Advies nieuwe (elektrische) auto: haalbaar?

A

Anoniem

Guest
Beste allen,

Mijn huidige auto is op korte termijn echt aan vervanging toe en ik zou graag van diesel naar elektrisch overstappen, gezien de milieu aspecten.
Mijn voorkeur gaat uit naar volledig elektrisch, maar ik vraag me af of het haalbaar is met mijn eisen/voorkeuren.
Bij het researchen van elektrische wagens loop ik een beetje vast tav het grote aanbod met toch ook grote verschillen; ik heb met elektrisch nog geen ervaring en dus weinig kennis. Zouden jullie mij kort advies kunnen geven over wat goede opties zouden zijn?

Op het moment rijd ik op werkdagen 65km enkele reis; dit is vrijwel volledig snelweg. Thuis heb ik beperkte beschikking over een laadpaal (drukke wijk etc.), maar op werk kan ik vrij betrouwbaar opladen.
Ik maak vrij weinig langere reizen buiten werk om, maar zou het fijn vinden toch ~250km te kunnen rijden zonder te moeten laden tussendoor. Dit maakt dat ik best 1x op werk kan missen en toch nog safe zit.
Snelladen is wel een must, waarbij ik tot 35min wachten daarvoor oké zou vinden; een uur wachten langs de snelweg zie ik gewoon niet zitten.
Qua formaat: een kleine familie wagen is ruim; formaat VW golf is prima.

Een budget noem ik even bewust niet: ik wil met name graag van jullie horen of jullie dit haalbaar vinden. De prijs is vooralsnog minder belangrijk.

Dus: denken jullie dat er een auto is die aan mijn eisen/voorkeuren voldoet? Of is het gewoon nog niet zo ver elektrisch en kan ik beter voor een goede hybride wagen gaan? Zelf lijkt me dit minder aantrekkelijk, omdat bijna al mijn kilometers snelweg zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen; ik snap goed dat het een brede vraag is, maar ik ben zo nieuw in het oerwoud van het huidige aanbod dat ik door de bomen het bos niet goed zie :)

Dankjulliewel alvast!

Met dit soort kilometrages zou ik wellicht toch nog ( 1 x ) voor een diesel gaan, nu kan dat nog ( net )

Anders kom je uit bij zoiets als dit, destijds ( 2017 ) 1 van de eerste relatief betaalbare elektrische auto's met een flinke range en aardig wat ruimte.

Als het echt goedkoper moet ga je denk ik inleveren op range of ruimte ( of allebei ), zou zo snel niet weten welk accupakket er anders nog bij in de buurt zou komen.

Niek 1587973 zei:
Beste allen,

Mijn huidige auto is op korte termijn echt aan vervanging toe en ik zou graag van diesel naar elektrisch overstappen, gezien de milieu aspecten.
Mijn voorkeur gaat uit naar volledig elektrisch, maar ik vraag me af of het haalbaar is met mijn eisen/voorkeuren.
Bij het researchen van elektrische wagens loop ik een beetje vast tav het grote aanbod met toch ook grote verschillen; ik heb met elektrisch nog geen ervaring en dus weinig kennis. Zouden jullie mij kort advies kunnen geven over wat goede opties zouden zijn?

Op het moment rijd ik op werkdagen 65km enkele reis; dit is vrijwel volledig snelweg. Thuis heb ik beperkte beschikking over een laadpaal (drukke wijk etc.), maar op werk kan ik vrij betrouwbaar opladen.
Ik maak vrij weinig langere reizen buiten werk om, maar zou het fijn vinden toch ~250km te kunnen rijden zonder te moeten laden tussendoor. Dit maakt dat ik best 1x op werk kan missen en toch nog safe zit.
Snelladen is wel een must, waarbij ik tot 35min wachten daarvoor oké zou vinden; een uur wachten langs de snelweg zie ik gewoon niet zitten.
Qua formaat: een kleine familie wagen is ruim; formaat VW golf is prima.

Een budget noem ik even bewust niet: ik wil met name graag van jullie horen of jullie dit haalbaar vinden. De prijs is vooralsnog minder belangrijk.

Dus: denken jullie dat er een auto is die aan mijn eisen/voorkeuren voldoet? Of is het gewoon nog niet zo ver elektrisch en kan ik beter voor een goede hybride wagen gaan? Zelf lijkt me dit minder aantrekkelijk, omdat bijna al mijn kilometers snelweg zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen; ik snap goed dat het een brede vraag is, maar ik ben zo nieuw in het oerwoud van het huidige aanbod dat ik door de bomen het bos niet goed zie :)

Dankjulliewel alvast!

Denk dat dit toch echt wel een beetje van je budget afhangt. Denk dat het met een Porsche Taycan wel moet lukken. En zelfs met een Tesla 3 al wel. Die nieuwe Hyundai Ionic 5 komt ook erg ver. Maar voor ik weet niet of je 45k+ hebt liggen. En zelfs een Kia E-Niro gaat jou wensen wel halen.

Om eerlijk te zijn, zonder mogelijkheid tot thuisladen zou ik nog geen zin hebben in electrisch rijden.

Dank voor jullie reacties allemaal!

Inderdaad kwam ik zelf langzaam ook uit op de e-niro, ampera of Ionic.
Een Tesla of Porsche zijn inderdaad wel een beetje boven budget :p

Nog een x een diesel kopen voelt een beetje vreemd, maar ik voel me inderdaad ook wel wat ongemakkelijk over het moeilijk kunnen opladen.
Mogelijk verhuis ik de komende 1-2jaren wel naar een andere plek met wel oplaad mogelijkheden; maar daar op gokken is ook weer zoiets.

Andere optie is natuurlijk voor die korte tijd een 2e hands polo'tje diesel scoren en het even uitzingen...

Wat een dilemma's allemaal, maar ik ben blij met jullie input, dank :)

Keus genoeg zeker bij een wat groter budget, je kunt eventueel een elektrische auto huren om het een weekje uit te proberen. Als je niet thuis kunt laden zou ik wel eerder voor een model die 3-fase met 11 kW AC kan laden gaan. Wat snelladen betreft je hoeft natuurlijk niet altijd weer volledig op te laden, met een half uur kom je al flink verder. Bekende modellen inderdaad de Kia e-Niro of e-Soul en Hyundai Kona, de 64 kWh modellen hebben een forse actieradius maar snelladen niet supersnel. De PSA Stellantis modellen hebben wat minder actieradius maar kunnen sneller snelladen b.v. de Citroen ë-C4. VAG heeft natuurlijk de VW ID3 en 4 en Skoda Enyaq. De Renault ZOE R135 is voordelig maar snelladen gaat niet heel snel.

Heb je meer tijd dan is o.a. de Hyundai Ioniq 5 interessant deze kan ook supersnel snelladen.

Particulier is het eigenlijk nog niet te doen. Behalve als je elke dag de winst pakt op 200km elektrisch rijden, 2x laden, met een voordelige EV uit de tijd van 150km range. Of genoegen neemt met nog veel minder range.
Wensen op gebied van range en snelladen maken het nog veel lastiger.

Diverse fabrikanten bieden trouwens 4000 euro korting aan, b.v. Particuliere EV bonus* € 4.000 op de Kia e-Niro. De Kia e-Niro 64kWh DynamicLine komt daarmee op € 36.995 rijklaar, deze kan ook 3-fase laden op 11 kW. Prima allround elektrische auto.

https://www.kia.com/nl/modellen/e-niro/ontdekken/
https://www.autoweek.nl/auto/102292/kia-e-niro-64kwh-dynamicline/

Volt zei:
Diverse fabrikanten bieden trouwens 4000 euro korting aan, b.v. Particuliere EV bonus* € 4.000 op de Kia e-Niro. De Kia e-Niro 64kWh DynamicLine komt daarmee op € 36.995 rijklaar, deze kan ook 3-fase laden op 11 kW. Prima allround elektrische auto.

€37k is natuurlijk een gruwelijk hoog bedrag voor iemand die ook met een goeie occasion van 20k met 2 jaar garantie uit de voeten kan.

V0RQ zei:
Volt zei:

€37k is natuurlijk een gruwelijk hoog bedrag voor iemand die ook met een goeie occasion van 20k met 2 jaar garantie uit de voeten kan.

Zeker een hoop geld, je kunt natuurlijk ook een nieuwe Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active scoren voor € 23.295 rijklaar. Gezien de milieu aspecten één van de beste brandstof alternatieven.

https://www.autoweek.nl/auto/100357/toyota-yaris-15-hybrid-active/

Dank voor alle reacties. De auto's die jullie suggereren zijn allemaal goede tips.
Vooralsnog zou ik de auto de komende maanden privé moeten kopen en ben ik, ivm bijv een polo bluemotion occasion, zeker 20.000e extra aan het betalen,
puur en alleen om elektrisch te rijden, terwijl dat nog best onbetrouwbaar wordt zolang ik niet met enige zekerheid thuis kan laden...

Al met al moet ik een hybride dus ook overwegen, zoals Volt al zei: betaalbaarder, zo lijkt, en iets flexibeler.
Echter: ik rij dus 90% snelweg. Een klassieke hybride kan dan toch te weinig opladen om voordeel te hebben? en bij een plug-in zit ik met hetzelfde als elektrisch: als ik niet betrouwbaar oplaad, rij ik uiteindelijk toch vooral benzine...
Of zie ik dit verkeerd? Want dan kom ik bijna uit op gewoon een 2e hands benzine/diesel te kopen en het nog 1-2j uit te zingen tot er meer faciliteiten zijn voor elektrisch...

Anyways, alle input waardeer ik enorm :) het oerwoud blijft aanzienlijk, hehe

Zoiets en die dan 5 tot 6 jaar houden
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138121771/Android?s=7-7-3-3-1-4

Of leef je uit met deze heerlijke auto
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/142628407/Android?s=7-7-3-3-1-1

Niek 1587973 zei:
Dank voor alle reacties. De auto's die jullie suggereren zijn allemaal goede tips.
Vooralsnog zou ik de auto de komende maanden privé moeten kopen en ben ik, ivm bijv een polo bluemotion occasion, zeker 20.000e extra aan het betalen,
puur en alleen om elektrisch te rijden, terwijl dat nog best onbetrouwbaar wordt zolang ik niet met enige zekerheid thuis kan laden...
...

En er zijn nog veel meer verrassingen: de accu wordt slechter dus de auto kan daardoor harder gaan afschrijven. Nieuwe technologie ligt op de loer waardoor de huidige EVs oninteressant worden (net als de 150km range langzaamladers van 5 jaar geleden)
En vlak de inflexibiliteit niet uit. Woon-werk gaat het hele jaar goed, maar een avondje uit, ziekenbezoek, dagje uit zonder vrije laadpaal, marktplaatsdealtje, familie in nood, of op het vliegveld, allemaal zaken die voor verrassingen kunnen zorgen als je nog maar 50km range hebt.

Plugin Hybrides vallen vaak tegen, ze verbruiken vrij veel elektriciteit als ze al in EV modus kunnen rijden want het moet niet te koud of heet zijn of te hard gaan.

Het voordeel van een nieuwe Yaris hybride, met extra zuinige benzinemotor op Atkinson cyclus, is dat deze zowel geschikt is voor korte als lange afstanden, files, stadsverkeer eigenlijk altijd zuinig alleen bij 130 km/u op de snelweg ga je natuurlijk ook geen 1 op 25 halen. Verder kun je hier prima 10 jaar in rijden of sneller verkopen zonder veel waardeverlies.

Een plug-in hybride zou ik alleen overwegen wanneer je een flink percentage elektrisch kunt rijden, thuis (goedkoop) kunnen laden is dan bijna wel een vereiste. Een 2e hands BMW i3 REX (range extender) zou misschien ook nog een optie zijn, deze heeft wel een flinke elektrische actieradius.

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=74908&id2=88138

Wat een overwegend conservatieve adviezen hier. :)
Ik denk ook dat het wel haalbaar moet zijn, gewoon even goed kijken wat je wil en welk budget je hebt. Als je zegt dat het milieu een belangrijke drijfveer voor je is, dan snap ik niet helemaal dat je wordt aangeraden om dan maar een diesel aan te schaffen..
65km is niet superveel, het zal vooral wat puzzelen worden als je eens wat langer moet rijden, maar woon-werk is echt al makkelijk te doen elektrisch. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je onderhoudskosten laag zullen liggen en je kosten per kilometer zijn ook relatief voordelig. Als je een nette kilometervergoeding krijgt, kan dat mooi in je voordeel spelen. Ik kan natuurlijk niet voor je inschatten of die genoemde voordelen voldoende zijn voor de eventuele ongemakken/uitdagingen die bij elektrisch rijden horen.
Daar komt bij, de oud-14%-bijtellingsdiesels zijn nu natuurlijk wel zeer voordelig vs. de nog steeds relatief hoge prijzen voor occassions op elektriciteit (hoewel je dus wel €2k terugkrijgt).
Veel succes met het maken van de afweging.

Het is maar net wat deze duurzame oplossing je waard is. Zo'n BMW 320d zoals haarr laat zien rijdt volgens mij op alle vlakken fijner dan de beoogde EV's zonder dat je je ooit maar één keer zorgen hoeft te maken over de actieradius en onder de streep een flink pak goedkoper.
Ik flirt zelf ook met het idee om een EV aan te schaffen, maar ik kan thuis op de oprit makkelijk laden aan 3x16A en zelfs dan zou het minstens een Tesla M3 moeten zijn, al de andere EV's van dit moment zijn het gewoon "net" niet, totdat de Ioniq 5 en de KIA EV6 op de markt zijn.

Mijn stelling is: Geen EV kopen tenzij je thuis altijd met 100% zekerheid kunt laden.

Zadelsnuiver zei:
Het is maar net wat deze duurzame oplossing je waard is.(...)

Dat is ook net mijn punt. :)

Ik reis bijv. zoveel mogelijk met de trein, zo heb ik Belgrado, Boedapest en Ancona al bezocht bijvoorbeeld. In september mik ik zelfs op Athene. Ook iets wat je net moet liggen, gezien de discussies die ik erover heb met mijn partner. :)
Maar dat geldt voor het hele duurzaamheidsdebat, m.i. Doe wat je niet laten kunt, maar persoonlijk ben ik er wel van overtuigd dat met wat extra inzet én ongemak je mooie stappen kunt zetten.

Terug
Bovenaan