Advies reparatie KIA RIO

elise 1987580

Net ingestapt
Hey goedenavond allemaal.
Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven. Tot mijn grote schrik, ben ik er vandaag achtergekomen bij de APK keuring, dat mijn remklauw blijkbaar kapot is, en zodanig, dat het mijn remschijven en blokken heeft aangetast. :(

En het prijskaartje is behoorlijk hoog, terwijl ik de auto nog niet zolang heb. Namelijk rond de 1000,- 😟

Ik ben in het bezit van een KIA rio uit 2012 met inmiddels 155.250 op de KM teller.
Ik heb deze auto vorig jaar maart 2021 bij de kia dealer gekocht, en toen stond de KM teller op 139.000.

De apk verloopt in maart, maar ik dacht laat ik optijd zijn incl een onderhoudsbeurt.

Waar ik mij het meest over verbaas:

Op 5 november 2021 ben ik bij de KIA pitstopdag geweest, en is er een controle geweest op tiental punten, waaronder remmen. Er waren geen op of aanmerkingen en in het afschrift daarvan stond bij remmen het vakje goed aangevinkt. Ofwel, helemaal geen tekenen aan de wand. Nog geen twee maanden later is alles aan vervanging toe.

De APK heeft vandaag plaatsgevonden bij de betreffende KIA dealer. Mijn auto staat daar nu nog steeds in afwachting wat ik er mee wil. ( hoorde het vandaag aan het einde van de dag).

Mijn vraag.. kan dit nou zomaar in 2 maanden helemaal kapot gaan? / verslijten?
En is dit goedkoper te repareren bij bijvoorbeeld een BOSCH car of ben ik gewoon de sjaak. Of is het handig om een APK keuring elders te doen? Ga er toch wel vanuit dat een merk dealer betrouwbaar is, en dat de schade niet nep is. Alleen de kosten misschien te hoog?

Merkte een aantal weken geleden wel dat mijn auto wat problemen had met de handrem. Ik deed het omlaag maar de auto wilde niet gaan rijden in de 1 en het leek alsof het vast zat, zo klonk het ook en op het moment dat ik weer kon rijden hoorde ik ook een zware tik. Heeft dat er mogelijk wat mee te maken?

Lang verhaal,:)
Maar Alvast bedankt!

Waarschijnlijk is hij stuk gegaan toen hij vast zat.
Ik ga nooit naar de dealer vind ze te duur.

Klinkt wel als heel veel geld voor een remschijf, klauw en blokken met montage.

Ik zou het ook wel vreemd vinden dat dit zo kan gebeuren. Ik heb ook weleens met versleten remblokken gereden. Dat hoor je wel. Als je metaal op metaal remt. Dan heb je al even wat geluiden genegeerd. Want als remblokken bijna op zijn gaan de remmen piepen.

Ik zou eens ergens anders gaan kijken wat de kosten zijn.

Hi ,

Thanks voor je reactie. Maar echt he, super veel geld. Helemaal raar is dat ik mbt het remmen zelf niks merkte, geen rare geluidjes etc.

De remklauw kan vast gaan zitten en dan kan het inderdaad snel gebeurd zijn met schijf en blok. Is die prijsopgave van 1000 euro alleen voor de werkzaamheden aan de remmen (dus 1 - of 2? - nieuwe klauw plus een set remschijven en blokken?) of zit daar ook de onderhoudsbeurt bij? In het laatste geval vind ik niet meteen heel duur, hangt natuurlijk af wat er bij de beurt gedaan wordt. Maar als het alleen voor de remmen is klinkt het wel prijzig.

Remklauwen van Kia en Hyundai zijn best wel aan de prijs, zeker via de dealer. Daarnaast geleide pennen remvloeisof, schijven, blokken.... Ze zijn er ook even mee bezig. Diep ademhalen, slikken, betalen en weer door!

Ik heb zelf ook ooit een remklauw gehad die vastzat. Merkte er niets aan met rijden totdat ik in mij achteruitkijkspiegel ineens rook van mijn wiel zag komen. Dat soort gebreken kunnen bij een tien jaar oude auto voorkomen en het is niet van tevoren aan de buitenkant te zien. Wel balen, maar als de auto verder goed is gewoon laten maken. Je kunt natuurlijk altijd een prijsopgave vragen bij een andere garage, maar mijn ervaring is dat bijvoorbeeld een Bosch garage echt niet altijd goedkoper is dan de dealer.

Pietzoveel zei:
Remklauwen van Kia en Hyundai zijn best wel aan de prijs, zeker via de dealer. Daarnaast geleide pennen remvloeisof, schijven, blokken.... Ze zijn er ook even mee bezig. Diep ademhalen, slikken, betalen en weer door!
Ja, of gewoon lekker niet naar de dealer gaan, en een goede universele garage zoeken. Daar kan het waarschijnlijk voor de helft oid.

Nissan GTR R34 zei:
Pietzoveel zei:
Ja, of gewoon lekker niet naar de dealer gaan, en een goede universele garage zoeken. Daar kan het waarschijnlijk voor de helft oid.

Ook een optie, haal je je auto weer op en ga je lopen leuren....

Aah ja klopt. Had vanmorgen ff rondgebeld, eerste de garage gebeld en specifiek gevraagd wat er vervangen moet worden. Dat is dus remklauw rechtsachter( zit helemaal vast en krijgen ze er amper af) remschijven achter en remblokken.

Geïnformeerd bij een vakgarage Bovag, en daar zou de prijs ook rond de 800,- zijn.

Betreft de vervanging van : remklauw rechtsachter, remblokken en remschijven achter, en remvloeistof. Is idd incl onderhoudsbeurt

Dan valt het wel mee, met orginele onderdelen en de bijbehorende garantie..... En natuurlijk de gratis pech hulp van het merk. Gewoon doen dus.

Vervelend, maar het kan gebeuren en vergeet ook niet dat het deels slijtagedelen zijn.

Als er ook nog een beurt bij zit, tja. Niet heel gek dan. Wil je goedkoperz dan moet je het zelf doen, TRW klauwtje via Autodoc en ook wat fatsoenlijke blokken en schijven. Ben je aardig minder kwijt. Maar je moet kunnen sleutelen, je moet kunnen ontluchten en remvloeistof vervangen. Gelet op je, overigens logische, vragen, verwacht ik niet dat je daf allemaal zelf kunt. Dan is het betalen en doorrrr.

Als ik even snel ga rekenen kom ik rond de 750 euro uit. Remblokken voor, remschijven voor en een remklauw. Montage voor het gemak een uur gerekend. Dan heb ik Bosch schijven en blokken en een klauw van AllBrakeSystems. Ga je voor huismerk ben je goedkoper/minder duur uit. Als de prijsopgave puur voor de remmen is, vind ik het aan de hoge kant.

Ivanov zei:
Als ik even snel ga rekenen kom ik rond de 750 euro uit. Remblokken voor, remschijven voor en een remklauw. Montage voor het gemak een uur gerekend. Dan heb ik Bosch schijven en blokken en een klauw van AllBrakeSystems. Ga je voor huismerk ben je goedkoper/minder duur uit. Als de prijsopgave puur voor de remmen is, vind ik het aan de hoge kant.
Prijs is inclusief beurt, maar een uur zou goed kunnen maar als hij vast zit zou het zomaar langer kunnen duren.

Ik zou zoiets bij mijn eigen auto fixen door alles te demonteren en schoonmaken(inclusief zuigers en cilinders inwendig) en dan was het hooguit tientjeswerk.
Ben je aan de heidenen overgeleverd, tja dan kost het geld.
Nadeel van schijfremmen achter bij lichte wagentjes, die doen niet veel en gaan dan problemen geven., de oudere Picanto's zijn ook enigszins berucht voor dit soort dingen.

Het is dus een remklauw achter die vast zit. Dat is vaak meer werk dan een remklauw voor.
Al met al is het natuurlijk veel geld maar het is niet extreem in mijn ogen

Incl. grote beurt vind ik de prijs vrij marktconform voor een dealer.
En ja, een remklauw kan zomaar vast gaan zitten... niet vergeten dat er een maand geleden nog aardig wat pekel is gestrooid op de wegen. (en als het eenmaal vast zit is de remvoering ook in een mum van tijd verdwenen)
Jaarlijks even los halen en gangbaar houden voorkomt al veel ellende achteraf.

Van zo'n "pitsstopdag" moet je je trouwens helemaal niets voorstellen, dat is slechts een kwestie van sapjes controleren/bijvullen, een remmentest en bandenprofiel bekijken... dat heeft verder niets met onderhoud in de vorm van een kleine/grote beurt uit te staan, is puur een snelle visuele controle.

Ik doe zoiets anders. Ik peuter zo'n remklauw er af, haal hem uit elkaar , schoonmaken, revisiesetje er in, weer monteren en klaar. Die schijf en die blokken moet wel nieuw, maar die klauw?

Olds 76 zei:
Ik doe zoiets anders. Ik peuter zo'n remklauw er af, haal hem uit elkaar , schoonmaken, revisiesetje er in, weer monteren en klaar. Die schijf en die blokken moet wel nieuw, maar die klauw?
Helemaal geweldig, maar ik snap niet helemaal TS gier mee moet.

Olds 76 zei:

Moet je wel de ervaring en al het gereedschap weer hebben, zo'n speciaal open ringsleuteltje, duimen dat alles wel goed uit elkaar wil (leiding, ontluchtnippel), zal je zien dat er wat afbreekt, sta je met je auto met 1 poot omhoog, kan je er niet mee op stap voor onderdelen. Gaat het goed met de schijven en de handrem? Speciaal gereedschap nodig? Wil de zuiger uit de klauw? Moet daar een hoon doorheen? Hoe krijgen we alles brandschoon voor montage? Shit, geleide pennen vergeten te vervangen, even nieuwe scoren... Het systeem ontluchten, gaat dat ivm ABS van onderen of van boven af? Heb je thuis zo'n vacuüm ontluchting klaar staan met een litertje juiste remolie? Heb je de ruimte of heb je op straat je werkplaats en is het klooien tussen de buien door? Hoeveel uur ben je er mee bezig op deze manier?

Ik ben het met Frits eens.

Toch heb ik dat vele jaren geleden wel eens gedaan toen ik nog niet zo veel ervaring had als nu en dat kwam helemaal goed.
Weet je van jezelf dat je snel strandt bij dit soort dingen, dan misschien niet zomaar zelfstandig aan beginnen.
Het kan de eerste keer veel tijd kosten, maar dat gaat in de toekomst veel geld besparen, het is investeren.
Olds 76(y)

Frits79 zei:
Olds 76 zei:

Als hij het zelf niet aandurft iemand vinden die dat met/voor hem wil doen? Scheelt behoorlijk geld en hij leert er iets van.

Olds 76 zei:
Frits79 zei:
Olds 76 zei:

Als hij het zelf niet aandurft iemand vinden die dat met/voor hem wil doen? Scheelt behoorlijk geld en hij leert er iets van.
Die zijn er al en heten garage, ik zou er niet mee naar de dealer gaan.

Tja, als je standaardadvies is: ga naar een garage, wat doe je hier dan?
Kan iedereen zelf wel bedenken..
Knip trekken en door, zoals iemand letterlijk opmerkte.....
Ik ben zelf niet zo van verdienmodellen instandhouden.en geef graag alternatieven aan, ik besef ook wel dat die niet iedereen gegeven zijn...

Kees 9379262 zei:
Tja, als je standaardadvies is: ga naar een garage, wat doe je hier dan?
Kan iedereen zelf wel bedenken..
Knip trekken en door, zoals iemand letterlijk opmerkte.....
Ik ben zelf niet zo van verdienmodellen instandhouden.en geef graag alternatieven aan, ik besef ook wel dat die niet iedereen gegeven zijn...

De vraag was toch: Is dit veel geld of niet voor een bepaalde reparatie? Nergens las ik dat TS zelf wilde gaan proberen te repareren of specifiek gereedschap hiervoor wilde aanschaffen.

Terug
Bovenaan