Advies gezocht station tot 10.000

Hortzuz

Net ingestapt
Na vele topics te lezen en mensen te vragen kom ik er niet meer uit.

Met 2 kinderen zijn de Seat Leon (2003) en Seat Ibiza (3 deurs - 2005) niet groot genoeg om de autostoelen er normaal in te krijgen met voldoende beenruimte om te rijden (ik ben 1.85 dus heb wel de ruimte nodig).
De Seat Ibiza zal worden vervangen door de nieuwe auto.

Gegevens:
- Rijden 20.000-25.000 km/j
- Stationwagen pre
- Ruimte achterin voor 2x autostoel met iso-fix
- Wensen de auto de komende 5-7 jaar te gebruiken (eventueel langer als mee zit)
- Dus te koop met onder de 150.000, iets meer kan ook maar niet teveel
- Trekhaak is geen must, maar kan handig zijn. Kan het missen
- Budget zit op op max 10.000 euro. Iets meer kan als er wat beters uitkomt

Het lijkt mij dat met de gegeven kilometers ik vooral in de diesel brandstof moet zoeken.

Dan komt de shortlist met stations uit op:
Hyundai I30 / I40
Seat Leon (onze huidige seat's hebben we al jaren zonder problemen, trekt automatisch dit aan)
Skoda Octavia
Renault Clio (zijn veel te vinden, recent met weinig KM en vrij goedkoop, alleen hoe zit het met de ruimte?)
Peugeot 308 (ook veel te vinden, alleen zijn deze peugeot goed?)
Ford Focus
VW Golf (Vind uiterlijk eigenlijk niks, staat laag op persoonlijk lijstje)
Opel Astra

Het lijken mij al met al goede auto's en kan weinig negatief vinden, maar ik ben dan ook geen auto expert.

Als ik rondvraag in de familie krijg ik ook steeds andere antwoorden qua merk/voorkeur dus ben nog niet veel wijzer..

Ik zoek nog wat extra input, of pointers vooral waar ik op moet letten / welke auto ik moet vermijden

Clio is een klasse kleiner als de rest , zou niet mijn keuze zijn met 2 opgroeiende kinderen , een megane moet je dan wel weer kunnen vinden , die zijn heel veel verkocht.

En 7 jaar 25k per jaar rijden is 175000km , ik zou dus kijken of je iets gevonden krijgt met een lage kmstand , voor dit geld koop je een knappe Astra K .

Maar ik denk dat je niet echt een slechte keuze kan maken in dit segment , ze hebben allemaal plus en minpunten.

De 308 is een licht gewicht qua wegenbelasting en is de enige binnen je budget met een euro 6 diesel. Heeft ook het meeste koppel van allen heeft een 1.6,maar het koppel van een 2.0

Bij Opel verdient de 6 bak aandacht, en goedkoper alternatief is de chevorlet cruze. Beide wel aan de zware kant. Hier een cruze. Voorbeeld is import
https://www.autowereld.nl/chevrolet/cruze-station-wagon/1-7d-ltz-achteruitrijcamera-navigatie-33871574/details.html

Binnen seat kun je ook kijken naar de seat exeo.
+oerdegelijk, deuren sluiten als een bankkluis
-altijd een 2.0 tdi dus minder zuinig
-zwaarder in de wegenbelasting
-niet de ruimste

Een ander ruimtewonder is de civic station, denk zelfs dat de hatchback al ruim genoeg is. De 2.2 is totaal niet zuinig, zeker voor de 1.5 gaan zie video
https://youtu.be/HBecoLZu_wg

Geen station maar ontzettend ruim is de sjieke lancia delta, heeft o.a. Een verschuifbare achterbank. Ook 6 bak verhaal in de gaten houden.

Succes

Als je een voordelige, ruime station zoekt uit een recent bouwjaar, dan kun je denk ik het beste kijken naar een Renault Megane 1.5 DCI, Peugeot 308 (2) 1.6 HDI, Ford Focus 1.6 TDCI, of Opel Astra K 1.6 diesel. Dan krijg je gewoon het meeste waar voor je geld.

De Leon, Octavia en Golf hebben met name bij de benzine motoren met dit budget behoorlijk wat aandachtspunten die zou ik zelf niet snel kiezen. De latere 1.0 staat het beste aangeschreven, eigenlijk is het budget dan te krap.

2017 Opel Astra Stationwagen 1.6 Cdti met alles erop en eraan ( zelfs een trekhaak )

opel-astra-sports-tourer-1-6-cdti-edition-111pk-apple-car-play-android-auto-camera-navi-clima-cruise-elek.jpg

De Astra is inderdaad een goede keuze. Voor dit budget koop je gewoon de meest moderne auto uit het lijstje en veel ruimte voor je geld.
Astra van deze generatie (K) kwam altijd goed uit testen. Ik zou er zeker een proefrit mee maken of het je bevalt.

Kijk, dit had ik nodig. Het opent in ieder geval wat gedachte gangen.
Bedankt voor de input!

Enigszijds heb je dus koop een zo nieuw mogelijk. Dus kom je uit op de
Peugeot 308
Opel Astra
Ford focus
Renault Meganet

Ga je iets ouder dan komen pas echt de volgende beschikbaar. Tuurlijk heb je af en toe 1 die past in het budget maar grotendeels niet.
Seat Leon
Skoda Octavia
Volswagen Gold
Hyundai i40

Al met al zijn we iets verder. Het zal denk ik gewoon uitmonden op dealers bezoeken en maar zien en proberen in de verschillende auto's.
Gelukkig zitten er een paar grote dealers in de buurt die de meeste wel op voorraad hebben dus valt het goed te vergelijken.
Voor nu lijken we sowieso te kijken naar een zo nieuw mogelijk auto met potentieel EURO 6 diesel. Ook met het toekomstbeeld (komende 5-7 jaar er mee rijden).

De 308 bblue hdi is euro 6, de goedkopere 308 e-hdi of weet ik veel hdi is dat niet. Echt goed dubbel checken of het een blue hdi is. Aanbieders willen nog wel eens er naast zitten met hoe ze een auto aanbieden. Op autoweek staat een goede occasion video over de 308. Ik heb vaak ruzie met de autoweek vidro site, de youtu uitvoering vind ik fijner. Wel de goede 308 video pakken beide generaties zijn getest. De eerste generatie 308 is bagger

De blue hdi is te herkennen aan dat die 2 vuldoppen heeft

Een Megane euro 6 en of focus euro 6 wordt denk ik een uitdaging binnen je budget. Deze hebben sowieso een stuk minder koppel.

308 blue hdi is veel meer aanbod dan vraag naar omdat het destijds een lease topper was. Nu zitten de garages er mee omhoog. Goed laten blijken bij garages dat je ook nog even verder gaat kijken

Honda Civic Tourer of Honda Accord, Mazda 3 of Mazda 6 Station. Hoeveel km rijdt je per jaar? Opel Vectra, Insignia? VAG producten zoals een Passat, Audi A4, A6, kan ik je niet aanraden. Teveel motorproblemen.. Net als de Fransen met de 1.6 thp's. Geldt eigenlijk ook wel voor veel BMW motors.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1594242440-honda-civic-tourer-1-6d-120pk-comfort-full-map-navigatie-cl.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Ruim, zuinig en betrouwbaar. De ruimte op de achterbank is mij onbekend, de kofferbak is echt onmetelijk groot.

Ik snap de 308 niet in dit rijtje. Met afstand de krapste C-segmenter op de achterbank. Beenruimte is echt onder de maat.

Met jouw jaar kilomers zou ik voor een benzine gaan.
Ruim en zuinig zijn ze wel te vinden.
En denk eens buiten de gangbare jongens.
Kijk een naar bv een auris van toyota, met je budget zit er misschien wel een hybride in.
Of een 5 deurs hatch ipv een station, ook al eens aangedacht?
Ik weet uit ervaring dat bv de octavia 5deurs heel ruim is.
En een SUV?
De qashqai schijnt ook populair te zijn.
Veel succes.

Zit zelf ook te kijken naar een auto met iets meer ruimte, hoewel ik er absoluut geen haast mee heb.

Wat ik teruglees op internet is dat je de Hyundai i40 moet hebben als je echt veel ruimte op de achterbank zoekt.
De benzine versies daarvan (1.6 met 135pk, en de 2.0 met 177pk) zijn uitstekend en kennen weinig tot geen problemen.
Met jouw budget en een de gezochte kilometerstand is een 1.6 zeker te vinden, vaak met een heel nette uitrusting!

De i40 is dan ook een segment hoger (D-segment), daar vallen auto's als de Insignia, Mondeo en Passat ook in. Uiteraard zijn die groter.

De 308 is trouwens in de kofferbak enorm ruim, op de achterbank wat minder inderdaad.

De Ford Focus station is achterin en in de kofferbak behoorlijk ruim. De Megane station is iets krapper.

Goede dieselmotoren zijn de 1.6HDI die in de 308 en Focus liggen, de 1.6cdti die in de Astra ligt en de 1.5dci in de Megane.

De 1.6tdi's van VAG zijn niet zo goed als de Franse diesels.

Die opmerking over benzine kan ik wel wat inkomen.
Het verschilt voor het omslagpunt niet veel (ik ga er vanuit dat de auto die koop toch niks voor krijg over 5-7 jaar).

Vanuit familie al even een Octavia station kunnen proberen en die zijn inderdaad ruim zat. Een Clio was te klein op de achterbank.

De Peugeot 308 heb ik ook vaker gehoord dat ze wat kleiner zijn op de achterbank, ik vind verder het dashboard en alles erbij ook niet echt mooi om eerlijk te zijn.
Deze staat ook niet echt meer op ons lijstje om te bekijken.

i40 is zit grotendeels boven budget, maar dat is de Insignia, Mondeo en Passat ook. Dus die sla ik eerst over.

We gaan zo naar een dealer om even te passen en meten bij verschillende autos. Dan weten we tenminste iets meer wat ons wel past of niet past
Zal daarna wel even melden wat mij beviel/niet beviel qua type auto's

Terug
Bovenaan