Advies omtrent Opel Zafira Tourer (2015)

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal, morgen ga ik naar een dealer om een Opel Zafira Tourer (2015, facelift 2011) te bespreken en eventueel te kopen.
Men claimt dat het een Cosmo uitvoering is met een 1.6 CTDI ecoflex diesel. (136 PK). (Niet 100% zeker dat het ook effectief een cosmo is.)

Nu zou ik graag nog snel wat info willen inwinnen voor ik op pad ga:
Wat is een vaak voorkomend mankement? (Bij vorig bezoek bij die auto stond er reeds "roetfilter vol" )
Wat met dat infotainment (het is een Navi 950), ervaringen? (En kan je hier nog eenvoudig een DAB+ aanbreien, wat ik echt wel essentieel vind?) Is er eventueel zelfs een mogelijkheid om dat navigatiesysteem goedkoop en snel te vervangen door een moderner met bv. Android Auto?

Hoeveel zou ik zo ongeveer moeten betalen?
Zat er een lichtsensor standaard op die cosmo uitvoering? (zoals men claimt)
Hoe is het verbruik?
Heeft hij weldegelijk spraakbesturing, zoals men claimt?
Waren de lounge-zetels achteraan standaard bij de cosmo (of was het een optie??) ? (ga morgen zeker ook checken of die auto hem heeft)

Bijkomende info wordt ook erg geapprecieerd, zo kan ik goed voorbereid vertrekken :)

Heb je een link naar de desbetreffende auto?
Hoeveel staat er op de teller?

hallo fernando,
ik rijd sinds een half jaar een Zafira van 2015, echter benzine, wel in Cosmo en OPC uitvoering. Erg fijne rijdersauto, zeer comfortabel.
alleen wat betreft de audio kan ik wat zeggen, dit vind ik een prima werkend systeem, even wennen aan de knoppen. Geluid is ruim voldoende van kwaliteit.
ik heb er zelf DAB+ in laten bouwen, het kleine apparaatje zit in het dashboardkastje weggewerkt, ontvangst via een raamantenne rechtsboven, aangesloten op de USB poort van de audio alwaar je al je zenders kan selecteren, te bedienen via het stuur indien gewenst. Kosten rond de 300 euro.

Als bijkomende informatie kan ik je vertellen dat die ontzettend duur is in de wegenbelasting. Een c4 Picasso is een goedkoper alternatief.

- goedkoper in wegenbelasting
- euro 6 diesel
- zuiniger

Mcheanig zei:
hallo fernando,
ik rijd sinds een half jaar een Zafira van 2015, echter benzine, wel in Cosmo en OPC uitvoering. Erg fijne rijdersauto, zeer comfortabel.
alleen wat betreft de audio kan ik wat zeggen, dit vind ik een prima werkend systeem, even wennen aan de knoppen. Geluid is ruim voldoende van kwaliteit.
ik heb er zelf DAB+ in laten bouwen, het kleine apparaatje zit in het dashboardkastje weggewerkt, ontvangst via een raamantenne rechtsboven, aangesloten op de USB poort van de audio alwaar je al je zenders kan selecteren, te bedienen via het stuur indien gewenst. Kosten rond de 300 euro.
Bedankt alvast voor de bijdrage en fijn om te horen dat het zo'n leuke auto is.
Ook is het goed om te horen dat je de DAB kan laten inbouwen achteraf, ik vraag het sowieso eens na bij degene die hem mij verkoopt wat de mogelijkheden zijn.
Hopelijk word ik die knopjes snel allemaal gewoon ja, aangezien het er een hele boel zijn.

Epica zei:
Heb je een link naar de desbetreffende auto?
Hoeveel staat er op de teller?
Er staat al ongeveer 80k op, in een periode van 5 jaar dus.
Gevraagde prijs is: 12.500 euro.
(Prijs heb ik even op wit gezet, kwestie van mensen eerst objectief te laten schatten, vooraleer ze de effective gevraagde prijs zien)

Auto encyclopedie zei:
Als bijkomende informatie kan ik je vertellen dat die ontzettend duur is in de wegenbelasting. Een c4 Picasso is een goedkoper alternatief.

- euro 6 diesel
- zuiniger
Jep, ik moet wel beamen wat je zegt. Had ergens gelezen dat de enige reden voor de euro6 rating van de Opel, de adblue is. Anders viel die sowieso in de euro5.
Hij slurpt ook wel rond de 6 liter, wat inderdaad verre van zuinig is.

C4 Picasso heb ik zeker ook overwogen, maar is in het algemeen zo'n 2000 à 3000 euro duurder. Ook ben ik niet zo voor Citroën met hun slechte naam qua betrouwbaarheid.
Daarnaast wil ik ook eens in de maand, een aanhang wagen van 1000 kg kunnen trekken zonder problemen, wat ik acht dat de Opel beter kan.

FernandoZ zei:
Auto encyclopedie zei:

- euro 6 diesel
- zuiniger
Jep, ik moet wel beamen wat je zegt. Had ergens gelezen dat de enige reden voor de euro6 rating van de Opel, de adblue is. Anders viel die sowieso in de euro5.
Hij slurpt ook wel rond de 6 liter, wat inderdaad verre van zuinig is.

C4 Picasso heb ik zeker ook overwogen, maar is in het algemeen zo'n 2000 à 3000 euro duurder. Ook ben ik niet zo voor Citroën met hun slechte naam qua betrouwbaarheid.
Daarnaast wil ik ook eens in de maand, een aanhang wagen van 1000 kg kunnen trekken zonder problemen, wat ik acht dat de Opel beter kan.

De Opel Zafira Tourer is gewoon een goede keus, de auto biedt veel ruimte en comfort voor het geld. Helemaal probleemloos is die niet, maar in de basis is het een solide auto, de auto is wel een zwaar gewicht. Hierdoor is de auto vrij duur in de vaste lasten en niet heel zuinig.

Toch zou ik ook naar de Citroen (Grand) C4 Picasso (2 vanaf 2013) kijken.
Deze auto is zeer uitgebalanceerd, heel comfortabel, handig, en moderner dan de Opel. In tegen stelling tot zijn onbetrouwbare voorganger is de C4 Picasso 2 vanaf 2013 een betrouwbare auto, en zeker interessant om ook naar te kijken.

Diesel? zeketr weten.
Ik neem aan dat je al goed uitgezocht hebt wat nu beter/handiger is voor je.

Buiten dat, zijn het prima wagens, ik vind ze soms wat windgevoelig. (bij heftige zijwind)

@ak2 , ik zal wel een uitvoering nemen met de 1.6 blue hdi en die kwamen pas later dan 2013. De blue hdi heeft meer koppel dan de (e) hdi. Ook ben ik geen fan omdat ze het begin nog van die half automaten hadden. En blue hdi is euro 6 en de (e) hdi 5

@ Fernando bij citroen is het ook het adblue verhaal, dat die in 6 zit ipv 5. De Citroën mag 1500 trekken en de Opel 100 meer, het wegenbelasting verschil is 35 euro per maand.

Als alternatief kun je ook nog naar de Kia carans kijken, wel checken of de 7 jaren fabriek garantie nog van toepassing is.

Stif zei:
Diesel? zeketr weten.
Ik neem aan dat je al goed uitgezocht hebt wat nu beter/handiger is voor je.

Buiten dat, zijn het prima wagens, ik vind ze soms wat windgevoelig. (bij heftige zijwind)

Ja, heb inderdaad al goed uitgezocht wat het beste is.
Alhoewel de auto voornamelijk zal gebruikt worden voor stadsverkeer, gebruiken we hem ook eens in de maand voor een zware rit (met zware aanhanger). En we doen ook eens per jaar wel een verre rit voor de vakantie. Diesel is dus aangewezen denk ik.

Auto encyclopedie zei:
@ak2 , ik zal wel een uitvoering nemen met de 1.6 blue hdi en die kwamen pas later dan 2013. De blue hdi heeft meer koppel dan de (e) hdi. Ook ben ik geen fan omdat ze het begin nog van die half automaten hadden. En blue hdi is euro 6 en de (e) hdi 5

@ Fernando bij citroen is het ook het adblue verhaal, dat die in 6 zit ipv 5. De Citroën mag 1500 trekken en de Opel 100 meer, het wegenbelasting verschil is 35 euro per maand.

Als alternatief kun je ook nog naar de Kia carans kijken, wel checken of de 7 jaren fabriek garantie nog van toepassing is.

De Kia Carens heb ik vanzelfsprekend ook al bekeken, maar ik heb er niet direct veel gevonden in de buurt.

Vandaag heb ik ook de auto uitgetest en ik was er wel heel erg positief over. De auto reed heel erg vlot. Navigatie heb ik ook uitgetest, lichtsensor werkte, regensensor werkte denk ik ook.
Het was wel ff zoeken hoe ik het infotainment systeem moest gebruiken, maar uiteindelijk ging het wel goed. (Enkel het typen was wel wat lastig)

De middenzetel kan niet worden omgevormd tot armsteun (weet dus nog steeds niet of het normaal standaard is in de Cosmo uitvoering).
Ik kon ook niet direct een USB aansluiting vinden in de auto.

Auto-climate systeem werkte ook heel goed, en is makkelijk te bedienen.

De handelaar vroeg wel 12.500 en wou daar niet van afwijken. (Terwijl ik eig als maximumprijs 12.000 zou willen hebben.)

Ik ben ook nog eens bij een C4 Picasso gestopt, maar de handelaar was gesloten, zag er anders wel een mooie auto uit.

FernandoZ zei:
...

Alhoewel de auto voornamelijk zal gebruikt worden voor stadsverkeer, gebruiken we hem ook eens in de maand voor een zware rit (met zware aanhanger). En we doen ook eens per jaar wel een verre rit voor de vakantie. Diesel is dus aangewezen denk ik.
...

Als dit je enige argumenten zijn om voor een diesel te kiezen zit je niet goed...

Een diesel is alleen voordelig bij een bijbehorende hoeveelheid kilometers per jaar. Voor de rest vervalt ieder voordeel.

En die grens ligt bij zo'n zware auto (erg) hoog! ~+40K km/jaar

R J G Ruiters zei:
Ik vermoed dat de topicstarter in België woont... Dan is het verhaal wel volledig te begrijpen.
Ook dan is het niet te begrijpen, want ook in België moet je flinke afstanden rijden om de motor en katalysator schoon te branden.

Epica zei:
R J G Ruiters zei:
Ik vermoed dat de topicstarter in België woont... Dan is het verhaal wel volledig te begrijpen.
Ook dan is het niet te begrijpen, want ook in België moet je flinke afstanden rijden om de motor en katalysator schoon te branden.

En toch rijdt hier in België (sterk overdreven) iedereen diesel, ook al gebruiken ze de auto enkel om naar de bakker te gaan.
Een familielid rijdt een E220cdi uit 2013, beestje heeft nog geen 80.000 op de klok.
Pas sinds twee jaar is de conversie van diesel naar benzine in België gaande. Vooral omdat de diesel aan de pomp duurder geworden is dan benzine.

Ik rijd zelf ook een diesel, maar ik zit wel op een voor de techniek gezondere jaarlijkse kilometrage.
Als ik in de schoenen van de topicstarter zou staan, zou ik nu voor een benzine auto kiezen.

Bedankt voor al jullie toevoegingen!
Ik ben inderdaad woonachtig in België zoals jullie al correct vermoedden.

Warhamstr zei:
FernandoZ zei:
...

...

Als dit je enige argumenten zijn om voor een diesel te kiezen zit je niet goed...

Een diesel is alleen voordelig bij een bijbehorende hoeveelheid kilometers per jaar. Voor de rest vervalt ieder voordeel.

Dit zette mij toch even aan tot denken ja. Om eerlijk te zijn had ik op voorhand niet echt een voorkeur voor het een of het andere.
Wel was het zo dat we hiervoor met een Renault Trafic (2005) reden. Natuurlijk een diesel, denk niet dat die veel in benzine werden verkocht.
Die auto reed prima, maar begon na 15 jaar nu wel wat "lui" te worden. Zo reageerde hij niet meer supervlot en zo.
Wel was het een uitermate prima auto voor zwaar labeur. Af en toe groot gewicht trekken, snel in het koppel, enz.
Als dagelijkse activiteit merkte je niet super veel nadeel aan het diesel-aspect. Hij is wat luider ja, maar verbruik+kosten aan de pomp waren beduidend lager. (+het was een nieuwe en diesels zijn wat goedkoper) Het heeft ons op die 15 jaar wel zo'n 2000 à 3000 euro bespaard.

Persoonlijk zo ik nu ook net iets liever een benzine hebben, maar door voorgaande ervaring (en mogelijks een tikkeltje irrationaliteit) vind ik het geen ramp als het nu opnieuw een diesel is.
Ja, we moesten de EGR-kleppen wel eens vervangen en een sensor aan de motor vervangen, maar voor de rest had onze vorige Renault-diesel weinig problemen. Ik hoop dus wat op hetzelfde, ook al ben ik mij bewust van de rationale zaken die jij nu aankaart.

40k per jaar is wel sterk overdreven, moet je zelf ook wel toegeven. Om motor+katalysator schoon te houden moet het dus volgens mij met 10k per jaar wel lukken, mits we natuurlijk een goede huisvader zijn voor de auto. Zeker voor modernere diesels.

Maar heel ideaal is het misschien niet nee.

R J G Ruiters zei:
Epica zei:
R J G Ruiters zei:

En toch rijdt hier in België (sterk overdreven) iedereen diesel, ook al gebruiken ze de auto enkel om naar de bakker te gaan.
Een familielid rijdt een E220cdi uit 2013, beestje heeft nog geen 80.000 op de klok.
Pas sinds twee jaar is de conversie van diesel naar benzine in België gaande. Vooral omdat de diesel aan de pomp duurder geworden is dan benzine.

Ik rijd zelf ook een diesel, maar ik zit wel op een voor de techniek gezondere jaarlijkse kilometrage.
Als ik in de schoenen van de topicstarter zou staan, zou ik nu voor een benzine auto kiezen.
Dit precies ja.

FernandoZ zei:
Bedankt voor al jullie toevoegingen!
Ik ben inderdaad woonachtig in België zoals jullie al correct vermoedden.

Warhamstr zei:
FernandoZ zei:
...

...

Dit zette mij toch even aan tot denken ja. Om eerlijk te zijn had ik op voorhand niet echt een voorkeur voor het een of het andere.
Wel was het zo dat we hiervoor met een Renault Trafic (2005) reden. Natuurlijk een diesel, denk niet dat die veel in benzine werden verkocht.
Die auto reed prima, maar begon na 15 jaar nu wel wat "lui" te worden. Zo reageerde hij niet meer supervlot en zo.
Wel was het een uitermate prima auto voor zwaar labeur. Af en toe groot gewicht trekken, snel in het koppel, enz.
Als dagelijkse activiteit merkte je niet super veel nadeel aan het diesel-aspect. Hij is wat luider ja, maar verbruik+kosten aan de pomp waren beduidend lager. (+het was een nieuwe en diesels zijn wat goedkoper) Het heeft ons op die 15 jaar wel zo'n 2000 à 3000 euro bespaard.

Persoonlijk zo ik nu ook net iets liever een benzine hebben, maar door voorgaande ervaring (en mogelijks een tikkeltje irrationaliteit) vind ik het geen ramp als het nu opnieuw een diesel is.
Ja, we moesten de EGR-kleppen wel eens vervangen en een sensor aan de motor vervangen, maar voor de rest had onze vorige Renault-diesel weinig problemen. Ik hoop dus wat op hetzelfde, ook al ben ik mij bewust van de rationale zaken die jij nu aankaart.

40k per jaar is wel sterk overdreven, moet je zelf ook wel toegeven. Om motor+katalysator schoon te houden moet het dus volgens mij met 10k per jaar wel lukken, mits we natuurlijk een goede huisvader zijn voor de auto. Zeker voor modernere diesels.

Maar heel ideaal is het misschien niet nee.
Mijn Insignia diesel heeft iedere 1100 km ongeveer 20km/20 minuten nodig om het roetfilter schoon te maken. En dan rijd ik vooral lange stukken met constante snelheid, omstandigheden die normaal tot weinig roet lijden.
Met alleen maar korte stukjes wordt de kans groot dat dit reinigingsproces steeds onderbroken wordt met als uiteindelijk gevolg een verstopt roetfilter. De auto zou als het goed is nog wel een poging doen de bestuurder door te laten rijden, maar dan moet het proces toch al meerdere keren onderbroken zijn. Ik zou het met 10.000 km/u niet doen, al was de diesel nog zo goedkoop.

@FernandoZ

Ik doelde met die 40.000km/jr _niet_ op het technische aspect eerlijk gezegd.

Ik ging puur uit van een Nederlandse situatie. Dan is het pas boven die kilometrage per jaar lonend om een diesel te gaan rijden.

(Diesel word 'hier' in NL zwaarder belast dmv een hogere wegenbelasting /mnd, maar aangezien diesel hier aan de pomp (een heel stuk) voordeliger is dan benzine, word Diesel pas bij een hoog aantal kilometers per jaar interessant.

Terug
Bovenaan