Airco kapot na aircoservice bij garage

Tessa 9010516

Net ingestapt
Onlangs heb ik mijn auto Opel Corsa uit 2020 voor een 'kleine' beurt gebracht bij een BOVAG garage, zij belden mij toen op met het verhaal dat er een aircoservice uitgevoerd moest worden, want dat was langer dan 2 jaar geleden. Ik heb zelf weinig verstand van auto's en ben hier in mee gegaan. Vervolgens wordt het warmer weer en zet ik de airco aan, deze werkt niet. Ik ben teruggegaan naar de garage en zij hebben geconstateerd dat er bij het vullen het ventilatiedopje is afgebroken, waardoor het is gaan lekken. Dit hebben ze toen kosteloos gerepareerd.

Ik heb mijn auto opgehaald en 1,5 week later deed mijn airco het weer niet. Ik ben toen weer teruggegaan met mijn auto, ze hebben hier weer naar gekeken en toen geconstateerd dat er een compressor achter het dashboard kapot is en dat mij dit ongeveer 1400 euro gaat kosten.

Ik heb de auto weer opgehaald en naar een andere garage gebracht (vakgarage van een bekende, die wat verder wegzit) voor een second opinion. Deze 2e garage heeft er ook naar gekeken en geconstateerd dat er inderdaad een compressor achter het dashboard kapot is en het lijkt hun sterk dat dit komt door normaal gebruik van de auto, omdat het direct achter het dashboard zit kan het niet door steenslag komen. Naar alle waarschijnlijkheid is de aircoservice niet goed uitgevoerd en heeft het één van de compressors achter het dashboard opgeblazen. Ik wil de 1e garage sowieso nog een keer bellen om dit met ze door te spreken, maar ik vraag me af wat mijn rechten en wellicht kansen zijn in deze.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Aantonen (aannemelijk maken) dat er causaal verband is tussen de 1e reparatie en defecte onderdeel. Ik heb nog niet van een tweede compressor gehoord in een auto, maar dat zegt niets. Afhankelijk van de leeftijd van de auto kan het natuurlijk vaker voorkomen en gewoon "slijtage" zijn.

Bah, vervelend kostenplaatje.
Geef even mee welke auto het is (+ kms en bouwjaar), of het een manuele airco is of een 'climate control' en hoe vaak je die gebruikt?
Mijn garage zegt, hoe kosten minimaal houden? Stel de temperatuur in die je wil, zet het op 'Auto' en verder geen omkijken meer naar... zo draait de airco niet de hele tijd uiteraard, maar wordt het systeem wel geregeld gesmeerd. En 2 jaar voor een airco interval lijkt me krap, maar dat vind je vast in het boekje of op Internet terug.

Bah, vervelend kostenplaatje.
Geef even mee welke auto het is (+ kms en bouwjaar), of het een manuele airco is of een 'climate control' en hoe vaak je die gebruikt?
Mijn garage zegt, hoe kosten minimaal houden? Stel de temperatuur in die je wil, zet het op 'Auto' en verder geen omkijken meer naar... zo draait de airco niet de hele tijd uiteraard, maar wordt het systeem wel geregeld gesmeerd. En 2 jaar voor een airco interval lijkt me krap, maar dat vind je vast in het boekje of op Internet terug.
Ah ja check heb het even toegevoegd in de OP. Het gaat om een Opel Corsa uit 2020 met 148.000 op de teller. Het is een manuele airco, geen climate control, gebruik de airco zelf in principe alleen in de zomermaanden. Kwam er ook in april achter terwijl de beurt eind februari was. Achteraf gezien had ik ook nooit die aircoservice uit laten voeren, hoor van iedereen om me heen dat airco's fragiele dinge dingen zijn.

@Nico GTR, ik heb een forumtechnieker even gelinkt - die heeft er vast een beter zicht op.
Met je laatste zin ben ik het overigens niet eens, zo fragiel is het niet, in Amerikaanse auto's wordt het al 70+ jaar ingebouwd. Wel dat als het misgaat de kosten pittig zijn, als het dashboard eruit zou moeten zal de technieker van dienst ook niet de leukste werkdag hebben.
Maar een airco systeem slechts enkele maanden per jaar gebruiken zou ik niet doen.

Ik ga er even vanuit dat het een auto met benzinemotor is en geen EV.
In een aircosysteem heb je een paar componenten in deze volgorde:
- een compressor, deze hangt mee tegen je motor en is door een riem aangedreven.
- een leiding naar de condensor
- de condensor, deze zit achter je voorbumper - is een soort radiator.
- een filterdroger, deze zit vaak tegen de condensor gemonteerd
- leiding richting expansieventiel - met daarop vaak (maar niet altijd) een snelkoppeling voor service (hogedrukzijde)
- een expansieventiel (kan bij heel eenvoudige uitvoeringen ook een capillair - een heel dunne leiding - zijn, maar ken zo direct geen voorbeelden waar dat zo is), dit zit meestal tegen het schutbord aan gemonteerd, kan ook in het dashboard zitten
- een verdamper deze zit in het dashboard, mee in de kachel en is ook een soort radiator
- een leiding van de verdamper richting de compressor met daarop een snelkoppeling voor service (lagedrukzijde)
- in het systeem zelf zit koelmiddel, gemengd met olie. De olie zit vooral in de compressor maar gaat ook in beperkte maar noodzakelijke mate het hele systeem mee rond.

Verder zit er nog een beetje basic elektronica op; een druksensor op de lagedrukzijde en een elektrokoppeling op de compressor.

Wat een compressor in het dashboard zit te doen? Geen flauw idee. Zo een exemplaar dat mee tegen de motor zit is uiteraard niet goedkoop, maar ook lang niet zoveel werk als een dashboard uit elkaar halen.

Verder hoort zo een snelkoppeling niet af te breken en zou de technicus dit moeten gemerkt hebben tijdens het uitvoeren van de service.

Wat kan er gebeuren? Het systeem lekt door die breuk, de aircocompressor blijft draaien en loopt zo stuk door gebrek aan goede smering omdat de olie mee door het lek weggevoerd wordt. In theorie kan dit niet gebeuren, want als de druk te laag wordt ten gevolge van een lek moet de druksensor alarm slaan en de elektrokoppeling van de compressor ontkoppelen. In praktijk loopt dat al eens mis.

Verder is hier boven beschreven airco geen 100% gesloten systeem. In de compressor gaat er een as naar buiten, richting riemschijf (die met de elektrokoppeling op) en daar zit een afdichting - een keerring op. Deze keerring hoort niet te lekken, maar ze kan het wel, zeker als deze droog komt te staan door te weinig oliecirculatie.
Dat te weinig oliecirculatie kan komen door je airco een lange tijd niet te gebruiken.

Bij een elektrische auto is het meestal een ander verhaal, daar zit er een elektromotor mee in de compressor en heb je een gesloten onderdeel, ook zou daar de compressor in het dashboard kunnen zitten - al is er wel een risico op vloeistofslag als deze te kort bij de verdamper zit, zeker als er teveel koudemiddel in het systeem zit en dat wil je ook niet.

Airco's fragiel? Bij de ene auto wel, bij de andere niet. Feit is dat condensors vaak stuk gaan, door steenslag of corrosie ten gevolge dan dooizouten - of een combinatie hiervan. Als ik zelf een nieuwe condensor op mijn eigen auto monteer behandel ik die vaak met een soort blanke lak.

Naja airco kan wel behoorlijk fragiel zijn. Zeker de nieuwere systemen die niet meer op dat echt goede koelgas mogen draaien.

Oude Amerikanen gaven niks om het milieu zeg maar.

Het is wel zo dat alles dat in de steenslag hangt sneller kapot kan. Ik vraag me af hoe je hier een causaal verband kunt laten zien. Ik vind het ook wel heel erg toevallig. En niet transparant of goed opgelost. Een geval van if it ain't broke... Maar ja heb je allemaal niks aan. Je zit met een dure reparatie.

Ik zou hier rustig rechtsbijstand eens in betrekken en kijken of je iets kunt bereiken met een paar nette brieven.

Als de pomp/compressor kapot gelopen is doordat het smeermiddel door de lekkage niet meer werkte én hierdoor slijpsel in het systeem is gekomen zal er mogelijk veel vervangen moeten worden. Maar dan is de oorzaak wel te herleiden tot de afgebroken aansluiting.....

Terug
Bovenaan