Airbag uitgeklapt, geen error/storingen/brandend lampje

Rowinva zei:
Is de kabel van de auto, bij de passagiers zit deze wel netjes aangesloten. Haal ik die eruit, dan blijft er een ander oranje lampje constant branden.

Er zit dus geen kabel in de stoel van de bestuurder. Ik zie geen code trouwens van de bestuurders druksensor ? Code die ik uit de lampje haal is:
2 / 11 / 61. Zoals jij ook al aangaf eigenlijk.

Gordelspanner zit als het goed is aan de riem inderdaad. Had even filmpje van youtube bekeken die een gordel ging vervangen. Alleen kan je denk ik niet aan de buitenkant zien of die nog in orde/werkend is ?

Jawel, Want een riem waarvan de gordelspanner is afgegaan, is niet meer te gebruiken. Hij is dan in een bepaalde stand vastgeslagen en is ook niet meer te ontgrendelen normaliter.
Echter, het kan zijn dat de vergrendeling eraf is gehaald. Dan is het dus een normale gordel geworden. Of ze hebben een normale gordel geplaatst ipv een met gordelspanner.

Er bestaat voor zover ik in de documentatie zag (ja ik heb de foutcodes even opgeslagen) bestaat er uberhaupt geen foutcode voor een druksensor in de bestuurdersstoel. Dus ik vraag me af of die er überhaupt is.
Het kan best dat die kabel voor een niet-gebruikt doeleinde is. Maar daarvoor zou je de kabelboomschema's moeten inzien. Dan weet je waar de stekker voor is.

Code 47/48 gaat over de druksensor toch ? Ik ga van het weekend even kijken of ik iets kan zien aan de gordelspanner. Een normale zonder vergrendeling zal snel te zien zijn, maar eentje waar de vergrendeling afgehaald is, zal ik denk niets aan kunnen zien van de buitenlant.

Oh en ik zat te denken om ook binnekort de voorbumper eraf te halen. Opzoek te gaan naar de crashsensor en eventueel wellicht wat te ontdekken op botsing schade op de frontale bar.

We zijn (denk) weer wat informatie rijker, zojuist het gehele mechanisme eruit gehaald. Blijkt het gele connector van de auto los te hangen. Echter, zie ik totaal geen aansluiting op de gordelspanner zelf:

IMG_0304.jpg

IMG_0305.jpg

IMG_0306.jpg

IMG_0307.jpg

IMG_0309.jpg

Het leek er alleen echt op of er niemand in geweest is. De klemmetjes zagen er nog goed uit, niet beschadigd. En bij de gordelspanner zelf, zat echt vol vieze troep. Maar er zit echt geen aansluiting op waar die gele stekker in kan.

EDIT:
Ik denk dat het er eentje is, zonder gordelspanner:
Zie hier

Dit is uit het NA model en ik heb NBFL

Niet om je feestje te verpesten maar je hebt dus eigenlijk gewoon een schadebak gekocht die op een beunmanier toonbaar is gemaakt en waar verder geen cent extra ingestoken is. En omdat je deur klemt/schaaft, lijkt hij nog krom te zijn ook...
Voordat je zelf verder gaat lopen klooien, laat dat ding eerst eens goed nakijken, om te zien of het überhaupt nog zin heeft om er geld en tijd in te steken.

Dit is overduidelijk een gordel uit een MX5 MK1 ofwel NA trek het onderdeelnummer maar na.
En dan een exemplaar waar geen airbag en/of gordelspanners aan zitten.

Bouw de rechter zijde maar eens uit, dan zul je gelijk zien wat er wel moet zitten.
Wat ik zo snel op het net vind is dat er een stuk kabel aan zou moeten hangen.
https://www.ebay.ie/itm/Seatbelt-Mazda-MX5-mk2-NB-98-2000-l-h-r-h-black-MX-5-pretensioner-seat-belt-/172399243383

Dat er niks op wijst dat er eerder iemand in is geweest is niet zo vreemd. Als je de juiste gereedschappen gebruikt kun je vrij makkelijk de panelen die ervoor zitten weghalen zonder te beschadigen.

Overigens zie ik wel dat de kabel aan die gele stekker verdraaid zit.

Nu weet je wel waar die foutcode vandaan komt ;)

In elk geval zou ik de voorbumper er eens af halen en goed naar de chassisbalken van de auto gaan kijken hoe het eruit ziet. Want lijkt mij dat de auto linksvoor (bestuurderskant) een flinke klapper heeft gemaakt in het verleden.'
Daarnaast eens kijken waar de crashsensoren zich zouden moeten bevinden. In de NA modellen zaten er 3. Waarvan minimaal 2 in de voorbumper.
Ze zitten op metalen beugeltjes dus kan best zijn dat ze niet in de bumper maar op de chassisbalken zitten.

Overigens hoeft een gebruikte airbag computer niet persee duur te zijn als die uiteindelijk toch ook nodig blijkt te zijn.:
https://www.ebay.com/itm/1999-2000-Mazda-Miata-SAS-air-bag-cpu-module-NC10-57-k3x-b-2-/292594635945?rmvSB=true

Anderzijds. Blijft wel een schadebak. En als die idd krom is, moet je je afvragen of je het nog veilig genoeg vind om ermee te rijden. Reparatie van ernstige schade kan nog zo goed zijn. Maar de integriteit van de auto is er wel door aangetast.

Zucht :( Toch om te janken.. Waarom heb ik weer zo stom moeten zijn om hier in te trappen bij de aanschaf... Ik neem aan dat ik gewoon bij elke garage kan vragen of ze de auto willen nakijken op schade wat gevaar met zich mee brengt ofzo ? En dan aangeven dat de deur klemt en dat tie rond de 110 km/u trilt. Plus alle ontdekkingen wat ik tnt heb gedaan.

Pobresh zei:
Overigens zie ik wel dat de kabel aan die gele stekker verdraaid zit.

Nu weet je wel waar die foutcode vandaan komt ;)

Bedoel je dan omdat die nergens in zat? Dat maakt inderdaad die foutcode (11 als ik het goed heb) wel te snappen ja. Ik begin alleen echt spijt te krijgen van de aankoop... Eerst een peugeot 206 die binnen 2 maanden na aanschaf een ecu vervangen moest worden. Nu een schade auto.. Dan heb ik toch liever een ecu, dat die gwn na reparatie weer 100% is. Maar dit is gewoon zinloos als het echt flinke schade is om nog tijd en geld in te gaan stoppen..

Dan de bumper maar er ook nog afhalen ja, wie weet wat ik daar weer zal vinden.. De motor ruimte en de balken daar zagen er gewoon nog wel zo mooi en recht uit. Geen schade of iets kroms. Maarja who knows..

Ik neem aan dat ik gewoon bij elke garage kan vragen of ze de auto willen nakijken op schade wat gevaar met zich mee brengt ofzo ? En dan aangeven dat de deur klemt en dat tie rond de 110 km/u trilt. Plus alle ontdekkingen wat ik tnt heb gedaan.

Ik zou even naar wat kleinere focwa schadebedrijven bellen en het eens voorleggen.

Gelukkig zit er een focwa bedrijfje hier dichtbij, dus wellicht eerdaags even langs rijden. Zojuist bumper eraf gehaald (wat n rot klus.. vastgeroeste bouten).

De voorste impact balk lijkt vernieuwd te zijn. Die ziet er namelijk nog erg nieuw en netjes uit. Nou is er aan de chasis balken niets te zien, alleen dat ze heel viezig zijn. Maar alles lijkt volkomen recht te zijn..

Nou twijfel ik toch wel een beetje of het dan wel zin heeft om naar dat focwa bedrijfje te gaan, aangezien alles gewoon netjes lijkt te zijn. Het zal mij zeker 100+ kosten voor onderzoek namelijk.

Heb alleen de crash sensor nog niet kunnen vinden..

IMG_0326.jpg

IMG_0328.jpg

IMG_0329.jpg

IMG_0330.jpg

IMG_0331.jpg

IMG_0332.jpg

IMG_0337.jpg

Das apart. Ik had aan de hand van alle informatie tot nu toe eerlijk gezegd toch wel duidelijkere sporen van schade verwacht.

Heb even gezocht naar wat meer plaatjes op het internet. Maar ik kan niet direct zien waar ze zouden moeten zitten. Die delen onder de koplampen zijn verbindingsblokken.
14668929847_06c75a61f7_o.jpg

Interessant feitje is dat de mx5 van die foto behoorlijk wat schade had.
Gehele blog daarover met een hoop info en foto's (y)
https://sites.google.com/site/yourmiata/system/app/pages/subPages?path=/evolution-orange-miata

Echter op 1 van die pagina's staat dat de airbag controller inderdaad one time use only is. Gelukkig staat er op een pagina eerder ook hoe hij het dash heeft gedemonteerd en een paar pagina's later ook nog hoe die terug erin ging.

De controller zit trouwens bij dit model bijna tegen de voorruit in het midden van het dash. Hadden ze nou maar een accespanel gemaakt of een luchtrooster wat eruit kon. Dan had je er zo bij gekund... Misschien een ideetje voor jezelf?
14887620801_2d9d0364aa_z.jpg

Wat ik vervolgens op een forum vind is dat bepaalde exemplaren een sensor vlakbij de claxon hebben zitten. Anderen weer niet.
Maar de reden voor het vervangen van de computer is omdat daar schijnbaar ook een deel van de sensoren in zit.
https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=197764

Ik denk dat het wel raadzaam is om die pagina's eens door te kijken. Staat een boel nuttige info tussen.

Wow super handig inderdaad! Ik zal het is gaan doornemen. In tussen weet ik waar de sensor had moeten zitten, recht onder het slot waar de motor kap in valt. Paar mensen uit de mx5 groep konden mij dit vertellen, ik heb daar ook drie gaten gevonden waar die ingeschroefd had moeten zitten..

Maar deze ontbreekt volledig! Ook totaal geen kabel of iets te vinden. Dus ik denk dat de volgende zoektocht wordt, naar wat ze met die kabel hebben gedaan. Hij zou ergens via de passagierskant/koplamp moeten lopen, tot op heden nog niets kunnen vinden helaas.

@Pobresh wat jij zegt had ik ook, ik had ook wel schade verwacht of in ieder geval iets waaraan je het aan kunnen zien. Echter is alles zo recht als wat (zover ik kan zien). Vandaar ook mijn twijfel of het het nog wel waard is om naar zo een bedrijfje te gaan, aangezien hij wel verder gewoon prima rijd. Is het wellicht zonde geld.

Ik zie sowieso al 2 losse stekkers aan die kant op je foto?
De rode daarvan zou wel eens van de crash sensor kunnen zijn. Ik zie namelelijk ook stukken blauwe isolatietape zitten rond die kabel die me niet origineel lijken. En hij lijkt naar achter te zijn gebogen.
Misschien hoort de witte er ook wel bij.

Pobresh zei:
Ik zie sowieso al 2 losse stekkers aan die kant op je foto?
De rode daarvan zou wel eens van de crash sensor kunnen zijn. Ik zie namelelijk ook stukken blauwe isolatietape zitten rond die kabel die me niet origineel lijken. En hij lijkt naar achter te zijn gebogen.
Misschien hoort de witte er ook wel bij.

Die liggen bij elke(?)/meerdere mx5'jes los, iemand uit de mx5 groep zei dit:
" Witte is voor de extra koelvin voor airco en de bruin/rode is voor de hogedruksensor van de airco"

Ik begreep dat de sensor kabel in de kabelboom moet lopen waar de claxon ook zit. Ik zal die morgen nog even grondig nalopen, maar zover ik kon herinneren heb ik daar al gekeken en niks spannends gezien.

Ja, mogelijk heeft de jouwe er geen. Ze zijn niet in alle MX 5 NB gezet. Grootste deel van de sensoren zit in de computer blijkbaar en mogelijk ene onder het dash.

Pobresh zei:
Ja, mogelijk heeft de jouwe er geen. Ze zijn niet in alle MX 5 NB gezet. Grootste deel van de sensoren zit in de computer blijkbaar en mogelijk ene onder het dash.

Blegh dan zal code 2 gewoon blijven branden waarschijnlijk. Zoals je ook al aangaf in die link, moet de module vervangen worden. In hoeverre is het gevaarlijk zonder gordelspanner te rijden ?

Dat men zonder airbag rijd, is 1 ding. Maar die hebben natuurlijk nog wel werkende gordelspanners. Niet dat ik straks in een frontale botsing met mn snoet het stuur aanraakt.

Rowinva zei:
Dat men zonder airbag rijd, is 1 ding. Maar die hebben natuurlijk nog wel werkende gordelspanners. Niet dat ik straks in een frontale botsing met mn snoet het stuur aanraakt.

Gordelspanners zijn andere dingen als de blokkeerfunctie van een gordel... zonder gordelspanner blokkeert het rolmechanisme ook als er een ruk aan de gordel gegeven wordt, dus je zult bij een frontaaltje je snoet niet gelijk op het stuur gaan leggen zonder gordelspanner.

Gordelspanner is iets anders dan de normale blokkeerfunctie inderdaad.
De blokkeerfunctie is een apk puntje, en makkelijk zelf te testen.

Gordelspanner werkt sowieso niet als de airbagmodule niet functioneert.

Persoonlijk zou ik alles gewoon vervangen. Als je een voorbumper kan demonteren kun je ook een dashboard demonteren. Zo heel veel lastiger is dat namelijk niet. Kost het dus alleen een neiuwe airbagmodule, een gordel met werkende gordelspanner en een crashsensor.
Zorg alleen wel dat je de accu eraf haalt als je de onderdelen van het airbagsysteem vervangt.

De blokkeer functie werkt nog prima, maar dacht eerder dat je dan wellicht alsnog met je gezicht het stuur kan raken.

@pobresh, ik zou best alles willen vervangen, maar moet ik eerst wel vinden waar of wat ze hebben gedaan met de kabel van de crash sensor. De sensor zelf zit er niet en de kabel die daar had moeten zitten om hem aan te sluiten, zit er helaas ook niet.

ja dat vind ik ook vreemd. Misschien is er iemand met een schema op een mx5 forum ofzo? Dan kun je terugzoeken hoe de kabels ongeveer zouden moeten lopen.

Schijnt dat de kabel uit dezelfde kabelboom had moeten komen waar de claxon uit komt. Alleen nergens iets te bekennen van de sensorkabel :( Lijkt me toch sterk dat ze hem der helemaal uit hebben getrokken, dat is meer moeite dat gewoon doorknippen en wegstoppen of af tapen.

Nope nope nope ik kan hem echt niet vinden :(

afknippen en terug in zwarte tape zetten valt ook niet altijd op? Daarnaast zitten kabelbomen soms in van die plastic sleeves waar je gewoon een kabel in terug kan proppen zonder dat je het ziet. Als dat in die buurt zit, is het zinvol om de kabelboom bloot te leggen.

Ook als het erop lijkt dat er niet aan gezeten is ? Het lijkt nog helemaal in hetzelfde te zitten hoe het uit de fabriek komt. Ik ziet verder ook niet echt iets van weg gestopt aan het einde ervan.

Bij die geribbelde plastic sleeves kun je kabels zo eruit halen en weer terug erin zetten zonder dat je daar direct iets van gaat zien. Ook zwarte tape kun je redelijk makkelijk vervangen en ziet er na een jaartje rondtuffen bijna net zo uit als origineel. Tis allemaal afhankelijk van hoe netjes je het doet natuurlijk.

IMG_0407.jpg

Denk dat ik het gevonden heb? de rode en de bruine draad zijn afgeknipt. Die andere 2 draden rechts zijn voor de claxon.

Je zegt wel een miskoop gedaan te hebben en ergens snap ik ook dat wel, maar hoe belangrijk is die airbag voor je?
Ik denk dat het behoorlijk in de papieren gaat lopen als je dat weer helemaal functioneel wil krijgen en als je zover gaat, vertrouw je dat systeem dan uberhaupt nog, na al dat knip en plakwerk?
Aan de andere kant lijk je wel een redelijk roestvrij exemplaar te hebben, wat ook wel wat waard is. NB's kunnen verschrikkelijk roesten en oa. de voorste chassisbalken willen graag doorrotten.

marcel21674 zei:
Je zegt wel een miskoop gedaan te hebben en ergens snap ik ook dat wel, maar hoe belangrijk is die airbag voor je?
Ik denk dat het behoorlijk in de papieren gaat lopen als je dat weer helemaal functioneel wil krijgen en als je zover gaat, vertrouw je dat systeem dan uberhaupt nog, na al dat knip en plakwerk?
Aan de andere kant lijk je wel een redelijk roestvrij exemplaar te hebben, wat ook wel wat waard is. NB's kunnen verschrikkelijk roesten en oa. de voorste chassisbalken willen graag doorrotten.

Als ik het zelf niet functioneel krijgt, dan laat ik het erbij zitten inderdaad. Te duur als ik het een garage laat doen. En roestvrij is die ook niet helemaal hoor, om die reden heb ik hem voor een redelijke prijs kunnen kopen, zodat ik het rest van het budget in roestreparatie kon stoppen ;) Het voordeel is dat ik dan wist dat die na de behandeling wel roestvrij was. Anders koop je voor een hoger bedrag een roestvrije, terwijl je niet 100% zeker weet dat die goed behandeld is en of het dan niet terug komt.

Afgeknipte draden zul je nooit in een normale kabelboom vinden.
Alles in een kabelboom heeft een functie en eindigd altijd in een stekker of eindterminal (soms een stekker met daarin een lege contrastekker) als het niet gebruikt wordt bij een bepaald model.

Gezien het knoopwerk van de claxonkabels (gebeurt vrij vaak bij claxons, alleen wat netter normaliter) lijkt het me dat je wat gevonden hebt.
Zat het verborgen?

Ja flink verborgen. Was getaped en in de chasisbalk gestopt. Claxon zat ook op de verkeerde plek, dus heb die meteen op de orginele plek terug geplaatst en voorzien van nieuwe kabels. Binnekort alles maar even solderen en netjes maken..

Lastige wordt nu om een crash sensor te vinden en het stukje kabel. Want die kabels moeten in een gele connector. En die is er nu afgeknipt natuurlijk.

Dit moet de connector zijn, ik durf alleen niet te zeggen of het dezelfde kabels zijn. Lijkt er wel op. Die man zou nog laten weten welke kabel kleuren het zijn, maar tot op heden niks meer gehoord helaas.

36907605_823250477873110_2988241762687909888_n.jpg

36975871_823250491206442_3617746619522351104_n.jpg

Terug
Bovenaan