Advies onderhoud Fiesta 2002

Deems

Net ingestapt
Goedenavond,

Ik heb vorige week een Ford Fiesta aangeschaft uit 2002 die niet vaak is gebruikt. Nu heb ik deze bij mijn dichtstbijzijnde garage gebracht met de vraag wat er allemaal aan gedaan zou moeten worden. Om een lang verhaal kort te maken zei de garagist dat een grote beurt (800.- euro) het beste zou zijn. Nu is het zo dat de auto sinds 2016 geen grote beurt meer heeft gehad (ong. 2000 km verder tussen die beurt en nu) en de olie en filters wel in 2019 zijn vervangen (bij kleine beurt). Overigens is de condensator wel aan vervanging toe. Ik ben bang om een dure onderhoudsbeurt te plannen terwijl dat helemaal niet nodig is.

Wat is wijsheid?

Wat voor motor zit er in?

Je hebt ze met een riem of ketting, maakt veel uit voor de prijs van de beurt als de riem moet.

Het gaat om een Fiesta 1.4 16V First Edition. De mijne heeft een riem, maar is al een aantal jaren geleden vervangen en hoeft dus niet volgens de garage.

800 euro voor een grote beurt? Gaat er 50 liter olie in? Word hij gevuld met goud?
Maar serieus, een grote beurt moet echt geen 800 euro kosten. Wat doen ze precies?
Als ze de distributie mee zouden pakken zou het niet zo gek zijn. Maar dat heeft niets met een beurt te maken.

Wat is de condensator? Accu? Belgs zeker? ;)

Als ik jou was zou ik een aantal andere garages om 'n prijsopgave vragen. Zo 800 euro voor een grote beurt is, voor een Fiesta, veel te veel.

Misschien bedoel je de airco condesor?

Wat gaan ze allemaal doen? bij een auto die heel weinig gereden heeft in 4 jaar kan het zijn dat er wat meer vervangen moet worden (Remmen? banden?) Condensor kost al gauw € 150,-, de en montage en airco opnieuw afvullen... + beurt = € 800,- zit je dan al gauw aan

800 euro is lastig te zeggen.

als je een condensor (aircosysteem) laat vervangen en een grote beurt zou dat best 800 euro kunnen kosten. Ik weet zo niet hoe het bij deze fiesta zit en hoe duur het onderdeel is. Maar bij veel auto's is het veel werk, soms zit het koelsysteem er bij in. Alles moet afgevuld worden. Die condensor als onderdeel zelf kan ook soms heel prijzig uitvallen.

800 auto voor alleen beetje olie verversen, wat filters en bougies en uitgebreide inspectie is belachelijk veel geld.

als de auto 2000 km geleden ook een grote beurt heeft gehad en in 2019 ook nog een kleine beurt (dus nog minder kilometers gereden) zou ik het gewoon bij versie olie + filter houden en verder gewoon controle op de auto zelf.

800 euro lijkt me een normaal bedrag voor vervangen van de condensator plus de beurt zelf, die kost zonder reparaties al snel tussen de 4-500 euro met verse remvloeistof. (Ook geen overbodige luxe na 4 jaar.) kijk voor de controlelijst op mijngarage.nl, daar vind je tevens de 78 punten die gecheckt worden bij groot onderhoud.
Maar ook even nagaan wat er voor die 800 gedaan gaat worden.

Ik zou eerst maar eens een specificatie vragen van wat er allemaal gaat gebeuren.
Voor alleen een beurt is 800,= euro veel te veel, dus prijs hangt helemaal af van wat er verder allemaal wordt gedaan.
Eerst dan is het mogelijk een uitspraak over de prijs te doen.

Hartelijk dank voor de reacties!

De garage wilt alle filters, remvloeistof, olie en bougies vervangen + nieuwe banden eronder zetten. Deze werkzaamheden plus de arbeidskosten komen uit op een bedrag van rond de 760.-, 800.- euro, aldus de garage. De condensor (geen condensator, mijn excuses) heb ik nog niet besproken met de garage, maar bij aankoop zei de autodealer dat deze hoogstwaarschijnlijk het snelst stuk zou gaan.

Ik zit er nu aan te denken om alleen de remvloeistof te laten vervangen + een kleine beurt, maar advies is erg gewaardeerd!

Deems zei:
Hartelijk dank voor de reacties!

De garage wilt alle filters, remvloeistof, olie en bougies vervangen + nieuwe banden eronder zetten. Deze werkzaamheden plus de arbeidskosten komen uit op een bedrag van rond de 760.-, 800.- euro, aldus de garage. De condensor (geen condensator, mijn excuses) heb ik nog niet besproken met de garage, maar bij aankoop zei de autodealer dat deze hoogstwaarschijnlijk het snelst stuk zou gaan.

Ik zit er nu aan te denken om alleen de remvloeistof te laten vervangen + een kleine beurt, maar advies is erg gewaardeerd!

Grote beurt + vier banden kan inderdaad wel richting de € 800 gaan. Als je langere tijd met deze auto wil gaan rijden en je graag wil dat alles fris en goed in orde is, kan zo'n investering het waard zijn. Als je nog een jaartje tegen lage kosten wil rijden, zou een kleine beurt kunnen volstaan. Echter, ik neem aan dat je huidige banden niet top meer zijn als de garage je vier nieuwe wil verkopen. Ik zou m'n banden dus wel goed in de gaten houden.

Flink investeren in een oudere auto is trouwens geen garantie dat je daarna geen kosten meer hebt. Ik heb zelf ook ooit flink geinvesteerd in een '02 Fiesta en daarna gingen helaas nog verschillende keren dingen stuk. Het werd daardoor een behoorlijk dure auto. En als je eenmaal geld in een auto hebt zitten, ben je haast genoodzaakt om de volgende reparatie ook weer uit te laten voeren.

Zolang je airco geen druk verliest hoeft die nog niet vervangen te worden. Doet die dat wel ja is aan te raden anders gaat je aircopomp stuk en dat is een heel dure jongen.

Remvloeistof is een zeer verstandige, olie, oliefilter ook. Bougies even afhankelijk van gebruik, ik doe die zelf een keer per jaar, mijn oma rijd max. 6000 per jaar en doet ze om het jaar.
De banden maken het duur, wat is de reden daarachter? Te weinig profiel of te oud? Tweedehands velgen met banden zijn vaak prima aan te komen voor een 100 tot 200 euro. ff goed letten op de dot code. ;)

Let wel, als je een beetje handig bent kun je van een Fiesta veel online vinden en zaken als luchtfilter en interieurfilter ook gewoon zelf vervangen. Scheelt je veel geld bij de garage en is niet moeilijk. (Voor bougies geld dat minder....in verband met het los en vast draaien.)

De banden zouden gewoon te weinig profiel hebben. Zij dateren ook van 2013, dus dat zou best eens kunnen :rolleyes:
Ik heb contact opgenomen met de oude dealergarage en zei vertelde mij dat de bougies nog zijn vervangen dit jaar, dus dat lijkt mij niet nodig.

Is het nodig om perse de banden te vervangen? Ze zijn al wat verouderd, maar hebben nog niet de minimum profieldiepte bereikt.

Nee dat is niet perse nodig. Banden moeten toch wel zo’n 10 jaar meekunnen.
En bij twijfel alleen de voorbanden vervangen, dat kan ook bij een bandenboer ipv bij de dealer om kosten te drukken.
Die rekenen vaak tussen de 12,5 en 20 eur per band montage kosten.
Laat je ook daarin niks aansmeren, balanceren en monteren plus nieuwe ventielen is voldoende, de rest enkel marketing om de branche te spekken

(Kijk ook hier op AW eens op de bandenzoeker. Dan heb je meteen een prijsopgave bij een montagepartner in de buurt.)

Maar zolang het profiel nog goed is (3 mm of meer) en de banden geen droogtescheurtjes hebben, gewoon laten zitten zou ik zeggen.

Deems zei:
De banden zouden gewoon te weinig profiel hebben. Zij dateren ook van 2013, dus dat zou best eens kunnen :rolleyes:
Ik heb contact opgenomen met de oude dealergarage en zei vertelde mij dat de bougies nog zijn vervangen dit jaar, dus dat lijkt mij niet nodig.

Is het nodig om perse de banden te vervangen? Ze zijn al wat verouderd, maar hebben nog niet de minimum profieldiepte bereikt.

Tsja, lastig. Als die banden nog 2 mm profiel hebben, zou ik ze wel willen vervangen. Ligt ook een beetje aan je gebruik, maar een auto met goede banden rijdt beter en is veiliger. Als je een beetje rondkijkt, zou je wel een setje A-merk banden voor 350 euro incl. montage moeten kunnen regelen.

jan 6630109 zei:
Lol, 800 euro. Wat een waanzin!

topic wel gelezen?

Voor een grote uitgebreide beurt + 4 fatsoenlijke banden is dit echt niet heel bijzonder. De vraag is meer; heeft deze auto het onderhoud wel nodig. En dat is wel lastig te beoordelen van een afstand, zeker wat banden betreft. Maar die grote beurt zou ik in ieder geval een kleine beurt van maken.

Terug
Bovenaan