Airco kapot na bijvullen.

A

Anoniem

Guest
Goeiemiddag!

Een paar dagen geleden ben ik met mijn opel corsa c naar de garage gegaan om de airco bij te laten vullen. De airco werkte gewoon, maar op advies heb ik hem laten vullen

Toen de airco was bijgevuld en ik de auto ophaalde bij de garage deed hij het gelijk al niet. Ik ben toen naar huis gegaan omdat het al sluitingstijd was en ik de auto nodig had. Een paar dagen later ben ik heen gegaan om te laten controleren. Nu blijkt volgens de monteur de compressorpomp kapot te zijn. Op zijn advies heb ik toen een nieuwe geregeld via de onderdelen-lijn. Hij heeft deze geplaatst en de volgende dag kreeg ik het nieuwtje dat deze pomp ook stuk zou zijn.

Dit hele verhaal klinkt nogal vreemd in mijn ogen, aangezien ik met een werkende airco heen ben gegaan en nu 2 pompen verder ben.

Hebben jullie advies?

Groet leroy

Is wel erg toevallig, maar niets is onmogelijk.
Toch eerst de oorzaak maar eens precies achterhalen.
Trouwens wel jammer dat je de pomp zelf hebt aangeleverd want normaal geeft een garage een jaar garantie op reparaties, onderdelen en arbeid.
In dat geval had je hem dus nu gratis kunnen laten repareren.
Maar omdat je de pomp zelf hebt aangeleverd (goedkoper??) vis je nu achter het net met garantie.

Ja, luisteren met je oren, kijken met je ogen. ;)
Er zit garantie op die onderdelenlijnpomp? Meestal worden die dingen toch getest voordat ze verzonden worden en heb je een maand of 3 garantie. If so, zou je kunnen overwegen om deze pomp terug te sturen en een andere te laten toesturen, als die ook kapot is volgens de monteur, dan de monteur omruilen.

Er zit ook garantie op de pomp, de medewerker was ook verbaasd omdat ze de pomp getest hebben.

Het klinkt inderdaad best vreemd.

Van afstand is natuurlijk heel moeilijk een goede diagnose te stellen:

De kans is denk ik groot dat niet de aircopomp stuk is maar bijvoorbeeld een zekering of een relais. Het kan zelfs een draadbreuk of slecht (massa)contact zijn, ik denk dat het gewoon meten is weten is.

Een goede monteur zal altijd eerst altijd kijken naar de eenvoudige oplossingen, hopelijk heeft hij dat grondig gedaan.

Hebben ze er niet gewoon teveel gas in gedaan, waardoor het systeem niet in schakeld wegens een te hoge druk? Als het goed is heb je een uitdraai gekregen met de hoeveelheid gas die er in zat en ze er in hebben gedaan.

Ik heb een aantal dingen die hier genoemd zijn aangekaart zoals; massa problemen, te hoge druk, kabelbreuk of water in de bekabeling. De garage gaf aan geen tijd/personeel te hebben om hier naar te kijken op dit moment dus ik heb mijn auto tijdelijk terug. Wordt vervolgd.

Het feit dat hij werkend is aangeleverd voor het vullen en defect na het vullen is op zich een vreemd teken. Normaal gesproken wordt de airco eerst getest, de uitstroom temperatuur uit de blower ligt dan ergens tussen de 5 en 10 graden. Is dat hier gebeurd? Normaal hoeft er niets los, alleen de twee ventieldopjes. Het lijkt er op dat hier toch iets anders is stuk gegaan wat met de wissel van de pomp is blijven zitten. Alle zekeringen gecontroleerd?

Ik heb alleen de zekering van de airco gecontroleerd van 15A. Wat kan ik verder nog controleren?

Even op internet gekeken en als twee keer achter elkaar de compressor kapot gaat vraag ik mij af of de inbouwer wel naar de hoeveelheid olie heeft gekeken.
De compressor wordt vaak voor meerdere types voertuigen gebruikt en is afgevuld met een basis hoeveelheid olie.
Dit moet bij inbouw goed worden gecontroleerd, het kan namelijk te veel of te weinig zijn.
Daarnaast steekt het bijvullen nogal nauw, er zijn namelijk verschillende soorten olie, afhankelijk van de soort koudemiddel die in het aircosysteem zit.
Die kunnen niet door elkaar worden gebruikt.
Gewoon bij google even airco olie invoeren, is heel leerzaam.
Dus twee keer direct compressor kapot kan op gebrek aan smering duiden.

Terug
Bovenaan