Advies zakelijk leasebudget €800

Far26

Startmotor
Hoi allemaal,
Mijn toekomstige werkgever heeft een leasebudget uitgaande van 35.000 km met een max bedrag van ongeveer € 800 ex BTW incl winterbanden/all season.
Ik zou zelf graag het liefst een Duitse auto willen en dacht aan een ID4, maar deze zou net buiten budget vallen ben ik bang.
Hebben jullie wellicht goede altenatieven voor dit bedrag met deze criteria?
Of zou ik wellicht met een (kleine) eigen bijdrage toch het beste voor de ID4 kunnen kiezen?

Een aantal belangrijke punten om rekening mee te houden:
- 35000 km per jaar
- +/- €800 ex btw
- winterbanden / all seasons
- Het liefst een hoge Duitse auto
- Elektrisch heeft de voorkeur ivm lagere bijtelling
- Gezin van 4 moet er comfortabel in kunnen reizen :)

Alvast bedankt voor de reacties!

Laatst bewerkt:
Als je puur voor elektrisch gaat vanwege de bijtelling, zou ik eens werkelijk uitrekenen wat het verschil netto is tussen een Tiguan van 43k en een ID4 van 53k. Ik vermoed dat de Tiguan goedkoper voor je zal zijn en dan heb je geen uitdagingen met laden (afhankelijk of je met de auto op vakantie gaat).

Dank voor je reactie NFS, ja inderdaad. Maar als je het dan een beetje aankleed zit je al snel erg hoog dacht ik. Mijn eerste keus is ook een Tiguan trouwens, maar ik dacht dat het buiten het budget viel.

Ik heb inmiddels een Tiguan van 4 jaar oud. Dit is een 1.5tsi als rline business. En daarmee compleet genoeg (voor mij althans). Volgens mij heb ik als opties uitsluitend achteruit rij camera en metallic lak en de fiscale waarde is rond de 41k. Iig een heel stuk goedkoper dan een id4 waar je ook nog de warmtepomp als optie bij moet bestellen.

Oh wow! Dat is wel een eye opener, dank voor het delen van je ervaring. Misschien zijn dat de oude prijzen, want ik zie overal dat ze best aan de prijs zijn.
Ik zal even contact leggen met VWP Shortlease of zij die ook aanbieden, want ik zie bij hen alleen de New Tiguan staan.
Ik zou wel een sportieve versie willen, achteruitrij camera hoeft wat mij betreft niet eens maar wel een nice-to-have.

Is de €800 voor shortlease? En is dat dan in of ex brandstof?
Ik heb inmiddels een Tiguan van 4 jaar oud. Dit is een 1.5tsi als rline business. En daarmee compleet genoeg (voor mij althans). Volgens mij heb ik als opties uitsluitend achteruit rij camera en metallic lak en de fiscale waarde is rond de 41k.
En heb je wel eens gekeken wat diezelfde Tiguan nu kost? De basis Tiguan begint bij 44k en als R-line business met metallic lak en camera zit je op 52k. Bij Directlease (goede graadmeter) zit ga dan met 35k/jaar en 48mnd over de €950/maand.
Ford Explorer?
Interessante denk ik maar met een vanafprijs van zo'n 45k vraag ik mij af of die binnen de gestelde €800/maand gaat vallen.

Bedankt voor alle reacties!

@Volt
Gaaf die Explorer, zal die in de gaten houden. Het is nog niet in het assortiment van VWP zie ik.
Dank ook voor je suggestie bZ4X, maar ben persoonlijk niet zo'n Toyota fan.

@Barri
Dank voor je reactie! Leuke auto inderdaad, maar voor een lange roadtrip met 2 kinderen achterin lijkt het mij iets te klein. Of heb jij andere ervaringen daarmee?

@406c
Ja shorlease omdat ik eerst een jaarcontract krijg, daarna zal het geen shortlease worden.
€800 is ex brandstof, een collega heeft een nieuwe Ford Kuga ST geleased. Die zit ook binnen het budget.

@Frits79
Bedankt voor je advies! Die neem ik zeker mee in overweging. Ik had daar nog niet eerder naar gekeken.

Een Cupra Born is ook op de achterbank vrij ruim dus lijkt me geen probleem.
Ik weet leasemaatschappijen waar je gewoon een lang contract kan sluiten en er van af kan als je arbeidscontract niet verlengd wordt. Is ook nog te overwegen.

Het blijft grappig om te zien dat op dit deel van de site altijd auto’s worden geadviseerd die volgens de ”experts” op het andere deel van de site de grootste bagger schijnen te zijn. Alles van VAG is daar uit den boze. Iets zegt me dat de mensen met verstand van zaken op dit deel van de site zitten :)

Ik vind het wel knap als mensen hier weten wat jij voor dat bedrag kunt leasen.
Mijn toekomstige werkgever heeft een leasebudget uitgaande van 35.000 km met een max bedrag van ongeveer € 800 ex BTW incl winterbanden/all season.
Je ft werkgever heeft neem ik aan standaardafspraken met een specifieke leasemaatschappij? En is die 800 euro in of ex brandstofcomponent? Met dat laatste bedoel ik dus een vast maandbedrag gebaseerd op de verwachte brandstofkosten wat je bij het leasetarief voor de auto zelf moet optellen. Veel werkgevers gebruiken deze constructie omdat ze daarmee het verbruik meer mee kunnen laten wegen in de keuze.

Je zult begrijpen dat dat laatste nogal veel uitmaakt voor wat je kunt leasen. Voor 800 euro inc brandstofvoorschot krijg je bijna niks, ex brandstofvoorschot zal het wel meevallen. Maar reken je zelf niet rijk, auto's zijn de laatste jaren gigantisch veel duurder geworden en leasen (dus) ook. Je kunt best op een openbare calculator (directlease bijvoorbeeld) een berekening maken maar meer dan een indicatie is dat niet. Je weet pas wat je kunt rijden voor je geld op het moment dat je werkgever jou toegang geeft op haar leasecalculator.

Maar on topic: Waarom moet het Duits en hoog zijn? En wat voor auto rij je nu? Ik zou zelf waarschijnlijk voor een C-segment stationwagon gaan (Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra, Peugeot 308, Skoda Octavia, etc), die zijn doorgaans betaalbaarder en praktischer dan SUV's of crossovers.

@DeeTwee
Bedankt voor je reactie en inhoudelijke vragen.
Ik heb direct gecheckt en de prijs is exclusief brandstof en ik krijg een move move pas om te tanken. Een hoge auto omdat ik een zwakke rug heb en het prettiger en rustiger rijdt vooral bij lange afstanden. Een Duitse auto, omdat het degelijke auto's zijn met goede wegligging. Op dit moment bij mijn huidige werkgever heb ik een veel ruimer leasebudget en rij ik een BMW 320i sedan. Qua wegligging echt geweldig, maar de bijtelling is best fors!
De openbare calculator ga ik zeker even proberen.
Het bedrijf is een startup, dus zaken als leasemaatschappijen en contracten zijn nog niet geregeld.

@Barri
Dank voor je suggestie, die ga ik zeker even checken!

Een Duitse auto, omdat het degelijke auto's zijn met goede wegligging.
Wegligging is kwestie van smaak, maar niet alle Duitsers rijden als een BMW hè ;) Voor wat betreft degelijkheid denk ik dat je een beetje teveel op het verleden cq het imago van Duitse auto's vaart. Tenzij jij met 'degelijk' iets anders bedoelt dan 'betrouwbaar'. Want op dat laatste punt scoren Duitse auto's zeker niet beter dan andere.

Niet om hier nu een hele boom over op te zetten, maar ik zou adviseren om je niet blind te staren op de nationaliteit van een auto, want dan beperk je je mogelijkheden onnodig. Kia bijvoorbeeld bouwt tegenwoordig ook heel 'Duitse' auto's (in de goede zin), en Peugeots hebben tegenwoordig mooiere interieurs dan Audi's.

Maar goed, je bent dus wel gewend om wat kwijt te zijn aan een leasebak, dat scheelt. Aangezien je bij een startup komt zullen er geen schaalvoordelen te benutten zijn (kortingen e.d.).

In jouw situatie zou ik niet voor een VW ID4 kiezen maar voor z'n broer, de Skoda Enyaq. Meer waar voor je geld en imho een mooiere, meer verzorgde en ergonomisch betere auto op hetzelfde platform als de VW.

Bedankt voor je uitgebreide reactie @DeeTwee
Ik moet me inderdaad wat minder blind staren op Duitse auto's, het komt waarschijnlijk voort uit gewenning.
De Enyaq en EV6 zijn ook erg mooi inderdaad.
Wat rij je zelf als ik vragen mag?

Zie hier mijn profiel met de auto's die ik tot dusver gereden heb:

Momenteel dus een Kia, voorloopauto omdat ik de Focus moest inleveren en de bestelde Octavia er nog (lang) niet is. Zou de Kia nooit zelf gekozen hebben maar het is echt veel auto voor het geld (fiscale waarde <26k). Voor de definitieve nieuwe leaser had ik eigenlijk de EV6 op t oog, die had wel een beetje de x-factor wat mij betreft. Maar mijn doelstelling was ook dat het ruimer en goedkoper moest dan de Focus. Bij Kia (net als diverse andere merken) gingen echter opeens de prijzen van de EV's flink omhoog en was t einde nog niet in zicht. Dus ik heb daar uiteindelijk vanaf gezien.

Laatst bewerkt:
Ja inderdaad de EV6 is een erg mooie auto, daar zou mijn voorkeur nu naar uitgaan. De ID4 is vergeleken daarmee echt enorm saai, zeker als je naar het dashboard kijkt. Nu twijfel ik wel of ik het binnen het budget kan houden. Als ik het echt graag de EV6 zou willen rijden dan kan ik altijd een eigen bijdrage betalen die ik ook weer van de bijtelling kan aftrekken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik vind de huidige Kia die je hebt ook wel mooi hoor. Persoonlijk mooier dan de Octavia, maar dat is dan mijn smaak.
Ja die prijzen rijzen de pan uit, echt belachelijk!

Ja inderdaad de EV6 is een erg mooie auto, daar zou mijn voorkeur nu naar uitgaan. De ID4 is vergeleken daarmee echt enorm saai, zeker als je naar het dashboard kijkt.
Dat niet alleen, de Kia is denk ik ook gewoon de betere auto van de twee. Hoe ze zich qua prijs verhouden weet ik niet precies, maar de Kia biedt dankzij de 800v architectuur veel sneller opladen. Vanbinnen heb je meer knoppen waar het minimalisme in de VW wat te ver doorschiet. Kia's infotainment vind ik niet het meest intuïtieve maar het functioneert goed en -volgens mij- betrouwbaar, waar VAG op dat gebied momenteel geen beste reputatie heeft. De voornaamste onhebbenlijkheid tijdens mijn proefrit met de EV6 is dat ik met mijn pols tot 3 keer toe onbedoeld de stoelverwarming aanzette, die knop zit heel onhandig gepositioneerd. Voor de rest, de versie met de grote accu en RWD is alles wat je nodig hebt qua motorisering en prestaties.
Als ik het echt graag de EV6 zou willen rijden dan kan ik altijd een eigen bijdrage betalen die ik ook weer van de bijtelling kan aftrekken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Dat is inderdaad hoe het werkt. Je eigen bijdrage wordt zo ietsje gedempt. Formeel is dacht ik de eigen bijdrage enkel fiscaal aftrekbaar wanneer deze bijvoorbeeld verplicht is gesteld door werkgever voor privégebruik, en niet wanneer deze er is omdat je domweg duurder dan je budget wilt leasen. In praktijk wordt de eigen bijdrage echter altijd afgetrokken door de werkgever, voor zover ik zelf heb meegemaakt. Het lijkt mij niet te kloppen, maar als bedrijven waar duizenden werknemers rondlopen, het zo toepassen, dan zal het wel oké zijn? :unsure:

Ik vind de huidige Kia die je hebt ook wel mooi hoor. Persoonlijk mooier dan de Octavia, maar dat is dan mijn smaak.
Voor mij andersom. Plus dat ik de Octavia prettiger vond qua weggedrag, en hij meer beenruimte achterin heeft (daar vind ik de Ceed wat tekort schieten). Minder rationeel is bovendien dat ik een zwak heb voor sedans, en de Octavia hatchback met z'n 3-box design daar dicht in de buurt komt, terwijl-ie nog steeds een lel van een bagageruimte heeft (want net zo lang als de combi).

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad hoe het werkt. Je eigen bijdrage wordt zo ietsje gedempt. Formeel is dacht ik de eigen bijdrage enkel fiscaal aftrekbaar wanneer deze bijvoorbeeld verplicht is gesteld door werkgever voor privégebruik, en niet wanneer deze er is omdat je domweg duurder dan je budget wilt leasen. In praktijk wordt de eigen bijdrage echter altijd afgetrokken door de werkgever, voor zover ik zelf heb meegemaakt. Het lijkt mij niet te kloppen, maar als bedrijven waar duizenden werknemers rondlopen, het zo toepassen, dan zal het wel oké zijn? :unsure:

Dat is hier (overheid) ook het geval. Voor mijn Megane Electric betaal ik 242,- eigen bijdrage, waarvan 125,- voor privé rijden, het restant is de 'luxe bijdrage' i.v.m. budgetoverschrijding. Hier overigens ook ongeveer 800,- leasebudget op 36 maanden en ik meen 35.000km. Enige kanttekening, bij de keuze voor een EV wordt de budgetoverschrijding over 60 maanden ipv 36 maanden verdeeld. De auto zelf zit meen ik rond 975,- per maand.

De totale eigen bijdrage gaat er eerst bruto vanaf, en komt er later netto bij. In de praktijk betaal je dus ongeveer de helft netto.

Als ik het echt graag de EV6 zou willen rijden dan kan ik altijd een eigen bijdrage betalen die ik ook weer van de bijtelling kan aftrekken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Tel ongv de helft op van de bruto eigen bijdrage tov je netto bijtelling en dan weet je ongv wel wat je per maand kwijt bent. Of alles bruto bij elkaar en dan minus belasting ;)

Hangt van je inkomen af uiteraard. Belangrijk wel dat je van je werkgever mag overschrijden, niet elke werkgever kan dat zomaar.

Dan on-topic: ik vind het lastig om in te schatten wat je voor €800 kan leasen omdat ik niet weet hoe groot jouw werkgever is en welke lease mij ze zitten. Hoe groter het bedrijf en lease mij , hoe goedkoper het maandbedrag.

Afgaande van bovenstaande range qua voorstellen zou ik:

indien EV
- model3 LR
- EV6
- Kona/ e-Niro

de model3 is echt verrassend ruim - met gezin 2 kids kreeg ik alles mee Incl de honden bench. EV6 vind ik gaaf en zwak voor Kia: super goed merk.

Indien benzine:
- Kia (x)Ceed
- Hyundai i30
- Renault Arkana

Vind die laatste echt waanzinnig leuk vormgegeven in het echt, aparte auto. Ja crossover en totaal niet mijn ding, maar wel een leuke.

M’n broertje heeft maanden in een i30 voorloop auto gereden, super ding.

De Tesla Model 3 LR RWD (alleen voor leaseklanten en goedkoper dan de LR AWD) is de enige waarvoor ik de Octavia eventueel zou cancelen. Leuke auto, snel, veel bagageruimte en de achterbank is voor kinderen inderdaad prima (voor volwassenen is het toch ietwat een strafbankje, de zitting zit veel te laag).

de achterbank is voor kinderen inderdaad prima (voor volwassenen is het toch ietwat een strafbankje, de zitting zit veel te laag).
Jep klopt. Model Y is wel goed wat dat betreft, maar die vind ik zelf minder qua vormgeving + rijden.

Octavia trouwens ook lekkere auto. Die kan nog toegevoegd worden aan het lijstje - we need more stations !

@DeeTwee
Ja die knop zit inderdaad op de middenconsole erg onhandig. Verder vind ik het dashboard van de EV6 wel erg gaaf en stoer! Met nog echte knoppen voor de climate control en favoriet in te stellen toetsen. Qua opties is het basismodel al erg compleet merkte ik op trouwens!
Over de eigen bijdrage dat zal ik even na moeten vragen. Wat is de levertijd van de Octavia en wanneer komt hij?

@adinsx
Bedankt voor je toelichting en heldere uitleg!

@De Dude
Dank voor je suggesties, deze auto's zal ik even nader onderzoeken wat de tarieven exact zijn. De auto's die je opnoemt zijn wel erg leuk inderdaad, mijn voorkeur uit jouw lijstje zou zijn:

Indien EV
Kia EV6

Indien benzine
Kia XCeed

Het bedrijf overweegt overigens om contracten af te sluiten bij VWP of Frieslandlease. De Model 3 klinkt ook wel interessant trouwens. Misschien moet ik toch maar een keer gaan proefrijden zodra ik een definitief lijstje gemaakt heb.

@Far26 Levertijden van VAG zijn de afgelopen jaren dramatisch. Dit geldt zeer zeker ook voor de Octavia. Er zijn mensen die al meer dan 2 jaar wachten. Voor mij is de auto eind juli 2022 besteld, ik verwacht binnenkort een update. Hopelijk dit jaar levering, maar ik reken nergens op. Positief an sich is dat de fabriek op volle toeren draait en meer dan 7000 auto's per week uitspuugt. Maar de achterstand is groot, en nu de boel op gang is krijg je natuurlijk bij de dealers een bottleneck. Heb me laten vertellen dat Pon extra parkeerruimte huurt om auto's voor levering te kunnen stallen.

Maar dat wil niet zeggen dat andere merken heel snel kunnen leveren. Alleen voor een Tesla durfde mijn wagenparkbeheerder een snelle levering te garanderen, en dat werd bij de dealer ook bevestigd.

Bedankt voor je uitgebreide reactie @DeeTwee
Ik moet me inderdaad wat minder blind staren op Duitse auto's, het komt waarschijnlijk voort uit gewenning.
De Enyaq en EV6 zijn ook erg mooi inderdaad.
Wat rij je zelf als ik vragen mag?
Eigenlijk is het nu lastig om te adviseren, kijk eerst welke auto's bij 35.000 km per jaar voor het budget en wensen te leasen zijn.

Beperk je dan niet tot Duits, je ziet in alle onderzoeken dat je voor degelijkheid en betrouwbaarheid geen Duitse auto hoeft te kiezen. ( scoren vaak onder gemiddeld tot matig) Kijk dus ook naar Koreaanse, Franse, Amerikaanse, Japanse etc. merken.

Ontwikkelingen gaan snel, dat zie je goed bij meer recente modellen dan de VW Tiguan.

Als je naar een VW Tiguan kijkt. Kijk dan ook naar bijvoorbeeld een Kia Sportage, Nissan Qashqai, Renault Austral, Hyundai Tucson, Ford Kuga of iets dergelijks.

Terug
Bovenaan