Afgebroken bougie.

peugeot308

Net ingestapt
Beste forumleden,
Dit is mijn eerste post dus wees niet te hard.

eerst wat auto info
Peugeot 308 1.2 puretech 130 pk. (bj 2015)
kmstand : 71000km

ik heb deze auto 3 jaar geleden (nieuwe) bij een dealer gekocht.
de auto rijdt prima en ziet er naar mijn mening sportief uit.
auto is altijd netjes dealer onderhouden en er zijn 1 jaar geleden bij 46.000km nieuwe bougies in gegaan.

alleen is er een probleem ontstaat 2 weken geleden
De auto gaf een melding(oranje knipperend motormanagement lampje) onderweg naar huis dat er een storing in de motor zit.
Motor schokt hevig, er leek een cilinder tussen uit te zijn.
Na aanleiding hiervan direct de auto aan de kant gezet. De auto uitgeschakeld en in het instructie boekje na gekeken wat het mogelijk kon zijn, hierin stond dat dit div oorzaken kon hebben maar het bleek dat er nog kon doorgereden worden met de auto.

hierna direct naar de garage gebeld en die wilde de auto uitlezen.
Hierin kwam foutcode p1337 naar voren wat duidde op een ‘’overslag ontsteking cilinder 1’’ hierna werd de bougie uit cilinder 1 verwijderd en kwam er defect uit. het defect duidelijk te zien door dat de helft van de bovenkant of onderkant ( hangt er vanaf hoe je er naar kijkt) was vergesmolten/geslagen.
hierna heeft de garage een nieuwe bougie geplaatst en een nieuwe bobine. Om te kijken of de storing was verholpen. Dit bleek echter niet het geval en de auto/motor schudden nog steeds hevig en weer kwam fout code P1337 in ’overslag ontsteking cilinder 1’’. Hierna heeft de garage een compressie test uitgevoerd op alle 3 de cilinders en kwam tot de conclusie dat in cilinder 1 de compressie zo laag is door nog onbekende schade dat de cilinder niet meer functioneert zoals bedoeld.
Hierop werd mij verteld dat er 2 scenario’s zijn m.b.t. het defect.
1: het stukje bougie heeft een van de kleppen beschadigd in de kop van de motor
2: Het stukje bougie heeft de motor inwendig beschadigd.

het bleek (gelukkig) het 1e scenario te wezen. de uitlaat klep van cilinder 1 was beschadigd net als de zitting waar de klep in valt.
hierdoor verliest de cilinder zijn compressie en dus ook een van zijn functie's

dus lang verhaal kort samengevat.

is er iemand die dit ooit heeft gehoord of zelf meegemaakt.
ik heb namelijk diverse garage's gebeld om te vragen of zij dit wel is hebben megamaakt met bougies van <25.000 km oud.
de meeste garage dachten zelf aan montage/fabricage fout.

alvast bedankt

Heel grote kans dat dit inderdaad een montagefout of een fabricagefout is. Net te hard de bougie aangetrokken bijvoorbeeld.

Ik zou niet weten hoe een elektrode schade kan oplopen door een bougie te vast te draaien.
Een beschadigde elektrode kan verschillende oorzaken hebben:

• Te vroege ontsteking
  • Te arm mengsel
  • Lek inlaatspruitstuk
  • Benzine met een te laag octaan gehalte
  • Lek inlaatspruitstuk
  • Problemen met het koelsysteem
  • Verkeerde vervroegings kurve (teveel vervroegd)
  • Onjuist ingestelde electrode afstand of onjuist type gemonteerd
  • Was al beschadigd voor montage

Vorige week stond op autointernationaal.nl een artikel over 'Code oranje voor de 1.0 en 1.2 PureTech motoren van Peugeot/Citroen'. Naast problemen met de nokkenas, distributieriem, krukas en hoog olieverbruik klagen eigenaren over een schokkende en stotende motor als gevolg van zelfontbranding vóór de vonk. Dat laatste lijkt verdacht veel op het probleem dat door topic-starter beschreven wordt. Oorzaak zou vervuiling van de cilinderkop zijn. Reiniging ligt dan voor de hand, maar soms moet de complete motor worden vervangen. De conclusie van het artikel is dat de levensduur van deze motoren nogal tegenvalt. Vanaf 2017 schijnt de kwaliteit overigens beter te zijn.

Jdcl zei:
Vorige week stond op autointernationaal.nl een artikel over 'Code oranje voor de 1.0 en 1.2 PureTech motoren van Peugeot/Citroen'. Naast problemen met de nokkenas, distributieriem, krukas en hoog olieverbruik klagen eigenaren over een schokkende en stotende motor als gevolg van zelfontbranding vóór de vonk. Dat laatste lijkt verdacht veel op het probleem dat door topic-starter beschreven wordt. Oorzaak zou vervuiling van de cilinderkop zijn. Reiniging ligt dan voor de hand, maar soms moet de complete motor worden vervangen. De conclusie van het artikel is dat de levensduur van deze motoren nogal tegenvalt. Vanaf 2017 schijnt de kwaliteit overigens beter te zijn.

Dit lijkt mij een logische verklaring, het is dan eerder een gevolg dan een oorzaak. Zou hier zeker dieper onderzoek aan laten plegen om de werkelijke oorzaak duidelijk te krijgen.

Ik heb dit al 2x meegemaakt, beide keren einde motor. 1x 2 weken na bougiewissel door een merk-expert.

Jdcl zei:
Vorige week stond op autointernationaal.nl een artikel over 'Code oranje voor de 1.0 en 1.2 PureTech motoren van Peugeot/Citroen'.
Oorzaak zou vervuiling van de cilinderkop zijn. Reiniging ligt dan voor de hand, maar soms moet de complete motor worden vervangen. De conclusie van het artikel is dat de levensduur van deze motoren nogal tegenvalt. Vanaf 2017 schijnt de kwaliteit overigens beter te zijn.

Hoe kun je deze vervuiling van de cylinderkop voorkomen?
Wij hebben zo'n motor in een DS3 liggen, die overigens woon werkverkeer 2 keer 15 km per dag aflegt.

Er wordt aangeraden de motor regelmatig flink toeren te laten maken. Daardoor kan de koolafzetting in de cilinderwand beter verbranden. Overigens is dat niet altijd voldoende om problemen te voorkomen omdat de oorzaak eigenlijk in het ontwerp van de motor ligt. Mocht de motor vervuild raken, dan kan door (tijdig) een granulaatspoeling te laten uitvoeren, motorschade worden voorkomen.

zelfde probleem waarschijnlijk klep verbrand en daarna de bougie maar kan ook andersom maar je ben niet de enige ( peugeot 308sw uit 2016 dailer onderhouden, 39911 km ( orgineale bougie

waardeloose motoren
( dist. riem was ook in zeer slechte toestnand!!)

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Opel Astra H 2007.

Stuk bougie in cilinder waardoor deze beschadigd is.

Ik heb de cilinderkoppen laten reviseren maar men heeft gemeld dat het abnormaal is dat deze zwart/verbrand waren, dus men vermoed dat er meer aan de hand is, men zegt dat de motor overhit moet geraakt zijn waardoor de bougie gesprongen/gebroken is.

Men moet nu wel nog naar de oorzaak zoeken :-/

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Keno 8942462 zei:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Opel Astra H 2007.

Stuk bougie in cilinder waardoor deze beschadigd is.

Ik heb de cilinderkoppen laten reviseren maar men heeft gemeld dat het abnormaal is dat deze zwart/verbrand waren, dus men vermoed dat er meer aan de hand is, men zegt dat de motor overhit moet geraakt zijn waardoor de bougie gesprongen/gebroken is.

Men moet nu wel nog naar de oorzaak zoeken :-/

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Vreemd verhaal. Wat voor motor hebben we het hier over? Uiteraard heeft zo'n Astra maar één cilinderkop, maar dat terzijde. Wat ik me wel afvraag, waarom reviseert men de kop als de oorzaak van de ellende nog niet bekend is? Voor hetzelfde geld is het hele blok naar z'n grootje. En dan praten we hier over een 13 jaar oude Astra........hoever wil je gaan met zo'n ding zonder dagwaarde? Gooi er dan een ruilmotor in, het stikt van die dingen.

Het is een 1.4 benzine motor 66kw.

In tijden van Corona zag ik het niet zitten om een andere wagen te kopen daarom had ik zelf beslist om hem nog te laten maken omdat hij nog maar 100.000 km heeft.

Men heeft de kop gereviseerd omdat we eerst met het gedacht zaten dat de bougie gwn afgebroken was door een foute montage of een fabrikage fout. Dit was de prognose van de eerste garage (officiele Opel garage) waar hij naar getakeld was. Ik hem deze dan later laten verslepen naar een andere kleinere garage omdat ik hem toch wou laten maken en het mij minder zou kosten bij een niet officiele Opel garage.

Deze tweede garage heeft dan gwn zich gebasseerd op de bevindingen van de eerste garage. Maar nu blijkt dus dat er meer aan de hand is en dus de bougie afgebroken is doordat de motor te heet is geworden.

Het probleem is dat ik nu die cilinderkop al laten maken heb, dus nu moet ik wel verder doen lijkt mij... en dan is het maar te hopen dat men het probleem vindt en hij effectief gemaakt zal zijn.

Okee, dan kan ik het nog enigszins volgen. Al begrijp ik één ding niet: waarom een cilinderkoprevisie als er alleen een bougie is afgebroken? Ik zou zeggen, kop eraf, bougie eruit, kop vlakken en evt. draadbus erin en klaar.

Vorige week hebben ze gebeld.

Ze vermoeden nu dat het motorstuur apparaat kapot is... want men krijgt foutcodes dat soms cilinder 1, 2, 3 of 4 niet gaat, er zit geen logica in.

Dit zou ook de reden zijn dat de bougie is gesprongen omdat de motor te warm is geworden.

Zou dit kunnen kloppen?

Ze zijn nu aan het zoeken achter een tweedehands motor stuur apparaat en gaan mij hier eerst de prijs van laten weten.

Terug
Bovenaan