Advies koop auto

Jan 3092787

Net ingestapt
Beste liefhebbers,

Ik ben op zoek naar goed advies mbt aanschaf nieuwe auto.
Ik heb een 3 jaar oude Clio die 2x heeft stilgestaan in 1 jaar ivm lege accu. Ik ben huisarts en rijd de auto voor 90% zakelijk, 1500km per jaar, maar alleen maar stukjes 0-5km telkens (voor huisbezoeken). Mijn vrouw rijdt Lease dus voor langere stukken gebruik ik hem niet.
Ik ben erg geïnteresseerd in elektrisch rijden, dan heb ik geen lege accu in elk geval.
Kan ik ook kiezen voor hybride of maakt dat dan niet uit?
Of adviseren jullie juist een (elektrische) occasion te kopen?

Wat betreft voorkeur elektrisch: ikzelf twijfel tussen Zoë, e208, eNiro, ID3.

Geef mij tips aub, ik ben jullie alvast heel dankbaar voor de moeite!!

Groet Jan

Een kleine elektrische auto lijkt me ideaal voor dat gebruik. Zoiets als een Dacia Spring, maar zelfs een Renault Twizy zou goed passen.
Je kan ook kijken naar tweedehands auto's die een best kleine actieradius hebben: die zijn niet zo gewild en daarom goedkoop. Bijvoorbeeld de Ford Focus Electric, de eerste generatie Nissan Leaf of de eerste generatie Volkswagen eGolf of eUp.

Een ID.3 of een eNiro zijn eigenlijk 'too much' voor dat gebruik.

Dank. Voor de duidelijkheid: ik heb wel eens een coassistent en huisarts-in-opleiding die meerijdt, dus 2 zitplaatsen is een minimum. Liefst beetje kofferruimte.

Dan valt de Twizy af.
De Renault Zoe is inderdaad ook wel een goede optie. Die heeft vaak een huuraccu. Kost zo'n €75 per maand, maar dan ben je wel altijd verzekerd van een goede accu.
De oudste exemplaren hebben een wat kleinere accu, 22kWh, maar dat is voor jouw gebruik prima.

Als je naar de e208 kijkt, kijk dan ook naar de Corsa-E; die is technisch hetzelfde.

Dan zou ik wel voor een Zoë of een E208 of de Corsa variant gaan, redelijk kleine auto's die je overal lekker makkelijk parkeert
Kan je thuis wel makkelijk laden?

Zou dan inderdaad voor een compacte elektrische auto gaan.
In dit geval wanneer range helemaal geen issue lijkt kan je ook prima voor een jong gebruikte elektrische auto gaan, al kan je met een nieuwe wellicht gunstige aanbiedingen krijgen met al die verdubbelingen van subsidie acties van dit moment.

gebruikte Ampera

Of een nieuwe Opel Corsa ( broertje/zusje van de 208 ) of Opel Mokka met subsidieverdubbelaar : subsidieverdubbelaar Euro 6.700 korting
De Corsa is er dan al vanaf ongeveer 24-25k.

Je kunt nu voordelig een nieuwe elektrische auto aanschaffen met een subsidie van € 3350,- Een aantal merken verdubbelt de subsidie zelfs door hetzelfde bedrag ook nog als korting te geven. Bijvoorbeeld op de Opel Mokka, Renault ZOE of kleinere Fiat 500e. Een hybride Toyota Yaris is natuurlijk ook een prima betrouwbare auto, geschikt voor kortere stukken en superzuinig.

https://www.opel.nl/apps/News/actions/opel-verdubbelt-subsidie.aspx
https://www.renault.nl/elektrische-autos/zoe.html
https://www.fiat.nl/acties/promoties/Nieuwe-Fiat-500-elektrisch

Wow thanks.
Nu dan nog 2 vragen:
1: is hybride dan geen probleem, aangezien ik bijna nooit meer dan 10km rijd? Gaan dan de benzine motor niet stuk?
2: als je dan vergelijkt tussen die merken e208 emokka Zoë, springt er dan een positief uit? Op youtube zie ik dat niet echt duidelijk.

Wederom dank, dit maakt een hoop duidelijker

De Toyota Yaris hybride is zeer betrouwbaar daar zou ik mij geen zorgen over maken. De Opel Mokka-e en Renault Zoe zijn iets hogere en ruimere modellen, kan een voordeel zijn bij veel in- en uitstappen, de e-208 is wel een stuk lager. Verder kan de Mokka-e sneller snelladen dan de Zoe maar heeft de Zoe een iets hogere actieradius.

Ik zou eigenlijk geen hybride nemen, want de brandstofmotor springt inderdaad nauwelijks aan en dat lijkt me ook weer niet heel best.

Verschillen tussen de EV's: De Zoe is in basis wat ouder, maar wel steeds vernieuwd. Je zit in die auto iets meer rechtop.
De Corsa, Mokka, 208, 2008, DS hebben allemaal dezelfde aandrijflijn.
En de verschillen tussen auto's worden ook steeds kleiner; er zijn niet echt auto's die er uitspringen qua 'goed of slecht'.

Koop je nu een nieuwe EV, dan staat er over een paar jaar voor de volgende eigenaar een heel interesse occasion met weinig kilometers. Maar als je nu niet dat geld wil neerleggen, maar bijvoorbeeld de Clio met gesloten beurs wil ruilen, kom je ook uit bij prima's EV's die minder range hebben maar voor dit gebruik prima voldoen.

Hoi Jan,

Als 90% zakelijk = 1500 km
Is 100% dus zo'n 1700 km per jaar die je gaat rijden.

Als je dus maximaal 2000 km per jaar rijdt, zou ik nooit voor een nieuwe (lees: dure) elektrische auto kiezen. Zelfs als je dat als huisarts wellicht met gemak kunt betalen. Is gewoon zonde van het geld.

Met 2000 km per jaar zou ik dan voor bijvoorbeeld een VW E-up uit 2016 of zo gaan. Dan ben je met €16.000 klaar en gaat nog €2.000 subsidie van af. Heb met de E-up ooit proefgereden en was gewoon goed te noemen. Range van goeie 100 km was echter voor mij net niet voldoende, maar dat zou voor jou niet uitmaken.

Maar mocht je toch meer geld uit willen geven .... Ik ben over 3 weken eigenaar van een nieuwe elektrische Opel Corsa (gelijk aan de e-208, alleen stuk goedkoper). Heb hier in proefgereden en uitgebreide tests op YouTube van gezien. Tip: Björn Nyland's EV kanaal op YT (Engelstalig). Op basis daarvan gekocht.

Ben benieuwd wat je keuze uiteindelijk gaat worden. Succes!!!

1500 km is wel erg weinig, ik dacht dat het een typo was. Hier nog een test van de Mokka-e, behoorlijk positief alleen de prijs was nog aan de hoge kant maar nu niet meer met de verdubbelde subsidie, standaard 3-fase laden en nog iets meer actieradius. Het kentekengewicht is trouwens 1.498 kg.

Een elektrische auto is gezien het zeer beperkte gebruik ideaal.

Goedkope elektrische auto's zijn bv de Dacia Spring, Renault Twingo, Smart Forfour, Fiat 500, Renault Zoe, Opel Corsa, Peugeot 208 en VW Up.

Ik ben EV voorstander, maar toch wat tegengeluid:

Kan je wel makkelijk thuis laden? Inclusief gezinsleden die hun auto regelmatig voor de laadpaal zetten? Ik neem aan dat je na nachtelijke noodgevallen geen ingewikkelde toestanden wil met een laadpaal op 600m afstand.

Een EV is erg duur. Leuk dat die korte afstanden goed lukken, maar de winst is ver te zoeken als je €7000 per jaar afschrijft.

Als een motor wekelijks een half uurtje draait, lijkt me er geen probleem. Ook niet als dat 2 maal 15 minuten is met een kort bezoek ertussen.
Soms klinkt er een wat sterk idee op het forum dat auto's minmaal een uur moeten rijden omdat ze anders van ellende uitelkaar vallen.

Misschien is private lease handig in deze? Of, als het je eigen praktijk is, op naam van de zaak?
Een dacia spring kost ongeveer 275 per maand.

Ik neem aan dat 1500km een typo is.
90% zakelijk: dan is privé aanschaffen Jong gebruikte en 19cent/km voordeliger.
Een gebruikte e-Golf (EV) die zijn best wel goed verkrijgbaar, maar wellicht is een jonge e-Up ook groot genoeg.
Hyundai Ioniq is ook als een EV verkrijgbaar.
Allen (ver) onder de €20.000

Wat vind je van deze 1 jaar oude MX30
https://www.carnext.com/nl-nl/autos/mazda/mx-30/jmz0-0104-u856/

De 2e hands EV is nu krap te krijgen, omdat iedereen nu uit de subsidiepot van 2022 aan het graaien is.

Jan 3092787 zei:
Beste liefhebbers,
Ik ben huisarts en rijd de auto voor 90% zakelijk, 1500km per jaar, maar alleen maar stukjes 0-5km telkens (voor huisbezoeken).
Groet Jan

@Jan, zijn het 1.500 of 15.000 km per jaar zakelijk?

Lijkt mij toch redelijk duidelijk dat het hier echt wel om 1500 kilometer gaat, verklaard waarom de huidige auto 2x met lege accu gestaan heeft. Wordt weinig gebruikt, alleen korte stukjes = lege accu = 1500 kilometers per jaar. Bij 15k per jaar met een recente auto/accu kom je echt niet met een lege accu te staan ( tenzij eigen schuld/licht laten branden etc. )

Als het echt maar 1500 km is dan kun je misschien beter een druppellader aanschaffen.

https://www.klassiekerweb.nl/onderhoud-tips/top-10-beste-druppellader-langere-levensduur-accu/

@Volt: dat zou inderdaad nog beste en goedkoopste oplossing zijn. Mijn vader heeft de Merc. SLK in de winter ook aan de druppellader staan aangezien er dan zelden mee gereden wordt.

Vergeet niet de Renault Twingo Electric of de Smart ForFour! Ook twee kleine E auto's die met elkaar de basis delen. Beiden zijn geloof ik nieuw en 2e hands te krijgen. Perfect als je inderdaad weinig kms op een dag rijdt en thuis of bij de praktijk zou je ze zelfs nog aan het stopcontact kunnen hangen om die paar verreden kilometers te laden als je geen wallbox of laadpaal zou willen.

En als je een simpele, goedkope oplossing wil, is uiteraard een druppellader ook geen slecht idee voor je huidige Clio.

Dank voor al jullie reacties.
Het was inderdaad geen typo, maar daadwerkelijk 1500km (incl prive zeg maar 1750 km/jaar).

Druppellader overweeg ik ook, en heb de aankomende 3 weken proefritten in Mokka en Zoe gepland, de e500 gereden maar wordt het niet (toch i.m.o. te veel vrouwenmodel).

Jan 3092787 zei:
Ik ben erg geïnteresseerd in elektrisch rijden, dan heb ik geen lege accu in elk geval.

Volgens mij heb je in een elektrische of hybride auto (meestal) ook een kleine accu die wel degelijk leeg kan raken, geen idee of je dan nog kunt rijden.

Volt zei:
Jan 3092787 zei:

Volgens mij heb je in een elektrische of hybride auto (meestal) ook een kleine accu die wel degelijk leeg kan raken, geen idee of je dan nog kunt rijden.
Dat klopt, de 12v accu is nog steeds belangrijk. Uiteindelijk werkt al die electronica niet op de 400v van de grote accu. En blijkbaar is het goedkoper voor een fabrikant om er een ouderwetse 12v accu in te plaatsen dan wat electronica die 12v maakt. Aan de andere kant is het ook wel handig dat gebruikers zelf nog iets van spanning kunnen aanbieden als de accu's helemaal leeg zijn.

Jan 3092787 zei:
Druppellader overweeg ik ook, en heb de aankomende 3 weken proefritten in Mokka en Zoe gepland, de e500 gereden maar wordt het niet (toch i.m.o. te veel vrouwenmodel).
Bij de action kosten ze 15€.
Druppelladen is niet nodig, vol laden wel.
Eigenlijk rij je je accu altijd leeg, je rijdt te weinig om het weer goed op te laden. Als je 1x per zoveel weken de accu aan de lader hangt, dan krijg je daar geen problemen mee.
Zet ook je startstop systeem uit. Waarschijnlijk werkt die ook bijna nooit, omdat je accu altijd leeg is.

Ik heb ook een auto die ik gedurende de corona alleen voor kleine ritjes gebruik. Heb 1x die acculader erop gehad: na 4 uur laden was-ie pas vol! Deed me realiseren hoe ontzettend leeg die accu is bij dit type gebruik.

Je auto heeft wel af en toe een lange rit nodig: goed warm rijden: smeert de boel door, haalt de vocht uit de auto.

Misschien ook wel handig om geen E10 te tanken: dat trekt vocht aan, ik schat in dat u 3x per jaar tankt?
Ik tank zelf wel E10 , maar dan een halve tank vol, zodat ik wel op redelijke verse benzine rij.

Jan 3092787 zei:
Het was inderdaad geen typo, maar daadwerkelijk 1500km (incl prive zeg maar 1750 km/jaar).

Maar waarom een gloednieuwe Zoe of Mokka van een dikke 30.000 euro voor ritjes van slechts 5km? Voor 10k heb je een prima gebruikte Volkswagen e-Up of Smart Fortwo EV en voor 15k een BMW i3. Nog goedkoper en nieuw ben je uit met een Citroen Ami voor 7000 euro. Dat is niet echt een auto, maar voor een ritje van 5km gaat 't er meer om dat je droog zit.
Dan heb je nog 15-20k over voor een mooi afsprakensysteem voor patienten, een vette kerstbonus voor het personeel, fijne bijscholing voor jezelf of andere nuttige/leuke dingen.
Geld uitgeven aan een fijne auto is leuk, maar als je er maar zó weinig van gebruikt maakt dan kun je met dat geld misschien leukere/nuttigere dingen doen.

Rroelll zei:
Jan 3092787 zei:

Maar waarom een gloednieuwe Zoe of Mokka van een dikke 30.000 euro voor ritjes van slechts 5km? Voor 10k heb je een prima Volkswagen e-Up of Smart Fortwo EV en voor 15k een BMW i3. Nog goedkoper en nieuw ben je uit met een Citroen Ami voor 7000 euro. Dat is niet echt een auto, maar voor een ritje van 5km gaat 't er meer om dat je droog zit.
Dan heb je nog 15-20k over voor een mooi afsprakensysteem voor patienten, een vette kerstbonus voor het personeel, fijne bijscholing voor jezelf of andere nuttige/leuke dingen.
Geld uitgeven aan een fijne auto is leuk, maar als je er maar zó weinig van gebruikt maakt dan kun je met dat geld misschien leukere/nuttigere dingen doen.

Helemaal mee eens. Maar er zal waarschijnlijk genoeg verdiend worden zodat dit geen pijn in de portemonnee doet :p

Rroelll zei:
Jan 3092787 zei:

Maar waarom een gloednieuwe Zoe of Mokka van een dikke 30.000 euro voor ritjes van slechts 5km? Voor 10k heb je een prima Volkswagen e-Up of Smart Fortwo EV en voor 15k een BMW i3. Nog goedkoper en nieuw ben je uit met een Citroen Ami voor 7000 euro. Dat is niet echt een auto, maar voor een ritje van 5km gaat 't er meer om dat je droog zit.
Geld uitgeven aan een fijne auto is leuk, maar als je er maar zó weinig van gebruikt maakt dan kun je met dat geld misschien leukere/nuttigere dingen doen.[/quote
Verstandiger is het zeker, een Ami voldoet alleen niet aan de eisen.

Terug
Bovenaan