Afspraak maken via Bosch Car Service

A

Anoniem

Guest
Ik wilde even graag mijn ervaring delen over het maken van een afspraak online via Bosch Car Service: dit heb ik ongeveer een maand geleden namelijk gedaan. En in eerste instantie zou je zeggen, lekker makkelijk en transparant. Dat was tenminste wat ik dacht, aangezien je direct een prijs krijgt te zien en de werkzaamheden die ze uitvoeren. Appeltje eitje zou je denken? Tot je bij de uitvoerende Bosch garagehouder komt: dat zijn soms van die ouderwetse bedrijven die het online afspraken systeem totaal niet omarmen en je als klant daarom maar proberen te belazeren :(

Althans dat is mijn gevoel: want ik had netjes onderhoud volgens het boekje geboekt, waarbij de olie ververst zou worden en oliefilter vervangen zou worden. Prijs was € 65 totaal en dat is natuurlijk harstikke scherp, maar er gaat immers maar ook 3 liter olie in mijn auto. Gekke vond ik dan vervolgens, dat bij navragen bleek dat ze enkel de olie ververst hadden en niet de oliefilter: iets wat naar mijn mening geen normale gang van zaken is en daardoor is mijn vertrouwen in de betreffende Bosch Garage totaal weg. Ze hebben de oliefilter gelukkig achteraf alsnog vervangen: alleen voor mijn gevoel zou het ook kunnen zijn dat ze de auto enkel verzet hebben en een kaartje ingevuld hebben en mij een paar uur later terug gebeld hebben.

De Bosch Garage wijst met het vingert naar de Bosch Car Service en dat ze zogenaamd de afspraak gegevens niet in konden zien: maar ik geloof dit persoonlijk niet en denk dat ze zelf wellicht de verkeerde prijs in het systeem hebben ingevuld en vervolgens geconfronteerd worden, met het feit dat er echt mensen een afspraak online inplannen. Want zelfs ruim een maand later kon ik nog steeds voor € 65 een onderhoudsbeurt boeken.... hoezo een verkeerde prijs dan...

n4xjza.png

Ik heb er een beetje een nare nasmaak aan na gehouden: reden om naar de betreffende Bosch Garage te gaan, is eigenlijk omdat ik graag de lokale economie steun en de betreffende garage als goed bekend staat. Maar bij dit soort fratsen ga ik nog liever naar de dealer, ookal noemen sommige het ook wel de stealer. Want de Bosch Garage beweerde dat de beurt normaal € 140 zou kosten... waarom zou ik dan bij hem langs gaan? De dealer doet het voor € 168 en geeft dan ook nog gratis wegenwacht erbij, met als voorwaarde dat ik wel jaarlijks op tijd terug moet komen voor de beurt.

Naar mijn gevoel omarmen bepaalde garages gewoon geen transparant online afspraken systeem en doen ze gewoon aan natte vinger werk, want een beurtje kun je bijna overal voor rond de € 100 laten doen. Dus € 65 is nog niet zo gek vind ik voor een kleine auto. Maja dit is zo'n garage die geen potten kijkers willen: je geeft je auto om 8 uur in de morgen af en in de middag mag je hem ophalen, erbij blijven mag niet. Dus je kunt niet zien dat ze de werkzaamheden echt uitvoeren: boekje was immers ook niet ingevuld en zodoende vertelde ze dus, dat ze niet de oliefilter vervangen hadden.

Als troost heb ik wel gelukkig een Bosch Wasmachine gewonnen: alleen die is ook al weer twee weken onderweg o_O Ohja daar klaag ik dan ook niet over, dat vind ik uiteindelijk een mooi goedmakertje. Maar ik overweeg serieus om de volgende keer gewoon naar MacOil in Dusseldorf te rijden, want het enige wat ik niet zelf kan doen is juist de oliewissel. Alleen dan heb ik helaas mijn onderhoudsboekje maar half afgestempeld :cry:

als ik er niet bij mag zijn tijdens de beurten pak ik me sleutel en rij in weer weg.

zelfs na een beurt kijk ik de olie na of die mooi is of dat die zwart is. is die zwart ga ik terug en eis ik me geld terug.

olie filter kun je vaak zien als die vervangen is. is die mooi schoon is die vervangen.

welke auto gaat het trouwens om. misschien kunnen we je vertellen waar de olie filter zit.

Een Suzuki Celerio: maar ik heb daarna ook de olie gepeild en gekeken naar de kleur, want ik vertrouwde het natuurlijk voor geen meter. Ze hadden niet eens zo'n onderhoudskaartje in mijn auto geplakt, daar heb ik allemaal voor moeten vragen en dat terwijl het eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn.

Standaard olie verversen is niet inclusief oliefilter. Meestal wordt het olie filter gewisseld bij de even olie wissels.
Raar idee trouwens dat de Bosch garage dezelfde beurt zou doen voor €65 en de dealer voor €168. Maar goed, de Bosch garage kan het bij jou niet goed doen. Dan ga je toch naar de dealert?

R Plesman zei:
Standaard olie verversen is niet inclusief oliefilter. Meestal wordt het olie filter gewisseld bij de even olie wissels.
Raar idee trouwens dat de Bosch garage dezelfde beurt zou doen voor €65 en de dealer voor €168. Maar goed, de Bosch garage kan het bij jou niet goed doen. Dan ga je toch naar de dealert?

Het zou kunnen, maar ik ken geen enkel merk waar olie verversen word voorgeschreven zonder filter. Zelfs de KIA's die specifieke oliebeurten hebben word het filter vervangen. Ben wel benieuwd welk merk zoiets zou voorschrijven.

ik weet niet of je het plaatje van de topicstarter hebt gezien hierboven?

Daar staat duidelijk bij dat de olie + filter vervangen zou worden voor 65 euro. Als je je als garage conformeert aan het bosch netwerk moet je niet met de vinger daar naar wijzen. Daar hebben ze zelf voor gekozen. Deugt het systeem niet, dan is het pech voor hun en mogen ze dat zelf met Bosch oplossen en mag natuurlijk nooit ten nadele zijn van de klant.

De aftersales in de autobranche heeft al een gevoellig imago als het gaat om onderhoud en reparatie. als mij zoiets overkomt zien ze mij ook niet terug

de olie filter zit aan de onderkant van de motor.
vlak bij de distributie ketting.

R Plesman zei:
Ze hadden nog een andere excuus hoor en dat was, dat de oliefilter bij de grote beurt gedaan zou worden. Dus dan volgen ze niet het onderhoud volgens het boekje, terwijl Bosch daar juist mee adverteert.

Prijsverschil lijkt mij goed verklaarbaar hoor: als je bij de dealer naar binnenloopt heb je ten eerste al twee receptiemedewerkers, daarnaast hebben ze mensen die enkel met verkoop bezig zijn. Terwijl ze bij de Bosch garage op de hoek in-principe enkel automonteur's in dienst hebben, en de eigenaar die doet dan de verkoop enzo.

Dat ze goedkoper zijn dan de dealer vind ik dan weer niet zo vreemd, ze hebben immers ook minder man in dienst. En een pand dat kwa huur een stuk goedkoper zal zijn. Daarnaast kunnen ze goedkoop inkopen bij Bosch. De volgende keer ga ik inderdaad wellicht naar de dealer.

Een oliefilter kost maar een paar euro, zie geen enkele reden om het filter niet te vervangen bij een olie verversing.

Jammer dat dat zo gelopen is, gelukkig kon je 'bewijzen' dat jouw genoemde bedrag corrrect was.
Waarom overigens niet gewoon bij een Suzuki dealer die oliewissel incl filter? Wist je daar de prijs al van?

Wat vragen de fastfitters hier eigenlijk voor?

Ik heb eigenlijk heel erg goede ervaring met mijn plaatselijke Bosch Car Service. Misschien ook omdat ik en mijn familie er al jaren komen. Ze denken goed mee, werken secuur en zijn behoorlijk vlot. En transparant, als er iets is mag ik meekijken en ben ik er niet, altijd eerst de dingen in overleg voordat er kosten gemaakt worden.

Wat ze niet doen en een dealer wel doet is mij naar mijn werk brengen en ophalen, maar dat merk je in de uurprijs. Vind ik prima, kan ik even een stukje aan mijn conditie werken (y)

Ontopic: kaart het aan bij het hoofdkantoor van bosch. De franchisenemers zullen toch ook aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen.

Met dit soort verhalen kun je beter contact opnemen met de overkoepelende organisatie (bosch car service dus) Want garagebedrijven die daarbij aangesloten zitten hebben zich ook te houden aan bepaalde voorwaarden, o.a. online afspraken e.d. vallen daar gewoon onder.

Bij een oliewissel hoort het oliefilter er gewoon bij. Tenzij er expliciet vermeld staat dat het niet gebeurt.
Maargoed eigenlijk moet een brandstoffilter ook elke grote beurt worden vervangen en dat doen zelfs dealers niet als die niet redelijk bereikbaar onder de motorkap zit.

Als je bang bent dat iets niet gedaan wordt bij een garage (bijvoorbeeld een filter vervangen) omdat de prijs zo laag is. Markeer dan de betreffende onderdelen. Daar heb je verfstiften voor.
Olie kun je bij sleutelteruggave gelijk controleren.

Voor € 100 doen de meeste universele garages wel een kleine beurt uitvoeren, maar Kwikfit vraag bijvoorbeeld € 139 en Suzuki zelf € 168 totaal. Dus ja de Bosch garage was flink goedkoper: moeten ze alleen wel de correcte prijzen in hun systeem zetten o_O

Heb het overigens allang bij Bosch Car Service gemeld, alleen ik heb niet het idee dat ze er veel mee doen hoor. Maar ze zijn wel keihard hun online systeem aan het promoten via o.a Facebook.

Ik heb geen problemen met mijn Bosch car service. Maar ik bel ze gewoon op en dan geef ik door wat ik gedaan wil hebben en dan krijg ik daar een rekening voor. De hoogte verschilt, want het werk en de uren verschillen. Ook als ik daar onderdelen bestel, of iets anders wil gaan doen aan de auto betaal ik een paar euro meer. Maar je kunt het tenminste op zaterdag op halen, je krijgt wat uitleg, uitdraaien met gegevens vanuit het systeem. Service is ook wat waard.

goh valt nog mee, in mijn BMW mag 6,5 liter. Maar zelf doen is makkelijk te doen en anders beunhaas voor paar tientjes.

Zunigrijje zei:
(..) Want zelfs ruim een maand later kon ik nog steeds voor € 65 een onderhoudsbeurt boeken.... hoezo een verkeerde prijs dan...

n4xjza.png

(..):cry:

Wat ik het misleidende vind.. is de controlebeurt 45.000 km.
Wát kunnen ze nog controleren voor die 65 euro.. (qua tijd / arbeidskosten zeg maar).

Voor 65 euro verse olie en een oliefilter plus milieukosten etc.. en de arbeid plus gebruik van de werkplaats.. is een redelijk normale prijs in mijn ogen.

Maar, dat is het dan ook.. een controle (inspectie) van je auto (staat van remmen, aandrijving etc..) kost gewoon tijd en dus geld.
De term 'beurt' is mijn ogen dan ook niet juist.. Er word geboekt en betaald voor een olieverversing.. niks meer en minder..
Mag de naam 'beurt' niet hebben, naar mijn mening.

Terug
Bovenaan