Advies gevraagd voor opvolger SEAT AlTEA XL: ruime betrouwbare gezinsauto met grote kofferbak.

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,

Ook ik ben weer op zoek naar een volgende auto. De ALTEA XL diesel uit 2009 heeft na 5 jaar trouwe dienst nu 270K gereden en het onderhoud wordt steeds duurder (en de diesel ook :-( ).

Onze wensen zijn:
-Voldoende beenruimte: zowel voorin als achterin (Ben zelf 1.96 en de 2 tienerkinderen zijn/worden ook lang)
-Grote kofferbak (minimaal 532 liter (hebben we nu maar liefst meer). Er gaat altijd heel veel mee. Zelfs met een dakkoffer en bagagekar..
-Maximaal aantal gereden km's: liefst rond de 150.000.
-Liefst niet meer dan 10 jaar oud (dus 2012 of nieuwer).
-Brandstof: Geen diesel of gas
-Betrouwbare motor.
-Liefst redelijk zuinig.
-Verdere wensen zijn climate control, parkeersensoren achter en navigatie.

Het budget is circa 12.000 euro excl inruilprijs inclusief afleverling/garantie.
we rijden zo'n 24.000 km per jaar. Veelal lange stukken.

Al verkende opties:

Skoda Octavia Combi (type 3) 1.2 of 1.4 TSI: Voldoet aan alles eisen. Betrouwbaarheid ben ik niet zeker van maar deze TSI's (met distributieriem) lijken me redelijk betrouwbaar. (vinden autoweek, wegenwacht en consumentenbond blijkbaar ook). Past vaak net niet binnen budget. Heb al proef gereden met de 1.4: erg prettige auto. Kwamen helaas niet uit de prijs. Is de 1.2 TSI voldoende voor vakanties in de bergen? We hangen er nu ook vaak een bagagekar achter. En zijn km standen van rond de 170.000 een te groot risico? Deze passen vaak wel binnen budget.

Ford S-MAX 1.6 Ecoboost 160 pk: Voldoet bijna aan alle eisen behalve zuinigheid en mogelijk betrouwbaarheid. Hoe betrouwbaar is de 1.6 ecoboost na herstel n.a.v. de terugroepacties?

Opel Zafira 1.4 120 of 140 pk: Voldoet aan veel eisen maar heb weinig vertrouwen er in door de slechte cijfers bij ADAC e.d. Ook door de bekende problemen met de M32 versnellingsbak. Wel een hele fijne auto qua ruimte. Heb met de 120 pk versie proefgereden. Was prima. Ook omdat ik de hoge zit gewend ben zoals in de altea xl.

Hyundai i40 Wagon 1.6 GDI: Voldoet aan alles eisen. Wel weinig aanbod. En is de 1.6 GDI voldoende voor vakanties in de bergen? We hangen er nu ook vaak een bagagekar achter..

Heb ook best veel andere merken en types bekeken maar pasten vaak niet qua ruimte, prijs of betrouwbaarheid. Maar ik zal vast een aantal over het hoofd hebben gezien.

Voor welke type zouden jullie gaan? En waarom? En welke passende opties mis ik?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Alvast een paar opmerkingen:
* als de Seat op tijd is onderhouden moet volgens mij nu bij 270.000 de distributieriem + spanrollen vervangen worden (=kostenpost)
* diesels met hoge km-standen gaan vaak voor de export maar bv hier in Polen is de diesel ook al een stuk duurder dan benzine (15-20% meerprijs tov benzine !!) plus dat ze weten dat diesels in veel landen ongewenst dan wel niet meer lonend zijn = je krijgt waarschijnlijk wel iets meer dan de oudijzerprijs maar lage vraag en handel die ook iets wil verdienen = alles meer dan €500 is meegenomen (zag pas bij de Domeinen een VW Passat diesel voor €485 weggaan...)
* waarom geen gas ? genoeg auto's die daar wel goed op rijden = met plm. 24.000 km/jr levert dat zo maar €2.000/jr op wat je voordeliger uit bent aan brandstofkosten...

Dank voor jullie reacties! Ik heb bij 1 garage proef gereden en die wilde er wel 2000 voor geven. Gaat dan inderdaad op export. Ik wil dan hooguit nog 10.000 bijleggen. Dus de door Frits79 hier boven gedeelde Octavia is echt boven budget.

Ik zou ook voor een Octavia gaan. Een 1.2 TSI kan ook wel, die heeft best wat koppel. En is ook nog wel te chippen mocht je dat nodig vinden.

Frits79 zei:
Dus zeg een budget van 14k.
Ford Mondeo

Jesses wat een geld. Ik heb in 2017 onze Mondeo 2 liter diesel, ook bouwjaar 2013, ook met 110.000 erop, in een luxere uitvoering (Titanium, dit is vermoedelijk een ambiente) voor 10.000 € gekocht. We zijn inmiddels bijna 6 jaar verder, en dan moet deze nog 4.000 euro méér kosten voor een minder mooie auto? Dat maakt deze echt véél te duur.

Had de Mondeo ook gezien. Op zich ook een prima type. Hij is overigens geen 14.000 maar 11.950 euro. Maar de prijzen zijn inderdaad schrikbarend hoog tegenwoordig. Nieuwe werkelijkheid helaas. Vind de historie van deze auto overigens nogal onduidelijk. Al bijna een jaar te koop en nooit in bezit van particulier of in de lease geweest. Wel overig zakelijk gebruik (taxi?). En iemand nog een beeld over de betrouwbaarheid van de 1.6 ecoboost motor? Ook omdat deze in de S-Max zit..

Vooralsnog neig ik naar de Octavia maar weet niet tot welk km stand ik kan kijken. bij 170.000 op de teller komen ze goed binnen budget. maar ja: gaat de 1.2 TSI (distributieriem versie) dan nog 120.000 goed mee zonder hele dure verassingen (los van regulier onderhoud)?

Auto encyclopedie zei:
Frits79 zei:
Bij de blokken vanaf 2015 gaat het goed, dus weet je waar je op moet letten.

Wel dubbel checken ivm uitvoeringen die later op kenteken zijn gezet en of de zogenaamde overgang modellen
Je hoeft helemaal niks dubbel te checken, je moet op bouwjaar 2015 zoeken niet op kenteken. Je moet dan de 110pk versie nemen dan weet je dat je goed zit.

Waarom vanaf 2015? Ik dacht zelf vanaf 2013. Toen kwam de Octavia 3 uit met de EA211 motoren. Ik lees bijvoorbeeld op het Skoda forum het volgende: De EA211 generatie motoren die in de O3 zitten zijn tamelijk betrouwbaar. De distributieriem gaat lang mee (tot wel 240k km), de problemen met het olieverbruik zijn vrijwel volledig verdwenen

Tamelijk betrouwbaar, dat geeft mij nou niet echt een goed gevoel.
Ik had gezocht op vanaf wanneer ze beter werden.

Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
Frits79 zei:
Bij de blokken vanaf 2015 gaat het goed, dus weet je waar je op moet letten.

Wel dubbel checken ivm uitvoeringen die later op kenteken zijn gezet en of de zogenaamde overgang modellen
Je hoeft helemaal niks dubbel te checken, je moet op bouwjaar 2015 zoeken niet op kenteken. Je moet dan de 110pk versie nemen dan weet je dat je goed zit.

Ik zou juist wel op kenteken checken of het een 110 pk is en niet uitgaan van wat er in de advertentie staat.

Kijk ook eens naar de laatste generatie Renault Laguna station.
Zeer betrouwbare comfortabele en fijne reisauto’s.
Ook de prijzen zijn ook enigszins acceptabel.
Of anders de Grand Scenic.

Is de Laguna wel ruim genoeg achterin?
Laguna
Dit is wel een hele mooie, iets meer gelopen maar dat kunnen ze prima hebben.

Heb zelf een Octavia uit 2017 met 1.0TSI
Deze is behoorlijk zuinig en mag ook nog best wat trekken.

Met een kleine caravan wil hij ook nog best vooruit.

Is nu gechipt naar 150pk, maar standaard is het ook best een vlotte auto. Zou zeker dus ook even naar die motor kijken.

Vind de ingebouwde navigatie niet fijn, maar Android auto en CarPlay kun je in veel versies ook gewoon gebruiken in de Octavia. Dat werkt prima vind ik.

Ik zou ook eens gaan kijken naar naar de Peugeot 508 facelifuitvoering vanaf september 2014 met sterk verbeterde 1.6 E- THP motor met 165 pk motor, erg onderschatte auto en heel veel beter dan veel mensen denken. Dat zorgt voor een scherpe prijs.

De Renault Laguna is ook een hele betrouwbare, goede en fijne auto voor op de snelweg, ik heb er een 9 jaar lang gehad. Ik zou ook zeker kijken naar de Opel Astra vanaf september 2015.

Dank weer voor het meedenken! De Laguna en Astra zijn qua kofferbak inderdaad te klein helaas. Een 508 uit 2014 of jonger lukt mij niet om te vinden binnen het budget. Geldt ook voor een Octavia uit 2017.

De Octavia wordt al langer geleverd met de 1.0TSI.
In 2017 is de auto gefacelift, maar groot zijn de wijzigingen niet op de gesplitste koplampen na volgens mij.
Ik heb de facelift variant, maar vind eigenlijk de pre facelift mooier.
Zijn veel zakelijk gereden dus vaak modellen waar wel het nodige op zit als navigatie, sensoren en stoelverwarming.

HWJR2 zei:
Dank weer voor het meedenken! De Laguna en Astra zijn qua kofferbak inderdaad te klein helaas. Een 508 uit 2014 of jonger lukt mij niet om te vinden binnen het budget. Geldt ook voor een Octavia uit 2017.

Kijk naar de werkelijke laadruimte, sommige merken sjoemelen enorm met de opgegeven maten,
en hebben in werkelijkheid een veel kleinere kofferruimte. Omdat ze weten dat dit een heel goed verkoop argument is. Zowel de Astra als de Laguna hebben een grote en zeer bruikbare kofferruimte.

Bij een Duits onderzoek waren VW en Volvo de grootste sjoemelaars in opgave en werkelijke kofferruimte, Dacia zat het dichtst bij de opgave.

Dank voor de reacties weer! Ik kijk zelf voor kofferbakruimte altijd bij de ADAC. De Altea XL komt daar op 470 liter. De Octavia op 550 Liter, een Laguna grandtour op 395 liter en een Astra Sportstourer uit 16/17 op 375 liter:

Astra

Laguna

Maar verder zoeken is niet meer nodig want ik heb vanochtend na een positieve proefrit een Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Greentech Ambition Businessline gekocht! Kreeg nog 1500 terug voor de Altea XL en er komt nog een trekhaak op. Zat een barstje in de voorruit dus komt er ook een nieuwe voorruit in. Hij heeft wel wat op de teller (166.000 km (NAP)) maar van eerste eigenaar en dealer onderhouden. Verder 12 maanden BOVAG Garantie.

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Terug
Bovenaan