Advies ruime gezinsauto

Beste lezers,

Na jaren een leaseauto te hebben gereden, heb ik deze mogelijkheid bij mijn nieuwe baan helaas niet.
Ik heb een gezin met 2 jonge kinderen (allebei nog in een kinderstoeltje) en ben dus op zoek naar een ruime auto.
De auto zal gebruikt worden voor woon-werk verkeer en ca. 2x per jaar voor een ski/zomervakantie, dus ongeveer 25000km per jaar.
Mijn budget is 20k, kan eventueel iets meer zijn maar dan moet het dat echt waard zijn.

Afstand heen- en terug naar werk is 60 km, dus zit te denken of hybride dan interessant is. Heb zelf (nog) geen laadpaal thuis, zou wel een optie kunnen zijn.

Heb afgelopen week in onderstaande auto een proefrit gemaakt. Die beviel goed, kwam alleen een flinke bezinelucht vanaf. Verkoper gaf aan dat dit kwam omdat de auto een paar weken stil had gestaan, alleen weet niet of dit klopt. https://www.autoscout24.n...rce=dealerpage_stock-list

Toen ik daar was zag ik ook deze auto staan, is wel boven budget maar mogelijk wel betrouwbaarder en meer waardevast. Zou dit een betere optie zijn? Is het die extra 7k waard?
https://www.autoscout24.n...rce=dealerpage_stock-list

- Budget max 20k
- 20000-25000km per jaar
- Stationwagen
- Laadruimte voor 2 jonge kinderen
- Beenruimte hoeft niks extra's te zijn (heb nu een Opel Crossland X 2019, heeft genoeg beenruimte)
- Betrouwbaar
- Max 100000km
- Cruise control
- Parkeersensoren
- Navigatiesysteem
- Modellen tot nu toe bekeken: Focus Wagon, 308SW, Corolla, Volvo V60, Passat

Kwam ook deze tegen, mogelijk dat deze interessant zijn qua opties en prijs:
Volkswagen Passat:
Ford Mondeo:
Volvo V60:

Hoor graag wat jullie adviezen zijn.

Laatst bewerkt:
De Volkswagen die je laat zien is een plugin hybride en daar heb je dus een laadpaal voor nodig om er winst mee te kunnen behalen voor je verbruik. Ik zou dan eerder een gewone benzine nemen.
Maar je kiest wel dure auto's met weinig meerwaarde.
Voor je budget heb je bijvoorbeeld ook zoiets
Kia Ceed
Opel Astra

De Volkswagen die je laat zien is een plugin hybride en daar heb je dus een laadpaal voor nodig om er winst mee te kunnen behalen voor je verbruik. Ik zou dan eerder een gewone benzine nemen.
Maar je kiest wel dure auto's met weinig meerwaarde.
Voor je budget heb je bijvoorbeeld ook zoiets
Kia Ceed
Opel Astra
Dank, de auto's die jij stuurt kom ik niet tegen op Autoscout. Dacht dat alles daar op stond.
Ben nu op autowereld aan het zoeken en daar kom ik deze tegen https://www.autowereld.nl/volvo/v60...-18-inch-87000km-bj2018-39651616/details.html

Volvo's zijn altijd erg betrouwbaar en degelijk is mijn ervaring, en dit lijkt me dan wel een interessante deal. Of zie ik iets over het hoofd?

Op Gaspedaal.nl staat bijna alles, alleen de sites Marktplaats en Autoscout niet.
Autowereld wel en dat vind ik zelf een fijne omdat de foto's daar in vrij hoge resolutie zijn.

Heb afgelopen week in onderstaande auto een proefrit gemaakt. Die beviel goed, kwam alleen een flinke bezinelucht vanaf. Verkoper gaf aan dat dit kwam omdat de auto een paar weken stil had gestaan, alleen weet niet of dit klopt.
Brr. Ik heb zelf zo'n Focus 1.0 Ecoboost gehad en die vloog in de brand tijdens het rijden. Vermoedelijk een lekkende injector ofzo, dan gooit ie benzine onder hoge druk over het blok heen. Dan heb je dus benzine buiten het blok, dus ook een benzinelucht.

In dit segment had je nog weinig stationwagon plugins, alleen de Kia Ceed PHEV. Later kwamen de Octavia en Leon, maar die zitten nog wat boven budget.
Ik zou voor een fijne C-segmenter gaan: Golf, Octavia, Leon, Focus, Ceed, dat soort spul. Die zijn ook niet zo zwaar (vaak onder de 1250kg) dus relatief zuinig en wat voordeliger in de vaste lasten. Ik rij zelf bijvoorbeeld een Golf 1.4 TSI Variant van 2017. Die hadden standaard ook adaptieve cruise control bijvoorbeeld.

Zoeken kan je het beste doen op Gaspedaal, daar staan alle aanbieders bij elkaar.
Volvo is lang niet meer zo betrouwbaar als dat ze vroeger waren.
De enige hybride met ruimte
Toyota Corolla

Die Volvo is wel fraai, of de kwaliteit van de huidige Volvo's nog steeds zo goed is weet ik niet. Ik hoor verhalen dat het wat minder is en ik heb daar één concreet voorbeeld van in mijn omgeving gezien (V60 hybrid die heel veel problemen had). Ik zie dat je tot nu toe alleen naar Europese auto's kijkt. Je zou ook een Toyota Corolla kunnen overwegen als betrouwbaarheid van groot belang is.

Ik had toch echt gezocht op de Toyota, wordt je toch een soort van opgelicht.
Hij staat ook gewoon geadverteerd als Toyota, is inderdaad wel vreemd en verwarrend. Maar waarschijnlijk is het die Suzuki zo onbekend bij het grote publiek dat bijna niemand er op zoekt.

Die benzinelucht zou ik mee oppassen, ik heb dit nog nooit benzinelucht geroken in een auto na lang stilstaan. Omdat je het ook niet 100% kan controleren bij aankoop (een lekje kan even wat minder zijn, of hij is even lekker in de wind gezet) zou ik liever even verder kijken.

Audi A6 : Ik zet het een beetje stevig aan, maar dit: Peperdure bakken, alles is duurder dan de Ford, ledlampen, banden, velgen, remmen, Turbo motor, bak, dakraam, MRB, verzekering, verbruik. Hij is ook nog eens bijna twee keer zo oud en komt al een beetje op de 'gebroken palletjes' leeftijd, plastic wordt wat ouder en ineens gaat er iets lekken of breekt af.

Natuurlijk ben je helemaal het mannetje met zo'n wagen en een ritje naar de wintersport (met de eveneens dure banden of wielen omdat je kettingen anders niet passen) zal vast wel wat aangenamer zijn. Dit is de klassieke 'dikke sloep' of 'doorsnee wagentje' afweging. Overigens worden veel mensen wat zenuwachtig bij de letters TFSI en DSG..... echter... een BMW 5-Touring, jaaaaa :LOL: dan heb je écht wat :love: dan ben je echt gesprek van de dag in Tirol.. Krijg je gratis skipassen en de leukste skileraressen worden voor je vrijgemaakt. Ook hier, dure kostgangers, ik zou het niet doen met jonge kinderen en veel kilometers (dus kosten).

Wat is jouw verwachting van de maandelijkse kosten?

Ik zie verschillende categorieën voorbij komen.

Value for money zit je het beste in het C segment. De eerder genoemde Corolla hybrid: geen verrassingen, geen sensatie. Wel ruim zat en heel zuinig. Alternatieven zat: Cee'd station, golf station, octavia station. Allemaal prima te doen. (Focus station normaliter ook, prima auto's vanaf 2019 over het algemeen, je kan altijd een rotte appel vinden zoals die jij hebt proefgereden). 308 sw is wel een van de mindere keuzes in dit segment. De megane is dan wel weer prima.

Maatje groter/complexer: passat (en dan moet je de GTE even vergeten, een gewone 1.4/1.5 TSI is prima), v60, mondeo. (talisman/superb ook goede opties) Makkelijk zo een 20% hogere TCO.

A6/5 serie/E klasse is zeker wel 50% meer TCO dan de 'value for money' categorie.

Dus ja.. wat wil je?

Octavia, Astra beiden veel value for money. In jouw prijsrange genoeg keuze.

Je rijdt dan een jongere auto voor hetzelfde geld. Of een auto die even oud is, voor minder geld. Tevens zijn de maandelijkse lasten en het verbruik bij deze auto's lager, dan bij een V60, Passat of Mondeo.

Qua ruimte zullen ze ook prima voldoen. Zeker de Octavia staat bekend als (zeer) ruim achterin.

Vooroploper qua hybride is Toyota. Daar heb je de al eerder gememoreerde Corolla station. Of bij Suzuki heb je de Swace (dat is feitelijk dezelfde auto). Zoals al gesuggereerd.

Astra's uit 2020 met minder dan 100.000km op de teller vind je al vanaf zo'n 14.500, dit is er eentje van:

Een Octavia van de vorige generatie vind je vanaf zo'n 17.500:

De nieuwe generatie lukt ook, maar dan ga je wel richting de 20.000 (of net eroverheen):

Of een Corolla Hybrid ook zo rond de 19-20.000

Idem voor de technisch identieke Suzuki Swace:

Laatst bewerkt:
Met 20k en zoekende naar een station zou ik sowieso een Mazda 6 bekijken. Zal je wel richting de 20k gaan maar is prima lees ik. Qua bewezen betrouwbaarheid ga je het niet beter vinden dan dat op wellicht de Corolla na van alle modellen die je noemt.

Mis ook nog de Renault Megane, wel met de 1.3 Tce!

Zou qua betrouwbaarheid de 308, Astra (indien het ook de 1.2 puretech motor betreft) en Passat overslaan (zeker de hybride). Volvo kan ik niet veel over zeggen.

Met dit budget is er veel mogelijk.

Eigenlijk is een C segment stationcar zeer geschikt.

Veel waar voor het geld, betaalbaar, niet al te zwaar, en goede kwaliteit krijg je bij de Kia Ceed, Renault Megane 1.3 TCe, en Opel Astra.

De 1.3 TCe 4 cilinder motor wordt In veel modellen gebruikt van Renault, Mercedes, Nissan, Mitsubishi en Dacia en is een aanrader. Zuinig, stil, krachtig en zeer betrouwbaar, erg fijne motor.

Ik heb zelf nu bijna 4 jaar een Renault Clio met deze motor, tot nu toe geen enkele storing of mankement aan de Renault gehad, zelfs nog geen lampje. De 1.3 TCe wordt ook gebruikt in de Renault Talisman. ( De 1.6 en 1.8 TCe zijn ook prima )

De getoonde Volvo V60 en VW Passat plug in zijn geen hoogvliegers In betrouwbaarheid. De Ford Mondeo hybride weet ik zo niet, maar is al een wat ouder model.
Alle drie de auto's hebben wel een behoorlijk hoog gewicht.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf recent voor een VW passat (niet hybride) gekozen omdat mij opviel dat deze relatief licht zijn. In de MRB gelijk aan een Ford Focus of Megane. Ook het verbruik is vergelijkbaar. Hij is wel een flinke slag ruimer dan deze auto’s. Als je goed zoekt, zou je voor dit budget een wat nieuwe exemplaar kunnen vinden.

De Skoda Octavia stond ook op mijn lijstje. Net zo ruim, maar in alles een slag goedkoper.

Voor dit budget komt elektrisch ook inzicht. Een Tesla Model 3 (of een oudere model S) heb je voor 20-25k, als je thuis ruimte hebt voor een laadpaal kan dat interessant zijn. Houdt wel rekening dat nog onbekend is hoe hoog de wegenbelasting gaat zijn in 2026.

Dank voor al jullie antwoorden. Ik denk dat een Corolla de beste keuze is.
Nu kwam ik deze tegen, lijkt heel aantrekkelijk alleen vind het opvallend dat deze al een maand te koop staat.
Of is dat niet lang?

Toyota Corolla 2020

Ik zou eerder voor de "tussenoplossing" (genre passat) gaan als het budget het toelaat. Zeker als reiswagen toch echt anderhalve klasse hoger dan een Focus en Corolla etc.
Als er budget voor is, is een 5 of E natuurlijk ook heerlijk. Al zou ik het dan écht goed doen en voor vierwielaandrijving en een zescilinder gaan.

Niks mis met de Corolla, al vind ik persoonlijk zwart niks en zou ik voor de 2.0 gaan. Maar een maand is niks bijzonders.

Corolla is een prima keuze. De 1.8 is zat voor zo een auto vind ik, je rijdt er automatisch rustig mee door z'n karakter.

Een luxere uitvoering is wel leuker imho. Dynamic plus of executive.

Ik zou me niet zo vastpinnen op een (extreem) lage km-stand. En daar dan ettelijke duizenden euro's meer voor betalen. Dan liever wat meer km's en een beter uitrustingsniveau.

Zoals deze bijvoorbeeld:

Origineel NL, luxe uitrusting en een mooi kleurtje

Een maand te koop staan lijkt me heel gangbaar. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Laatst bewerkt:
Ik ben vanmorgen ineens helemaal de andere kant op gegooid in mijn gedachte door een collega.
Hij rijdt een Kia Niro EV private lease.
Nu ben ik me hier eens in gaan verdiepen en wat berekeningen gaan maken van de kosten per jaar:

Toyota Corolla 2020 30000km gereden:

KOSTEN PER JAAR​

afschrijving€ 2.233
brandstofkosten€ 2.723
motorrijtuigenbelasting€ 776
verzekering€ 702
onderhoud€ 1.040
rentekosten€ 421

totaal per jaar€ 7.895

KOSTEN PER MAAND​

excl. afschrijving/rentekosten€ 437
incl. afschrijving/rentekosten€ 658

KOSTEN PER KILOMETER​

excl. afschrijving/rentekosten€ 0,21
incl. afschrijving/rentekosten€ 0,32

Na 5 jaar 25000km per jaar:
8211 * 5 = 47370 + 21000 aanschaf = 68370 - ca.10000 restwaarde = 58370

Kia Niro EV:

Private lease via ANWB 25000 km per jaar:
Lease: 660*72 = 47520 - 2950 subsidie: 44570
Laden: 140*72 = 9325
Totaal = 44570 + 9325 = 53895

Zie ik hierin iets over het hoofd qua kosten?

Nu heeft zo'n Kia iets minder ruimte, maar nog steeds voldoende. (Mijn vader rijdt een Volvo XC40 en die heeft voor ons gezin genoeg ruimte)

Laatst bewerkt:
Kan nu niet narekenen maar kan mij bijna niet voorstellen dat PL goedkoper is dan een corolla privé..

Zit er nu niet gewoon 2x de factor afschrijving in die 1e berekening? Eerst bedrag per jaar maar daarna kom je nog een keer met aanschaf en restwaarde bedrag. Privatelease is natuurlijk nooit goedkoper.

Je telt bij de Corolla nu de afschrijving dubbel. In je eindsom tel je die er nog bij op (aanschaf - geschatte inruil). Maar dit zit ook al in de kosten per jaar berekening (2200 euro per jaar, 11.000 euro in 5 jaar)

Private lease is inderdaad nooit goedkoper. Je hebt wel meer zekerheid. Maar dat kost ook wat. Zo'n leasemaatschappij wil ook wat verdienen uiteraard.

Zie nu dat je niet alleen afschrijving dubbel rekent maar dat som ook niet klopt. 8.211 x 5 is geen 47.370 en zo te zien moet die 8.211 ook maar 7.895 zijn. Al met al dus 7.895 x 5 = 39.475 in totaal

Terug
Bovenaan