Airco wordt arko.

Honda75

Wegverkenner
Beste leden,

na een half jaar sneeuw is hier (NO) dan eindelijk de zomer doorgebroken. Laatste dagen was het een heerlijke 25C, dus heb ik de airco aangezet.
Maar....na een kwartier ongeveer stopt de koude lucht en wilt hij niet meer koud blazen, ongeacht aan welke knoppen ik draai.
Het vreemde is dat ik hem na een kwartier weer aan kan zetten, want dan blaast ie weer koude lucht. Om vervolgens....etc....

Zou dit een kwestie zijn van bijvullen of is er iets ernstigers aan de hand?
Kan ik op de 1 of andere manier zelf checken of hij bijgevuld moet worden?
Ik heb op google gezocht of ik een passend antwoord kon vinden op mijn vraag, maar dat ging om auto's die al pas bijgevuld waren.

Graag jullie expertise!

Groeten uit zonnig Noorwegen!
 
Alweer een nieuw topic? Misschien eens in een Mijnautotopic combineren?

Airco: kan je niet bijvullen, leegtrekken en weer vullen geeft aan of er te weinig in zat. Ik denk echter dat je een ander probleem hebt, bij mij was destijds de pomp kapot.
 
Dank je voor je inbreng!

Zou willen dat ik niet zo vaak om hulp of advies hoefde te vragen....ben ondertussen al een paar duizend euro verder aan onkosten en reparaties en dan heb ik zelfs nog geld kunnen besparen. Ik probeer dan ook alles om de kosten zo laag mogelijk te houden.
 
Tja mijn airco deed het onlangs ook niet lekker meer en maakte bovendien het nodige lawaai. Daar bleek het dus wel aan het gas te liggen (het lawaai was het aanzuigen van valse lucht), even bijvullen en het werkt weer als een zonnetje. Daarmee is het overigens niet gezegd dat dit bij jou ook de oorzaak is, maar wellicht valt het mee. Heb er te weinig verstand van om daar iets van te zeggen.
 
zou hem ook niet meer gebruiken totdat hij nagezien is. als er niet genoeg vulmiddel inzit, krijgt hij ook niet genoeg smering en kan er nog meer kapot gaan.
 
En als hij het straks wel weer doet: gebruik je airco wekelijks in de winter. Dat voorkomt vastzitten en uitdrogen van onderdelen.
 
Gaarne 1 topic in techniek openen en daar elke vraag in stellen. Mijn voorstel: hou deze aan en verander steeds je topictitel in de openingspost.

Dank!
Terence
Autoweek moderator
 
Terence zei:
Gaarne 1 topic in techniek openen en daar elke vraag in stellen. Mijn voorstel: hou deze aan en verander steeds je topictitel in de openingspost.

Dank!
Terence
Autoweek moderator

Terence:
Wil het advies prima opvolgen, maar ik vraag me af of dat praktisch is:
- Wanneer ik een andere vraag stel en het topic-titel verander, dan klikken mensen een topic aan die bovenaan met een heel ander onderwerp begint. Dan moet je maar net weten dat je een stuk naar onderen moet scrollen voordat je datgene krijgt wat op de titel slaat.
- Wanneer verscheidene onderwerpen en antwoorden door elkaar gaan heen gaan lopen, wordt het onoverzichtelijk en het kan misverstanden opwerpen /verwarring brengen.

Maar ik begrijp terdege dat ik veel topics open / erg actief ben de laatste tijd hier. (excuus!)
Ik zal eventuele volgende problemen zelf proberen op te lossen of elders informatie proberen vandaan te halen.
.
VORQ: dank voor de tip!
 
Honda75 zei:
Terence:
Wil het advies prima opvolgen, maar ik vraag me af of dat praktisch is:
- Wanneer ik een andere vraag stel en het topic-titel verander, dan klikken mensen een topic aan die bovenaan met een heel ander onderwerp begint. Dan moet je maar net weten dat je een stuk naar onderen moet scrollen voordat je datgene krijgt wat op de titel slaat.

Dat kan heel simpel. In het overzicht met recent geplaatste berichten kun je in de laatste kolom klikken op de link naar het laatst geplaatste bericht in een topic, dus je hoeft niet lang te zoeken. ;)
 
Honda75 zei:
Wanneer ik een andere vraag stel en het topic-titel verander, dan klikken mensen een topic aan die bovenaan met een heel ander onderwerp begint. Dan moet je maar net weten dat je een stuk naar onderen moet scrollen voordat je datgene krijgt wat op de titel slaat.
Dan noem je het topic toch gewoon; "Honda75 zijn autoproblemen topic." Dan is het duidelijk dat het een vergaarbak is van allerlei problemen. En ik denk dat de meesten wel zo snugger zijn om naar beneden te scrollen of naar de volgende pagina te gaan indien de openingspost van maanden geleden is. Dan is er echt wel duidelijk dat er weer een nieuwe episode toegevoegd is.

Wat betreft de airco; lekker een monteur naar laten kijken en tot die tijd de airco uit laten. Met een beetje geluk hoeft hij enkel opnieuw gevuld te worden.
 
En waarom heb je je airco nu pas weer gebruikt?? In de winter is het handig om de vocht uit je auto te halen.
 
snelle willy zei:
En waarom heb je je airco nu pas weer gebruikt?? In de winter is het handig om de vocht uit je auto te halen.
Een airco werkt niet onder bepaalde lage temperaturen. Dat we die in Nederland weinig hebben oke, maar deze persoon woont wat noordelijker ;)

Afijn: gewoon naar de aircospecialist ermee en het ding leeg laten trekken en kijken of die vacuum houdt.
Waarschijnlijk is er te weinig vloeistof in het systeem of en wellicht zelfs ergens een lekkage.
Dit is niet iets wat je zelf even kunt doen. Sterker nog, om milieuredenen mag dat niet eens. Immers is het afvoeren van de vloeistoffen niet iets wat via de standaard kanalen gaat en even het ventiel indrukken om hem leeg te maken is niet echt veilig of gezond te noemen.

Een leeg aircosysteem kun je zelf aan werken. Dus mocht er een lekkage zijn laat hem dan in elk geval leegmaken, dan kun je de bewuste componenten zelf vervangen.
(voor iemand met veel sleutel-ervaring is er meer mogelijk als je de juiste gereedschappen hebt)

Mocht er geen lekkage zijn kan het systeem opnieuw worden gevuld. Is het probleem dan nog aanwezig, is de kans groot dat er iets met de pomp of met de regeling (drukschakelaar/temperatuursensor) aan de hand zijn.
Vraag wel om dat ze het systeem bijvullen met lek-indicator en wat olie mee gemengt. Dit voorkomt problemen met de pomp en de lek indicator is gewoon handig op het moment dat je weer problemen krijgt. Dat is spul wat oplicht als je er een uv lamp op laat schijnen.

Wat je wel zelf kan controleren is om na te gaan of de compressor wel loopt op het moment dat je geen koude lucht meer krijgt. Dus gewoon auto laten draaien als je dat merkt en in de motorruimte kijken of de magneetkoppeling aan staat.
Dit is vrij makkelijk te zien als je de pomp weet te zitten.
Een pomp zal niet lopen als de druk te laag of te hoog wordt, dit is een ingebouwde veiligheid, omdat de pomp olie nodig heeft die zich in het koelmiddel bevind. Een drukprobleem is vaak gerelateerd aan te weinig vloeistof of een lekkage.
 
eerst gewicht aan gas laten controleren en eventueel laten bijvullen, goedkoopeste "reparatie" ... kan natuurlijk voor niets zijn als er een lek is.
wel merkwaardig dat hij nog een tijdje draaide en dan plots niet meer,
tip: niet naar de merkgarage maar naar een (menselijke) airco-specialist, ik betaalde daar de helft om een lekke condenser te laten vervangen.
 
De klacht wie je omschrijft word vaak veroorzaakt door een te grote luchtspleet van de koppeling op de airco compressor. Door dat de spoel warm word verlies deze kracht en kan dan bij warmere motor te weinig kracht hebben om te koppelen. Dit komt ook vaak voor bij Volvo, de luchtspleet kun je afstellen dmv stelplaatjes. Als je de koppeling van de as afhaald kun je vaak een stelplaatje weg halen en dat is vaak voldoende om een correcte luchtspleet te krijgen.
 
Dank je wel, Zeskant!

Nog even een aanvulling op het airco verhaal: na een kwartier stopt de airco dus en 15 minuten later kan ik hem pas weer gebruiken, etc.

Zou het kunnen zijn dat ik hem te koud heb gezet (op 17 C en blower op een hoge stand, terwijl buiten 25C) dat ie dan bevriest of zo?

Vandaag was het hetzelfde weer en heb hem op 20C gezet en de blower een lage stand - en hij bleef het gewoon doen.
 
blijft het vermoeden van te weinig koudemiddel in het systeem. Als die niet te hard hoeft te werken kan die het dan nog wel eens blijven doen ja.
Magneetkoppeling zoals zeskant noemt blijft ook plausibel. Immers hoeft de pomp minder hard te werken en dus ook de koppeling minder kracht overbrengen.
 
Je-bent-geweldig! Morgen half 1 heb ik een afspraak voor de airco bij de Ford dealer.

Plausibel.....dan moet ik altijd denken aan dat meisje van die grappige serie. (Die verschijnt dan ook altijd als je dat woord op google intypt.)

Hoe dan ook, ik ben benieuwd morgen! Zal de bevonden bevindingen nog even neerpennen hier.
 
Zojuist terug van de garage gereden met een klapperend tevreden gezicht.

Airco is weer vol en ze hadden er een uur voor nodig en ongeveer 170 euro.

Er was gelukkig niets stuk. Allen dank voor de hulp!!
 
Hij was dus te ver leeg?

Ja het kost even tijd. Oude vloeistof eruit halen en vervolgens vacuum trekken kost wel een klein kwartiertje. En daarna moet je het vacuum nog even een kwartier tot halfuur er op laten om te controleren of het goed blijft (bij lekkage hou je geen vacuum)
Bijvullen kost ook weer even.

170 euro? Valt nog mee, als je zegt dat het zoveel duurder is in dat land :)
Hier kost het tussen de 80 en 130 euro

Neem aan dat ze ook wat olie en uv vloeistof er in hebben gedaan voor de zekerheid?
 
Zou ik niet durven zeggen...ik weet dat ie leeg is gehaald, daarna op 'druk' gecontroleerd (waarschijnlijk is dat dat vacuum waar je over schrijft.) en daarna gevuld.

Ik vind het nogal wat geld voor wat vloeistof. Dure champagne is goedkoper.

Zoals ik al eerder zei houdt je hier meer geld over wat betreft koopkracht, maar als je pech hebt met dingen waar een monteur aan te pas komt - dan loopt dat voordeel / spaarpotje die je had net zo snel weer leeg. Zodoende probeer ik bij dit soort zaken zoveel mogelijk zelf op te lossen en dat verklaart dus mijn vele vragen hier.

Komt bij dat ik laatste tijd nogal wat zaken toevallig achter elkaar komen (ongeluk komt nooit alleen.) en tel daarbij op dat ik een leek ben op autogebied, dus veel uitleg nodig. Maar ik leer met de dag bij! Daarom dank en hulde voor jou (Pobresh) en anderen hier op het forum die mij helpen hiermee!
 
Terug
Bovenaan