advies gezinsauto bij drie kinderen

aloisvonesterhazy

Net ingestapt
Mijn huidige auto, een Renault Grand Scénic uit 2009 / 240.000 km begint op leeftijd te komen. Auto is overigens de afgelopen jaren goed bevallen: de ruimte is ideaal en ik geef weinig om de rijeigenschappen. Ik zit nu met de vraag wat ik de komende jaren zal rijden. Simpelste optie: nog even doorrijden met de huidige auto, met op de koop toe steeds minder betrouwbaarheid en hogere onderhoudskosten. Maar wat zijn de andere opties? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Graag zou ik op den duur een elektrische auto willen, maar die zijn nieuw buiten budget, tweede hands minder aantrekkelijk qua bereik e.d. en bovendien niet echt geschikt voor een gezin van twee lange volwassenen (twee meter / 1,82 m) en drie kinderen die dezelfde kant op gaan (oudste nu 13 / 1,75 m). Het hele MPV-segment is aan het verdwijnen en de meeste auto's hebben geen achterbank waar drie lange pubers goed kunnen zitten.
Andere optie: een Grand Scénic of vergelijkbare MPV uit 2015 of later kopen. Dan klopt de ruimte in ieder geval. Maar is dat financieel wel de beste keuze? En wat zie ik over het hoofd? We rijden trouwens zo'n 15.000 km per jaar. Ik noem expres geen specifiek budget, het gaat me ook om de kosten per km op de lange duur.

Ik zou gewoon een zo recent mogelijke MPV kopen nu het nog kan. Je rijd niet veel dus koop zo recent mogelijk met zo min mogelijk kilometers binnen je budget en je kan zo weer een jaar of 8 vooruit. Daarna kan je altijd weer verder kijken. Inderdaad een midi-MPV zoals de Scenic of bijvoorbeeld Opel Zafira, veel keus en nog relatief recent.

De nieuwe Dacia Jogger op lpg lijkt mij een goede optie. LPG rijdt heel voordelig, en het is een ruime, betrouwbare en praktische auto, die voordelig te rijden is. De auto is ook leverbaar in 7 persoons uitvoering.

Of kijk naar een Citroen Grand C4 Picasso/ Space Tourer.

ak2 zei:
De nieuwe Dacia Jogger op lpg lijkt mij een goede optie. LPG rijdt heel voordelig, en het is een ruime, betrouwbare en praktische auto, die voordelig te rijden is. De auto is ook leverbaar in 7 persoons uitvoering.
De Jogger lijkt mij zeker ook een goede optie, maar dan zou het een nieuwe auto worden. En dan komt bij mij de vraag op: is het handig om nu een nieuwe benzineauto te kopen? Kun je daar in 2030 nog wel een goede inruilwaarde voor krijgen? Want bij een nieuwe auto en het aantal kilometers dat ik rijd zou hij in 2030 pas 120.000 km gereden hebben.

De inruilwaarde is niet te voorspellen, omdat die sterk afhankelijk is van vraag en aanbod. De overheid heeft hier ook invloed op.

Door 10 jaar op lpg te rijden heb je al heel veel geld kunnen besparen. Betaalbare 7 persoons auto's zijn schaars, dat zal denk ik op termijn gunstig zijn voor de inruilwaarde.

Op dit moment houden Dacia's opvallend goed hun waarde, en schrijf je er relatief weinig op af.

Je eigen Grand Scenic uit 2009 was een hele praktische en goede auto, je kunt natuurlijk altijd gewoon doorrijden.

aloisvonesterhazy zei:
Simpelste optie: nog even doorrijden met de huidige auto, met op de koop toe steeds minder betrouwbaarheid en hogere onderhoudskosten.

Heb je genoeg geld achter de hand om snel een andere auto te kopen op het moment dat je huidige auto echt "op" is? Zo ja, dan zou je gewoon door kunnen rijden.

Beste optie lijkt me idd om je huidige auto op te rijden zolang ie nog bevalt.

Bijna een jaar en 15.000 km verder, en ook de nodige prijzige reparaties aan de Grand Scénic gehad. Vandaag een proefrit gemaakt in een Dacia Jogger. Dat viel zeker niet tegen, rijdt naar mijn idee fijner dan de Grand Scénic (minder rijden alsof je in een boot zit). Grote kans dat we deze auto gaan bestellen, in de versie op LPG.

Een Dacia Jogger op lpg is een prima keus, we horen wel of het een Jogger geworden is.

Succes.

De oudste is nu 13, dus die gaat de komende 5 jaar nog wel mee. Redt je Renault het nog zeker 5 jaar met 15000km/jaar?
Vast wel. Alternatieven zijn er ook: een jongere Grand Scenic, Ford S-Max, Toyota Verso, Volkswagen Touran. Allemaal met 3 stoelen achterin. Jonger geeft geen garantie op minder reparaties, overigens. Vanaf 4 jaar hebben auto's nu eenmaal geregeld nieuwe banden, remschijven, distributieriemen, waterpompen etc nodig.

Je auto is nu 15 jaar oud. Voor een ZZP-er (met 3 kinderen) interessant: youngtimers regeling. Kun je dus goed verkopen als particulier.

aloisvonesterhazy zei:
Bijna een jaar en 15.000 km verder, en ook de nodige prijzige reparaties aan de Grand Scénic gehad. Vandaag een proefrit gemaakt in een Dacia Jogger. Dat viel zeker niet tegen, rijdt naar mijn idee fijner dan de Grand Scénic (minder rijden alsof je in een boot zit). Grote kans dat we deze auto gaan bestellen, in de versie op LPG.

Ongeacht het merk, na 13 jaar loop je nou eenmaal de kans dat je onkosten krijgt, dat kan ook met een Dacia van 13 jaar oud. Hoe ouder de auto wordt hoe meer 'geluk' je moet hebben. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou nog een paar jaar doorgaan, óf je moet echt zelf een andere auto willen.

Ik bedoelde met onkosten niet de kosten voor slijtageonderdelen die ieder jaar bij de beurt weer aan bod komen. Ik heb het dan over grote onverwachte kosten van duizenden euro's waar we nu al een paar keer mee werden geconfronteerd. En ja je kunt geluk hebben een er nog vijf jaar mee doorrijden. Dan zal er wel iets van 330.000 km op de klok staan. Ik kan met moeite één Grand Scénic vinden op internet die zoveel heeft gelopen, en het voelt voor mij als te veel vragen van deze auto in een land met hoge arbeidslonen. En natuurlijk probeer ik een aanschaf van een nieuwe voor mezelf ook goed te praten maar dat mag toch?
Overigens: als iemand die wel vertrouwen heeft in deze auto een leuk bod wil doen boven de ANWB koerslijstprijs dan hoor ik dat graag.

Terug
Bovenaan