Airco A6 stopt na een uur en blaast vervolgens warme lucht naar binnen

primerx

Net ingestapt
Mijn zus heeft onlangs een Audi A6 gekocht. De airco heeft echter vreemde kuren. Als de auto een uur lang op de snelweg gereden heeft met 140 km/h dan houdt de airco op met het naar binnen blazen van gekoelde lucht en blaast alleen nog warme lucht naar binnen. Is de motor koud dan is er niets aan de hand. Wat kan dit wezen?

Dit heb ik ook gehad toen mijn Ibiza nog vrij nieuw was. Na 3x op de gok onderdelen vervangen, bleek het euvel definitief verholpen nadat de kleppenmotor was vervangen. Dat bleek een flinke klus, want vrijwel het gehele dashboard moest worden gedemonteerd. Je zou zeggen, dat de VAG-dealers zo langzamerhand wel weten wat eraan mankeert als hij plotseling hete lucht blaast. Uiteraard mag je zus gratis vervangend vervoer en kostenloze reparatie verwachten.

Gebakken lucht? Tja, daar hebben premium merken wel vaker last van.

en blaast alleen nog warme lucht naar binnen. Is de motor koud dan is er niets aan de hand. Wat kan dit wezen?

Is het niet zo dat je het bij een koude motor niet merkt omdat je dan nog geen warme lucht hebt??

Lijkt me iets in de kleppen inderdaad

Geelhoed zei:
Gebakken lucht? Tja, daar hebben premium merken wel vaker last van.

Audi mocht willen dat het een premium merk was... :rolleyes:

They've still got a long way to go... :p

Ha die Marcus, hartelijk dank voor je reactie. Hier kan mijn zus wat mee bij de dealer denk ik. Maar was het dan ook zo dat er bij een volgende start met koude motor er niets meer aan de hand was totdat je weer een poos had gereden? Als het aan de kleppenmotor ligt die defect is, defect is defect lijkt me. Of is dit niet zo?

Adinsx, (Mooie naam trouwens) het gebeurt altijd na ongeveer een uur gereden te hebben en dan is de motor al aardig warm gedraaid met die snelheid.

Óf    het is iets met de regeling, óf de airco moet worden bijgevuld. De hoeveelheid koelmiddel is eenvoudig te testen, dus daar zou'k mee beginnen.

Daarna kan je, in plaats van de automatische regeling, het ding gewoon even op maximale koeling kunnen instellen, kijken of het dan nog weigert.

Freez

Wat is het bouwjaar van de A6 want oudere modellen kunnen nog wel eens dichtvriezen. Orifice tube in de leiding kan ook verstopt zitten

fixedorifice.jpg

Ook mijn Golf (bj 2006) heeft dit een paar keer gehad in z'n eerste jaar.
Bij de dealer aangekomen konden ze niets ontdekken en alles deed het naar behoren.
Uiteindelijk met draaiende motor maar een keer voor de dealer gestaan zonder deze uit te zetten en toen kon men het wel constateren.
Besloten werd om de kachelmotor met module (nr1 en nr2) te vervangen, aangezien deze af en toe dienst weigerde.
Alles natuurlijk kosteloos vervangen, maar het complete dashboard moest uit elkaar, waardoor ik 'm 2 dagen kwijt was.

ventilator0xj.gif

Zou het kunnen zijn dat de motor van de auto warm wordt? Een bekend gegeven is dat overhitte motor het beste kan worden afgekoeld door de airco uit te zetten en verwarming aan. Misschien zit er wel een veiligheidssysteem in de Audi die dit zelf regelt. Dit is makkelijk te controleren door te kijken naar de koelvloeistoftemperatuur als een poos is gereden.

Ha die Gerrit. Het bouwjaar van de auto is 2005.    Ruim 4 jaar oud, best mogelijk. Bedankt.

Freez, leuke naam bij dezen vraag. Het e.e.a. is inderdaad eenvoudig zelf te testen. Zal het doorgeven.

primerx zei:
Ha die Gerrit. Het bouwjaar van de auto is 2005.    Ruim 4 jaar oud, best mogelijk. Bedankt.

Hmm nee dan kan het niet want het type A6 waar ik het over had loopt tot 2004. Dan kan ik je niet helpen sorry.

Succes

@ Freez: hoe kom je erbij dat de AC bijgevuld moet worden? Dan zou die ook bij koude motor niet moeten koelen. Volgens TS doet ie dat echter wel.

Ontopic: Ik zou het zoeken in een stelmotor of zendertje van de regeling. Doorgaans kan de dealer ook de klimaatregeling uitlezen. Tevens kunnen ze meting gegevens doen, kijken of alles naar behoren werkt. Dan kunnen ze zo achterhalen wat de boosdoener is.

roubal zei:
@ Freez: hoe kom je erbij dat de AC bijgevuld moet worden? Dan zou die ook bij koude motor niet moeten koelen. Volgens TS doet ie dat echter wel.

Ontopic: Ik zou het zoeken in een stelmotor of zendertje van de regeling. Doorgaans kan de dealer ook de klimaatregeling uitlezen. Tevens kunnen ze meting gegevens doen, kijken of alles naar behoren werkt. Dan kunnen ze zo achterhalen wat de boosdoener is.

Hardstikke mooi, bedankt voor al deze reacties. De A6 is naar de garage geweest waar hij is ingeleverd met de uitgeprinte antwoorden die jullie gegeven hebben. De airco functioneert na het bezoek weer naar behoren aldus mijn zus. Namens haar: Grote klasse, bedankt!

Daar draait het natuurlijk ook om in dit forum, antwoorden zodat je er zelf ook wat mee kunt, sorry. Door een verstopping in de leiding bevroor de airco waardoor hij ermee ophield. Ontdooide hij weer (als de auto niet in gebruik was) dan kon hij zijn werk weer doen totdat de boel opnieuw bevroor.

Hmm dat een typies geval van het vorige type A6 wat ik boven ook al aangaf.

Is het dit type A6:

Audi-A6_8572535.jpg

of dit type:

03.jpg

Mijn ervaring is dat het aan de kleppen van het aircosysteem ligt. Voor mijzelf werkt een handige workaround / oplossing om het op te lossen:

Zodra de airco warme lucht begint te blazen, de temperatuur op "High" zetten aan de bestuurderskant en de bijrijders.
Deze stand 30 seconden laten staan (dan wordt het even heet in de auto)
Dan de temperatuur op "low" zetten.
In twee / drie minuten merk je dat de airco weer koude lucht gaat blazen.
Deze stand 4 minuten aanhouden dat de lucht echt koud is.
Dan de temperatuur weer op de gewenste stand zetten.

Arjan

ArjanM68 zei:
Mijn ervaring is dat het aan de kleppen van het aircosysteem ligt. Voor mijzelf werkt een handige workaround / oplossing om het op te lossen:

Zodra de airco warme lucht begint te blazen, de temperatuur op "High" zetten aan de bestuurderskant en de bijrijders.
Deze stand 30 seconden laten staan (dan wordt het even heet in de auto)
Dan de temperatuur op "low" zetten.
In twee / drie minuten merk je dat de airco weer koude lucht gaat blazen.
Deze stand 4 minuten aanhouden dat de lucht echt koud is.
Dan de temperatuur weer op de gewenste stand zetten.

Arjan

Vorsprung durch anticiperen!

Topic is ruim 7 jaar oud, ik dacht al, waar herken ik de topictitel nou van...

Terence
Autoweek moderator

Terug
Bovenaan