Airbaglampje blijft branden na 'verhelpen" storing

SVF

Kilometervreter
Goedenmiddag heren en dames techneuten.

Ik heb al ruim een jaar een brandend airbaglampje op mijn dashboard en vond het nu wel eens tijd daar wat aan te laten doen. Je hoopt het nooit nodig te hebben maar het is wel een prettig idee om te weten dat het systeem naar behoren werkt bij een eventuele crash. Het gaat om een Hyundai i20 1.2 Dynamic uit 2009.

De moteur heeft hem uitgelezen en hij gaf een storing aan dat er iets mis was met een connector onder de stoel. Er zijn geen losse stekkerverbindingen maar volgens hem zit en in de sterkker een weerstand die vaak dit soort storingen geeft en is het een kwestie van de stekker doorknippen en de kabels doorverbinden. Dit heeft hij ook gedaan en de storing gewist echter het airbaglampje blijft branden. Ik vroeg hem of hij tijdens deze operatie de accu heeft losgekoppeld maar dat was niet het geval wat ik eigenlijk wel een beetje vreemd vind. Thuis heb ik de pluspool van de accu ongeveer een uur los gehad maar het lampje blijft branden.

Heeft de monteur juist gehandeld en wat kan ik eventueel nog proberen om het probleem te verhelpen? Hij heeft hier overigens geen kosten voor in rekening gebracht.

Heeft de monteur een dealeroptie om de SRS uit te lezen?

Hij zou in zijn ontstekingslus precies aan moeten geven waar het fout gaat. Dat kan zelfs mijn 2001 Clio namelijk.
Bij mij was het destijds de sleepring voor de stuur airbag.

Nico GTR zei:
Heeft de monteur een dealeroptie om de SRS uit te lezen?

Geen idee maar het is een universeel eenmansbedrijfje dus ik vermoed van niet. Ik zit wel eens te denken om zelf een goedkoop diagnose-uitleesapparaat te kopen via aliexpress ofzo maar heb geen idee hoe goed en betrouwbaar die dingen zijn.

Lekkere monteur is dat. “Stekker losknippen en doorverbinden.” Daarna werkt je pyro gordel spanner niet meer die je bij een crash ook nodig hebt. Je moet een monteur zoeken met kennis van zaken, goede diagnose apparatuur en skills. Dat verhaal van die weerstand is ook raar. Dat wordt vaak gedaan om de gordel spanner na een crash te faken zodat juist het lampje niet meer brandt. Heeft deze auto ooit een crash gehad?

Een brandend airbag lampje is bij APK ook afkeur dus je moet dit laten maken.

Ernst J 8926500 zei:
Lekkere monteur is dat. “Stekker losknippen en doorverbinden.” Daarna werkt je pyro gordel spanner niet meer die je bij een crash ook nodig hebt. Je moet een monteur zoeken met kennis van zaken, goede diagnose apparatuur en skills. Dat verhaal van die weerstand is ook raar. Dat wordt vaak gedaan om de gordel spanner na een crash te faken zodat juist het lampje niet meer brandt. Heeft deze auto ooit een crash gehad?

Ik heb de auto nu ruim 4 jaar en het lampje brandt ruim een jaar dus de eerste 3 jaar was er niets aan de hand. Hij is er overigens zonder problemen mee door de keuring gekomen. Wel met een aantekening op het keuringsrapport. Ik heb me laten vertellen dat het vanaf bouwjaar 2018 afkeur is

De voorbumper heeft wel wat vreemde vlekken in de lak dus het is heel goed mogelijk dat die ooit eens is overgespoten maar heb niet het idee dat hij grote schade heeft gehad.

Ik heb ook wel mijn twijfels over de werkwijze van deze monteur. Helaas is mijn oude vaste monteur waar ik tientallen jaren kwam ermee gestopt en ben sindsdien zoekende naar een goede betrouwbare garage (omgeving Enschede) Een nicht van mij is begonnen aan haar opleidng automonteur dus wie weet kan ik in de toekomst wel bij haar terecht.;)

Ernst J 8926500 zei:

Want? Als je een stekkertje ergens tussen uit haalt, en de kabeltjes gewoon doorverbind, blijft alles natuurlijk gewoon werken.

Apk afkeur is het ook alleen maar bij een auto vanaf 2018.

Vind het niet echt een slechte werkwijze. Kan makkelijk zo zijn dat er extra weerstand in de stekker is ontstaan door corrosie oid, en het daardoor een storing geeft. (hadden ze ook kunnen meten, daar niet van.) Ik vind ook wel dat er een verschil is tussen een gratis oplossing, en een echte reparatie waar voor betaald word. Zo een poging doen om het gratis op te lossen vind ik toch heel netjes hoor.

Oke, het heeft het probleem niet opgelost, dus zal er ook wat meer zoekwerk bij komen kijken. Dan zal je toch gewoon een afspraak moeten maken zodat ze er echt naar kunnen kijken.

9 van de 10x wordt een stekker gewoon doorverbonden als daar de fout in zit. Dat is geen beunhaasmethode maar eigenlijk de standaard als daar het probleem ligt.
Die stekkers zijn de meestvoorkomende oorzaak van een airbagstoring. Omdat een stoel nog wel eens versteld wordt en het er ook vochtig kan worden. Dus andere weerstandwaarde dan wat de computer moet lezen, of gewoon geen verbinding en dan komt de foutmelding boven drijven.
Bij een fatsoenlijke reparatie blijft alles ook gewoon werken zoals het hoort.

Het airbagsysteem doet elke keer als je de auto aan zet een zelftest (er zijn er die doen het pas bij het starten).
Het lampje gaat pas uit als de zelftest goed gegaan is. Dus als die nu weer brand, is er nog steeds een probleem.
De meeste systemen geven vrij exact aan welke sensor niet meer werkt, of dat nu een stoelsensor is of een crashsensor.

Ik vind het vreemd dat de monteur dit zelf niet is gaan uitzoeken. Of het lampje was uit toen hij de stekker had doorverbonden.

Ernst J 8926500 zei:

Niet direct mensen bang maken. Het systeem is gevoelig en inderdaad je kunt het ook op die manier omzeilen. Maar het is een heel legitieme reparatie om de stekker verbinding te omzeilen en direct door te verbinden. Bij een wat oudere auto werkt het 9/10 keer om het lampje uit te zetten.

Airbag is geen afkeur net zo min als ESP. ABS is afkeur

Nico GTR zei:
Ernst J 8926500 zei:

Niet direct mensen bang maken. Het systeem is gevoelig en inderdaad je kunt het ook op die manier omzeilen. Maar het is een heel legitieme reparatie om de stekker verbinding te omzeilen en direct door te verbinden. Bij een wat oudere auto werkt het 9/10 keer om het lampje uit te zetten.

Airbag is geen afkeur net zo min als ESP. ABS is afkeur

Airbag is een bij aflevering aanwezige veiligheidsfunctie en moet bij APK dan werken bij auto’s afgeleverd na 2018:

https://www.anwb.nl/experts/auto/161/keuringseis-airbag-bij-apk

Maar de auto waar het hier m gast is uit 2009 begrijp ik. Dan hoeft alleen het lampje te werken. Belachelijk natuurlijk maar ja…

Terug
Bovenaan