Alfa Romeo 147 Facelift - verbruik en kosten - alternatieven?

Stab

Net ingestapt
Ik ben op zoek naar een vervangend 2e autootje voor ons gezin. Momenteel hebben we een BMW 330i (e90) sedan en een Daihatsu Cuore. Uiteraard is die 1e voor de langere afstanden, die 2e voor de kortere en woon-werk verkeer.

Maar nu begin ik me de laatste tijd wel wat te ergeren aan die Daihatsu. Naast dat het een lelijk apparaat is vind ik hem ook qua veiligheid te wensen over laten. Trommelremmetjes, geen anti-slip of blokkeer systemen, etc. Ik moet toegeven, hij start altijd en functioneert prima gezien zijn kosten en afmetingen, maar het is wel tijd voor een upgrade.

Nou zijn er maar weinig auto's die ik mooi vind of waar ik enthousiast van word en vooral in dit segment. Ik houd niet zo van kleine wagentjes en hatchbacks en al helemaal niet als ze zo'n standaard plastic interieurtje hebben. En ik houd ook wel van het mooie bochtenwerk en dat kan met de meesten in dit segment ook niet.

Maar toen vond ik de Alfa Romeo 147 (vanaf 2005). In aanschaf vrij goedkoop, binnen budget en ticked eigenlijk alle boxes. Mooi uiterlijk, verkrijgbaar met mooi interieur, schijnt lekker te rijden (nog niet geprobeerd), etc. Maar wat me direct opviel is dat de 1.6 versie ongeveer net zoveel benzine verbruikt als mijn BMW 330i. Daar sta ik toch wel van te kijken. De BMW is amper 250 kilo zwaarder (1450 kilo) en heeft een 3-liter motor... En de 1.6 verbruikt hetzelfde bij 1200 kilo. Zelfde bouwperiode. Ik vraag me af of dit in de praktijk ook klopt en vooral waarom het verbruik zo hoog is.

Dan is er ook nog een 2-literversie met nagenoeg hetzelfde verbruik en gewicht dus daar zou dan mijn voorkeur naar uit gaan. Maar wat me dus tegenhoudt voor deze aankoop is dat het qua kosten en verbruik niet veel meer gaat onderdoen voor mijn BMW. Ze zijn maf in dit land want de wegenbelasting voor de 2 ontlopen elkaar niet veel. En bij hetzelfde verbruik heb ik eigenlijk meer 2 vergelijkbare auto's qua kosten dan een 'hoofdauto' en een 2e 'stadsauto'.

Dus, heeft iemand ervaring met dit type? En is het verbruik echt zo hoog?
Zijn er alternatieven die zuiniger zijn en er ook leuk uitzien en een prettige rijervaring hebben die ik wellicht nog niet ken?

Budget ligt rond de 5000. Max kilometerstand 100.000. Minimaal bouwjaar 2006 o.i.d.
Heb mooie 147's gezien voor minder dan dat maar zit dan vooral een beetje tegen de verbruikskosten aan te hikken indien de specificaties kloppen.
Dan kan ik bijna net zo goed een 2e 6-cilinder halen :)

Ideeën? Wel of niet doen? Alternatieven die ook leuk zijn? Hoor ze graag.

Naar het schijnt zijn 147's fijn rijdende auto's , wel kunnen roest en elektrische storingen aardig in de kosten lopen. Het zijn natuurlijk wel sportievere auto's waar je natuurlijk ook vlotter mee gaat rijden en daardoor ook een hoger verbruik zal hebben.

Als alternatief zou je is kunnen kijken naar een colt met een wat grotere motor , schijnen goede en fijn te rijden auto's te zijn. Het leeg gewicht is 970 kg dus voordelig in de wegenbelasting en 1 op 14 zou makkelijk haalbaar moeten zijn.

marktplaats.nl
$_86.JPG

Of een grande punto :
marktplaats.nl
$_86.JPG

Edit: links werkend gemaakt

In de familie hebben we de voorganger gehad een Alfa 146, dit was een goede en betrouwbare auto. De auto was ook echt gekoesterd door de vorige eigenaar, want we zijn ook verschillende slechte exemplaren tegen gekomen. De eis van 100.000 kilometer zou ik snel laten varen. Dat betekend juist dat een 14 jaar oude auto alleen maar hele korte stukjes heeft gereden, en dat is heel slecht voor de mechaniek. De 146 is i.v.m leaseauto na ruim 2 ton verkocht, en was toen nog als nieuw. Ze heeft later ook nog een veel jongere zakelijke 147 gehad, maar die auto was al door een collega ernstig mishandeld.

Kijk dus of de auto goed is onderhouden en controleer de auto ook goed op roest, en kijk of alles goed werkt. Ik zou zelf aanraden om ook naar de Fiat Bravo te kijken deze auto is moderner en staat bekend als een goede en betrouwbare auto.
De auto is erg onderschat, dus koop je veel auto voor je geld. Mijn advies is om vooral naar de kwaliteit te kijken, en niet naar de kilometerstand. Met ruim 2 ton op de klok kan de auto nog in hele goede staat zijn. Belangrijker is dus hoe er mee om is gegaan, de gebruikte motoren staan bekend als degelijk.

Als je veiligheid belangrijk vindt, zou ik nou niet per se gaan voor een Alfa 147. Model is ook alweer bijna 20 jaar oud.
Ik zou proberen om een zo recent mogelijk model te kopen voor m'n budget.
Oh en trommelremmen achter voldoen prima voor een B-segment auto. Van schijfremmen achter wordt een auto niet per definitie veiliger.

Goede vraag!

Ja, het klopt... Heel zuinig zijn die motoren niet. In de praktijk rond de 1 op 12 a 13 is normaal.
Jouw BMW heeft een prachtige motor die ook idd relatief zuinig is.
De Alfa zal er qua kosten niet veel voor onderdoen.

Mijn tip van de dag is: Zoek een leuke Peugeot 206 Roland Garros 1.6 16v!!
Die hebben wij ook een tijdje als tweede auto gehad.
Prachtig tweekleurig leer, panoramadak, climate control en imo een schitterend interieur.

1 op 15 is makkelijk mogelijk. In ons geval werd er altijd 1 op 16,5 mee gereden.

Auto weegt 1002 kg en heeft een fijne 109 pk. Daardoor lekker vlot.

Maar voor wie wordt de tweede auto? Want je hebt al een goed rijdende BMW en als je partner vooral in de tweede auto gaat rijden is het dan niet belangrijk wat zij daarvan vind?

Wij hebben een rode Alfa 147 uit 2006, met de 2 liter TS als 2e auto binnen ons gezin ( 1e auto is een 159 SW)
Heerlijke auto, snel, goede stoelen, best ruim en die van ons heeft geen enkele storing gehad afgelopen jaar
Maar 1 op 12 a 13 ga je gewoonweg niet redden
Bij lange ritten redt je (met moeite) 1 op 11 a 12 ( 8,5l op 100 km )
In de mix, dus ook met stadsverkeer zit je gewoon op 9,5 tot 10 liter op 100 km

Let op:
Elke 60.000 km of 3 jaar een nieuwe distributie riem
Let op oliepijl, ze gebruiken allemaal wat olie, niet erg overigens
Rijd ze goed warm, dat is met name bij de TS een echte vereiste (Daarna kun je hem naar de +7000 min-1 doorhalen )

Maar wel een fijn ding hoor !

Deze is van ons:
R9CMxG8.jpg

Als je de stijl van de 147 leuk vindt, maar eigenlijk is hij een maatje te groot qua kosten en verbruik, misschien is de MiTo dan een goed alternatief? Heb niet gecheckt of die binnen jouw criteria (leeftijd, km-stand, budget) beschikbaar is, maar het lijkt me een onderzoekje waard.

Mito word lastig, staan er maar een paar te koop met het gestelde budget, maar heel weinig Nederlandse auto's zonder meteen hoge kilometerstanden te hebben.

Terug
Bovenaan