veel te veel geld, maar ik kan vooral niet aan het schakelen wennen.

Nu ben ik op zoek naar een alternatief voor een Polo, een automaat zonder mankementen.

Een Fiat Punto lijkt me wel wat, of een Hyundai getz.

Wie kan mij adviseren? Bij voorbaat dank!

Ik heb met alle 3 ervaring.. Met de Getz het meeste. (ik rij er zelf 7 jaar in eentje).

Ik zal na mijn werkdag een uitgebreide post voor je maken. Jammer dat deze Polo het ook niet was :(

Een Getz of Punto zijn auto's uit het B segment (net als een Polo), fabrikanten monteren in dit segment verschillende type automaten. Ik vermoed dat het budget niet super hoog is en komt het er op neer dat er vaal 3 keuzes zijn

auto's met een half automaat / semiautomaat. Feitelijk zijn dit handbakken die gerobotiseerd zijn. Dit word door de meeste als vervelend ervaren en staan ook niet als hufterproof te boek. Omdat dit goedkoop om te maken is vind je dat vaak terug in dit segment. Die zou ik laten staan. De punto heeft zo'n type automaat (dualogic heet dat in fiat termen volgens mij)

En je hebt modellen in dit segment met volautomaat. traditionele automaat mt koppelontvormer. Erg fijn! (jou oude polo had dit ook volgens mij)

En je hebt bij o.a. toyora nog modellen met CVT automaat. Je hebt voor en tegenstanders. Zeker in de kleine modellen behoor ik tot de laatse; ik ervaar het als heel vervelend.

Mijn keuze zou dus gaan naar een model met koppelontvormer. de getz heeft die wel volgens mij, zeker weten doe ik dat niet. Maar dat zou dan mijn keuze zijn. Ondanks ik de punto wat leuker vind om te zien

Budget? Als dat ongeveer hetzelfde is als bij je vorige auto's zou ik eens opzoek gaan naar een wat oudere doch relatief nette auto en een "traditionele" automaat, dat moet vast lukken voor weinig (vaak door ouderen nieuw gekocht en gereden). Swift automaat, Corsa B automaat, wie weet een of andere Fransoos. Die oude viertraps automaten zijn allicht niet de meest zuinige of geraffineerde, maar vaak wel tamelijk robuust.

https://www.autowereld.nl/opel/corsa/1-4i-strada-aut-nwe-apk-1ste-eigenaar-34693396/details.html

opel-corsa-1-4i-strada-aut-nwe-apk-1ste-eigenaar.jpg

Zonder budget kunnen we weinig, ik zag wel deze automaat, want dat heb je het liefst begrijp ik:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-206-sw-1-6-16v-air-line-3-automaat-airco-elektr-benzine-grijs-3045110c-9ebf-4844-8abf-f0f7fb05f1fb?cldtidx=5&cldtsrc=listPage&searchId=-1759463759&cldtsrc=listPage&searchId=-1759463759

AsconaGT zei:
Een Getz of Punto zijn auto's uit het B segment (net als een Polo), fabrikanten monteren in dit segment verschillende type automaten. Ik vermoed dat het budget niet super hoog is en komt het er op neer dat er vaal 3 keuzes zijn

auto's met een half automaat / semiautomaat. Feitelijk zijn dit handbakken die gerobotiseerd zijn. Dit word door de meeste als vervelend ervaren en staan ook niet als hufterproof te boek. Omdat dit goedkoop om te maken is vind je dat vaak terug in dit segment. Die zou ik laten staan. De punto heeft zo'n type automaat (dualogic heet dat in fiat termen volgens mij)

En je hebt modellen in dit segment met volautomaat. traditionele automaat mt koppelontvormer. Erg fijn! (jou oude polo had dit ook volgens mij)

En je hebt bij o.a. toyora nog modellen met CVT automaat. Je hebt voor en tegenstanders. Zeker in de kleine modellen behoor ik tot de laatse; ik ervaar het als heel vervelend.

Mijn keuze zou dus gaan naar een model met koppelontvormer. de getz heeft die wel volgens mij, zeker weten doe ik dat niet. Maar dat zou dan mijn keuze zijn. Ondanks ik de punto wat leuker vind om te zien
Dank, hier kan ik zeker wat mee!

Ik ben een oudere Polo tegengekomen met automaat uit hetzelfde jaar als mijn vorige en heel weinig km op de teller. Misschien is dat iets dan.

D Elzinga zei:
Budget? Als dat ongeveer hetzelfde is als bij je vorige auto's zou ik eens opzoek gaan naar een wat oudere doch relatief nette auto en een "traditionele" automaat, dat moet vast lukken voor weinig (vaak door ouderen nieuw gekocht en gereden). Swift automaat, Corsa B automaat, wie weet een of andere Fransoos. Die oude viertraps automaten zijn allicht niet de meest zuinige of geraffineerde, maar vaak wel tamelijk robuust.

https://www.autowereld.nl/opel/corsa/1-4i-strada-aut-nwe-apk-1ste-eigenaar-34693396/details.html

opel-corsa-1-4i-strada-aut-nwe-apk-1ste-eigenaar.jpg
Ook leuk ja. Dank je!

Opel Corsa, voor € 1499 . https://www.autotrack.nl/a/opel-corsa-benzine-2001-50938809

Ik heb een mooie Renault Twingo, voor € 990 gevonden op AutoTrack. Bekijk hem hier: https://www.autotrack.nl/a/renault-twingo-benzine-2002-50932221

Ik heb een mooie Daihatsu Sirion, voor € 1100 gevonden op AutoTrack. Bekijk hem hier: https://www.autotrack.nl/a/daihatsu-sirion-benzine-2003-50870554

Ik heb een mooie Suzuki Alto, voor € 1299 gevonden op AutoTrack. Bekijk hem hier: https://www.autotrack.nl/a/suzuki-alto-benzine-2002-50861181

De Opel Corsa vind ik wel wat hebben, maar ik vind het meer een alternatief voor een VW Lupo en zo ook een Alto. Heb in het verleden een Alto gehad en dat vond ik nou niet bepaald comfortabel rijden. Was wel een oudje, ouder dan deze.

En de andere auto's spreken me niet aan.

Het budget zit zo rond de 3000 euro.

En wat zijn de meningen om toch voor een oude Polo automaat te gaan, een 1.6 uit 97-99?

Drunkdriver zei:
En wat zijn de meningen om toch voor een oude Polo automaat te gaan, een 1.6 uit 97-99?

6N is vrij roestgevoelig, maar als je er al eens eentje gehad hebt weet je dat mogelijk zelf ook al wel. Maar goed, als je een niet-krokant exemplaar kunt vinden heb je er mogelijk best nog een poosje een goede auto aan.

Drunkdriver zei:
AsconaGT zei:

Ik ben een oudere Polo tegengekomen met automaat uit hetzelfde jaar als mijn vorige en heel weinig km op de teller. Misschien is dat iets dan.

Een Toyota cvt ga je vermoedelijk niet vinden in het budget van TS. De 1e generatie yaris had een 4 traps automaat en daarna stapten ze over op half automaten, daarna kwamen de ctv bakken bij o.a. yaris en verso s en iq.
De Punto van de 2e generatie is er zowel met een half automaat als een cvt automaat. Tot 2003 was er alleen de cvt automaat en bij de facelift was er keuze uit een cvt automaat de 80 pk uitvoering en een semi automaat met 60 pk. zie link

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=29163&id2=32524

11.jpg

half automaat

hier op het 1e oog een nette punto met cvt automaat

punto cvt

0-34a91117-0732-4f1c-ace5-183399132586.jpg

Een Punto van na de facelift met cvt kan ik je niet aan helpen. Destijds koste een nieuwe met een half automaat 3.000 euro minder.

Een nadeel van 4 traps automaten dat ze wel behoorlijk van het verbruik afsnoepen. ga maar uit van 20 tot 30 % minder gunstig verbruik dan een handgeschakelde auto.

Drunkdriver zei:
De Opel Corsa vind ik wel wat hebben, maar ik vind het meer een alternatief voor een VW Lupo en zo ook een Alto. Heb in het verleden een Alto gehad en dat vond ik nou niet bepaald comfortabel rijden. Was wel een oudje, ouder dan deze.

Voor rond de 3.000 euro heb je wel leuker spul te koop dan een oude polo.

een swift 1.5 bijvoorbeeld.
swift 1.5

Bij deze generatie swift heeft de 1.5 een viertraps automaat en de 1.3 een half automaat. dus daar moet je sowieso op letten

swift 1.5 vijf deurs

0-b346ca0e-6f30-49dd-bd22-e7d956d29d74.jpg

toyota yaris de keuze is reuze
4.jpg

sirion 2e generatie

0-e4b53c2b-9452-449e-b8b6-34bb746cff97.jpg

De Suzuki Swift en Toyota Yaris zijn inderdaad goede opties, de Renault Clio 3 vanaf 2005 en Opel Corsa zijn ook geleverd met volautomaat, en zijn ook goede opties.

Gezien het lage budget zou ik eerder gaan voor een handgeschakelde auto, veel meer aanbod, en de prijzen liggen lager. Je hebt dus meer kans op een goed exemplaar.

De Polo 6N is inmiddels erg oud, er staat steeds meer oude rommel tussen, maar je kunt geluk hebben en een mooi exemplaar vinden met goede automaat en motor.

Auto encyclopedie zei:
Drunkdriver zei:

Voor rond de 3.000 euro heb je wel leuker spul te koop dan een oude polo.

een swift 1.5 bijvoorbeeld.
swift 1.5

Bij deze generatie swift heeft de 1.5 een viertraps automaat en de 1.3 een half automaat. dus daar moet je sowieso op letten

swift 1.5 vijf deurs

0-b346ca0e-6f30-49dd-bd22-e7d956d29d74.jpg

toyota yaris de keuze is reuze
4.jpg

sirion 2e generatie

0-e4b53c2b-9452-449e-b8b6-34bb746cff97.jpg
Die Swift 1.5 is niet verkeerd.

Auto encyclopedie zei:
Drunkdriver zei:
AsconaGT zei:

Een Toyota cvt ga je vermoedelijk niet vinden in het budget van TS. De 1e generatie yaris had een 4 traps automaat en daarna stapten ze over op half automaten, daarna kwamen de ctv bakken bij o.a. yaris en verso s en iq.
De Punto van de 2e generatie is er zowel met een half automaat als een cvt automaat. Tot 2003 was er alleen de cvt automaat en bij de facelift was er keuze uit een cvt automaat de 80 pk uitvoering en een semi automaat met 60 pk. zie link

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=29163&id2=32524

11.jpg

half automaat

hier op het 1e oog een nette punto met cvt automaat

punto cvt

0-34a91117-0732-4f1c-ace5-183399132586.jpg

Een Punto van na de facelift met cvt kan ik je niet aan helpen. Destijds koste een nieuwe met een half automaat 3.000 euro minder.

Een nadeel van 4 traps automaten dat ze wel behoorlijk van het verbruik afsnoepen. ga maar uit van 20 tot 30 % minder gunstig verbruik dan een handgeschakelde auto.
Punto's vind ik leuke auto's. Welke van de beide automaten is nou beter?

Citroën Saxo, automaat met koppelomvormer. 3 versnellingen, of er een lock-up op zit weet ik (niet meer).

Voorbeeldje:

0-ece83abd-8b58-4109-835d-7a240951c047.jpg

https://www.autoweek.nl/occasions/citroen/saxo/50838752/14i-sx-automaat-zonnedak/
€ 1.995
Zoals bij elke gebruikte auto even goed de onderhoudshistorie proberen te achterhalen. Check de interval termijn van de distributieriem.
Check bij dit exemplaar of het zonnedak waterdicht is (ff langs een wasbox tijdens de proefrit).
Wieldoppen zijn niet de originelen.

Je kan bij het Citroën forum nog de nodige info vinden.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Skoda Fabia. Is dezelfde automaat als nu in je Polo, lijkt mij.

Voorbeeld:

0-7b87382f-57d9-4485-acf2-bf4458cd0a99.jpg

https://www.autoweek.nl/occasions/skoda/fabia/50823488/combi-14-16v-75pk-elegance/

+ Seat Ibiza heb je ook nog, maar dat zal je zelf ook wel geweten hebben.

Dank voor de tips, die Skoda Fabia is volgens mij inderdaad dezelfde automaat als die ik had. Ik ben tegen een zelfde Polo 1.6 automaat aangelopen als die ik had met nog maar 130k op de teller. Aangezien ik behalve waterlekkage nooit noemenswaardige problemen heb gehad met de 1.6 ga ik daar toch even een kijkje nemen zaterdag.

Succes en kijk niet teveel met een verliefde blik door een roze bril. Je hebt je eerder een auto laten aansmeren die je eigenlijk niet wilde. (niet lullig bedoelt)

Misschien nog een leuk alternatief als de beide polo's niet worden, rij je 10 jaar jonger dan een polo. De Accent zit tussen de Getz en de i30 qua formaat. Voordeel is dat die iets moderner is dan een Getz, maar een Getz is er ook als 5 deurs en is goedkoper in de wegenbelasting.

Hyundai Acent

2.jpg

MR PMG zei:
Succes en kijk niet teveel met een verliefde blik door een roze bril. Je hebt je eerder een auto laten aansmeren die je eigenlijk niet wilde. (niet lullig bedoelt)
Klopt maar wat daar aan schortte was domweg niet te zien op het moment van aankoop..

Auto encyclopedie zei:
Misschien nog een leuk alternatief als de beide polo's niet worden, rij je 10 jaar jonger dan een polo. De Accent zit tussen de Getz en de i30 qua formaat. Voordeel is dat die iets moderner is dan een Getz, maar een Getz is er ook als 5 deurs en is goedkoper in de wegenbelasting.

Hyundai Acent

2.jpg
Leuke auto!

Die Accent ziet er goed uit behalve dat het rechter voorscherm duidelijk afwijkt in kleur. Dat duidt dus op schade. Kan iets kleins zijn geweest maar mocht je voor deze auto gaan er wel goed naar kijken. Zeker proefrijden om na te gaan of er geen trillingen zijn in het stuur en of de auto goed rechtuit rijdt.

Deze auto heeft een volautomaat met vier versnellingen. Hyundai is een zeer degelijk merk. Ik heb een Getz gehad van september 2012 tot mei 2016 en in die tijd de auto gestuurd van 81.000 kilometer naar bijna 214.000 kilometer. De auto heeft normaal onderhoud gehad waarbij wel eens een slijtagedeel is vervangen maar de auto heeft mij nooit laten staan en ik heb nooit electronische ellende gehad. Mijn exemplaar was van maart 2004.

Een Accent lijkt technisch veel op een Getz.

De acent is echt een vergeten auto, deze generatie kwam in 2006 op de markt, daarna kwam hyundai al heel snel met de i modellen op de markt. Stond ook nog een 4 deurs (sedan) maat die leek al verkocht. Voor de rest waren het nog de oudere generaties. Dus het aanbod is gering van deze vergeten generatie.

Terug
Bovenaan