Airco doet het niet meer

heerlen1987

Net ingestapt
Hallo allemaal,

De airco van mijn laguna uit 2011 werkte gisteren ineens niet meer.
Direct daarna een aircoservicebedrijf gebeld en zij gaan zaterdag kijken of hij gevuld moet worden of dat er misschien ergens een lek zit o.i.d.

Nu hoor ik verschillende verhalen over het gebruik van de airco in de periode tot zaterdag. Is het nu juist verstandig de airco tot die tijd UIT te laten, of juist AAN?
Ik meen vroeger altijd gehoord te hebben dat je de airco niet meer moet gebruiken als hij niet werkt, maar het airco bedrijf zegt juist dat je hem wel moet blijven gebruiken...

Wat denken jullie?

Groeten
 
Even het nuchtere boerenverstand gebruiken...
Iets met een defect blijven gebruiken heeft mij nog nooit voordeel opgeleverd, iets met een defect niet meer gebruiken heeft mij al meermalen extra schade voorkomen.
Gewoon op safe spelen, dus airco uit en tot zaterdag even het raampje open.
 
als er niet genoeg koudemiddel meer inzit bijvoorbeeld, krijgt de airco ook niet genoeg smering...kun je een nwe pomp kopen, vooralsnog deze al niet stuk is.
 
Nou volgens de mevrouw van het bedrijf was het slecht om hem nu uit te laten omdat de airco anders geen smering meer kreeg?
En ik moest vooral niet alles geloven wat anderen zeiden want hadden zij er dan verstand van?

Maar goed... ik laat hem nu inderdaad uit en hoop op een eerlijke zaak zaterdag!
 
Een airco schakelt zichzelf uit als het koelmiddel te ver op is. Daar zit gewoon een druksensor voor in de leiding en dat is zelfs bij de meest basale aircosystemen het geval.
In principe zou het aan of uitzetten dan geen ene zak uit maken, want de pomp zal toch niet aanslaan vanuit zichzelf.

Wanneer je een slechtwerkende airco hebt (een die dus wel nog iets doet maar weinig) is het verstandig om die inderdaad wel aan te houden voor de smering.
 
Als je hem zaterdag laat vullen, vraag dan even expliciet of ze fluor toevoegen. Kost doorgaans iets van een tientje extra en wordt niet standaard toegevoegd. Mocht er inderdaad een lek in het systeem zitten, dan is dat de volgende keer veel sneller op te sporen met een UV lamp. Dat scheelt flink in tijd en kosten. Als de airco sinds 2011 niet is bijgevuld, is de kans overigens vrij groot dat de airco inderdaad te ver leeg is zonder dat er sprake is van een merkbaar lek. Airco's verliezen ieder jaar sowieso een klein percentage koelmiddel, vooral als gevolg van de onontbeerlijke rubberen slangverbindingen. De pomp is in principe beveiligd tegen draaien zonder koelmiddel (en belangrijker in dat geval, zonder smeermiddel), aangezien deze dan magnetisch afgekoppeld wordt en niet meer meedraait. Er bestaan echter ook systemen zonder magneetkoppeling die altijd meedraaien, die moet je sowieso zsm laten bijvullen. Een airco kan rustig een weekje uit blijven staan zonder gevolgschade. Wij gebruiken onze airco soms maanden niet, staat gewoon op Eco. Af en toe even een momentje aanzetten is al voldoende in die periode.
 
Helaas slecht nieuws.
Pomp sloeg niet aan en na wat onderzoek blijkt het de magneetkoppeling van de pomp te zijn (woorden van de monteur).
Hij gaat maandag de leverancier bellen of bij mijn type (Laguna 3 2011) deze magneetkoppeling los verkrijgbaar is. Zo niet, hele pomp vervangen.
Zo wel: dan inclusief vullen €350.

Balen!
 
Lijkt er wel op dat die gewoon los leverbaar zijn:

https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/magneetkoppeling-airco-13022/renault/laguna/laguna-iii-grandtour-kt0-1

https://www.auto-onderdelenexpert.nl/reserveonderdelen/magneetkoppeling-airco/renault-laguna/laguna-iii-bt0-1
 
@velthuis: nee dat klopt niet, open je links maar eens: geen artikel gevonden!

Helaas is de prijs van €350 alleen als hij de magneetkoppeling los kan bestellen.
De gehele pomp zal tegen de €800 worden maar dat heeft hij geschat!
 
Haha nou goed hij adviseert mij nu in elk geval om hem UIT te laten en het systeem niet te belasten.

Of hij nog voldoende gevuld was weet ik niet, hij heeft hem niet leeggemaakt. Wel zei hij dat er nog voldoende druk op stond. Is dat vaktaal voor ‘voldoende koudevloeistof’ ?

Raden jullie echter af om op internet een huismerk pomp te bestellen? Of op onderdelenlijn een gereviseerde?

Grt
 
heerlen1987 zei:
@velthuis: nee dat klopt niet, open je links maar eens: geen artikel gevonden!

Helaas is de prijs van €350 alleen als hij de magneetkoppeling los kan bestellen.
De gehele pomp zal tegen de €800 worden maar dat heeft hij geschat!

Beide links werken hier gewoon? Al moet je bij de eerste doorklikken.

In elk geval is die magneetkoppeling los te verkrijgen. Kost op internet rond de 120 euro. Dus bij een garage ben je duurder uit.
Met het afvullen e.d. moet je rekenen op de kosten van een volledige servicebeurt (a 100 euro gemiddeld) en dan de montagekosten er nog bij.
Kan me die 350 wel goed voorstellen. (al is het aan de prijzige kant, maargoed garages/reparatiebedrijven rekenen graag een enorme marge op onderdelen)

Je kunt trouwens ook de gok nemen om een 2e hands pomp te monteren. Dan ben je ongeveer net zo duur uit als alleen een nieuwe magneetkoppeling.
 
Voldoende druk betekent dat er in elk geval geen (groot) lek in het systeem zit. Mijn Mégane had ook een airco probleem en dat kwam door corrosie aan één van de leidingen waardoor het systeem geen druk op kan bouwen en dus ook niet koelt.
 
Nou goed ik wacht maandag even af. Dan zou hij met de leverancier bellen.
Het is in elk geval het overwegen waard om alleen de magneetkoppeling op internet te bestellen en dan ergens erin te laten zetten.
 
Als de druk nog in orde is, is zo;n magneetkoppeling normaal gezien zonder hervullen te vervangen. Tis niet meer dan een poelie die gewoon gebout zit op de pomp en er dus los afgehaald kan worden.

Een airco-specialist kan dit meestal wel, ook wanneer de koppeling niet beschikbaar is via reguliere handelaren, kunnen zij vaak wel een alternatief bieden.

https://www.deautoaircospecialist.nl/onderdelen/magneetkoppeling/

https://www.airco-dokter.nl/magneetkoppeling/

Bij een defecte magneetkoppeling is het trouwens zaak om de airco niet aan te zetten. Om de overbelasting van de magneetspoel te voorkomen.
Mocht de magneetspoel zelf nog in orde zijn, wil je die het liefst behouden.
 
Gezien je naam heb ik even in heerlen gezocht:
https://www.btservices.nl/

Weet verder niet hoe goed ze zijn, maar in elk geval wel specialist voor auto-airco's dus je kunt ze wellicht even bellen wat het bij hun zou kosten om alleen de magneetkoppeling te vervangen.
 
Ik ken ze ja, probleem is echter dat zij pas de 20e tijd hadden om mijn airco na te kijken (heb ze uiteraard al gebeld vorige week). En ik ga de 28e op vakantie dus vrees dat ik dat niet ga redden, maar ik bel uiteraard maandag nog eens, thanks!
 
Ai ai helaas, volgens de beste man kreeg hij geen magneetkoppeling los.
Offerte voor een nieuwe pomp: €1025,-

Dit is inclusief nieuwe filterdroger. Om deze te vervangen moet blijkbaar de hele bumper incl koplampen eraf en totaal is hij blijkbaar 4-5 uur bezig.

Ik heb overmorgen een afspraak met een andere garage voor een second opinion....



Ook al eens aan het kijken op onderdelen websites maar als ik mijn kenteken invoer krijg ik verschillende merken pompen. Op zich niet vreemd, maar wat ik gek vind is dat verschillende pompen ook verschillende afmetingen hebben. Hoe weet ik dan welke kan passen?
 
Dat is een kwestie van kijken welke pomp er nu in zit.

Wat betreft dat bedrag: met een nieuwe droogfilter en condensor ben je wel even zoet ja. Waarom zou je die vervangen als alleen de magneerkoppeling defect is? Preventief vind ik in dit geval idioot. Als die condensor idd ver een is (dat wil zeggen dat een groot deel van de koelribben weg is of platgedrukt) kun je hem vervangen.

In elk geval verklaard dat de prijs wel. Want dan zit je sowieso ook aan nieuwe vulling e.d. vast (moet ook bij alleen de pomp trouwens) En het werk kost gewoon veel tijd.

Zou toch echt een aircospecialist raadplegen. Die kunnen veel meer met magneetkoppelingen, ook als ze niet los te krijgen zijn.
 
Nou goed ik heb er niet genoeg verstand van vrees ik, maar mij werd verteld dat een nieuwe filterdroger aan te raden is als je de hele pomp vervangt!

Dit bedrijf schijnt echter een airco-specialist te zijn :).
 
Ik vind het een raar verhaal. Wat is er nou kapot? En waarom vind ik met een paar muisklikken al diverse aanbieders met magneetkoppelingen? Fransen zijn erg goed met het door elkaar heen gebruiken van diverse batches onderdelen, maar zo exotisch zal deze pomp toch niet zijn?
 
Wat de garage angeeft is dat de magneetkoppeling stuk is maar deze niet los kan bestellen bij zijn leveranciers. Gevolg is dat hij dus de hele pomp moet vervangen...

Wat ik voornamelijk ‘vaag’ vind, is dat men blijkbaar geen duidelijkheid kan geven over de staat van de pomp zelf. Inmiddels second opinion gehad en ook hier te horen gekregen dat de magneetkoppeling defect is.
 
De staat van de compressor is nu ook niet te bepalen omdat de koppeling niet werkt. Mijn ervaring is wanneer de koppeling defect is dat dit vaak een oorzaak heeft, vaak is de opbrengst niet goed. Dan heb je er een mooie koppeling opgemaakt en kun je als nog een nieuwe compressor monteren, ik begin er niet meer aan om een losse koppeling te monteren. Wat de garage voorsteld is de beste manier om het deugelijk te maken, zo zal ik het ook repareren.
 
Ik heb de knoop doorgehakt en een reparatieafspraak ingepland bij de garage voor 1000 piek. Werd nerveus van de volle agenda’s en de naderende vakantie! Bedankt allen voor de hulp..

Inmiddels had een ander bedrijf al de spoel eraf gehaald en het systeem leeggehaald. Kwam slechts 250 koeltemiddel uit. Reden tot defecte koppeling?

Nu hopen dat de monteur niet moeilijk gaat doen als hij ziet dat een ander bedrijf al aan de pomp heeft gezeten!
 
Ik had het andere bedrijf een andere spoel laten monteren, ookal is dat dan enkel om te proberen of het probleem daarmee opgelost zou zijn.
Gebrek aan koeltemiddel laat de pomp automatisch afslaan.
De fase ervoor is echter dat de pomp steeds aan en uitgezet wordt (net wel net niet te lage druk). Waardoor de magneetspoel overbelast/oververhit kan raken en dus ook stuk kan gaan.
De vraag is echter, is het gewoon niet op tijd bijgevuld, of zit er een lekkage?
 
Pobresh de niet-werkende pomp is geconstateerd na een lektest. Hier is niets over vermeld dus ik ga er vanuit dat er geen lek zit.
Na half uurtje langer onderzoek is geconstateerd dat het in de spoel zit.

Het andere bedrijf heeft inderdaad de spoel eruit gehaald om te kijken of hier nog iets aan gedaan kon worden maar tevergeefs. Zij konden zelfs de pomp niet snel genoeg geleverd krijgen dus vandaag weer terug naar de 1e garage gegaan!
 
Terug
Bovenaan