Alternatieve bandenmaat Aygo II

MoodyBlues

Wegverkenner
Wij hebben een Toyota Aygo uit eind 2014 (2e generatie dus) die we begin 2016 hebben gekocht met 10.000 km op de teller. Inmiddels staat er 'maar liefst' 25.000 op en heb ik bij de beurt van de dealer gehoord dat de banden rondom enorm te kampen hebben met droogte scheuren. Zelf niet op gelet omdat vrouwlief er met name in rijdt (slecht, ik weet het), maar ze hebben het laten zien en het is inderdaad best erg. Er liggen Continental EcoContact 5 banden onder in de maat 195/60R15 (met de standaard stalen velgen en wieldoppen) die nieuw eronder geleverd zijn.

Ik vind 25.000 voor een bandenleven, met name onder een A-segmenter extreem slecht. Het blijkt ook dat het profiel nog rond de 3-4mm zit, maar na 3,5 jaar zijn de banden uitgedroogd blijkbaar. Te weinig gereden? Teveel korte afstanden? Ik weet het niet precies, maar ik wil nu banden eronder hebben van een merk waar ik altijd goede ervaring mee heb gehad, Michelin.

Voor kleine tot middelgrote auto's wordt dat de Energy Saver+. Echter blijken deze alleen in net iets afwijkende maten te verkrijgen te zijn, namelijk 165/65R15 of 185/60R15. Nu is mijn vraag: wat sluit het beste aan en natuurlijk: kan dit überhaupt?

De eerste keuze ligt bij de 165/65R15 met hogere wang, waarbij de snelheidsmeter dan meer zal afwijken sowieso. Maar is dat het enige? Of ga ik ook nog problemen krijgen bij maximale veerweg? Ik verwacht het niet van 60 naar 65, maar toch.

Als die eerste keuze niet mogelijk is, dan zou ik 185/60R15 willen overwegen. Zal meer verbruik, rolgeluid en dergelijke met zich meebrengen, maar met 8.000km per jaar maak ik me daar weinig zorgen over. Ik weet van bredere banden dat iets breder altijd wel kan, maar je dan mogelijk bij maximale stuuruitslag tegen de wielkast kan komen. 185 ipv 165 noem ik echter niet iets breder, scheelt wel flink als je nagaat dat onder mijn vorige Prius 195 breed lag (wat wel smal is voor een grote C-segmenter).

Hoe dan ook, Michelin heb ik gewoon zeer goede ervaringen mee. 90.000 km op de achteras en 70.000 km op de vooras onder de Prius II. En nu onder de Lexus zijn de Michelin Primacy 3 215/45R17 ook al een tijd (40.000 km) mee aan het gaan zonder het einde in zicht.

Het spreekt dus voor zich dat ik erg graag voor Michelin ga, ook omdat AW uitwijst dat er weinig A-merken 165/60R15 leveren. En degene die het leveren zitten vaak met E-labels en komen ook niet altijd even best uit de diverse tests.

Ik ben wel benieuwd naar een foto van de enorme droogtescheuren. Banden zijn minimaal 4 jaar oud? Stoeprandjes gepakt?

Het is niet alleen kilometers die een band op maken he...

Ik vind droogtescheuren na 3,5 jaar wel heel erg snel.
Als dat inderdaad zo is dan zouden er in Nederland heel wat banden moeten worden vervangen.
Ik zou gewoon weer voor de originele maat gaan, volgens bovenstaande reageerder zijn die er gewoon.

Carfanatic zei:
https://www.bandenspotter.nl/zomerbanden/michelin/195-60-r15/ gewoon de originele maat nemen?

Het gaat om 165/60R15, niet 195/60R15.

Qua foto's: hierbij een willekeurige band:
nD9c0

5jfWH

N3qZa

ScaniaV8 zei:
Ik vind droogtescheuren na 3,5 jaar wel heel erg snel.
Als dat inderdaad zo is dan zouden er in Nederland heel wat banden moeten worden vervangen.
Ik zou gewoon weer voor de originele maat gaan, volgens bovenstaande reageerder zijn die er gewoon.

Voor Michelin is dit zeker niet snel.
Ik heb het als keurmeester vaker gezien bij Michelin banden.
En zelfs banden moeten afkeuren die nog lang geen 6 jaar oud waren.

Je zou het kunnen voorkomen door de bandenspanning iets te verhogen. Hierdoor worden de banden minder warm.
En de auto uit de zon te parkeren.

Mijn garage wist mij ooit te vertellen dat juist Michelin last heeft van droogte scheurtjes. Die adviseerde mij Dunlop Sport Max als je weinig rijdt. Maar goed, onder een Mercedes hoort Michelin, vind ik dan weer.

Edit, weinig keus in die maat. Ik zou liever een setje Toyo laten monteren als Michelin in de afwijkende maat.

Kijk even naar deze tests, de bekende merken zijn niet zo heilig als men zo graag beweert:

https://www.motor-talk.de/news/alle-sommerreifentests-2018-auf-einen-blick-t6304912.html

Falken SN832 had ik onder de Mégane en nu 2 onder de Space Star. Fijne band, toen voor gekozen om de goede prestatie op nat wegdek.

Beste mensen, bedankt voor alle reacties. Zitten zeker veel nuttige tips tussen. Alleen wil ik graag even wijzen op het feit dat het om 165/60R15 gaat en dus niet 195/60R15. Ik zie minstens 4 mensen die naar de bredere band verwijzen, zowel van vergelijkingssites als tests, maar daar gaat het dus niet om.

Het gaat om 165/60R15. ;-)

MoodyBlues zei:
Beste mensen, bedankt voor alle reacties. Zitten zeker veel nuttige tips tussen. Alleen wil ik graag even wijzen op het feit dat het om 165/60R15 gaat en dus niet 195/60R15. Ik zie minstens 4 mensen die naar de bredere band verwijzen, zowel van vergelijkingssites als tests, maar daar gaat het dus niet om.

En die zijn er niet van Michelin.
Ik zou deze nemen:
https://www.bandenspotter.nl/zomerbanden/goodyear/165-60-r15/

MoodyBlues zei:

Komt omdat je in je OP het zelf ook over 195/ hebt, denk Ik.

Ik zou in die maat bijv eens naar dwze kijken: https://www.bandenspotter.nl/falken/sincera-sn832-ecorun/165-60-r15-77t-207151/

MoodyBlues zei:
Wij hebben een Toyota Aygo uit eind 2014........ Er liggen Continental EcoContact 5 banden onder in de maat 195/60R15 (met de standaard stalen velgen en wieldoppen) die nieuw eronder geleverd zijn.

Vandaar misschien dat mensen de fout in gaan?

Terug
Bovenaan