Advies nodig; 40.000km per jaar rijden

A

Anoniem

Guest
Hoi,

ik ben sinds kort werkzaam bij een bedrijf waar ik totaal geen plezier heb, dus wil ik terug naar mijn oude werkgever, wie mij trouwens ook graag wilt.
Het enige waar ik mee zit is; ik woon op 90 km afstand..

180km per dag rijden: 3.240km per maand: 38.880km per jaar is niet iets waar mijn Toyota Aygo 2007 op zit te wachten.. denk ik tenminste.
Nu zit ik een bedrijf te zoeken die mij aan een krachtigere auto kan helpen, en aangezien de verwachte onderhoudskosten&hoge kilometers op jaarbasis dacht ik aan een diesel en dacht ik aan leasen.
Maar ik kan hierover geen informatie vinden, en weet ook niet of ik hier juist aan doe

Graag win ik jullie advies in.
ik krijg max €400 per maand aan reiskosten.

als er meer info nodig is, hoor ik dat graag
Alvast bedankt :)

Dat is ongeveer 12 cent per kilometer vergoeding. Dat is wel erg mager. Volgens mij kan je hier geen fatsoenlijke auto van rijden.

Probeer In ieder geval 19 cent per km te krijgen, dat is ook wat de werkgever volgens mij maximaal belasting vrij mag vergoeden. Dan zit je op ongeveer op 615 euro.

Diesel:
210 brandstof
100 wegenbelasting
40 verzekering
8 ANWB
110 onderhoud
100 afschrijving
--------
568 totaal

Benzine:
325 brandstof
50 wegenbelasting
40 verzekering
8 ANWB
110 onderhoud
100 afschrijving
--------
633 totaal

Bovenstaande bedragen zijn richting bedragen, maar ik geloof niet dat je voordeliger uit zal zijn.

Private lease en veel kilometers = duur contract. Stel dat het toch niet bevalt bij je oude werkgever, dan zit je met een duur lease contract.

Of je salaris moet zo goed zijn dat je elke maand ruim 200 tot 300 wil toeleggen op je reiskosten.

19ct/km is idd het meest gangbare tarief aangezien dat belastingvrij kan.

Wil je een mix tussen voordelig en comfortabel rijden dan zou ik als ik jou was een B segment diesel zoeken.

Goede diesels zijn de 1.5dci van Renault en 1.6hdi van PSA. Concreet kom je dan uit bij de Renault Clio, Peugeot 208, Citroen C3, Citroën/DS 3 of de Ford Fiesta. Goede, betrouwbare en zuinige motoren, 1:20 haal je heel eenvoudig.

Een klasse groter shoppen kan ook. Het gaat dan iets meer geld kosten maar je rijdt wat comfortabeler.
Renault Megane, Ford Focus, Peugeot 308, Opel Astra, Citroen C4 (Evt de Cactus).

De 1.3 dieselmotoren in de Corsa of Punto kennen wat problemen met de ketting. De dieselmotoren van VAG hebben last van interne vervuiling na de 'sjoemelupdate'.

Volgens mij is een auto met LPG G3 installatie in alle gevallen goedkoper.

MX6 zei:
Volgens mij is een auto met LPG G3 installatie in alle gevallen goedkoper.

Helemaal mee eens. 2e hands een goede LPG auto vinden is denk ik nog niet zo makkelijk. Of je moet een geschikte benzine auto zoeken (met harde klep zetels en hydraulische klepstoters) en dan LPG inbouwen (ongeveer 1600 euro).

Alleen zijn auto's welke echt LPG geschikt zijn (zonder extra foefjes zoals klep smering en speciale inspuiting om te koelen) maar beperkt beschikbaar.

LPG G3:
135 brandstof
60 wegenbelasting
40 verzekering
8 ANWB
140 onderhoud
100 afschrijving
--------
483 totaal

Extra onderhoud zit hem in LPG filter, bougies en kop revisie. Wegenbelasting is meestal net een categorie hoger i.v.m. het extra gewicht van de LPG installatie.

Aangezien je al aan Toyota gewend bent zou ik zeker ook even hun hybride auto's bekijken, zoals een Prius III (model vanaf 2009), of een Auris. Lexus heeft ook wat modellen met dezelfde techniek en iets meer luxe (bijv. CT200H). Dit soort auto's halen met lange afstanden met gemak 1 op 20 of beter, ze kunnen veel kilometers aan zonder duur onderhoud (ga je eenmaal veel kilometers in een diesel maken dan komen vanzelf de dure onderdelen aan de beurt bij hogere KM-standen; roetfilter, turbo, injectoren, koppeling of automaat, en dan ben ik vast nog wat vergeten).

Een Toyota hybride is altijd met automaat, dat is een eCVT wat eigenlijk een set slimme vaste tandwielen heeft. Die staan als zeer degelijk bekend en als je voor de zekerheid de olie iedere 100K/150K km laat vervangen zouden ze normaal niet kapot gaan, hetzelfde geldt voor het hybride systeem en de accu, juist bij regelmatig gebruik (wat jij dus zeker gaat doen) gaan die enorm lang mee.

De Toyota hybrides zijn wel gewild en daardoor wat duurder in aanschaf, maar voordelig in gebruik. Een diesel kan dus ook best uit, maar dan zorgen dat de aanschaf laag is. De Renault 1.5 DCi is dan zeker een aanrader, en hierboven zijn er nog een aantal genoemd die prima zijn. LPG kan natuurlijk ook, wel iets zoeken wat er goed tegen kan en je zult vaker moeten tanken. In Duitsland rijden zelfs redelijk wat Toyota Priussen op LPG, dan rijd je gewoon 1 op 16 op LPG, goedkoper kan niet, toch zou ik het persoonlijk niet in een hybride laten inbouwen, je kunt er standaard al voordelig mee rijden en of ze op de lange termijn goed blijven op LPG durf ik niet te zeggen.

Als je niet gaat leasen, wat mag de aanschaf van de auto kosten? Ik heb een tijdje een colt diesel gereden , die kosten in aanschaf niet zo heel veel .. , maar het blok is ontzettend betrouwbaar.

Mijn advies: ga daar overnachten.

180km kost gewoon serieus geld en tijd, een camping of goedkoop kamertje is waarschijnlijk goedkoper en qua tijd een verademing.

Als je wat kan regelen met 3 lange en 2 korte dagen werken is het helemaal top!

Bedankt voor de snelle reacties met uitleg!, ik zal gaan kijken naar een Renault Clio 1.5 DC dan.
Hebben jullie dan ook een suggestie qua voorkeur km-stand?
Ik ben hier echt nog nieuw in..

Auto encyclopedie zei:
Als je niet gaat leasen, wat mag de aanschaf van de auto kosten? Ik heb een tijdje een colt diesel gereden , die kosten in aanschaf niet zo heel veel .. , maar het blok is ontzettend betrouwbaar.
Ik denk dat ik max €5/6000 ervoor wil uitgeven.

VORQ zei:
Mijn advies: ga daar overnachten.

180km kost gewoon serieus geld en tijd, een camping of goedkoop kamertje is waarschijnlijk goedkoper en qua tijd een verademing.

Die laatste suggestie vind ik een topidee, thanks

Erwin 2090858 zei:
Dat is ongeveer 12 cent per kilometer vergoeding. Dat is wel erg mager. Volgens mij kan je hier geen fatsoenlijke auto van rijden.

Probeer In ieder geval 19 cent per km te krijgen, dat is ook wat de werkgever volgens mij maximaal belasting vrij mag vergoeden. Dan zit je op ongeveer op 615 euro.

Diesel:
210 brandstof
100 wegenbelasting
40 verzekering
8 ANWB
110 onderhoud
100 afschrijving
--------
568 totaal

Benzine:
325 brandstof
50 wegenbelasting
40 verzekering
8 ANWB
110 onderhoud
100 afschrijving
--------
633 totaal

Bovenstaande bedragen zijn richting bedragen, maar ik geloof niet dat je voordeliger uit zal zijn.

Private lease en veel kilometers = duur contract. Stel dat het toch niet bevalt bij je oude werkgever, dan zit je met een duur lease contract.

Of je salaris moet zo goed zijn dat je elke maand ruim 200 tot 300 wil toeleggen op je reiskosten.

Nee €407 krijg ik max en aan het eind van jaar krijg ik een extra toelage.
Maar ik zal even kijken of ik met een omweg toch wat kan regelen.
Ik ben wel bereid €100 toe te leggen voor een werkgever waar ik me thuis bij voel.
Je maakt goede punten, bedankt voor de duidelijke uitleg!!

Ik zal het private lease uit mijn hoofd zetten dan. Tenminste voor nu :)

Dit is een seat van na het sjoemeltijdperk, dus geen last van interne vervuiling. Er staat er op dit moment maar 1 van te koop. Is ongeveer even duur als een clio in de wegenbelasting , maar is wel een slagje groter.

seat toledo

Zit ook ruim in zijn opties, zowel voor als achter parkeer sensoren

0-6f973a2a-7bdb-421b-9151-80dacfe74e6e.jpg

0-75195f10-5e31-40b7-9150-a05953ccd1d5.jpg

Je budget is vrij laag voor een auto die je intensief gaat gebruiken. Belangrijk is of de auto goed en regelmatig is onderhouden en of er netjes mee om is gegaan. Koop een relatief jonge auto.

Goed opties vind ik de Renault Twingo 1.5 DCI en Clio 1.5 DCI, Citroen DS3 1.6 (e) HDI of C3. Die koop je voor relatief weinig geld, en hebben goede motoren.

Ashley 8444215 zei:
Bedankt voor de snelle reacties met uitleg!, ik zal gaan kijken naar een Renault Clio 1.5 DC dan.
Hebben jullie dan ook een suggestie qua voorkeur km-stand?
..
Die laatste suggestie vind ik een topidee, thanks

Nog beter is natuurlijk 4x 10 werken of 4x9 en een half dagje thuiswerken. 4 werkdagen scheelt je een flinke rit en je mijdt verkeer als je langer doorwerkt.

Ik heb veel collega's gehad die iets huurde of in een hotel of camping zaten. Eén verdenk ik er van dat hij in zijn bus sliep en douchte bij een 24/7 fitness!

Ik zou die Aygo gerust nog even gebruiken voor die rit. Later investeren is meestal een betere investering.
Met 40k per jaar zou ik niet ver boven de 150.000 zoeken. 2 ton met 4 jaar erbij wordt al 360.000km het kan, de gok wordt wel steeds groter.

Een Toyota/Lexus hybride kan inderdaad ook nog, al wordt het met jouw budget wel krap.

Met zoveel kilometers zou ik het budget verhogen. Je wilt immers wel iets betrouwbaars voor de deur.

Bijvoorbeeld een 208 met weinig kilometers op de klok

https://www.carnext.com/nl-nl/autos/peugeot/208/mhp1-5ysr-9gkm/

Een Clio met iets meer op de klok

https://www.carnext.com/nl-nl/autos/renault/clio/vf15-4156-9u52/

Of een klasse groter, een (welliswaar kale) Megane met ook een mooie kilometerstand

https://www.carnext.com/nl-nl/autos/renault/megane/vf15-5151-7u85/

Terug
Bovenaan