Alfa Giuletta vs Citroen DS4

BlakeNL

Net ingestapt
Hallo allemaal,

We zijn op zoek naar een voertuig voor erbij! Ik ben helemaal gek van de looks van beide voertuigen en heb ook besloten dat het één van deze voertuigen moet worden. Ik kan alleen geen knoop doorhakken en hoop dat jullie mij een beetje van advies kunnen voorzien.

Ik heb een Citroen DS4 (business pack) 1.6 VTI op het oog met 90.000 kilometer op de teller. Onderhoudshistorie + jaar garantie en afleverbeurt.

Daarnaast een Alfa Romeo Giuletta 1.4 170 PK multiair. Distinctive met sportpack en visibilty pack 150.000 km. Ook een onderhoudshistorie + 1 jaar garantie en een beurt op basis van voorschrijving fabrikant.

Prijzen van beide voertuigen zijn nagenoeg hetzelfde (10.600 en 10.500) k inclusief alles).

In het verleden heb ik Alfa Romeo's gereden, ben ook helemaal gek van het merk. Dit weegt ook mee met het gevoel dat ik had in de Alfa Romeo. Reed goed, zag er zeer netjes uit. De Citroen, geen ervaring mee, reed ook erg goed (motorisch zwakker), maar geen gekkigheid tijdens de proefrit. Op dit moment kan ik de knoop niet doorhakken. De Alfa voelt als mijn auto, maar ik wil er ook nog een aantal jaren mee vooruit. Dan weegt voor mij de kilometerstand mee. Daarnaast heeft de DS4 veel meer opties (auto inparkeren, dode hoek sensor, stoel massage, bluetooth muziek streamen).

Wat zijn jullie adviezen? Alvast bedankt!

speedtouch zei:
Heb je al proefritten gemaakt? Die zijn vaak bepalend!

Ja allebei gereden! De Alfa rijdt gewoon strakker, maar dat heeft echt te maken met de motor en het sportonderstel (sportpack). Alleen als we de punten tegen elkaar afstrepen, kom je niet heel veel verder. Van de DS4 zie ook niet heel veel ervaringen, dus ik vind het moeilijk om een afweging te maken. Je leest veel over de 1.6 VTI motoren, over olieverbruik en dergelijke. Alleen ik weet niet hoe de 1.6 VTI uit 2013 zich verhoud ten opzicht van die van voor 2010.

Met deze twee keuze is het voor mij makkelijk, de Alfa je hebt een turbo motor die daardoor veel prettiger rijdt. Maar ook de DS4 is geen verkeerde keuze maar ik zou hem zelf niet met de 1.6vti nemen. Voor 11750 kwam ik er al 1 tegen met de 1.2 puretech met 130pk.
Nou weet ik niet helemaal zeker maar ik dacht dat de 1.6thp met 200pk wel een goede keuze was.

Frits79 zei:
Met deze twee keuze is het voor mij makkelijk, de Alfa je hebt een turbo motor die daardoor veel prettiger rijdt. Maar ook de DS4 is geen verkeerde keuze maar ik zou hem zelf niet met de 1.6vti nemen. Voor 11750 kwam ik er al 1 tegen met de 1.2 puretech met 130pk.
Nou weet ik niet helemaal zeker maar ik dacht dat de 1.6thp met 200pk wel een goede keuze was.

En dan ook puur gebaseerd op het feit dat er een VTI blok in ligt en het mogelijke olie verbruik?

BlakeNL zei:
Frits79 zei:

En dan ook puur gebaseerd op het feit dat er een VTI blok in ligt en het mogelijke olie verbruik?
Nou meer omdat het een atmosferische motor is tegenover een turbo. Ik zou zelfs een 120pk Giulietta boven een 1.6vti kiezen gewoon omdat het veel lekkerder rijdt, meer koppel bij minder toeren. Daarbij vind ik de Alfa ook mooier, maar dat is persoonlijk/

Frits79 zei:
BlakeNL zei:
Frits79 zei:

Nou meer omdat het een atmosferische motor is tegenover een turbo. Ik zou zelfs een 120pk Giulietta boven een 1.6vti kiezen gewoon omdat het veel lekkerder rijdt, meer koppel bij minder toeren. Daarbij vind ik de Alfa ook mooier, maar dat is persoonlijk/

Ik zit daar ongeveer hetzelfde in. Alleen mijn vrouw kijkt op tegen de kilometerstand. Een kilometerstand van 147.000 bij een Giuletta, wat is tegenwoordig veel? Ik moet eerlijk zeggen dat ik al sinds 2010 uit de markt ben vanwege het zakelijk rijden van voertuigen. Dus ik heb mij daar eigenlijk niet meer om bekommerd.

De Alfa heeft een krachtige turbo motor, de 1.4 van Fiat heeft een goede reputatie op duurzaamheid. Belangrijk bij deze motor is wel dat je op tijd olie ververst, en met de juiste olie. Anders kan de dure Multiair unit stuk gaan.

De historie van de auto is dus belangrijk. Ik zou zelf de Alfa kiezen.

Gezien je enthousiasme over de Alfa, moet je die toch gewoon doen dan als je specifiek twijfelt tussen deze twee?

Bedankt voor de input allemaal! We hebben nog gekeken bij een Alfa, precies dezelfde, met een 20.000 km minder op de teller. Maar dan zie je toch dat de liefde en onderhoud van een vorige eigenaar meeweegt. De Alfa met de meeste kilometers gaf een veel betere indruk, al ontliepen ze elkaar motorisch niks, het optische gedeelte was gewoon veel slechter. Daarnaast was de onderhoudshistorie beter in orde bij de Alfa met meer kilometers. Knoop doorgehakt en het is deze Alfa Romeo 1.4 170 multiair geworden. Model met sport- en visibility pack!

Terug
Bovenaan