Afmetingen van auto's vergelijken

Joel 1987

Wegverkenner
Deze site kwam ik tegen op het grote internet:

[size=large]Afmetingen auto's[/size]

Leuke tool om de afmetingen van auto's te vergelijken!
Zeker niet alle modellen zijn aanwezig, maar er schijnen nog modellen toegevoegd te worden :)

UWMwcqX.jpg

Geinige tool!

Over afmetingen heb ik ook nog een vraag, wellicht dat iemand daar een idee over heeft.

Ik ben opgegroeid in de jaren 80/90 en heb bijvoorbeeld oa op de achterbank van een Volvo 740, Citroën XM en Mercedes 230e gezeten. Stuk voor stuk in die tijd grote auto's.

Als je ze nu ziet, denk ook aan een Omega, Safrane BMW 5, Scorpio etc zie je nog steeds dat het behoorlijk grote auto's zijn.

Echter, in tegenstelling tot de huidige 5 serie, S90, E klasse, A6 zijn ze aanzienlijk kleiner. Is het nou zo'n gezichtsbedrog dat als je een E klasse (w124) ziet dat je denkt dat deze qua formaat niet onder doet aan de huidige? Laatst zag ik een Scorpio en dat zag er uit als een dikke cq grote auto, maar toch kleiner dan een huidige, zeg A6.

Zijn de lijnen van grote jaren 80/90 auto's anders, waardoor ze nog steeds grote auto's lijken? Wie heeft daar een idee over of begrijpt wat ik bedoel?

Grotendeels een kwestie van design van de tekentafel.
In de jaren '80/'90 was het voornamelijk strakke vormgeving met het accent op de horizontale lijnen, en dat werkt optisch een stuk ruimtelijker als het huidige starwars design waarbij het lijnenspel alle kanten op gaat.
Daarnaast is de wielmaat tegenwoordig een stuk forser geworden waardoor het koetswerk optisch weer wat kleiner lijkt.

Zo heel erg handig vind ik die tool trouwens ook nog niet.
Het is wel praktisch om te bepalen of een toekomstige aankoop nog wel in de garage past, maar over de nuttige binnen afmetingen (ruimte op de achterbank e.d.) vind je hier niets.... en dat vind ik persoonlijk juist wat belangrijker voor het gebruik als die buitenafmetingen.

Muddy Bandit zei:
Daarnaast is de wielmaat tegenwoordig een stuk forser geworden waardoor het koetswerk optisch weer wat kleiner lijkt.

Dat vooral. En de grotere wielkasten die daarvoor nodig zijn slokken ook heel wat binnenruimte op, samen met alle eisen die tegenwoordig aan passieve veiligheid worden gesteld.

Vooral dat ja. Kijk maar eens hoe hoog de motorkap tegenwoordig ligt en hoe ver de voorkant in het midden uitsteekt. Met dikkere raamstijlen van nu groeit een auto ook al.

Daarom... voor rijcomfort met optimale buiten- en binnenruimte kun je net zo goed een Chevrolet Caprice Estate ergens uit de jaren '80 nemen, dat moderne spul is volstrekt overbodig.:)

Ja, maar dat betreft de nieuwe(re) wagens waarom deze groter zijn. Mijn vraag was, waarom het nog steeds lijkt dat de jaren 80 en 90 e-klasse, 5 serie, scorpio etc zo groot lijken, terwijl in tegenstelling tot de huidige wagens in dat segment dus niet het geval is.

De reden van Muddy vind ik logisch. Vroeger was het rechttoe rechtaan met lange rechte lijnen. Dat maakt een auto langer itt de vele vouwen en inhammen van de hedendaagse auto's.

MCW 84 zei:
Tot je er een ongeluk mee krijgt.

Size matters... ze hebben enorme kreukelzones die veel absorberen.
Ik heb er destijds (1999) met slechts wat schrammetjes uit kunnen klimmen nadat m'n '82 Caprice bijna 3 meter korter gedrukt was in een botsing op de duitse autobahn.
De bestuurder van de splinternieuwe Audi A4 die vol achterop mij geknald was hebben ze er echter uit moeten knippen en ernstig gewond afgevoerd.:(

Mijn vraag was, waarom het nog steeds lijkt dat de jaren 80 en 90 e-klasse, 5 serie, scorpio etc zo groot lijken, terwijl in tegenstelling tot de huidige wagens in dat segment dus niet het geval is.

Proporties. lange kont en neus, relatief laag dak.

Terug
Bovenaan