AJS: Mijn Lada Kalina 2192; still going strong!

Adam2014

Wegverkenner
Misschien niet een auto die je meteen bij een autoliefhebber zou verwachten, maar ik ben sinds een week in het bezit van een Lada Kalina 1.6, type 2192 uit 2016 met pas 42.000 kilometer op de teller. Ik ben tevens de eerste Nederlandse eigenaar.

Hoewel je het niet bij een Lada zou verwachten is hij behoorlijk compleet met airconditioning, ESP, boordcomputer, bluetooth via de radio, stoelverwarming etc.

Dit is 'm:

LADA-KALINA-02.jpg

LADA-KALINA-01.jpg

LADA-KALINA-05.jpg

Helaas geen interieurfoto's, maar bij deze een indruk:

30501783292_50a38ea558_c.jpg

Zonder dat oranje dan. ;-)

Ik vind het er nog best aardig uitzien. Natuurlijk geen top, maar dat het een Lada is zie je er niet van mijlenver vanaf naar mijn mening.

Qua rijden is het vooral comfortabel en uiteraard niet zo verfijnd als bijvoorbeeld bij Duitse auto's. Maar ik vind het een beetje vergelijkbaar met de Hyundai Accent uit 2010 die ik ooit in mijn bezit had.

Ik vind het een leuke, en vooral ook unieke, op z'n eigen manier onderscheidende, auto die ik voor weinig geld heb kunnen kopen. :)

Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen met deze zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen.

Ik moet toch zeggen dat deze auto mij aardig verbaast. Ziet er veel beter uit dan de laatste Lada's die ik ken (110 en de eerste Kalina).
Lekkere wieltjes ook, design lijkt wel het oude Ford RS.

AJ Schuurmans zei:
Ik vind het een leuke, en vooral ook unieke, op z'n eigen manier onderscheidende, auto die ik voor weinig geld heb kunnen kopen. :)

Precies goed verwoord! Veel plezier ermee!

Leuk dat je een Lada gekocht hebt. (y)
Ik ben zelf echt fan van het merk. Ze lopen duidelijk achter op de meeste Europese auto's (eigenlijk bijna alle wel), maar dat vind ik juist de charme.
Lange tijd is er hier ook een Lada-topic geweest waar ik erg actief in was. Helaas is dat een beetje doodgebloed.

Het getuigt wel van lef dat je er daadwerkelijk eentje hebt aangeschaft. Toen ik mijn Up kocht heb ik er ook nog wel serieus naar gekeken. Maar ik durfde het toch niet aan. Die onderdelenvoorziening leek mij te onzeker en als het je dagelijkse auto is, wil je toch dat 'ie snel gerepareerd is als er onverhoopt eens wat mis mee is. Ik ben dus erg benieuwd hoe het jou in de dagelijkse praktijk bevalt qua onderhoud en eventuele reparaties. En natuurlijk ook hoe het Lada-rijden je überhaupt bevalt! Ik blijf jouw topic dus zeker volgen en wens je veel fijne kilometers met jouw Lada. Je rijdt echt wat unieks (in Nederland).(y)

Ik kan dit soort (voor velen) gekke keuzes heel erg waarderen. (y) Ik wens je veel plezier met deze bijzondere verschijning!

Los dat dit natuurlijk een leuke en out of the box keuze is, is het intrinsiek gewoon een goed aanbod. Ruimte, styling, zaken als ESP, airco etc. En volgens mij is de techniek behoorlijk sterk.

Ook ik kan deze Lada zeer zeker waarderen, veel auto voor weinig geld, en nog best een vlot model om te zien (y) ben benieuwd naar de ervaringen en hoe de auto zich gaat houden :) veel plezier ermee!

Há, wat een leuke keuze zeg! Ik denk dat je eigenlijk wel gelijk hebt. Waar vind je zo'n jonge en ruime auto voor relatief weinig geld? Ja, bij Dacia, maar dan is dit een nog originelere keuze. In beide gevallen is je street credibility 0, maar dat is niet waar het om gaat. Juist als autoliefhebber heb je hiermee een mooie keuze gemaakt.

Net als Zadelsnuiver benieuwd naar je ervaringen en naar hoe de auto zich houdt.

Maar een zo'n auto op kenteken! En dan te bedenken dat er ooit nog behoorlijk wat Lada's rondreden in Nederland.

Mechanix zei:
Maar een zo'n auto op kenteken! En dan te bedenken dat er ooit nog behoorlijk wat Lada's rondreden in Nederland.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik ben de eerste eigenaar in Nederland van deze auto. Maar van dit specifieke model rijden er als het goed is zo'n 48 stuks rond in Nederland.

Nog steeds zeer exclusief. :)

Tot nu toe zo'n 450 km gereden. De Lada bevalt tot nu toe goed. Nog steeds wat wennen aan het aangrijpingspunt van de koppeling vanuit stilstand om soepeltjes op te trekken, maar dat is een kwestie van gewenning. Ook het geluid van de fabrieksradio valt wat tegen, misschien de moeite waard om nieuwe boxjes in de deur te monteren op termijn.

Opmerkelijk; gisteren was ik een stukje aan het rijden en werd er naar me geseind vanuit een Peugeot 407. Ik vervolgens aan het zoeken of er iets mis was, gestopt en onder andere mijn verlichting gecontroleerd enz. maar alles was goed. Vermoedelijk dus gewoon een mede-enthousiasteling die mijn keuze kon waarderen. Misschien iemand van het forum? :)

AJ Schuurmans zei:
Maar van dit specifieke model rijden er als het goed is zo'n 48 stuks rond in Nederland.
En dan reken je denk ik alle oude Kalina's ook mee. Deze variant van na de facelift heb ik in elk geval nog nooit gezien, ik vermoed dat daar nog een stuk minder van zijn.

Leuk dat je nu al reacties krijgt op de weg!

Ik vind het een leuke keus van je, hoop dat je er lang plezier van mag hebben.

Heb wel een vraagje: is de kachel nog steeds zo krachtig dat je er makkelijk mee naar de poolcirkel kunt rijden zonder koude voeten? Zo was het vroeger met de Lada 1200 wel, die was voor Siberië gemaakt. Maar of ze dat nog steeds zo doen, dat zou ik wel eens willen weten.

Tydelyck zei:
Ik vind het een leuke keus van je, hoop dat je er lang plezier van mag hebben.

Heb wel een vraagje: is de kachel nog steeds zo krachtig dat je er makkelijk mee naar de poolcirkel kunt rijden zonder koude voeten? Zo was het vroeger met de Lada 1200 wel, die was voor Siberië gemaakt. Maar of ze dat nog steeds zo doen, dat zou ik wel eens willen weten.

Ja, wat dat betreft maakt tie z'n reputatie nog altijd helemaal waar. De kachel en de stoelverwarming worden wel zo gruwelijk heet, dat is echt ongekend. :p

De airco koelt trouwens ook erg goed, en je merkt ook aan de vering dat de auto gemaakt is voor de beroerde wegen in Rusland. Ik vind 'm echt enorm comfortabel. Een sportieve wegligging heeft hij daarom echter niet.

Vandaag mijn nieuwe aankoop helemaal laten nakijken bij mijn vaste vertrouwde dorpsgarage, een soort verlate aankoopkeuring zeg maar.

Gelukkig hebben zij hem technisch helemaal goed bevonden, alleen de ruitenwissermotor loopt wel op z'n laatste benen. Dat was me eerlijk gezegd niet opgevallen omdat ik alleen de intervalstand heb uitgeprobeerd en dat gaat nog prima.

Natuurlijk waren ze ook benieuwd hoe dat nu rijdt en aanvoelt zo'n zeldzame Lada Kalina van de tweede generatie.

Wat dat betreft waren ze wel wat kritisch. De auto is relatief lawaaiig en rijdt als een auto van pakweg een jaar of 10 oud ofzo, daar kun je het mee vergelijken aldus mijn vaste garagist.

Maar ik ben gewoon tevreden met mijn aankoop, een nieuwe ruitenwissermotor en dan zorgeloos de winter tegemoet.

AJ Schuurmans zei:
Wat dat betreft waren ze wel wat kritisch. De auto is relatief lawaaiig en rijdt als een auto van pakweg een jaar of 10 oud ofzo, daar kun je het mee vergelijken aldus mijn vaste garagist. .
Maar dat vond je zelf toch ook al?
AJ Schuurmans zei:
Maar ik vind het een beetje vergelijkbaar met de Hyundai Accent uit 2010 die ik ooit in mijn bezit had.

406c zei:
AJ Schuurmans zei:
Wat dat betreft waren ze wel wat kritisch. De auto is relatief lawaaiig en rijdt als een auto van pakweg een jaar of 10 oud ofzo, daar kun je het mee vergelijken aldus mijn vaste garagist. .
Maar dat vond je zelf toch ook al?
AJ Schuurmans zei:
Maar ik vind het een beetje vergelijkbaar met de Hyundai Accent uit 2010 die ik ooit in mijn bezit had.

Ja dat vind ik zelf ook wel, ik ben niet zo kritisch. Hij rijdt niet snaarstrak ofzo, wel comfortabel. Ik ben me bewust dat hij niet de meest moderne rij-eigenschappen levert.

Ik vind 'm echt vergelijkbaar met die Hyundai Accent toen, en dat was ook niet de top in z'n segment. Maar ik vind het voldoende en vind m'n plezier en tevredenheid in meer dingen dan de modernste rij ervaring en snufjes.

Ik denk echt dat het vrij moeilijk is om met een neutrale mening in zo'n auto te stappen. Je hebt toch een bepaalde verwachting bij een Lada en de kans is groot dat je toch wat meer let op kraakjes en dingetjes die je bij een andere auto gewoon zou negeren. Zolang 'ie technisch goed is, en jij bent er tevreden mee is het toch prima?

Wat leuk dat je een topic hebt aangemaakt AJ! Ik zal dit dus ook op de voet volgen! ;)

Ik moest je nog feliciteren namens mijn Russische vriend, maar hij bood vandaag ook nog zijn verontschuldigingen aan, hij vertelde dat ie met een eventuele emigratie bezig en dat daardoor de info over de Kalina wat langer duurde.

Fijn dat de Lada ook door de garage ook is goedgekeurd! ;) Het is ook een leuke auto om te zien vind ik. Verfijnd is het natuurlijk niet helemaal, of nouja het is maar hoe je er in staat . Maar ik vond het helemaal niet verkeerd rijden!

Wist je trouwens dat de Kalina Hatchback hoger in de markt is gezet, in vergelijking met de Granta (de sedan & liftback). De Kalina Hatchback is een auto die vooral jongeren aan moet spreken, en dus iets duurder is dan dan de Granta Sedan. Bij de laatste update is dat Kalina naam komen te vervallen en werden alle auto's Granta, maar ook toen bleef de Hatchback iets hoger op de ladder.

Mocht het niet lukken met de ruitensproeier, moet je het maar laten weten, je weet me te vinden!

Peter O zei:
Mocht het niet lukken met de ruitensproeier, moet je het maar laten weten, je weet me te vinden!

Ruitenwissermotor ;)

Autobedrijf Snippe kan wel de benodigde onderdelen leveren, althans de ruitenwissermotor.

Maar via partslada.com kun je onderhand rechtstreeks bij de fabrikant de onderdelen bestellen (en niet duur ook). Een webshop die zo ongeveer alle Lada onderdelen kan leveren voor alle Lada modellen. Zit gevestigd in Togliatti, naast de Lada fabriek.

Alleen hopen dat de levertijd niet zwaar tegenvalt.

AJ Schuurmans zei:
Mechanix zei:

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik ben de eerste eigenaar in Nederland van deze auto. Maar van dit specifieke model rijden er als het goed is zo'n 48 stuks rond in Nederland.

Nog steeds zeer exclusief. :)

Tot nu toe zo'n 450 km gereden. De Lada bevalt tot nu toe goed. Nog steeds wat wennen aan het aangrijpingspunt van de koppeling vanuit stilstand om soepeltjes op te trekken, maar dat is een kwestie van gewenning. Ook het geluid van de fabrieksradio valt wat tegen, misschien de moeite waard om nieuwe boxjes in de deur te monteren op termijn.

Opmerkelijk; gisteren was ik een stukje aan het rijden en werd er naar me geseind vanuit een Peugeot 407. Ik vervolgens aan het zoeken of er iets mis was, gestopt en onder andere mijn verlichting gecontroleerd enz. maar alles was goed. Vermoedelijk dus gewoon een mede-enthousiasteling die mijn keuze kon waarderen. Misschien iemand van het forum? :)

Als rijinstructeur kan ik het niet laten..... sorry.
Probeer eens je hiel aan de grond te houden, je voet te scharnieren op je enkel en als je voet niet verder kan pas je voet mee omhoog te trekken.
Veel plezier met de aankoop.

Altijd leuk, zo'n anders-dan-anders auto. Het model is helaas niet meer zo opvallend (iit meeste eerdere Lada's) maar nog steeds bijzonder. Veel plezier ermee!

Vandaag voor het eerst getankt.

47 liter op 694 km, dus zo'n 1 op 14,75.

Dat vind ik acceptabel voor een 1.6 motor van de oude stempel. :)

Apart hoor, en inderdaad op het eerste gezicht niet heel opvallend, in die zin van dat je zou denken dat het een Lada is. Ik zelf ben hele tijd geleden eens een keer in mother Russia geweest en zag toen echt nog hele hordes van die klassieke vierkante Zastava's rijden. Ook lachen natuurlijk. Heb er zelfs in eentje gezeten meen ik toen. (taxi) :)
Wat dat betreft lijkt deze Kalina "gewoon" (niet oneerbiedig bedoeld!) op een moderne wagen ;)

omniradius zei:
Apart hoor, en inderdaad op het eerste gezicht niet heel opvallend, in die zin van dat je zou denken dat het een Lada is. Ik zelf ben hele tijd geleden eens een keer in mother Russia geweest en zag toen echt nog hele hordes van die klassieke vierkante Zastava's rijden. Ook lachen natuurlijk. Heb er zelfs in eentje gezeten meen ik toen. (taxi) :)
Wat dat betreft lijkt deze Kalina "gewoon" (niet oneerbiedig bedoeld!) op een moderne wagen ;)
Zastava is een heel ander merk hè, heeft niks met Lada te maken. ;) Ik denk niet dat je in Rusland veel Zastava's gezien heb, die hebben toch vooral Servië mobiel gemaakt.

MWH zei:
omniradius zei:
Zastava is een heel ander merk hè, heeft niks met Lada te maken. ;) Ik denk niet dat je in Rusland veel Zastava's gezien heb, die hebben toch vooral Servië mobiel gemaakt.

Shoot, je hebt gelijk. Ik doelde dan op de Lada Riva, deze:
Lada_2107_aka_Lada_Riva_October_1995_1452cc.jpg

Mijn kennis van oostblok auto's is niet zo scherp haha!

Deze zag ik iig veel in Pskov rijden in 2010 toen ik daar was :)

Dat dacht ik al. ;) Om je een beetje tegemoet te komen: Dat model staat ook wel bekend als Zhiguli, naar de fabriek waar ze gemaakt zijn. Ook drie lettergrepen en een Z! :p

Ach, voor ons westerlingen lijkt al dat Russisch gebrabbel op elkaar. :) Back on topic, prima verbruik lijkt me inderdaad:

AJ Schuurmans zei:
Vandaag voor het eerst getankt.

47 liter op 694 km, dus zo'n 1 op 14,75.

Dat vind ik acceptabel voor een 1.6 motor van de oude stempel. :)

Super leuk! Mijn ouders hebben vroeger jaren Lada gereden totdat het merk bijna weg ging en toen kwamen de Omega's. Heel veel plezier met je bijzondere voertuig!

Morgen breng ik m'n Kalina weg voor een kleine onderhoudsbeurt. Niks spannends, nieuwe ruitenwissers, nieuwe lampjes voor de dagrijverlichting en een nieuwe accu.

Had ik ook zelf kunnen doen, maar dit is wel zo makkelijk. :)

Maar waar ik écht enthousiast van ben geworden is dat ik ben gevraagd voor een artikel in Autoweek in de rubriek "Onbekend maar bemind" door Nic de Boer. Als ik straks na werktijd heb bevestigd zal ik telefonisch worden geïnterviewd over mijn bijzondere bezit en zal er later een fotograaf langskomen om foto's te maken van de Lada.

Echt leuk! :D

Dus dat zullen jullie tzt dan wel zien langskomen in het blad.

AJ Schuurmans zei:
Maar waar ik écht enthousiast van ben geworden is dat ik ben gevraagd voor een artikel in Autoweek in de rubriek "Onbekend maar bemind" door Nic de Boer. Als ik straks na werktijd heb bevestigd zal ik telefonisch worden geïnterviewd over mijn bijzondere bezit en zal er later een fotograaf langskomen om foto's te maken van de Lada.

Echt leuk! :D

Ah dat is leuk zeg! Terecht ook, dat verdient de Kalina ook wel.

10 dagen geleden ben ik geïnterviewd door Nic de Boer en vandaag kwam de fotograaf foto's maken voor het artikel in de Autoweek:

https://photos.app.goo.gl/ei6LVxTAF7Wynm1x6

Leuk om een keer mee te maken. :D

De Lada bevalt nog steeds goed. Inmiddels al zo'n 2500 km verder. Gemiddeld verbruik tot nu toe 1 op 14,70.

Heb wel een vraag voor degenen die er verstand van hebben:

Voor de fotograaf ging de motorkap even open, de motor had net gelopen en we hoorden een geluid alsof je een ballon langzaam laat leeglopen. Niet heel hard ofzo, maar het lijkt alsof er lucht komt uit het kvs reservoir via de dop. Als ik de dop aandruk verdwijnt het geluid, en als ik de dop loslaat hoor je het weer.

Is de dop misschien niet goed meer? Of moet ik me zorgen maken?

Klinkt alsof de dop niet voldoende afsluit en daardoor het systeem niet op de druk staat.
Zit er geen koelvloeistof rondom de dop?
Een niet goed sluitende radiateur / expansievat dop leidt meestal tot vloeistofverlies.

Er zit geen koelvloeistof rondom de dop. Ook heb ik geen koelvloeistofverlies. Althans, geen koelvloeistofverlies in 1 week tijd opgemerkt (vorige week toevallig gekeken, en gisteren weer).

Het interieur wordt verder goed verwarmd, en de temperatuur van de koelvloeistof blijft eerder te koud gedurende een rit dan te warm (constant rond de 80 - 85 graden ongeveer).

Contact opgenomen met mijn vertrouwde garage en zij zeiden dat ik me geen zorgen hoef te maken, en dat na het stilzetten van een warme motor het koelvloeistofreservoir altijd ietwat druk kwijt moet. Zo lang ik geen last heb van koelvloeistofverbruik is er niets aan de hand zeiden ze.

Hoi allen, allereerst iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Inmiddels heb ik er bijna 4.000 kilometer op zitten met mijn Lada sinds aanschaf. Nog steeds probleemloos. Hij bevalt me eigenlijk prima tot nu toe. :)

Als het goed is verschijnt in februari het interview in de Autoweek, maar dat hou ik uiteraard goed in de gaten.

Ook is er een idee in mijn hoofd gaan groeien, maar nog even afwachten hoe realistisch het plan is.

Ik heb namelijk het plan opgevat op met mijn Lada van mijn woonplaats naar de Lada fabriek te rijden in Togliatti, Rusland, en weer terug en daar dan een mooi reisverslag van te maken. Misschien heeft Autoweek ook wel interesse in een reportage hierover. Een roadtrip van 3700 kilometer enkele reis.

Uiteraard afwachten hoe Corona verder verloopt, maar wellicht dat augustus tot de mogelijkheden behoort.

Leuk idee denk ik, maar allereerst onderzoek ik de mogelijkheden en wellicht zijn er bedrijven die bereid zijn een (kleine) sponsorbijdrage te leveren.

Leuke voornemens. Hoop dat alles realiseerbaar blijkt. 2021 zal toch nog voor een groot deel worden overschaduwd door de pandemie. Hou ons op de hoogte van de voorbereidingen.

Mijn vader heeft in 1990/1991 een paar maanden gereden in een Lada 1200S uit 1986. Dat was een tussenauto van de Skoda dealer die mijn vader mocht gebruiken in afwachting op zijn witte Skoda Favorit 136LS die hij op 12 maart 1991 geleverd kreeg.

Mijn belangstelling voor de underdog in Autoland is bijna aangeboren! :D

Tijd voor weer een update:

Inmiddels de 48.000 kilometer gepasseerd (waarvan 6.000 kilometer in mijn bezit).

De Lada bevalt eigenlijk nog altijd. Uiterst comfortabel. Dus daar ben ik erg over te spreken.

Wel heb ik inmiddels 1 keer een bobine moeten laten vervangen, voor € 65,- was ik klaar. Dat is goed te overzien en vind ik geen ernstig probleem.

De Rusland plannen zijn overigens van de baan, en ik bespeur bij mezelf trouwens dat het af en toe toch begint te kriebelen voor een auto die nog nét iets meer 'liefhebbersauto' is, een youngtimer ofzo. Een oude Alfa Romeo of SAAB bijvoorbeeld. Maar ik vind de Lada toch ook weer sympathiek en er is eigenlijk niks mis mee, dus zo gaat mijn gevoel alle kanten op. :D

Als de Lada het zo goed doet, zou je hem er haast bijhouden als betrouwbaar vervoer naast een oude hobbyauto.

Mechanix zei:
Als de Lada het zo goed doet, zou je hem er haast bijhouden als betrouwbaar vervoer naast een oude hobbyauto.

Ik heb helaas niet het budget om er eventjes een auto bij te kopen en de lasten van 2 auto's te kunnen dragen.

Ik kan wel maandelijks tot 500 euro besteden aan mijn autokosten (mrb, verzekering, brandstof, onderhoud). Nu ben ik fors minder kwijt dan dat bedrag per maand.

Wauw, wat tof! Dat model heb ik nog niet zien langskomen. In Maastricht zag ik wel eens af en toe een (oude) blauwgroene Lada, maar dat is dan ook meteen de enige die ik ooit in levende lijve heb mogen zien.

Goed om te horen dat 'ie het goed doet en betrouwbaar blijkt, en puur het feit dat 't zo'n ongebruikelijke auto is maakt 'm ook erg interessant. Ik snap dat het moeilijk kiezen is als er maar budget is voor één auto maar het toch een beetje kriebelt... ik weet niet hoe je in de ruimte en handigheid zit, maar is het geen optie om een goedkoop barrel te kopen en daar zelf wat aan te sleutelen zodat 'ie niet zo duur is in onderhoud/stalling? Van wat ik zo begrijp heb je wel iets van financiële ruimte, en zelf sleutelen kan ook nog verdomde leuk zijn ook :T

De kogel is door de kerk; de Lada blijft. 😀

Het youngtimer-idee (een SAAB of Alfa) heb ik maar laten varen.

Terug
Bovenaan