Advies Renault Clio 1.2 automaat

Daan 4838350

Startmotor
Beste forumleden,

Al enige tijd heb ik mijn oog laten vallen op een Renault Clio. Bijvoorbeeld dit model: https://www.autowereld.nl/renault/clio/1-2-tce-1-2-expression-automaat-5drs-airco-navi-cruise-36751676/foto.html
Ik vind het uiterlijk erg fraai voor een jongeman van 24.
Nu is mijn vraag: hoe zit het met de betrouwbaarheid van de renault clio? (Automaat)
Zelf kan ik op internet weinig/geen informatie vinden over de prestaties. Zijn er speciale bouwjaren die minder scoren? Motor/technisch alles ok? Scoort de automaat ook goed?

Ik ben erg benieuwd of jullie mij een goed advies kunnen geven over de aanschaf van een renault clio.

Met vriendelijke groet,
Daan

Het is een import en ook de tce uit die tijd is geen hoogvlieger, de automaat met dubbele koppeling weet ik zelf niet hoe betrouwbaar die zijn, persoonlijk zal ik voor iets gaan met een 6 traps vol automaat

Import wel of niet is niet echt van belang, de ketting problemen die je zou kunnen krijgen wel.

Auto encyclopedie zei:
Het is een import en ook de tce uit die tijd is geen hoogvlieger, de automaat met dubbele koppeling weet ik zelf niet hoe betrouwbaar die zijn, persoonlijk zal ik voor iets gaan met een 6 traps vol automaat
Bedankt voor je reactie! Wat voor auto’s hebben een 6 traps vol automaat? En, waarom zal je deze aanraden?

In de Renault Clio 4 1.2 TCe zit de Duitse 6DCT250 automaat met dubbele koppeling van Magna Getrag. Dit is een droge koppeling. Nadeel van deze constructie is dat je minder koeling hebt dan met een natte dubbele koppeling zoals de 7DCT300 automaat die in de Clio 5 1.3 TCe zit. Dit verschil merk je eigenlijk alleen als je koppeling zeer zwaar belast, bijvoorbeeld met een zware aanhanger of caravan. In de praktijk slijt een droge koppeling ook wat harder.

De 6DCT250 koppeling van Magna Getrag heeft best een goede reputatie, op wat kinderziektes na, maar kan natuurlijk na zoveel jaar, door slijtage of onjuist gebruik ook kapot gaan. Kijk dus of de bak soepel schakelt en geen bijgeluiden maakt. De 1.2 TCe motor heeft nog wel eens last van een rekkende distributieketting en vervuiling, de 1.2 TCe heeft directe injectie.

Zelf zou ik eerder een Renault Clio 0,9 TCe met 90 pk en handbak kiezen, door de indirecte injectie heeft de motor ( vrijwel) geen last van vervuiling, en door minder koppel en vermogen wordt de distributieketting minder belast. En er is ook meer aanbod van de 0,9 TCe met 90 pk.

Check altijd bij koude motor of je geen geratel hoort van de distributieketting. Goed en regelmatig onderhoud met op tijd olie verversen is gunstig voor de levensduur van de distributieketting.

De Renault Clio staat verder bekend als goede en betrouwbare auto, die weinig zwakke punten kent. Zie verder de occasiontest/ het aankoopadvies van de ANWB, Autoblog en Autoweek.

In de loop van 2016 kwam de facelift, de Renault Clio van na de facelift is beter afgewerkt, met hoogwaardiger kunststoffen, en heeft minder windgeruis.

Succes.

Frits79 zei:
Import wel of niet is niet echt van belang, de ketting problemen die je zou kunnen krijgen wel.

Bij import, wellicht lastig te achterhalen of het wel of niet verholpen is bij deze al wel kwetsbare auto, en de combinatie b-segment is populair, dus lucratief.

Daan 4838350 zei:
Auto encyclopedie zei:
Bedankt voor je reactie! Wat voor auto’s hebben een 6 traps vol automaat? En, waarom zal je deze aanraden?

De kia venga/hyundai ix20 kregen na de facelift een 6 traps automaat(voor de facelift 4 traps) zowel motor als automaat zijn eenvoudige techniek., mijn vader heeft dezelfde automaat in zijn sportage. Wil je iets met een turbo en 6 traps automaat, dan is er bijvoorbeeld de opel mokka, das een populaire auto, waar aanbieders nog de hoofdprijs voor vragen. De minder populaire trax is er ook nog, maar die ga je niet vinden, want die zoek ik al een half jaar zelf. Staat slechts 1 import geval te koop, en die heeft ook nog eens 4x4.
Andere voorbeelden zijn de mazda 2 en de boosterjet uitvoeringen van de suzuki baleno, Swift vitara en s-cross.
De skoda octavia, fabia en roomster zijn er ook met een 6 traps vol automaat, gaat dan altijd om de 1.6jes

Auto encyclopedie zei:
Frits79 zei:

Bij import, wellicht lastig te achterhalen of het wel of niet gedaan is bij deze al wel kwetsbare auto, en de combinatie b-segment is populair, dus lucratief.
Dat valt wel mee, de verschillen zijn te klein het is geen 5 serie met een paar duizend euro prijsverschil.
Ik zou de Clio niet gokken als je niet weet of de ketting vervangen is.

ak2 zei:
In de Renault Clio 4 1.2 TCe zit de Duitse 6DCT250 automaat met dubbele koppeling van Magna Getrag. Dit is een droge koppeling. Nadeel van deze constructie is dat je minder koeling hebt dan met een natte dubbele koppeling zoals de 7DCT300 automaat die in de Clio 5 1.3 TCe zit. Dit verschil merk je eigenlijk alleen als je koppeling zeer zwaar belast, bijvoorbeeld met een zware aanhanger of caravan. In de praktijk slijt een droge koppeling ook wat harder.

De 6DCT250 koppeling van Magna Getrag heeft best een goede reputatie, op wat kinderziektes na, maar kan natuurlijk na zoveel jaar, door slijtage of onjuist gebruik ook kapot gaan. Kijk dus of de bak soepel schakelt en geen bijgeluiden maakt. De 1.2 TCe motor heeft nog wel eens last van een rekkende distributieketting en vervuiling, de 1.2 TCe heeft directe injectie.

Zelf zou ik eerder een Renault Clio 0,9 TCe met 90 pk en handbak kiezen, door de indirecte injectie heeft de motor ( vrijwel) geen last van vervuiling, en door minder koppel en vermogen wordt de distributieketting minder belast. En er is ook meer aanbod van de 0,9 TCe met 90 pk.

Check altijd bij koude motor of je geen geratel hoort van de distributieketting. Goed en regelmatig onderhoud met op tijd olie verversen is gunstig voor de levensduur van de distributieketting.

De Renault Clio staat verder bekend als goede en betrouwbare auto, die weinig zwakke punten kent. Zie verder de occasiontest/ het aankoopadvies van de ANWB, Autoblog en Autoweek.

In de loop van 2016 kwam de facelift, de Renault Clio van na de facelift is beter afgewerkt, met hoogwaardiger kunststoffen, en heeft minder windgeruis.

Succes.
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Zelf ben ik op zoek naar een automaat. Ik vind dit een stuk fijner rijden. Van de renault clio kon ik daar alleen een 1.2 van vinden online. Fijn dat je zoveel afweet van renault! Zijn er nog betere opties te vinden in het B segment van renault? Mijn budget is rond de 10k, daarnaast gewoon op zoek naar een hatchback.

Groetjes

Auto encyclopedie zei:
Daan 4838350 zei:
Auto encyclopedie zei:

De kia venga/hyundai ix20 kregen na de facelift een 6 traps automaat(voor de facelift 4 traps) zowel motor als automaat zijn eenvoudige techniek., mijn vader heeft dezelfde automaat in zijn sportage. Wil je iets met een turbo en 6 traps automaat, dan is er bijvoorbeeld de opel mokka, das een populaire auto, waar aanbieders nog de hoofdprijs voor vragen. De minder populaire trax is er ook nog, maar die ga je niet vinden, want die zoek ik al een half jaar zelf. Staat slechts 1 import geval te koop, en die heeft ook nog eens 4x4.
Andere voorbeelden zijn de mazda 2 en de boosterjet uitvoeringen van de suzuki baleno, Swift vitara en s-cross.
De skoda octavia, fabia en roomster zijn er ook met een 6 traps vol automaat, gaat dan altijd om de 1.6jes
Ik heb gelijk even gekeken op gaspedaal naar de opties die je me hebt gestuurd. Erg balen dat het aanbod momenteel zo droevig is. Wil je een leuke auto vinden, ben je genoodzaakt om door het hele land te gaan kijken. Budget is rond de €10.000, iets lager/hoger geen probleem. Wel op zoek naar een auto vanaf 2012, km stand tussen de 100.000 en 200.000 prima. B segment auto is prima genoeg, wegenbelasting max €130.
Mocht je nog leuke tips hebben hoor ik het graag. Ik kijk nog geregeld op dit forum. Pm mag ook.

Groetjes Daan

Een opgerekte distributieketting komt een heel enkele voor bij de 0,9 TCe,
dit komt vaak door te laat olie verversen, en het nieuwe rijden.
Een opgerekte distributieketting komt vaker voor bij de 1.2 TCe omdat deze motor meer kracht en vermogen heeft.

Dit kan dus voorkomen, maar hoeft zeker niet, de kosten zijn rond de € 1000, afhankelijk waar je het laat maken. Het is niet een structureel probleem bij deze motoren.

Daan 4838350 zei:
ak2 zei:
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Zelf ben ik op zoek naar een automaat. Ik vind dit een stuk fijner rijden. Van de renault clio kon ik daar alleen een 1.2 van vinden online. Fijn dat je zoveel afweet van renault! Zijn er nog betere opties te vinden in het B segment van renault? Mijn budget is rond de 10k, daarnaast gewoon op zoek naar een hatchback.
Groetjes
Je kunt natuurlijk kijken naar de volledig elektrische Renault Zoe. Dit is een fijne auto om te rijden, en staat bekend als heel betrouwbaar.

September 2016 kwam er een facelift met mooiere materialen en een grotere 41 kwh batterij. In de lagere prijsklasse zijn de meeste auto's met accu huur. Dat heeft als voordeel dat Renault de batterij vervangt als de capaciteit te laag is geworden, nadeel is de extra kosten per maand voor de accu huur.
Bij een elektrische auto betaal je geen motorrijtuigenbelasting, heb je lage energie kosten, en lage onderhoudskosten.

Alternatieven zijn bijvoorbeeld de Peugeot 208, Citroën C3 en de DS3 met Japanse Aisin EAT automaat, of de hybride Toyota Yaris. B segment auto's met automaat zijn populair, dus zeker geen koopje.

ak2 zei:
Daan 4838350 zei:
ak2 zei:
Groetjes
Je kunt natuurlijk kijken naar de volledig elektrische Renault Zoe. Dit is een fijne auto om te rijden, en staat bekend als heel betrouwbaar.

September 2016 kwam er een facelift met mooiere materialen en een grotere 41 kwh batterij. In de lagere prijsklasse zijn de meeste auto's met accu huur. Dat heeft als voordeel dat Renault de batterij vervangt als de capaciteit te laag is geworden, nadeel is de extra kosten per maand voor de accu huur.
Bij een elektrische auto betaal je geen motorrijtuigenbelasting, heb je lage energie kosten, en lage onderhoudskosten.

Alternatieven zijn bijvoorbeeld de Peugeot 208, Citroën C3 en de DS3 met Japanse Aisin EAT automaat, of de hybride Toyota Yaris. B segment auto's met automaat zijn populair, dus zeker geen koopje.
De Renault Zoe ga ik zeker meenemen in een proefrit. Zelf ben ik wel onbekend met elektrische auto’s van dit model. Hoe gaat zo’n accu precies in zijn werk?
Laadpaal is bij mij geen optie in de buurt.
Ik had niet verwacht dat de Peugeot 208 ook als eventuele optie zal komen. Hoe betrouwbaar is de automaat hiervan?
Voor de Yaris vragen ze idd de hoofdprijs voor momenteel. Wegenbelasting is me alleen iets te gortig.

Een 208 met vol automaat, vraag ik mij af of die te vinden is binnen je budget, wellicht vind je nog ergens een verdwaalde 1.6 met 4 teaps.

De yaris hybride kan snel uit , omdat die heel zuinig is. De yaris 3e generatie is er ook als 1.3 zonder hybride techniek.

Bij een Renault Zoe met huur accu constructie betaal je een bedrag per maand. De tarieven voor de 22, 41 en 50 KWh waren volgens mij verschillend.
Het start vanaf € 59,00 per maand tot 7500 km per jaar met de 22 KWh accu, en kan oplopen tot € 124,00 per maand bij de grootste accu en onbeperkt aantal kilometers.

De Peugeot 208 is geleverd met een traditionele 4 traps automaat. En een moderne 6 traps EAT automaat van het Japanse Aisin. Beide automaten staan bekend als betrouwbaar. De 1.4 diesel werdt geleverd met een half automaat.

Bij auto's als de 208 kijk ik altijd onder de oliedop of je intern niet veel vervuiling ziet. De 1.6 VTI is gevoelig voor vervuiling, en kan een hoog olieverbruik hebben. Let er ook op bij de koude start ook of de distributieketting niet rammelt.

Kijk bij de 1.2 of de distributieriem al vervangen is, dit is een riem die in olie loopt. Dat heeft als voordelen minder weerstand, minder verbruik, uitstoot en geluid. Nadeel is dat het vervangen duurder is, en dat belangrijk is om op tijd olie te verversen en met de juiste olie. Als de riem nog niet vervangen is vervang die dan preventief.

Veel korte stukjes en het nieuwe rijden kunnen zorgen voor veel meer vervuiling en een hoger olieverbruik.

De 208 is overigens best een goede auto. En heeft als elke auto ook wat aandachtspunten.

https://www.autowereld.nl/kia/venga/1-6-cvvt-x-tra-mooie-origineel-nederlandse-venga-1-6-cvvt-x-tra-met-een-origineel-nederlan-36835181/details.html?_ga=2.209680282.963053755.1658072534-1061012555.1558197801

Het grootste probleem bij de 1,2,TCe is olieverbruik. Dat zou met 150.000km op de teller al tot actie geleid moeten hebben omdat de issues ruim daarvoor optreden en tort kapotte motoren leiden.

De 208 met ETG of EGS halfautomaat kan het beste blijven staan waar die staat, bij de verkoper dus. Deze bak is een geautomatiseerde handbak en dat is goed te merken bij het rijden. De kritiek vanuit de pers op deze bakken is zeker niet onterecht.

Ook de 0,9 TCe had als er een automaat was ook een vergelijkbare constructie of misschien een CVT achtige.

Als het dan toch een automaat moet zijn zou ik niet de Clio nemen. En ook geen VAG met DSG. Een goede en goed onderhouden volautomaat lijkt dan een betere optie. Er zijn al alternatieven genoemd.

Met een budget van ts zit je echt in de gevarenzone als het gaat om automaten met dubbele koppeling met wel of niet in combinatie met turbo blokjes. Verder valt het mij vies tegen dat een 6 traps vol automaat in combinatie met een logische
nap niet is te vinden in het budget van ts. Een chevrolet aveo bijvoorbeeld

Het komt er op neer dat je €10.000 euro kapot slaat op een 4 traps automaat

Auto encyclopedie zei:
Met een budget van ts zit je echt in de gevarenzone als het gaat om automaten met dubbele koppeling met wel of niet in combinatie met turbo blokjes. Verder valt het mij vies tegen dat een 6 traps vol automaat in combinatie met een logische
nap niet is te vinden in het budget van ts. Een chevrolet aveo bijvoorbeeld

Het komt er op neer dat je €10.000 euro kapot slaat op een 4 traps automaat
Ik ging er van uit dat ik met max €10.000 wel een aardige auto kon kopen met een automatische versnelling. Een paar jaar geleden was er nog zat keus. Geen wonder dat de autoverkopen zo slecht gaan, ook door corona.

Nu ben ik benieuwd naar jullie advies als auto experts. Ondanks dat niemand in de toekomst kan kijken ben ik nieuwsgierig of jullie enig idee hebben of het aanbod zo droevig blijft de komende periode (mede doordat steeds meer elektrisch gaat worden?) ik verwacht dat de prijzen wel zo hoog blijven.

Het budget opschroeven is ook nog optioneel, zijn er dan modellen die in automaat (benzine) echt aan te raden zijn? Laadpalen heb ik namelijk niet in de buurt.

Het probleem is dat door de te korten aan chips en onderdelen nieuwe auto's slecht geleverd worden en mensen tweedehands gaan kopen waardoor daar meer vraag is dan aanbod.
Probleem is ook dat je in het B-segment zoekt en dat is heel populair en dus duurder.

Je hoeft je budget niet op te schroeven , je kan beter gaan voor in de basis een goed product, en dan het bouwjaar aanpassen. Een Renault Clio 3e generatie 1.6 met oldschool 4 traps automaat is betrouwbaarder dan een clio van de 4e generatie met tce en een automaat met dubbele koppeling.

Of kijk eens naar de Citroën C3 vanaf 2016 met EAT 6 automaat die zijn verassend betaalbaar en van goede kwaliteit.

Terug
Bovenaan