Advies gevraagd!

Autoliefhebbert

Net ingestapt
Goedeavond,

Ik zit met een lastige vraag. Ik wil graag van het openbaar vervoer af en ben ik daarom op zoek naar een zuinige auto. Ik werk naast mijn fulltime baan als ZZP’er. Ik reis ongeveer 110 km per dag met de auto. Nu heb ik een elektrische golf op het oog die ik met mijn eenmanszaak aan wil schaffen, de e-golf dateert echter vanuit 2014 dus is de bijtelling van de golf niet meer interessant. Ik wil de e-golf wel op mijn zaak zetten maar buiten de boekhouding houden zodat ik geen bijtelling hoef te betalen, waardoor de auto wel ineens een marge auto wordt. Nu is mijn vraag: kan ik hem ik de toekomst makkelijk verkopen aan een bedrijf of particulier aangezien het een marge auto betreft? Het lijkt mij dat een bedrijf dit niet meer interessant vind gezien het een marge auto betreft. Ik hoor het graag!

Is een nieuwe ZOE niet veel interessanter? Een oude E-Golf privé lijkt me veel kosten kunnen geven als de accu niet meer goed is. Of zit er een 8 jaar garantie op zoals Tesla?

Als je hem privé koopt dan blijft de auto buiten de boekhouding, heb je geen bijtelling maar een kilometervergoeding voor je zakelijke kilometers, en als het een btw-auto is dan wordt het een marge-auto. (je vordert de btw namelijk niet terug)
Als je hem zakelijk boekt kun je de btw terugvorderen (blijft dan een btw-auto), alle kosten als bedrijfskosten opvoeren, heb je bijtelling als je hem privé gebruikt + een jaarlijkse btw-verrekening over het privégebruik.

Ga er maar rustig van uit dat de volgende koper toch wel een particulier is, en in tegenstelling tot bedrijfsauto's zijn de oudere 3e-hands personenauto's voor het bedrijfsleven niet meer zo interessant om te kopen.
En verder zal het ook weinig uitmaken: een zakelijk geboekte auto verkoop je ook ex btw maar die btw moet je natuurlijk wel op de factuur vermelden, incasseren en afdragen.... het is aan de koper of die het terug kan vragen of niet, maar particuliere kopers worden meestal argwanend of haken af als ze voor een oud ding ook nog eens 21% btw extra af moeten tikken over de vraagprijs. (daarom bij verkoop van een personenauto ook gewoon gaan adverteren met incl. btw prijs, en als de btw nog te verrekenen valt dit gewoon even duidelijk vermelden)

Waarom zou je je eigen willen pijnigen met zo'n Golf?
In de zomer gaat het nog wel in de winter wordt die 110 km al nijpend als je niet kunt laden op bestemming.

Zoek een gave youngtimer met automaat uit van 15 jaar oud en alle kosten zijn aftrekbaar.
Zelf rijd ik een Lexus IS200 uit 2000, heerlijk autootje.

klik

Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:
Waarom zou je je eigen willen pijnigen met zo'n Golf?
In de zomer gaat het nog wel in de winter wordt die 110 km al nijpend als je niet kunt laden op bestemming.

Zoek een gave youngtimer met automaat uit van 15 jaar oud en alle kosten zijn aftrekbaar.
Zelf rijd ik een Lexus IS200 uit 2000, heerlijk autootje.

klik

Kan ik me prima voorstellen: aftrekbare kosten zijn immers ook kosten die wel betaald moeten worden.... en als je een eigen zzp bedrijfje runt naast een fulltime baan zal de omzet waarschijnlijk nog niet dermate groot zijn dat de winst al ergens gedrukt moet worden met luxe aftrekposten.

Misschien nog wel het noemen waard. Als IB ondernemer heb je voor een auto twee keuzes voor zakelijk/privé rijden. Je kunt een auto voor de IB zakelijk rijden, alle kosten opvoeren en een privé bijtelling "betalen" (bedraagt maximaal de geboekte autokosten dus in het ergste geval kun je €0 aan kosten opvoeren). Of je kunt een auto voor de IB privé rijden en alle zakelijke kilometers declareren tegen €0,19 per km.

Daarnaast heb je nog de keuze voor btw zakelijk rijden. Je kunt dan alle btw over de aanschaf en autokosten aftrekken en je betaald jaarlijks een btw correctie voor je privégebruik. Of je rijdt de auto privé en dan kun je verder niks met de btw.

Als IB ondernemer kun je de keuze voor de IB en de btw afzonderlijk maken. Het kan soms wel lonen om de auto voor de btw zakelijk te rijden, maar voor de IB privé, omdat je bijvoorbeeld veel zakelijke kilometers rijdt waardoor kilometerdeclaratie tegen €0,19 per km gunstiger is voor de IB.

Heb een hekel aan kilometerregistratie.
Het is tegenwoordig wel iets makkelijker met die gps-kastjes die het registreren maar je bent er toch mee bezig...

Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:
Heb een hekel aan kilometerregistratie.
Het is tegenwoordig wel iets makkelijker met die gps-kastjes die het registreren maar je bent er toch mee bezig...

Ik ook... daarom heb ik de zakelijk geboekte auto's met verklaring geen privégebruik.
Maar helemaal ontkom ik er ook niet aan, want m'n privé bedrijfsauto moet ik af en toe wel even zakelijk gebruiken om tegen het ondernemerstarief mrb te mogen rijden.... maar met hooguit 10.000 km/jaar is 1000 km zakelijk nog wel snel te registreren.

Die gps-kastjes heb ik in het verleden wel eens gebruikt, maar als de auto door meerdere bestuurders wordt gebruikt is dat ook al snel een drama.

Dank voor al jullie antwoorden! Wat adviseren jullie dan om te kopen? Ik heb een budget van 10k, ik hou hem dan buiten de boekhouding zodat ik hem in de toekomst kan verkopen aan een particulier. Nogmaals brdankt!

Ben benieuwd naar de E Golf die jij op het oog had, kan hem niet voor rond de 10.000 EUR vinden, wel o.a. dit
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/zoe/45009243

Als beginnend Zzp'er, kun je het beste beginnen met een Aygo of een. Hyundai i10. Voor 5-6000 heb je er 1 van een paar jaar oud.
Als deze stil staat (toch OV) kost-ie niks. Als je rijdt, doe je 1:20. Verzekering afschrijving en MRB zijn namelijke heel laag.
Gewoon privé kopen, 19cent/km declareren.
BTW verrekenen op onderhoud,banden, brandstof kan ook , maar dan moet je een sluitende km registratie voeren of een vast % BTW bijtelling rekenen (iets van1,5% ). Wat ook weinig is gezien de catalogus waarde van de auto.
Voor 110 /dag is zo'n auto prima.
Op marktplaats van particulier kopen en over een paar jaar ben je het zo weer kwijt via marktplaats mocht je dan veel meer km maken.

1 stapje hoger en een Ford fiesta Ecoboost, op alle fronten meer auto, maar ook op alle fronten duurder (Aanschaf, onderhoud, bijtelling, 1:18, MRB, verzekering).

Terug
Bovenaan