Airco Megane

A

Anoniem

Guest
Beste forumleden

Even een vraagje: Mijn megane (phase 3 grandtour) begint te ronken (zo luid blazen dat iedereen naar m'n auto begint te staren) als ik de airco kouder heb staan dan de buitentemperatuur als ik niet rijd of traag rijd.
Mijn garagist zegt dat dit komt door het feit dat de ventilator lucht moet happen om de auto zo te koelen. Echter zowel bij mijn vorig auto (nissan) of die van mijn ouders en famillie (allemaal kia's) heb ik dit nog nooit gemerkt.
Is dit iets typisch renault, of is er toch mogelijks iets mis met mijn wagen?

alvast bedankt

Ik heb ook een Renault met airco, en kan me niet vinden in deze beschrijving. De airco staat altijd lager dan de buitentemperatuur, in de zomer dan tenminste.
Als je rijdt en je trapt de koppeling in of zet hem in z'n vrij, heb je 't geluidje dan ook? Dus nihil aantal toeren? Dan lijkt 't me dat 't eerder iets met je riem/de koppeling riem->airco te maken heeft. Maar don't pin me on that, ik heb ook maar oppervlakkig een idee van hoe 't werkt.

Dat enorme ronken kan ik me totaal niet in vinden in ieder geval; bij geen enkele Renault. (En hebben er hier al een aantal doorheen gejaagd...)

Wij hebben er ook een, Renault Kangoo 2008 1.6 16V. Die heeft het lichtelijk. Maar ik denk dat je met ronken meer een blaasgeluid bedoelt.

Wat ik echter wel inderdaad vindt is dat de auto als de motor warm is met airco aan significant luider is dan als de airco uitstaat.
Mijns inziens is hier niks mis mee.

Bij mijn Trafic blaast de fan ook als een malle wanneer de airco aanstaat en de motor stationair draait.
Zelfs als de motor nog relatief koud is,.

Monsieur Le Loure met tunnelvisie zei:
Bij mijn Trafic blaast de fan ook als een malle wanneer de airco aanstaat en de motor stationair draait.

Ik denk dat jij hetzelfde "probleem" hebt. Enige vraag blijft, is dit nu werkelijk een probleem, of is dit gewoon zo...

autobahnDE zei:

Ik denk dat jij hetzelfde "probleem" hebt. Enige vraag blijft, is dit nu werkelijk een probleem, of is dit gewoon zo...

Heeft het invloed op je motortemperatuur? Is die te hoog? Want ik zou geen idee hebben wat er erg aan zou kunnen zijn.....trouwens ook niet waarom het zo is. Maar ja.....zal vast een goede verklaring hebben.

Nissan GT-R zei:
autobahnDE zei:

Heeft het invloed op je motortemperatuur? Is die te hoog? Want ik zou geen idee hebben wat er erg aan zou kunnen zijn.....trouwens ook niet waarom het zo is. Maar ja.....zal vast een goede verklaring hebben.

Nee, er is voor de rest niets mis, geen hoge temperatuur, geen hoger verbruik, geen olielek, airco werkt prima, enkel is het een enorm geblaas op bepaalde momenten

Voor wat het waard is;mijn Peugeot 406 doet het ook.
Toen ik hem gekocht had kwam het bij mij ook vreemd over, maar dat is inmiddels zes jaar geleden. Al die tijd heeft de airco prima gewerkt.

leeuw406 zei:
Voor wat het waard is;mijn Peugeot 406 doet het ook.
Toen ik hem gekocht had kwam het bij mij ook vreemd over, maar dat is inmiddels zes jaar geleden. Al die tijd heeft de airco prima gewerkt.

Zou het een Franse eigenaardigheid zijn :p?

Terug
Bovenaan