Alfa 156

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen,

Wat is jullie mening over de alfa 156 ? Is deze auto echt zo onbetrouwbaar als r altijd word beweerd?

Je koopt een Alfa niet om zijn betrouwbaarheid en ondertussen is het model dit jaar al weer 14 jaar van de markt, de laatste zijn van 2005.
Let wel of de distributieriem op tijd vervangen is, deze moet relatief snel vervangen worden.

Mijn buurman heeft er een en die maakt zijn reputatie waar. Zuipt olie (is normaal schijnt) en alle draagarmen zijn al vervangen (is normaal schijnt) en de uitlaat is compleet verroest en vervangen (is normaal schijnt). Daarnaast bladdert de verf van de spiegelpootjes waarmee de spiegels aan de carrosserie zitten.

Allemaal 'normaal' dus als ik de buurman mag geloven als ras Alfist. Ik zou gek worden zoveel als aan die auto is. Maar een ding is zeker, hij rijdt wel echt fijn. Dus komt er op neer wat je er voor over hebt om dit model te rijden. Het voordeel is dat ze niet meer al te duur in aanschaf zijn. Mits je bereid bent te investeren in de auto zal je er plezier aan beleven.

Onbetrouwbaar valt mee (al zijn ze wel bovengemiddeld gevoelig voor incorrect onderhoud en aftrappen) zolang je het bij de Twinspark of V6 houdt. Die laatste is zelfs best sterk, de diesels trouwens ook. Draagarmen zijn inderdaad een terugkerende kostenpost.

De overgebleven exemplaren hebben inmiddels echter meer last van het roestspook dan van elektronische of motorische euvels, en dat kan enigszins in de papieren lopen als je zelf niet kunt lassen. De hele bodem rot weg, vooral achterin en tegen de dorpels, en ook waar de voorste schokbrekers de carrosserie in gaan.

Het viel toen wel mee, en was zeker geen slechte auto, als je maar zorgde voor goed onderhoud. Alleen praten we nu over hele oude auto's die al jaren niet meer gemaakt worden. Alles staat of valt met het onderhoud, rijstijl, en of roest altijd goed behandeld is. Gezien de leeftijd wordt het wel steeds moeilijker om een goed exemplaar te vinden. Je kunt denk ik beter kijken naar de opvolger de Alfa 159.

Wat denk je zelf bij een 15 tot 20 jaar oude Italiaanse auto? Anderzijds, alles is inmiddels al een keer vervangen waarschijnlijk.

Ik denk dat alles wel al gezegd is hier boven. Het rijden van een oude Alfa kun je vanuit 2 opzichten bekijken: je koopt 'm voor weinig, rijdt en geniet ermee totdat 'ie niet meer door de APK komt en je gooit 'm weg OF je koopt de mooiste die je kunt vinden en je reserveert 2.000 per jaar voor achterstallig/preventief onderhoud.

De 156....

Ik kan mezelf wel een ervaringsdeskundige noemen denk ik.
Ik heb mijn Alfa 156 V6 nu al bijna 5 jaar en motorisch is het een ontzettend betrouwbaar apparaat. Olieverbruik is echt nihil. In tegenstelling tot de ts uitvoering van na 2000.

Het blijft een wat licht gebouwde auto en draagarmen vervangen moet vaker dan gemiddeld. Maar als je een nieuwe draagarm even extra gaat invetten gaan ze ook echt wat langer mee.

Ik heb bijna de complete bodem aangepakt inclusief dorpels. Een zeer arbeidsintensieve klus en ook zeer prijzig als je dat volledig moet uitbesteden.

Kans is groot dat je bij een laag geprijsde 156 zeer veel laswerk zal hebben.
Net als de kans op een slechte TS of JTS groot is.

De V6 en JTD uitvoeringen zijn absoluut betrouwbaar.
Maar ook die hebben hun onderhoud natuurlijk nodig;)

Ik zou het eigenlijk afraden als je op zoek bent naar een niet te dure en mooie sportieve auto.......

Alleen doen als je echt liefhebber bent en bereid bent om wat te blijven investeren en nauwlettend onderhoud te plegen..

Mijn 156 is om door een ringetje te halen. Zo betrouwbaar als wat... Klinkt fantastisch en is lekker snel en rijdt zo fijn.
De V6 is absoluut bulletproof bij goed onderhoud.
In mijn geval is de 156 zeer betrouwbaar gebleken. Nog nooit heeft hij mij laten staan.

Wat is je insteek bij deze auto?
En welke motor kijk je naar?

Ikzelf reed 3 jaar geleden nog een alfa 147 uit 2003 (deelt veel techniek met de 156) en heb hier nauwelijks onderhoud aan gehad. Daarnaast vind ik dat er wel heel negatief wordt geantwoord (zoals hier gebruikelijk is m.b.t. een wat oudere auto). Ik kijk ook regelmatig voor Alfa's uit die periode en mijn mening is dat er nog meer dan genoeg knappe zijn. Ja, ze kosten geen 1000 euro meer als een paar jaar geleden maar voor 3k rijdt jij gewoon een prima onderhouden Alfa.

Ook hier ervaringsdeskundige. Een JTD van 270.000km naar 400.000km gereden. Daarna verkocht aan de export. Een van de meer betrouwbaardere auto's geweest die ik heb gehad. Qua onderhoudskosten niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste. Was trouwens een 1999 dus een echte eerste versie. Er zijn 2 facelifts geweest waarbij de eerste facelift weinig opvallend was qua uiterlijk maar er wel heel veel aan de techniek is veranderd.

JTS motoren hebben olieverbruik gehad altijd. Veel 156 en 147 JTS begonnen hun leven als lease auto waarbij er nooit naar de olie werd gekeken. Veel van die motoren hebben uiteindelijk hun drijfstanglager kapot gedraaid. Verder erg sterk.
TS motoren hebben een nokkenasversteller die ongeveer om de distributie riem wissel vervangen zou moeten worden maar daar is weleens op bezuinigd. Gaat de motor niet stuk van maar klinkt verschrikkelijk en rijdt beroerd.
V6 is erg sterk alleen distributieriem moet je wel altijd op tijd bij zijn.
JTD 5-cilinder heeft heel soms een nieuwe turbo nodig. JTD 4-cilinder is vrij onverwoestbaar. Enige puntje aan de JTD's is dat de rubber trillingdemper in de krukaspoelie soms weleens wil doorslaan. Nieuwe poelie erop en klaar.

Er kan een stuurbekrachtiging leiding last krijgen van een speciale corrosie doordat het aluminium contact kan maken met ander metaal. Hadden alleen auto's last van die veel in het strooizout hebben gereden. Alle auto's die dat gehad hebben kregen daarna een kunsstof stuurbekrachtiging leiding. Alles na de eerste facelift had dat al. Het is vrij zeldzaam maar ik heb het toen gehad.

Draagarmen voor horen echt bij het onderhoud. Volgens mijn garagist toendertijd gingen ze wel iets langer mee als bij de Passat/A4's die hij toen ook veel onderhield.

Roest komt op een paar plekken standaard voor. Als dat op tijd wordt aangepakt is er niets aan de hand. Ook hiervoor geldt dat de facelift beter is. Ten eerste de bumpersteunen die bij alle Alfa/FIAT?Lancia modellen uit die jaren grofweg hetzelfde ontwerp hadden en hetzelfde probleem van het vangen van water en troep. Geen bodem onder de motor schijnt het te voorkomen. Deze dingen kunnen echter voor 80% weg zijn en dan zit de bumper nog prima vast.
In de wielkast achter de veerpoten zit een plekje ter formaat van een eurocent wat bijna altijd wel raak was. Ging meestal niet verder maar het is wel een dragend deel volgens de APK regels. De voetenruimte van de achterpassagiers is ook vaak raak. Alleen modellen zonder airco (zijn er zo goed als niet geweest) hadden er nauwelijks last van.

En verder de spiegelvoeten die van gespoten aluminium zijn. Zoals bij alle merken die dat hebben gaat dat niet eeuwig mee. Tussen de 15 en 20 jaar oud laat dan de lak van het aluminium een keer los. De 156 is een van de vele auto's uit die tijd die dat heeft.

Een goede kopen loont wel. De slechte zijn er bijna allemaal tussen uit maar nog niet allemaal. Onderdelen zijn verder iets meer werk om te vinden. Alfa Romeo heeft na de 156 aardig bezuinigd op het leveren van reserve onderdelen. En daarnaast zijn veel van de voorraden naar Oost-Europa verdwenen waar er nog vrij veel 156's rondrijden.

Terug
Bovenaan