Advies gezinsauto

AaronNovak f1270206

Net ingestapt
Goedemiddag,
We zijn al tijdje aan het zoeken naar onze volgende auto, maar dan een gezinsauto, op dit moment rij ik een Alfa mito wat verreweg is van een gezinsauto. Vrouw wilt het liefst een SUV, maar als er voor hetzelfde geld een significant nieuwere/minder km/rijker uitgeruste hatchback beschikbaar is dan kan ik haar denk ik wel overtuigen. We zijn op zoek naar een ruime B segment / C segment auto.

Wij werken beide erg dichtbij onze woonplaats, doordeweeks rij ik gemiddeld maar 5km a 10km per dag (slecht weer, kinderopvang, boodschappen enz.), in goed weer gewoon met de fiets. Soms staat de auto zelfs 2-3 dagen stil. In de weekenden rijden we relatief een stuk meer, denk zo'n 200km. Per jaar rij ik denk ik zo'n 8000km. Eens per jaar gaan we ook met de auto verder, richting Duitsland, Belgie of Polen.
Ik las dat niet alle motoren het fijn vinden regelmatig die korte afstanden en het niet volledig warm lopen. Ik weet vandaar ook niet welke auto's potentieel zijn en welke auto's ik moet wegstrepen. Meestal zijn de wat grotere auto's ook wat meer bedoeld voor de lange afstanden. De Alfa mito was altijd probleemloos met de korte afstanden, werd snel warm en de motor heeft ook indirect injectie.

We hebben dus geen kilometervreter nodig maar wel een betrouwbare gezinswagen, waarmee we zeker de aankomende 6-7 jaar mee vooruit kunnen en regelmatig korte afstanden 'prima' vindt. Alhoewel we zeker wel eens per week een lange afstand rijden. Budget is max 20k en het liefst niet meer dan 100k km stand. Het enigste waar ik niet voor open sta zijn de auto's met de 1.2 puretech, ik lees regelmatig de problemen ermee, en het is ook niet iets waar ik me comfortabel mee voel de aankomende jaren.

We horen graag adviezen, bedankt!

Wat heb jezelf al gevonden, wat vind je mooi?
Eigenlijk een hele rits! Aan iets wat tenminste voldoende ruim is, prima uitgerust (tenminste sensoren, navigatie, cruise control en climate control) en er mooi uitziet binnen ons budget. Alleen geen idee of het de juiste keuzes zijn ivm de rijafstanden.

Als het aan de vrouw lag bijvoorbeeld: Kia Sportage, Skoda Karoq, Seat Ateca, Mazda Cx-5/CX-30 (wel buiten ons budget waarschijnlijk, Mazda Cx-3 vindt ze te klein), Nissan Qashqai, Suzuki Vitara.
Ik zie mezelf daar ook wel in, bijvoorbeeld de Seat Ateca met de LED koplampen vind ik erg mooi, maar sta ook open voor hatchbacks of wat SUV's in B segment. Bijvoorbeeld: Seat Leon, Skoda Kamiq, Skoda Scala, Kia (pro)Ceed, Hyundai I30, Hyundai Kona, Ford Puma (las wel weer wat narigheid over de 1.0 ecoboost), Mazda 3 (lijkt alleen wat laag te zitten vergeleken met concurrenten).

Denk dat je voor jezelf eerst scherp moet hebben of je iets uit je bovenste rijtje wil of iets uit je onderste rijtje. Als je dat echt totaal nog niet weet: proefrijden.

Daarna kunnen we wellicht gerichter reageren. Zelf recent van een Mazda cx5 naar een Mazda 6 gegaan, juist ivm de lage zit terwijl de cx5 al bekend staat als best een dynamische suv. Krijg eerst echt scherp wat voor koets je wil!

Zijn allemaal goede auto's. Persoonlijk vind ik het interieur van Skoda en Seat niet zo mooi.
De Mazda 3 heeft een heel mooi interieur, maar is niet ruim.
Zou van jouw keuzes voor de Kia Proceed gaan.

Suzuki s-cross is ook interessant denk wel even zowel in de 1.0 boosterjet als 1.4 boosterjet proefrijden, voor de 1.4 vragen ze stevige prijzen, aan jouw of je dat er voor over hebt. De s-cross staat in de schaduw van de vitara maar de s-cross heeft wel ruimere binnenmaten dan de vitara.

Laatst bewerkt:
Ik zou een mooie Alfa Stelvio of Giulia zoeken,moet toch lukken in je prijsklasse.
Toch wel even wat anders dan die Aziatische gebakjes.

Ik zou een mooie Alfa Stelvio of Giulia zoeken,moet toch lukken in je prijsklasse.
Toch wel even wat anders dan die Aziatische gebakjes.
Eens, van een Alfa naar een auto uit het verre oosten, dat is de chinees op de hoek vergelijken met een goed Italiaans restaurant....
Het is degelijk verpakt, je krijgt voldoende, ze gebruiken ook kruiden om het op smaak te brengen, maar toch is het anders :LOL:

Korte afstanden is misschien zoiets als roken en chips. Het is nooit goed, niemand is ervoor gemaakt, maar je valt niet zomaar op je 40ste dood neer.

Ik denk dat je al heel veel narigheid kan voorkomen door niet de maximum olietermijn op te zoeken. Stel dat het 20.000km is dan kan je overwegen, om het dan maar elke 10.000km (elk jaar bijvoorbeeld) te verversen. Zeker als je een wat kwetsbare 'natte riem' hebt.

Ik denk dat je met je budget kan overwegen naar bijvoorbeeld Kia en Hyundai te kijken met 7 of 5 jaar garantie, waar je dan nog een paar jaartjes van over hebt. Lexus wordt ook al een tijdje verkocht met 10 jaar garantie. Verder zijn de aziaten over het algemeen robuust, zeker als je iets zonder turbo vindt. Ledlampen en dat soort luxe is ook zo iets dat je voor de kosten liever niet hebt. (Vocht in je ledlamp = €500, vocht in je halogeen lamp verdampt gewoon).

Maar dan komt er gevoel, status, ambitie en plezier. Ja dan kan je ook gaan kijken dikke wagens met grote wielen en vette turbo's of iets er tussen in.

Ik denk dat je voor een SUV aanmerkelijk meer (maandelijks) kwijt bent dan een station, waarbij de laatste praktischer is qua bagageruimte.

Heb je als Alfa-rijder al aan een Giulietta gedacht? Heel vertrouwd tov de Mito, maar een stuk ruimer. Vier volwassenen is geen enkel probleem, vijf is zelfs ook nog redelijk te doen als het eens zo uitkomt. Bagageruimte toch ook aardig wat ruimer dan de Mito waarschijnlijk.
Niet per se voor de korte ritjes bedoeld, maar heeft daar niet meer moeite mee dan de gemiddelde benzineauto. En op jullie weekend-afstanden echt een heerlijke reisauto én rijdersauto.

Inmiddels zijn er redelijk wat nog redelijk jonge te vinden met een km-stand (flink) lager dan 100.000 voor onder de 20k euro. Zoek bv maar eens op deze site (Autoweek dus) bij de occasions.
Geldt overigens niet alleen voor de Giulietta, ook om een beeld te krijgen wat je voor jouw budget elders kunt krijgen met jullie wensen/verlangens kun je met de selectiecriteria het aanbod aardig filteren.

Laatst bewerkt:
De door je genoemde modellen zijn allemaal prima keuzes.

Voordelen van een gewone hatchback zijn over het algemeen vaak de lagere prijs, lager brandstofverbruik, betere wegligging, lichter gewicht. Bij de SUV stap je makkelijker in en uit, en heb je vaak meer overzicht.
Maak eerst de keuze of je een SUV wil hebben of niet. Kijk dan hoe groot die moet worden. Er zit flink verschil in het formaat.

Ik zou ook gewoon eens naar een grote occasion handelaar gaan om de keuzes te beperken.

Veel kort stukjes vind geen enkele motor erg fijn, maar jullie rijden ook regelmatig langere stukken. Bij motoren met indirecte injectie heb je minder last van vervuiling, dan met directe injectie.

O.a. de 1.0 TCe en 1.6 hybride die Dacia, Renault, Mitsubishi en Nissan gebruiken hebben indirecte injectie.
Als je kijkt naar de Nissan Qashqai kijk dan ook naar de Renault Kadjar, deze auto's delen bijzonder veel techniek en zijn beiden erg betrouwbaar. Kies een 1.3 (of groter)

Als je kunt laden aan huis is een EV een veel logischer keuze. Die korte afstanden zijn erg inefficient met een BEV. De eerste km's is het verbruik 5x hoger dan de rest. Ook zijn EV's dan goedkoper om te rijden en minder onderhouds gevoelig. De lichte BMW i3 is ook blijvend goedkoop omdat deze in een lage gewichtscategorie valt. Bovendien heeft deze de karakteristieken van een kleine SUV. Goed overzicht en ruime instap en ruime achterbank en goed overzicht in het verkeer. Als klap op de vuurpijl accellereert hij ook sneller dan alle andere. Prijzen beginnen zo rond 13k€ voor 33kwh versies. Range extender versies en 22 kwh raad ik niet aan. De eerste hebben wat meer onderhoud nodig de tweede hebben weinig range (ca 150km) de andere zijn eigenlijk probleemloos.

Maar als je niet kan laden aan huis wordt het verhaal heel anders. Persoonlijk zou ik dan gaan voor een hatchback omdat dat toch wat lekkerder rijd en praktisch is. Qashqai zou ik sowieso laten staan want niet probleemloos. Hetzelfde geldt voor de kleinere ecoboost, puretech en ecoboost headace motoren zeker i.c.m. een zwaardere auto. Als je die toch moet kiezen zou ik erg letten op het bouwjaar. Hoe jonger hoe beter.
Suzuki en Hyundai heb ik wel redelijk vertrouwen in. Ik heb jaren probleemloos in Hyundai gereden. Zou ik eigenlijk nog steeds blindelings kopen. Echter ze rijden doorgaans niet echt dynamisch. Dat heeft Renault vaak wel goed voor elkaar. Vooral de Megane rijd goed en is ook erg praktisch.

Mijn egolf doet met korte stukken ook gewoon 25+ kwh/100km. Op lange stukken 15/16. Dus een EV is net zo inefficiënt als een benzine auto voor korte stukken in mijn beleving.

Van jouw genoemde auto's zou dit mijn volgorde zijn qua voorkeur:

Mazda 3
Mazda Cx-5/CX-30
Kia Sportage
Skoda Scala
Suzuki Vitara
Hyundai Kona
Skoda Karoq
Kia (pro)Ceed
Nissan Qashqai
Ford Puma
Hyundai I30
Seat Ateca
Seat Leon
Skoda Kamiq

Ik zal iets met plug-inn hybride techniek zoeken en dan naar 1 die niet te zwaar is in de wegenbelasting. Sommige modellen zijn er als vol hybride en plug-inn, eigelijk komt het er op neer dat vol hybride meestal meer loont dan plug-inn hybride bij dezelfde modellen.

Bedankt allen voor de reacties. Ik zal eens met mijn vrouw de lijst kleiner proberen te maken. Qua merk wordt het dan waarschijnlijk een Mazda, Kia, Hyundai, Seat of Skoda. Ik zal ook eens naar de Megane 1.0 TCe kijken ivm de indirecte injectie motor.
Eigenlijk qua motoren kom ik dan voornamelijk op de 1.0 of 1.4 of 1.5 T-GDI (Kia, Hyundai), 1.0 of 1.4 Boosterjet (Suzuki), 1.0 TSI (Seat, Skoda), 1.5/2.0 Skyactive-G (Mazda). Iemand enige ervaringen qua betrouwbaarbeid met deze motoren/merken?

Ik had gelezen dat de 1.6 GDI in de KIA Sportage bijvoorbeeld graag hoge toeren ziet, hetzelfde had ik gelezen met de Renault Kadjar 1.2/1.3 TCe (vind het interieur trouwens ook niet zo mooi).

Ik was ook eens aan het kijken naar een hybride (normaal hybride, niet plug-in) ivm de korte afstanden door deweeks, bijvoorbeeld de Kia Niro of Toyota C-HR, maar ik vraag me echt af of het mij met de wegenbelasting erbij iets gaat besparen, ik denk het niet. Misschien wel met de levensduur van de verbrandingsmotor, maar dan is de vraag weer of een 2de hands accupakket/elektromotor wel de aankomende 6 jaar probleemloos meegaat. Zolang geen individuele cel vervangen kan worden, lijkt het me alleen maar een potentiele kostenpost.
Ik zie ook steeds meer zogenaamde 'mild hybrids' met 48V, lijkt me ook weer iets wat kapot kan gaan?

Eens, van een Alfa naar een auto uit het verre oosten, dat is de chinees op de hoek vergelijken met een goed Italiaans restaurant....
Het is degelijk verpakt, je krijgt voldoende, ze gebruiken ook kruiden om het op smaak te brengen, maar toch is het anders :LOL:
Ach ja, zelfs bij mijn Alfa garage zeggen ze dat Japanners degelijke auto's maken die ontzettend verfijnd schakelen. Alfa's zijn erg leuke auto's maar zie er niet meer echt een toekomst in.

De ongeblazen motoren van Mazda zijn zeer betrouwbaar. De 1.5 zou ik lekker laten staan, zijn zeer weinig verkocht en gekoppeld aan de basis uitrustingen.
Maar ik zou voor het huidige model gaan, past ook binnen je budget.

Wat deed je destijds kiezen voor een Alfa Romeo Mito? Dat is een vrij specifieke auto die vooral gekozen wordt vanwege design en rijdynamiek en niet zozeer als praktische, betrouwbare auto. Moet de nieuwe auto ook nog een beetje 'dat Alfa-gevoel' bieden?

Je noemt een kinderopvang, dus ik gok dat je één of meerdere kids hebt? Hoe past dat nu in de Mito? Veel mensen kiezen met een kind al vrij snel voor een C-segment station omdat dat een mooie mix biedt tussen ruimte en betaalbaarheid. Ook een kinderstoel achterin neemt flink wat ruimte in. Maar wellicht kun je met kleiner toe? Is het een ouder kind dat geen kinderstoel of kinderwagen meer mee neemt? Hoeveel ruimte ga je nodig hebben?

Ik zal me eens verdiepen in de mogelijkheden van full hybride, ook afweging in de gebruikerskosten. Ik weet niet of ik genoeg zal besparen qua brandstofefficiëntie vs wegenbelasting. Alleen dat ik bij binnen de bebouwde kom ritjes volledig elektrisch kan rijden zie ik een pluspunt in.

Wat deed je destijds kiezen voor een Alfa Romeo Mito? Dat is een vrij specifieke auto die vooral gekozen wordt vanwege design en rijdynamiek en niet zozeer als praktische, betrouwbare auto. Moet de nieuwe auto ook nog een beetje 'dat Alfa-gevoel' bieden?

Je noemt een kinderopvang, dus ik gok dat je één of meerdere kids hebt? Hoe past dat nu in de Mito? Veel mensen kiezen met een kind al vrij snel voor een C-segment station omdat dat een mooie mix biedt tussen ruimte en betaalbaarheid. Ook een kinderstoel achterin neemt flink wat ruimte in. Maar wellicht kun je met kleiner toe? Is het een ouder kind dat geen kinderstoel of kinderwagen meer mee neemt? Hoeveel ruimte ga je nodig hebben?
Destijds voor een Alfa mito gekozen inderdaad voor rijdynamiek en design. Nu is er een klein kind in het spel, en het plan is er nog een erbij, vandaar dat we nu zoeken naar een nieuwe (gezins)auto. Dat het wat dynamisch is graag, maar het hoeft niet per se een alfa gevoel te geven. Ik heb momenteel een kinderstoel achterin de Mito, praktisch is het totaal niet maar dat is met een 3 deurs al snel zo. Ook laadruimte kom ik ook vaak in de knel mee, maar een octavia combi hoeft het voor mij nu ook niet gelijk te zijn.

plug in hybride is denk ik lastiger besparen dan een gewone hybride

Een toyota of kia hybride is namelijk niet heel veel zwaarder dan een vergelijkbare benzine, maar wel veel zuiniger. Juist op de korte stukken. Corolla/swace station zou bijv perfect zijn.

plug in hybride is denk ik lastiger besparen dan een gewone hybride

Een toyota of kia hybride is namelijk niet heel veel zwaarder dan een vergelijkbare benzine, maar wel veel zuiniger. Juist op de korte stukken. Corolla/swace station zou bijv perfect zijn.
Eens. Stations zijn sowieso handig. Vaak zijn ze ook comfortabel met drempels en zo. Soms iets lastig in te parkeren. Enige minpuntje is dat corolla wat minder dynamisch rijd maar daar is mee te leven als hij goed zit.

Ik stel voor een Mazda CX-5, ik heb m'n halve familie naar Mazda aangeraden, na Mitsubishi, wat ook prima was, maar de sky-activ G 2.0 liter lijkt ook uitermate betrouwbaar en zuinig.

Ik ben zelf een wat sportievere rijder, daarom is een SUV niks voor mij, maar rijdt je rustig; vindt je bij Mazda wel betrouwbaar en fijn spul; denk ook aan normale knoppen inplaats van geklooi in menuutjes in een schermpje om de simpelste dingen te moeten veranderen.

Nadeel van Mazda is de tegenvallende trekkracht bij lager toeren. Een turbomotor heeft dat wel, een hybrid ook. Je zit dus vaak wat hoger in toeren. En als je een automaat neemt, dan heeft Mazda toch wat oubollige bakken gemonteerd in het verleden.

Spritmonitor geeft voor een CX-5 (goed en zeker ook hele mooie auto); 8.14l op en voor een RAV4 6.39l. Dus hybrid is wel een stuk zuiniger.

Eigenlijk qua motoren kom ik dan voornamelijk op de 1.0 of 1.4 of 1.5 T-GDI (Kia, Hyundai), 1.0 of 1.4 Boosterjet (Suzuki), 1.0 TSI (Seat, Skoda), 1.5/2.0 Skyactive-G (Mazda). Iemand enige ervaringen qua betrouwbaarbeid met deze motoren/merken?
Zelf heb ik de overstap na 5x een Alfa Romeo gehad te hebben gemaakt naar een Kia Proceed GT met de 1.4 T-Gdi.

Het is even wennen om geen gekke geluidjes, lampjes, etc. meer te hebben, maar ik kan daar wel aan wennen. De auto is zeker een klap minder karakteristiek dan een Italiaan, maar wat mij betreft een mooie tussenweg tussen kwaliteit en toch niet helemaal 13-in-1-dozijn op de oprit.

Rijdt ondanks Koreaans echt voldoende dynamisch wat mij betreft, zit een erg fijn onderstel onder en de automaat met dubbele koppeling maakt het ook erg comfortabel. De kofferbak heeft ondanks de vorm van de auto toch wel aardig wat inhoud. Ook de twee maxi-cosi's kunnen prima op de achterbank met nog voldoende ruimte over naar de voorstoelen toe. Op vakantie gaat er wel een dakkoffer op.

Staat nu bijna 170k op de teller. De vorige apk en beurt zonder iets doorgekomen. Of ie het goed blijft doen is natuurlijk koffiedik kijken.

Geen enkele auto houdt van korte stukjes, of deze vatbaarder is dan anderen weet ik dan weer niet.

Bij mij stond de Mazda 6 ook op de shortlist, maar ben toch voor een slagje kleiner en moderner gegaan. De 6 is al erg lang op de markt en ik wou per se een moderne automaat.
Een Toyota Corolla heb ik ook nog onderzocht, maar die is het niet geworden omdat je die op elke hoek van de straat ziet staan. Objectief gezien de betere koop vermoed ik.

Bij de Renault Kadjar zou ik altijd de 1.3 TCe kiezen, is gewoon een bijzonder fijne, krachtige, zuinige en zeer betrouwbare motor. De motor heeft heel veel trekkracht bij lage toeren, en maakt weinig geluid, en is erg soepel.
Zit ook in mijn Renault Clio met 7 traps automaat.
Deze motor ligt o.a. ook in de Renault Megane en Nissan Qashqai. Een collega heeft ook deze 1.3 motor in zijn auto,
de kilometerstand is rond de 190.000 km zonder problemen.

De 1.0 TCe is niet geleverd in de Megane, maar zit o.a. wel in de Clio, Captur, Micra, Djuke, Sandero, Jogger, Duster, Colt, en ASX.

Heel belangrijk is ook om te gaan rijden, dan merk je toch wel behoorlijk verschil in auto's. En kan het lijstje er snel heel anders uit zien.

Voordeel van Kia en Hyundai zijn de lange garantie periodes, ook al heb ik bij mijn Renault (heb ik sinds juni 2020) geen storingen of mankementen gehad.

De Proceed vind ik ook mooi.

Aldus de Renault verkoper......
Wat bedoel je daarmee?

ak2 heeft namelijk gelijk, de 1.3 tce staat bekend als een ontzettend degelijke en tegelijkertijd zuinige motor, zou er zonder enige twijfel zo voor kiezen. De 1.2 tce helaas niet.

Dan lees ik ook nog wat over de automaat van de Mazda 6. Ik heb die zelf (2019) en ik kan me voorstellen dat als je uit een moderne Duitse 7 traps automaat komt je het een ietwat trage bak vindt. Heb je dit referentiekader niet dan is het prima, en net als de 2.0 motor, één brok degelijke techniek. De automaat van een Pro Ceed is echt niet op het niveau van de Duitse premium merken (inclusief alle kwetsbaarheden). maar ook gewoon dikke prima, net als de Mazda dus (leen regelmatig de 2022 pro Ceed van de buren met automaat).

Laatst bewerkt:
Het voordeel van een product met een 1.3 tce is dat ze voor nette prijzen te koop staan, tenzij er een mercedes koets omheen is gebouwd, concurrenten met hun 4 cilinder blokken met een turbo vragen ze de hoofdprijs voor of er is weinig keuze binnen het budget. Ik ben eigelijk benieuwd waar @ak2 in rijdt

Een renault uiteraard. En hij is zeeeer tevreden. Zo tevreden dat elke post exact gemeld moet worden hoe soepel en fijn de 1.3 wel niet is. En dat hij een Clio heeft die nooit storingen geeft. Amai!
"don't touch this" jaren renault megane II hatchback gereden.
Electronica had meerdere storingen, her en der rammeltjes, radio ontvangst was beperkt tot enkele stations en zij werd door iedereen vrijwel unaniem erg lelijk gevonden.

Toch was ik er dol op. Zij reed echt heerlijk (behoudens de keren met kapotte krukassensor) veel beter dan menig andere auto bmw x1, golf en audi A4 incluis. En hij was ook heel ruim en praktisch. Wasmachines, koelkasten, tegels, surfplanken, te veel vrienden (7) alles ging er gewoon in of op (imperiaal) als het even nodig was. Helaas is op gereden.

Ik vraag me af of een Puma de ruimte gezinsauto is die je zoekt. Ik rijd nu zelf een Fiesta maar ben om dezelfde redenen op zoek naar iets groters. Heb de Puma wel even bekeken maar die is m.i. amper groter dan de Fiesta (alleen wat hoger). Om die reden ben ik nu zelf aan het kijken naar een Focus. Die heeft toch meer ruimte op de achterbank en in de kofferbak (en dat is precies wat ik in de Fiesta mis nu). Voor de 1.0 Ecoboost zou ik persoonlijk niet zo bang zijn, de horrorverhalen die ik heb gezien komen eigenlijk alleen uit de VS. Ik heb er in ieder geval ruim 50.000 km probleemloos mee gereden. En nee, dat is niet indrukwekkend qua kilometerstand. Maar meer heb ik er nog niet op staan :)

Ik zal me eens verdiepen in de mogelijkheden van full hybride, ook afweging in de gebruikerskosten. Ik weet niet of ik genoeg zal besparen qua brandstofefficiëntie vs wegenbelasting. Alleen dat ik bij binnen de bebouwde kom ritjes volledig elektrisch kan rijden zie ik een pluspunt in.
Met een full hybride of mild hybride kun je niet je korte ritjes volledig elektrisch rijden. Zo zijn de ook niet bedoeld. Bij een mild hybride krijgt de verbrandingsmotor wat ondersteuning van een elektromotor. Een full hybride zoals Toyota kan meer ondersteuning bieden en bij constante snelheid tot ongeveer 70km/h elektrisch rijden, maar ook daar springt de verbrandingsmotor snel aan als de buitentemperatuur laag is of als je van het verkeerslicht normaal optrekt. De (kleine) hybride accu is niet zo zwaar en dat maakt het dat een full hybrid nauwelijks zwaarder is dan een gewone benzine of mild hybride. Een mild of full hybride laad je niet op met een stekker maar laadt zichzelf bij met de motor of tijdens het remmen.

Een plug-in hybride (PHEV) kan wel volledig elektrisch rijden vanwege de veel grotere accu (die je met een stekker oplaadt) en sterkere elektromotor. Maar een PHEV zijn flink zwaarder (vanwege die grotere accu) en worden duurder in de MRB. Het kan aantrekkelijk zijn als je thuis goedkoop kunt laden en je heel veel korte ritjes maakt - als dat al opweegt tegen de hogere MRB.

Destijds voor een Alfa mito gekozen inderdaad voor rijdynamiek en design. Nu is er een klein kind in het spel, en het plan is er nog een erbij, vandaar dat we nu zoeken naar een nieuwe (gezins)auto. Dat het wat dynamisch is graag, maar het hoeft niet per se een alfa gevoel te geven. Ik heb momenteel een kinderstoel achterin de Mito, praktisch is het totaal niet maar dat is met een 3 deurs al snel zo. Ook laadruimte kom ik ook vaak in de knel mee, maar een octavia combi hoeft het voor mij nu ook niet gelijk te zijn.
Mazda wordt ook wel eens het Alfa Romeo van Japan genoemd, want ze focussen meer dan andere merken op de rijbeleving. Dat kan een overweging zijn om naar Mazda te kijken. Maar een CX-30 is te klein, een CX-5 best duur (want SUV en gewild model) en de Mazda 6 is weer behoorlijk groot.

Een stationwagen zal doorgaans ook meer dynamiek bieden dan een SUV. Bovendien is een stationwagen goedkoper dan een SUV want minder gewild en minder zwaar.

Met een kind en eventueel een tweede kind in de toekomst zou ik geen C-segment hatchback of B-segment SUV aanraden. Dat wordt snel te klein; dan ga zeker geen 6-7 jaar met deze auto doen.

Ik zou dan een wat toffere C-segment station adviseren.

Kia Proceed GT-Line
Al eerder genoemd en een leuke keuze. Rijdt goed, betrouwbaar en prima verkrijgbaar binnen je budget. Deze is niet gek: https://www.viabovag.nl/auto/aanbod...adak-stoelstuurwielverwarming-keyless-fw3m3ym

Seat Leon
Van de laatste generatie Seat Leon is ook een plug-in hybride. Als dat qua kosten gunstig is (je kunt thuis goedkoop laden, je rijdt veel korte stukjes en dat weegt op tegen de hogere MR:cool: dan is dit wellicht een goede optie. https://www.autotrack.nl/a/seat-leon-benzine-2021-56352311

Toyota Corolla
Iets minder dynamisch dan een Proceed, maar het rijdt alsnog heel fijn en is niet meer zo'n dodelijk saai ding als Auris was. Deze auto kun je bijna altijd iedereen aanraden want hij rijdt goed, is zuinig vanwege de hybride techniek (maar je hoeft 'm niet te laden), ruim en oerdegelijk. Met een garantie van 10 jaar tot 200.000 rij je volledig zorgeloos; als je er nu eentje koopt uit 2020 met ongeveer 140.000km en er 6 jaar en 60.000km bij rijdt dan rij je al die tijd binnen de garantie. Briljant. Ze zijn wel wat duurder dan een Proceed maar dat zul je ook weer terug zien in de gunstige restwaarde.
Dit exemplaar is wel aardig al staat ie op rommel banden, die moet je dus wel direct vervangen: https://www.vanmossel.nl/voorraad/s/1499680-toyota-corolla-touring-sports
Deze is goedkoop en heeft de sterkere 2.0 hybride aandrijflijn. Zelfs met een hogere kilometerstand zou ik dat zo adviseren omdat ze zo degelijk zijn:
En deze is ook niet gek, want rijk uitgerust, de snellere 2.0 en gunstige kilometerstand:

Mazda 6
Een maatje groter en verfijnder dan de opties hierboven, maar niet hybride. Ze rijden goed, de restwaarde is goed en ze zijn ook erg betrouwbaar. Het bekijken en proefrijden waard.
Deze ziet er goed uit en is van na de facelift: https://www.autotrack.nl/a/mazda-6-benzine-2019-55973792

Bijzonder dat in dit draadje de Skoda Octavia nog niet is genoemd. Hoewel ik het ook weer wel snap, want het is niet de meest dynamische auto om te zien en te rijden (koop dan inderdaad een Seat Leon, dezelfde waar in een andere verpakking), maar voor tot 20k kan je volgens mij al een mooi exemplaar scoren van de jongste generatie (2021 of jonger). En met de betrouwbaarheid zit dat tegenwoordig ook wel goed. En zeker veel ruimte. Idem voor de Seat Leon.

Bij Mazda zou ik kijken wat er mogelijk is qua CX5 binnen je budget. Dat gaat zeker lukken, maar weet niet hoe oud ze dan al gaan zijn. De Mazda 6 is wel een uitgerijpt model, nog steeds mooi, maar toch ook al wel oud qua basis. Weet niet of ik daar op dit moment nog voor zou kiezen met het idee om er nog 6-7 jaar mee te willen blijven rijden.

Een Proceed is zeker ook om te zien een fraaie verschijning.

Terug
Bovenaan