peugeot308
Net ingestapt
Beste forumleden,
Dit is mijn eerste post dus wees niet te hard.
eerst wat auto info
Peugeot 308 1.2 puretech 130 pk. (bj 2015)
kmstand : 71000km
ik heb deze auto 3 jaar geleden (nieuwe) bij een dealer gekocht.
de auto rijdt prima en ziet er naar mijn mening sportief uit.
auto is altijd netjes dealer onderhouden en er zijn 1 jaar geleden bij 46.000km nieuwe bougies in gegaan.
alleen is er een probleem ontstaat 2 weken geleden
De auto gaf een melding(oranje knipperend motormanagement lampje) onderweg naar huis dat er een storing in de motor zit.
Motor schokt hevig, er leek een cilinder tussen uit te zijn.
Na aanleiding hiervan direct de auto aan de kant gezet. De auto uitgeschakeld en in het instructie boekje na gekeken wat het mogelijk kon zijn, hierin stond dat dit div oorzaken kon hebben maar het bleek dat er nog kon doorgereden worden met de auto.
hierna direct naar de garage gebeld en die wilde de auto uitlezen.
Hierin kwam foutcode p1337 naar voren wat duidde op een ‘’overslag ontsteking cilinder 1’’ hierna werd de bougie uit cilinder 1 verwijderd en kwam er defect uit. het defect duidelijk te zien door dat de helft van de bovenkant of onderkant ( hangt er vanaf hoe je er naar kijkt) was vergesmolten/geslagen.
hierna heeft de garage een nieuwe bougie geplaatst en een nieuwe bobine. Om te kijken of de storing was verholpen. Dit bleek echter niet het geval en de auto/motor schudden nog steeds hevig en weer kwam fout code P1337 in ’overslag ontsteking cilinder 1’’. Hierna heeft de garage een compressie test uitgevoerd op alle 3 de cilinders en kwam tot de conclusie dat in cilinder 1 de compressie zo laag is door nog onbekende schade dat de cilinder niet meer functioneert zoals bedoeld.
Hierop werd mij verteld dat er 2 scenario’s zijn m.b.t. het defect.
1: het stukje bougie heeft een van de kleppen beschadigd in de kop van de motor
2: Het stukje bougie heeft de motor inwendig beschadigd.
het bleek (gelukkig) het 1e scenario te wezen. de uitlaat klep van cilinder 1 was beschadigd net als de zitting waar de klep in valt.
hierdoor verliest de cilinder zijn compressie en dus ook een van zijn functie's
dus lang verhaal kort samengevat.
is er iemand die dit ooit heeft gehoord of zelf meegemaakt.
ik heb namelijk diverse garage's gebeld om te vragen of zij dit wel is hebben megamaakt met bougies van <25.000 km oud.
de meeste garage dachten zelf aan montage/fabricage fout.
alvast bedankt
Dit is mijn eerste post dus wees niet te hard.
eerst wat auto info
Peugeot 308 1.2 puretech 130 pk. (bj 2015)
kmstand : 71000km
ik heb deze auto 3 jaar geleden (nieuwe) bij een dealer gekocht.
de auto rijdt prima en ziet er naar mijn mening sportief uit.
auto is altijd netjes dealer onderhouden en er zijn 1 jaar geleden bij 46.000km nieuwe bougies in gegaan.
alleen is er een probleem ontstaat 2 weken geleden
De auto gaf een melding(oranje knipperend motormanagement lampje) onderweg naar huis dat er een storing in de motor zit.
Motor schokt hevig, er leek een cilinder tussen uit te zijn.
Na aanleiding hiervan direct de auto aan de kant gezet. De auto uitgeschakeld en in het instructie boekje na gekeken wat het mogelijk kon zijn, hierin stond dat dit div oorzaken kon hebben maar het bleek dat er nog kon doorgereden worden met de auto.
hierna direct naar de garage gebeld en die wilde de auto uitlezen.
Hierin kwam foutcode p1337 naar voren wat duidde op een ‘’overslag ontsteking cilinder 1’’ hierna werd de bougie uit cilinder 1 verwijderd en kwam er defect uit. het defect duidelijk te zien door dat de helft van de bovenkant of onderkant ( hangt er vanaf hoe je er naar kijkt) was vergesmolten/geslagen.
hierna heeft de garage een nieuwe bougie geplaatst en een nieuwe bobine. Om te kijken of de storing was verholpen. Dit bleek echter niet het geval en de auto/motor schudden nog steeds hevig en weer kwam fout code P1337 in ’overslag ontsteking cilinder 1’’. Hierna heeft de garage een compressie test uitgevoerd op alle 3 de cilinders en kwam tot de conclusie dat in cilinder 1 de compressie zo laag is door nog onbekende schade dat de cilinder niet meer functioneert zoals bedoeld.
Hierop werd mij verteld dat er 2 scenario’s zijn m.b.t. het defect.
1: het stukje bougie heeft een van de kleppen beschadigd in de kop van de motor
2: Het stukje bougie heeft de motor inwendig beschadigd.
het bleek (gelukkig) het 1e scenario te wezen. de uitlaat klep van cilinder 1 was beschadigd net als de zitting waar de klep in valt.
hierdoor verliest de cilinder zijn compressie en dus ook een van zijn functie's
dus lang verhaal kort samengevat.
is er iemand die dit ooit heeft gehoord of zelf meegemaakt.
ik heb namelijk diverse garage's gebeld om te vragen of zij dit wel is hebben megamaakt met bougies van <25.000 km oud.
de meeste garage dachten zelf aan montage/fabricage fout.
alvast bedankt