afslijten leren stuurbekleding

A

Anoniem

Guest
Ik ben op zoek naar een tweedehands Prius. Nu bespeur ik dat bij kwa bouwjaar en kwa kilometerstand vergelijkbare auto's het ene stuur volkomen afgeragd is en bij andere nog bijna onbeschadigd is. Welke conclusie valt hieraan te verbinden? Wat zegt dit over het gebruik? Moet ik bij de keuze van auto hier op letten, of maakt het niets uit?

Ik heb het ooit eens in de winter gehad, een plakkerig stuur, dat naar mijn idee deels los kon raken.
Eenmaal droog was er niets aan de hand.

Dat hoeft niet, kan ik de samenstelling van het zweet zijn. Maar goed, het kan ook nog steeds aan de auto liggen. Het stuur van mijn Insignia was in de 160.000 km die ik ermee gereden had amper achteruit gegaan, dat was nog bijna als nieuw. Terwijl het van onze Mini met minder dan de helft aan kilometers toch duidelijk versleten is.

Ik denk dat het te maken heeft met zonuren.
Als de auto vaak geparkeerd staat in de zon, neus richt zuiden, dan wordt het een oven + UV stralen op het donkere stuur.

Het éne handje is het andere handje niet.... mijn handen zijn net schuurpapier dankzij dikke eeltlagen, een lederen stuurbekleding is voor mij bij voorbaat al waardeloos.
Maar er zijn ook genoeg fanatieke poetsers die met agressieve reinigingsmiddelen een stuur om zeep helpen, en er zijn ook genoeg mensen die door overvloedig gebruik van handcreme, ontsmettingsmiddelen enz. een stuur in recordtempo verouderen.
Verder heeft de manier van sturen ook aardig invloed op slijtage: de één draait het stuur netjes van hand in hand zoals je het tijdens de rijlessen leert, de ander gebruikt z'n hand aan het stuur als een remklauw en draait het stuur met z'n handpalm op 1 plek.

spoiler alert zei:
Als de auto vaak geparkeerd staat in de zon, neus richt zuiden, dan wordt het een oven + UV stralen op het donkere stuur.

Hebben sommige exemplaren warmtewerend glas? Dat kan al verschil geven. 23 uur per dag in een garage of carport natuurlijk ook.

En verder natuurlijk de genoemde gels, crêmes, doekjes, ruwe handen, sieraden, nooit verzorgende producten etc.

V0RQ zei:
spoiler alert zei:

Hebben sommige exemplaren warmtewerend glas? Dat kan al verschil geven. 23 uur per dag in een garage of carport natuurlijk ook.

En verder natuurlijk de genoemde gels, crêmes, doekjes, ruwe handen, sieraden, nooit verzorgende producten etc.
Als ik het zo lees op google wel ja.
En wordt schaduw, geadviseerd. Of zo'n simpel reflecterende scherm op de voorruit leggen. Maar ook verzorgingsproducten voor het leer.

In ieder geval: verweerd leer = veel zon en weinig verzorging van het interieur. Dus waarschijnlijk ook droge rubbers en andere interieuronderdelen. Zoals dat nepleer van de handrem , versnellingspook.

spoiler alert zei:
Normaal wordt UV geblokkeerd door glas, je wordt immers ook niet bruin in de auto. Mijn Insignia stond altijd buiten, tot een uur of 3 in de volle zon. Die werd altijd goed warm van binnen, het panoramadak hielp ook niet echt mee.

De huidige schoonmaakmiddelen die je handen schoon maken met alcohol zijn ook niet goed voor het leer van je stuur.

Denk dat het heel veel te maken heeft met zweethanden, handcreme, momenteel heel erg schoonmaakalcohol. Regelmatig vieze handen helpt natuurlijk ook niet mee. Net als ringen of veel eelt.

Ik heb een 2004 V70 met 520000km, Je ziet inmiddels dat de beige lak op mijn stuur heel langzaam iets dunner wordt waar ik altijd de handen heb (vooral links)
Mijn collega heeft een zelfde 2004 V70, maar dan met 340000km. Zijn stuur is echt kaal tot en met

Ik denk dat het te maken heeft met kwaliteit van het leder. Onze Prius heeft een lederen stuur wat er door de importeur (Louwman) ingezet is, tesamen met de rest van het lederen interieur. Ik heb wel vaker gelezen dat het originele Toyota leder wat ze er in Japan inproppen (bijvoorbeeld bij de Prius Executive uitvoeringen) kwalitatief lang niet zo goed is als het leder wat ze bij de importeur gebruiken.
Beste is dus om een comfort of Inspiration uitvoering te kiezen waar bij Louwman na import zelf het leder is ingebouwd.

EVV zei:
spoiler alert zei:
Normaal wordt UV geblokkeerd door glas, je wordt immers ook niet bruin in de auto. Mijn Insignia stond altijd buiten, tot een uur of 3 in de volle zon. Die werd altijd goed warm van binnen, het panoramadak hielp ook niet echt mee.
Nee hoor, glas laat wel degelijk (een deel van de) UV-straling door. Bovendien is er ook nog verschil tussen UVA en UVB. Dat je achter glas niet bruin wordt wil niet zeggen dat er helemaal niks doorkomt.

Vorige eigenaar had klamme handjes.
Rokers willen een (lederen) stuur ook nog wel eens verpesten met hun gele of bruine vingers vol nicotine.

Terug
Bovenaan