Airbag apk

A

Anoniem

Guest
Hallo

Ik vroeg mij af, de airbag in de auto is laatst geklapt. Verder rijdt de auto prima, niks mee aan de hand. We hebben de airbag eruit geknipt en ductape over het stuur geplakt. Krijg je hier problemen mee met de APK of wordt hij hier niet op afgekeurd?

Met vriendelijke groet

Als het goed is, is dit geen afkeur maar wel een vermelding op het keuringsrapport.

Vind het wel een interessante trouwens, ben benieuwd wat de anderen er van denken :)

Ken de regels niet echt maar dit lijkt mij toch wel afkeur.
Auto heeft normaal gesproken type-goedkeuring gekregen op basis van een werkende airbag / bepaald aantal sterren / veiligheid etc.
Want waar leg je anders de grens?
Als je gordelspanner afgaat moet je die toch ook vervangen, zelfde reden lijkt me.

Edit : Heb even snel wel iets gevonden over bedrijfsauto's en APK, maar nog niks over personenauto's.

Artikel 2 lid 1
Bij bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2003, waarbij van fabriekswege airbags gemonteerd zijn, moet het airbagsysteem goed functioneren.

Maar auto's die geen airbag uit zichzelf hebben hoeven toch ook geen check op airbag? Waarom dan wel als de airbag af is gegaan?

En bedankt voor het opzoeken :)

Total Loss zei:
Artikel 2 lid 1
Bij bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2003, waarbij van fabriekswege airbags gemonteerd zijn, moet het airbagsysteem goed functioneren.

Nou, dat lijkt me hier overduidelijk wel in orde.

Maar die klapzakken komen er niet zo maar uit. Dan heeft de auto toch al een forse tik gehad, wat me sowieso niet heel veiligheids- en apk bevorderend lijkt als daar niet eerst goed naar gekeken wordt. Gordelspanners zullen waarschijnlijk ook niet meer doen, die worden door dezelfde computer aangestuurd als het elektronische spanners zijn.

Jobo Wombo zei:
Maar auto's die geen airbag uit zichzelf hebben hoeven toch ook geen check op airbag? Waarom dan wel als de airbag af is gegaan?

En bedankt voor het opzoeken :)

Wat er niet op zit, hoeft ook niet te werken. Wat er wel op zit, moet doorgaans wel werken.

Dus waarschijnlijk wordt de auto wél afgekeurd?

Het gaat trouwens om een auto uit 1997, volgens my zijn de gordelspanners niet electronisch.

Jobo Wombo zei:
Dus waarschijnlijk wordt de auto wél afgekeurd?

Het gaat trouwens om een auto uit 1997, volgens my zijn de gordelspanners niet electronisch.

De airbag an sich is denk ik alleen een adviespunt. Maar de reden waarom die airbag eruit gekomen is kan goed tot afkeur leiden... Gordelspanners is iets anders dan het vastslaan van de gordel als je er een ruk aan geeft. Lopen de gordels nog gewoon terug op de rol?

Ja, ze rollen nog gewoon terug. Niks mee aan de hand. En de airbag was eigenlijk afgegaan terwijl die fotaal niet nodig was. Was een Lichte klap, de bijrijder had een hondje op schoot en ze vlogen niet eens licht naar voren, ook de riem spande niet aan. Met de auto is verder, naar het gevoel van rijden en na een kleine (eigen, en broer(s)) inspectie niks met de auto aan de hand.

Een lampje die een fout aangeeft met het SRS systeem is geen afkeur, ABS wel, airbag niet.

Hoe dat is als de airbag ook daadwerkelijk ontbreekt weet ik niet....maar je kunt toch ook even een airbag op de sloop halen? Als het een Clio 2 phase 2/3 is heb ik er ook nog wel een liggen voor je. Accu wel losmaken.

Dit is geen afkeur. Moet wel vermeld worden op het keuringsrapport als adviespunt.
Wijze van keuren:

Waar het beeldmerk “ AIRBAG ” staat moet een airbag aanwezig zijn. Als het duidelijk is dat een airbag is verwijderd, wordt dit vermeld op het keuringsrapport.

Bij voertuigen met Airbag- en/of Gordelspansystemen die zijn voorzien van een waarschuwingsinrichting wat in werking treedt als het systeem faalt, moet de waarschuwingsinrichting goed werken.

Wijze van keuren: Als het systeem is voorzien van een waarschuwingslampje, moet deze gaan branden als het contact wordt ingeschakeld. Vervolgens moet deze weer doven, eventueel na het starten van de motor. Als het waarschuwingslampje blijft branden, wordt dit vermeld op het keuringsrapport.

Eigenlijk vind ik het een rare vraag.
Je hebt een auto met een airbag en haalt die er uit. nadat die geploft is en vervangt hem niet.
Je rijdt je dus liever te pletter als dat je leven wordt gered door een functionerende airbag?
Dus een mensenleven is minder waard als de prijs van een airbag?

Gewoon nieuwe monteren. Zou wel even kijken of de crashsensoren nog in orde zijn. In principe zouden ze bij een lichte tik geen airbag mogen activeren.

Wat betreft apk: officieel geen afkeur, maar er is vast wel een reden om het af te keuren op basis van bijvoorbeeld scherpe delen.

Total Loss zei:
Ken de regels niet echt maar dit lijkt mij toch wel afkeur.
Auto heeft normaal gesproken type-goedkeuring gekregen op basis van een werkende airbag / bepaald aantal sterren / veiligheid etc.
Want waar leg je anders de grens?
Als je gordelspanner afgaat moet je die toch ook vervangen, zelfde reden lijkt me.

Edit : Heb even snel wel iets gevonden over bedrijfsauto's en APK, maar nog niks over personenauto's.

Artikel 2 lid 1

Maar goed dat jij geen auto's keurt. ;)
Auto keur je aan de hand van de regels niet met je gevoel.
En ja die regels zij soms tegenover gestelde als wat je boeren verstand zegt. o_O

Het airbag systeem moet goed werken.
Aan de hand van het controle lampje kan je uit gaan of het systeem goed werkt of niet.
Blijft het lampje banden dan mag men er vanuit gaan dat het systeem niet goed werkt.

MAAR. De auto mag hier (vanaf 20-05-2018 veranderen de regels voor auto's van na 31-12-2018) niet op afgekeurd worden.
Er moet alleen een reparatie advies vermeld worden als de auto een eerste toelating heeft van NA 31-12-2003.
Is de auto van voor dat bouwjaar dan hoeft er zelfs niks mee gedaan te worden.

@pakkingharry Als leek op het gebied van APK zijnde ben ik van mening dat het echt bizar is dat het missen van een complete airbag geen afkeur is, andere veel minder belangrijke dingen zijn dan wel weer afkeur. Maar inderdaad, keuren moet gewoon volgens de regels. Heel apart in ieder geval wat mij betreft!

Total Loss zei:
@pakkingharry Als leek op het gebied van APK zijnde ben ik van mening dat het echt bizar is dat het missen van een complete airbag geen afkeur is, andere veel minder belangrijke dingen zijn dan wel weer afkeur. Maar inderdaad, keuren moet gewoon volgens de regels. Heel apart in ieder geval wat mij betreft!

Klopt dit is idd heel raar.
Sterker nog het wordt dus nog gekker.
ABS was altijd afkeur als het lampje bleef branden. En het systeem dus niet goed werkte.
Per 20 mei is het geen afkeur meer als de auto van voor 1-1-2018 is. Onderdelen van het abs die kapot zijn blijft wel afkeur. Zoals een sensor die bijvoorbeeld afgebroken is. Maar als de ecu van de abs kapot is is het goed keur.

EU, leuker kunnen we het niet maken wel wel moeilijker. :p

als je een auto hebt van de begindagen van de airbag, kan ik me voorstellen dat het moeilijk is om een vervangend exemplaar te vinden, als het al mogelijk is. Dan spreken we over auto's van begin jaren negentig. Is het een recent model, dan is vervanging toch best wel verstandig. Als het erop zit en het kan gefikst worden, altijd doen.

Even buiten of het mag.
Je zegt dat de auto uit 1997 is, dan moeten er toch genoeg gebruikte airbags te vinden zijn? Dan ziet het er op zijn minst een stuk netter uit.
Of anders een aftermarket stuurtje zonder airbag.

Een airbag moet sowieso om de zoveel jaar vervangen worden toch (officieel)? Dus als die dingen oud en over datum zijn, verkopen ze die nog op de sloop; is daar handel voor? Al is een oude altijd beter dan niets natuurlijk :)

Terug
Bovenaan