Advies occasion aanschaf +- 5000 euro

Niels 9210104

Startmotor
Beste forumleden

Ik hoop hier wat advies in te winnen mbt de aankoop van een occasion en zit met een aantal vragen.. Ik ben op zoek naar een relatief betrouwbare tweedehands auto met airco voor 2 personen. Hij is vooral bedoeld voor 1 a 2 x per week een langere afstand voor een dag weg om zo niet afhankelijk te zijn van OV. Verder 1 a 2 x per jaar naar Frankrijk ,Italie. Ons budget is +- 5000,- Zijn er tegenwoordig nog merken/modellen die als relatief “betrouwbaar” kunnen worden aangemerkt? We dachten zelf aan iets als een Kia Picanto qua grote, comfort etc. Maar zie vaak dat deze meer als “stadsauto” wordt omschreven.

Verder vroeg ik me af hoe belangrijk het is dat een auto origineel Nederlands is en in particulier bezit is geweest? Ik zie vaak als ik het kenteken natrek dat het import is en/of een “bedrijf” als eigenaar heeft gehad. Is zoiets een gok?

Hoop dat jullie me kunnen helpen

De stadsauto's zijn goed voor in de stad, maar persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken om er mee naar Italië te rijden, alhoewel het natuurlijk wel mogelijk is, ze kwam vroeger in een oer Fiat 500 ook hier naar toe.
Zou zelf gaan kijken voor een auto in 1 segment hoger, Renault Clio, Ford Fiesta, Opel Corsa enz.

Voor 5.000 euro heb je al ruime keuze aan de tweede generatie Picanto vanaf 2012 en dat zijn beslist geen verkeerde karretjes, en een heel stuk volwassener dan de eerste generatie (die weer lichtjaren afstaat van de prehistorische Pride)

Het is dus maar net wat je gewend bent. De huidige A-segmenters doen kwa comfort en rijeigenschappen niet onder voor een B-segmenter van pakweg 10 jaar geleden. Echt spartaans zijn ze al lang niet meer. Een Aygo, 107 en C1 schat ik op dat punt wel wat lager (lees: goedkoper) in dan bv een Picanto of i10

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een particulier. Deze autootjes worden ook veelvuldig gebruikt en afgeragd door uitzendbureaus maar bij een uitgebreide proefrit en inspectie haal je, ook als leek vaak de echt rotte appels er snel genoeg tussen uit.

Laatst bewerkt:
Beste forumleden

Ik hoop hier wat advies in te winnen mbt de aankoop van een occasion en zit met een aantal vragen.. Ik ben op zoek naar een relatief betrouwbare tweedehands auto met airco voor 2 personen. Hij is vooral bedoeld voor 1 a 2 x per week een langere afstand voor een dag weg om zo niet afhankelijk te zijn van OV. Verder 1 a 2 x per jaar naar Frankrijk ,Italie. Ons budget is +- 5000,- Zijn er tegenwoordig nog merken/modellen die als relatief “betrouwbaar” kunnen worden aangemerkt? We dachten zelf aan iets als een Kia Picanto qua grote, comfort etc. Maar zie vaak dat deze meer als “stadsauto” wordt omschreven.

Verder vroeg ik me af hoe belangrijk het is dat een auto origineel Nederlands is en in particulier bezit is geweest? Ik zie vaak als ik het kenteken natrek dat het import is en/of een “bedrijf” als eigenaar heeft gehad. Is zoiets een gok?

Hoop dat jullie me kunnen helpen
De Kia Picanto en Hyundai I10 zijn prima keuzes in dit segment.

Zoals Frits aangeeft kijk ook in het B segment zoals de Renault Clio, Ford Fiesta, Fiat Grande Punto/ Punto EVO ed. .

Auto s als de Renault Twingo 2 vanaf 2007 , die op het onderstel staat van de Renault Clio, en de Opel Agila B en technisch identieke Suzuki Splash , en Fiat Panda 3 zitten een beetje tussen het A en B segment in en staan bekend als goede en betrouwbare auto s. Bij de Twingo kun je het beste niet de 60 pk instapversie kiezen. Bij de Fiat zou ik de 4 cilinder motor kiezen.

Bij import is de historie erg belangrijk, er komen goede auto ś binnen maar ook genoeg met teruggedraaide kilometerstanden, en een flink schade verleden. Zoek niet teveel op kilometerstand dit zegt erg weinig over de staat.
Neem altijd een auto die aantoonbaar goed is onderhouden, en waar netjes mee om is gegaan.

Maak proefritten, de verschillen in comfort en weggedrag zijn best groot.

succes.

Sinds drie jaar rijd ik een alfa romeo 166 uit 2004. Mijn beste aankoop ooit; voor 2200 euro. De onderhoudsgeschiedenis stopte bij 2013 - en het bedrijf dat hem verkocht had hem pas drie dagen...Ik ben de tweede particuliere eigenaar en ik heb inmiddels ruim 30k km afgelegd met pakweg een paar honderd euro kosten per jaar. Mijn review staat op autoweek. Heel veel hangt af van je voorwerk. Koop een kentekenrapport voor een paar euro, zodat je alle mogelijke apk gebreken weet. Tik het kenteken in op finnik.nl, maak een uitgebreide proefrit (als dat niet mogelijk is: weg wezen!) en laat de auto in ieder geval ergens op de brug zetten om de onderkant te inspecteren op slijtage, roest en lekkages.

Zoiets misschien:
Mitsubishi Colt, staat bekend als betrouwbaar

Laatst bewerkt:
Erg bedankt voor al jullie tips mensen! Geeft toch een beetje meer richtlijn. Even nog over een Kia. Hel viel me op dat wanneer ik let op een netjes onderhouden Kia Picanto uit 2012 uit particulier bezit en origineel Nederlands, je vaak wel een stuk duurder zit. Eerder richting 6000,- Deze hebben dan naast airco wel vaak ook lichtmetalen velgen etc. Is dit een realistischer bedrag?

Erg bedankt voor al jullie tips mensen! Geeft toch een beetje meer richtlijn. Even nog over een Kia. Hel viel me op dat wanneer ik let op een netjes onderhouden Kia Picanto uit 2012 uit particulier bezit en origineel Nederlands, je vaak wel een stuk duurder zit. Eerder richting 6000,- Deze hebben dan naast airco wel vaak ook lichtmetalen velgen etc. Is dit een realistischer bedrag?
Voor een picanto en dan met name vanaf de 2e generatie betaal je net als de i10, Toyota yaris, suzuki swift de hoofdprijs omdat ze ontzettend populair zijn. Wil je een goede deal kijk dan naar een wat minder populaire auto die net iets boven de ton heeft gelopen. De voorbeelden zijn al genoemd, maar aan je reactie te lezen ben je er al uit en wordt het een picanto.

Ik vind die Sirion nog wel redelijk aan de prijs. En in de basis is het een model uit 2005 al zit hij dan wel weer meer richting het B-segment.

Kleine auto's zijn sowiezo niet goedkoop en wat Auto encyclopedie zegt klopt wel deels. Een Picanto en i10 zijn populair en dus relatief duur maar dat is ook niet zomaar: ze scoren altijd goed in vergelijkende tests en zitten kwalitatief prima in elkaar. Bij een i10 zou ik dan wel gaan voor het model vanaf 2013.

Deze is ook leuk:

Suzuki Celerio - 1.0 Comfort Cruise Control | Airconditioning
suzuki-celerio-1-0-comfort-cruise-control-airconditioning.jpg

Laatst bewerkt:
Gezien je budget zou ik aanraden om ook naar minder populaire merken en modellen te kijken.
Die zijn goedkoper en koop je uit een nieuwere bouwjaren.

De verschillen in betrouwbaarheid zijn in de praktijk niet groot. En worden vooral bepaald door hoe er mee is omgegaan, en of de auto goed onderhouden is.

Focus je dus niet teveel alleen op de Kia Picanto.
De auto is goed, maar erg populair dus relatief duur. Ik heb al wat goede alternatieven genoemd. .

In de familie hebben we bijvoorbeeld Ford Ka 2. Deze door Fiat in Polen gebouwde Ford met Fiat techniek is een hele goede auto. De 1.2 Fire 4 cilinder benzinemotor die ook o.a. in de Fiat Panda, Lancia Ypsilon en Fiat Panda zit staat bekend als erg degelijk en betrouwbaar, en is goedkoop te repareren. De Lancia Ypsilon is denk ik ook een leuke afwijkende optie.

@SVF idd een 2013 i10 zal wel wat wezen, maar ben bang, dat het wat ambitieus binnen het budget.

De celero komt een beetje over als Oostblok uitzendbureau gebakje , das sowieso even uitkijken met het a-segment spul dat je geen voormalige uitzendbureau ding koopt of die van die sparibbezorgboer.

@ts particulieren vragen wel eens meer of vragen maar wat, dan is er meer ruimte voor onderhandelen.

Ok, we gaan het idee van de Kia even loslaten eerlijk naar de andere opties kijken. Ik had helemaal (naiëf!) nog niet echt rekening gehouden met populariteit.

Ikzelf en verschillende familieleden bezitten een a segmenter en merk dat de meningen hierover erg verschillen.

Ikzelf bezit nu iets van 3 jaar en 50k km een Suzuki Alto uit 2010. Gekocht met 175000 km op de teller en deze staat nu op 225000. Mijn mening is dat en A segmenter het eigenlijk net niet is. Een boodschappen auto waarbij een boodschappen krat op de achterbank moet omdat de achterbak te klein is gaat zijn doel een beetje voorbij. Dit geldt trouwens niet alleen voor de Alto maar ook bij de picanto, en c1, aygo en 107. Daarnaast zijn wij er 1 keer mee op vakantie geweest naar Zuid Frankrijk en dat doen wij ook nooit meer. De koffers moeten op elkaar gestapeld op de achterbank dus dat schuift alle kanten op en de comfort is na 2 uur op de snelweg al weg.

Een collega heeft de Pikanto waar jij ook naar aan het kijken bent geweest en herkent bovenstaande. Daarnaast heeft de Pikanto een versnellingsbak met korte versnellingen zodat het voelt alsof er een beetje gang in zit maar je bent meer aan het schakelen dan dat je voorruit komt en je rijdt bij 100 kmpu al met +/- 4000 toeren.

Mijn broer rijdt momenteel 40k km per jaar in een Suzuki celerio en vindt dat helemaal prima. Nou vindt hij dat wel snel, zolang het maar goedkoop is. Hij heeft nog nooit de Airco en cruisecontrol gebruikt.

Mijn zusje rijdt een Citroën C1 uit 2013 en is er wel tevreden mee zolang je enkel kleine stukjes rijdt en met niet meer dan 2 personen in de auto zit is het goed te doen.

Ikzelf zou in de toekomst voor een B segmenter gaan zoals de genoemde colt of een Suzuki Swift o.i.d. Net wat groter zodat je op een normale wijze personen en dagelijkse spullen kunt vervoeren. Daarnaast mogen deze wel een kleine aanhanger trekken wat met een klein autootje waar niks in past wel van pas komt en dat voor een tientje meer per maand.

Ikzelf en verschillende familieleden bezitten een a segmenter en merk dat de meningen hierover erg verschillen.

Ikzelf bezit nu iets van 3 jaar en 50k km een Suzuki Alto uit 2010. Gekocht met 175000 km op de teller en deze staat nu op 225000. Mijn mening is dat en A segmenter het eigenlijk net niet is. Een boodschappen auto waarbij een boodschappen krat op de achterbank moet omdat de achterbak te klein is gaat zijn doel een beetje voorbij. Dit geldt trouwens niet alleen voor de Alto maar ook bij de picanto, en c1, aygo en 107.
Het kratje is heel herkenbaar, hadden wij bij de Karl ook. Heel fijn klein autootje, maar een krat achterin was al een uitdaging inderdaad. Maar prima auto voor bijvoorbeeld woon/werk. Vakantie kan opzich ook met twee, zo zijn wij een keer naar Tsjechië gereden. Nu hebben wij tassen en geen koffers, dat scheelt zeker met de glijfactor haha. En we zaten in een huisje, dus minder rommel.

Hoi Mensen. Best lastig om iets van 2012 te vinden met een km stand van +- ton. Daarom budget maar iets verhoogd richting 6000,- max. Na het advies hier om richting een B-segment te kijken en een niet al te populair model, dachten wij aan een Hyundai I20. Wat vinden jullie van deze bijvoorbeeld?:

https://www.vdveenautogroep.nl/occa...els-boekjes-aanwezig-apk-tot-05-2024-34331940

Heeft het met de I20 nut om de prijs te drukken door een nog oudere auto dan 2012 en/of hogere km-stand te kopen? Of komt daar mee potentiële ellende van?

Ik heb zelf sinds 2018 een i20, gekocht met 176.000 km op de teller en inmiddels staat hij op ruim 246.000 km. Die grijze vind ik voor zijn bouwjaar en km stand netjes geprijst maar in de advertentie staan wel een paar (interieur) foto's die niet corresponderen met het model (ik vermoed een i10) Beetje slordig.

Mijn ervaring is zeer positief en in die 5 jaar geen gekke dingen en telkens met vlag en wimpel door de APK. Een goedkoper en ouder exemplaar met meer km's (en een leuke frisse kleur!) kan prima als die 6.000 echt de absolute max is kwa budget. Hou je nog genoeg geld over voor onderhoud. Een goede i20 kost minimaal zo rond de 3500 euro. Onder de 3000 euro zit je echt aan de onderkant van de markt, met hele hoge km standen, of een goedkope basisuitvoering met schade en blutsen of achterstallig onderhoud.

De i20 heeft een distributieketting die bij een koude motor soms hoorbaar is. (klinkt een beetje als een oude diesel) Als hij op temperatuur is zou dat moeten verdwijnen. Ik ken niet veel klachten over uitgerekte kettingen maar het komt wel eens een enkele keer voor. Let bij een proefrit in elk geval op bijgeluiden en / of storingslampjes en of de motor goed loopt en niet inhoudt. Bij twijfel gewoon verder zoeken!

Die van mij is ondanks z'n hoge km stand kurkdroog aan de onderkant met minimaal olieverbruik zoals bij veel Japanse en Koreaanse auto's. Kijk dus even goed onder de auto (liefst op een brug) en controleer ook zaken als remmen (leidingen, remklauwen, schijven en blokken) aandrijfassen, hoezen, stuurkogels, uitlaat etc. Vaak hoor je bij een proefrit wel of er wat mis is: tikkende of rammelende geluiden bij insturen of rijden over drempels of slecht wegdek.

Laatst bewerkt:
Hoi Mensen. Best lastig om iets van 2012 te vinden met een km stand van +- ton. Daarom budget maar iets verhoogd richting 6000,- max. Na het advies hier om richting een B-segment te kijken en een niet al te populair model, dachten wij aan een Hyundai I20. Wat vinden jullie van deze bijvoorbeeld?:

https://www.vdveenautogroep.nl/occa...els-boekjes-aanwezig-apk-tot-05-2024-34331940

Heeft het met de I20 nut om de prijs te drukken door een nog oudere auto dan 2012 en/of hogere km-stand te kopen? Of komt daar mee potentiële ellende van?
De Hyundai I20 is een goede auto, let wel even op de distributieketting.

Je ziet wel dat de ontwikkelingen hard gaan bij Hyundai en Kia.
Kijk ook even naar de Kia Rio, in 2011 kwam het nieuwe model, de I20 is ouder, ik meen uit 2008.

De Hyundai I20 is een goede auto, let wel even op de distributieketting.

Je ziet wel dat de ontwikkelingen hard gaan bij Hyundai en Kia.
Kijk ook even naar de Kia Rio, in 2011 kwam het nieuwe model, de I20 is ouder, ik meen uit 2008.
De Rio uit 2011 is technisch grotendeels gelijk aan de i20 maar wel wat jonger en moderner. (de i20 kwam in december 2008) De Rio heeft ook bijna 10 pk meer, 86 tegeover 77 voor de i20, maar is ook wat zwaarder en valt daardoor net een caetegorie hoger in de wegenbelasting (1004 kg tegenover 945 voor de i20) Voor 6.000 euro zit je wel aan km standen die richting de 2 ton gaan. Dan kan een wat oudere goedkopere i20 met minder km's rationeel gezien wat interessanter zijn.

Het oude model Rio tot 2011 is in veel opzichten echt wel duidelijk een veel oudere auto, een beetje vergelijkbaar met de Getz als voorloper van de i20.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Hyundai i20 1.2i i-Deal apk 6.24 airco
€ 5.950,00

Hyundai I20 1.2i i-Drive, 5 deurs, airco, nieuw model 2012
€ 5.450,00

Alfa Romeo MiTo 1.4 16V //Progression//130.000KM//AIRCO.BJ12
€ 5.099,00

Bedankt voor jullie adviezen! We hebben even navraag gedaan naar de zwarte i20 uit de post van @haarr. Wat vinden jullie van die prijs? Moet je daar tegenwoordig nog over onderhandelen of sta je dan eigenlijk voor schut? Ik zie dat de prijs in ieder geval overeenkomt met de richtprijs die wordt gegeven op de ANWB site voor deze auto uit 2013 met deze km stand.

Andere vraag die ik nog had is over de beoordeling tijdens bezichtiging. Wij weren allebei niks van auto's dus alle aandachtspunten die @SVF noemt in een eerdere post liggen niet echt binnen onze mogelijkheden om te controleren. Moet je iets als een aankoopkeuring laten doen?

Laatst bewerkt:
De VW Up,en de Skoda/Seat versies daarvan zou je ook nog kunnen overwegen.
Alsmede de diverse Dacia’s als de Logan en Sandero.
Met de Twingo 2 dci diesel rij je helemaal super goedkoop.

Terug
Bovenaan