Advies voor een Elektrische auto met veel rijbeleving?

IDx

Net ingestapt
Ik wil een elektrische auto kopen die veel rijplezier geeft zoals bijvoorbeeld in een handgeschakelde Clio RS, een Fiesta ST of Polo GTI. Een auto waarbij je zelf echt bezig bent met het rijden. Actieradius mag beperkt zijn en ruimte voor 2 personen is voldoende. Budget 25k. Ik denk zelf dat het niet bestaat elektrisch, maar mogelijk toch goeie suggesties op dit forum.

Proefritje maken?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-208-e-208-ev-50-kwh-136pk-allure-pack-navi-leder-camer-elektrisch-blauw-56b5570f-66cb-4b06-83b9-aa97af54c1ef?cldtidx=2&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-830268427

Een fiesta st weegt 1000 á 1100 kilo.
Een electrische auto heb je minstens 40k nodig.
25k heb je een Tesla model S met 500.000 km, weegt 2000 kilo, rijdt dus net zo wendbaar als een intercity trein.

Voor 20k heb je een electrische motorfiets,voor 2k een motorrijbewijs....dat komt nog in de buurt...

Een Tesla Roadster maar die zijn onbetaalbaar en is zeker niet zo wendbaar als de Lotus waar die op is gebaseerd.

Kom anders over 5 jaar terug, want dan heeft misschien een fabrikant een betaalbare, vlotte auto uitgevonden die <1400 kilo blijft.

Volt zei:
Een BMW i3(s)? Lichtgewicht, achterwielaandrijving een echte rijdersauto.
Met de i3 heb ik eerder gereden, versnellen was leuk maar stabiliteit viel tegen door hoge auto en smalle banden. Is de wegligging van de i3(s) anders?

speedtouch zei:
Proefritje maken?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-208-e-208-ev-50-kwh-136pk
Deze aanbeveling voor Peugeot e208 ga ik opvolgen. Eerst even test lezen/kijken.

IDx zei:
Ik wil een elektrische auto kopen die veel rijplezier geeft zoals bijvoorbeeld in een handgeschakelde Clio RS, een Fiesta ST of Polo GTI. Een auto waarbij je zelf echt bezig bent met het rijden. Actieradius mag beperkt zijn en ruimte voor 2 personen is voldoende. Budget 25k. Ik denk zelf dat het niet bestaat elektrisch, maar mogelijk toch goeie suggesties op dit forum.

Deze auto is er eigenlijk nog niet.

Alpine komt nog met een sportieve elektrische uitvoering van de nog te introduceren nieuwe elektrische Renault 5.

IDx zei:
Volt zei:
Een BMW i3(s)? Lichtgewicht, achterwielaandrijving een echte rijdersauto.
Met de i3 heb ik eerder gereden, versnellen was leuk maar stabiliteit viel tegen door hoge auto en smalle banden. Is de wegligging van de i3(s) anders?

De i3s heeft een 10 mm verlaagd sportonderstel, een betere tractiecontrole en bredere banden, misschien een proefritje maken. De i3s 94Ah weegt 'maar' 1240 kg.

vergelijking i3 vs i3s

Enige wat mij te binnen schiet is de Corsa-E en de e-208, maar geen idee of dat te doen is met jouw budget.

Een Zoe is absoluut niet sportief en verder is al het elektrische aanbod te duur of neigt het richting een SUV

Ga voor een Smart EQ Fortwo. Nieuw ook binnen je budget te krijgen.

smart-shows-new-face-for-the-new-decade-in-extensive-photo-gallery-140599_1.jpg

Autoweek was heel enthousiast over de Mini-E. Deze zal echter nog wel (even) buiten budget zijn.

Mini_Electric-01.jpg

Met 25k in de zak kan je misschien private lease overwegen.

Normaal koop je bijvoorbeeld een occasion voor 15k met 2k brandstof en mrb per jaar. Zeg 14k per 3 jaar plus nog onderhoud en reparaties.

Nu doe je het iets anders: 6k per jaar en je rijdt nieuw zonder enige vorm van onderhoud en bijna geen 'brandstof'. 18k per 3 jaar.

Veel goeie adviezen gekregen; e-208, Smart, Mini, i3s, private lease. Ik ga reviews bekijken en proefrit maken om me goed te oriënteren voor de toekomstplannen.

We zijn inmiddels een jaar verder, zijn er op dit moment nog nieuwe opties voor een betaalbare elektrische auto met veel rijbeleving?

IDx zei:
We zijn inmiddels een jaar verder, zijn er op dit moment nog nieuwe opties voor een betaalbare elektrische auto met veel rijbeleving?
Ja de nieuwe Renault Megane E tech Electric.

In 2024 komt Alpine met een sportieve variant van de Renault 5 Electric.

Ach, wat is rijbeleving? Ik vind veel EV's wel prima op de weg liggen maar zo'n elektromotor zorgt voor weinig beleving als een echte hot hatch, het is echt wat anders.

Rijbeleving is iets persoonlijks, dus tijd vrij maken voor proefritten! Een kennis van me heeft sinds vorig jaar een Tesla 3 (4x4), ik mocht meerijden, hij gaf flink gas en ik liep gewoon rood aan, ongelooflijk, wat een power, maar zoals gezegd dat was mijn persoonlijke beleving!

speedtouch zei:
Rijbeleving is iets persoonlijks, dus tijd vrij maken voor proefritten! Een kennis van me heeft sinds vorig jaar een Tesla 3 (4x4), ik mocht meerijden, hij gaf flink gas en ik liep gewoon rood aan, ongelooflijk, wat een power, maar zoals gezegd dat was mijn persoonlijke beleving!
Maar dat is meer de snelheidsbeleving ipv rijden.

Een Tesla model 3 performance heeft ook track mode en zelfs een drift mode. Met track mode gaat de performance sneller het circuit over dan een BMW M3.

Mijn eigen Model 3 Dual Motor voelt in de bochten net zo snel of sneller en minstens net zo sportief als mijn vorige BMW 530iA M-Sport. Ik denk dat elke moderne auto met automaat wel wat concessies doet op het vlak van rijbeleving, tenzij je het vergelijk maakt met supercars of Donkervoort achtigen. Mijn vrouw heeft een e-Golf, als je niet te benauwd bent rijdt dat ook als een kart.

"Het is waanzinnig!"

[video]https://carver.earth/wp-content/uploads/2022/06/30_16x9_CARVER_REFRESH_DUTCH_AdobeCreativeCloudExpress.mp4[/video]

Terug
Bovenaan