Advies gevraagd voor 4x4/AWD ?? HELLUP!!

A

Anoniem

Guest
Ik heb een visboot op een trailer die ik ca. 20 keer in de zomermaanden wil traileren op een lastige grindkant op ongeveer 2 km vanaf mijn huis. Boot op trailer weegt 1000kg alles bij elkaar.

Meer hoeft de auto niet te doen. Hij hoeft niet mooi te zijn of zuinig te rijden of zo. Alleen 20 keer per seizoen traileren. Ivm een lease auto (die er te licht voor is) die ik al heb zal hij voor de rest dus gewoon in de straat staan.

Voor 2000,- een oude 4x4 kopen zie ik wel zitten. Maar 150 euro of zo in de maand voor verzekering en belasting is me teveel voor het weinige gebruik.

Wat raden jullie me aan?

Normaal gesproken zou ik het niet aanraden, maar is dit specifieke gebruik niet bij uitstek iets voor een MMBS?

Maar wat zou zoiets per maand kosten aan verzekering en belasting?

Mark 9021422 zei:
Maar wat zou zoiets per maand kosten aan verzekering en belasting?

Zo te zien in de advertentie tussen de 32 en 36 per maand aan wegenbelasting, verzekering zal toch wel niet meer zijn dan tientje of 2 - 3 per maand ( maar dat kan je prima zelf uitzoeken online, kenteken op independer ofzo inknallen en je weet het ).

Heb je eigen terrein? Dan kan je de auto ook schorsen in de periode dat je hem niet gebruikt.

Als het totaal 50-60 euro per maand is klinkt het al wat vriendelijker. Maar zou het zoiets zijn?

https://noordmachines.nl/kubota-aste-15d/
Deze is te duur, maar met een beetje zoeken (en van een minder goed en uitgebreid merk) zijn ze ook rond €2000.= te vinden

Een tractorretje kan ik in onze woonwijk niet kwijt hoor. Hahaha... nee, dat wordt hem niet.

Losse elektrische lier om de auto wat te helpen?

OIP.t52lFwpejubx6aNkr1-CzwHaHa

V0RQ zei:

Ook nogsteeds een betere optie dan voor die paar keer een losse auto kopen. De topicstarter zegt ook dat hij zo'n tractortje niet in zijn wijk kan zetten... alsof de buren blij worden van een oud barrel dat 95% van het jaar stilstaat

opel omega zei:
V0RQ zei:

Ook nogsteeds een betere optie dan voor die paar keer een losse auto kopen. De topicstarter zegt ook dat hij zo'n tractortje niet in zijn wijk kan zetten... alsof de buren blij worden van een oud barrel dat 95% van het jaar stilstaat

Maar die boot staat toch ook ergens? Kan daar geen klein trekkertje bij?

Hoe heb je die boot tot nu toe in het water gekregen?
Om speciaal voor dit doeleinde er een 4x4 erbij te nemen vind ik een nogal kostbare oplossing want naast de aankoop komen de mrb, verzekering en jaarlijkse apk er gewoon als een vaste kostenpost bij.
Ik zou dan ook eerder gaan zoeken in de richting van een klein tuinbouwtractortje. (informeer wel eerst naar de verplichte verzekering bij gebruik op de openbare weg, dat kan voor particulieren ook aardig kostbaar/lastig zijn)
Dat geklooi met een lier zal ik je in ieder geval niet aan gaan raden, want die lier moet ook ergens aan bevestigd kunnen worden en ergens aan aangehaakt kunnen worden.... afgekoppelde boottrailertjes zijn toch aardige wipkarren, en ik neem aan dat je de boot niet ergens halverwege de waterkant met de kont in het grind wilt.

Mocht je toch een fatsoenlijke 4x4 willen denk dan eens aan een Suzuki Jimny, al heb ik sterk m'n twijfels of je voor € 2000,= nog een fatsoenlijk apk-waardig exemplaar kunt vinden die ook nog een paar jaartjes mee kan. (en let daarbij even goed op: die dingen zijn ook geleverd zonder 4WD, je zult niet de eerste zijn die er na de aankoop pas achter komt dat de 4WD ontbreekt:))

Of even door de wijk fietsen / snappcar of mywheels kijken naar een solide 4x4. Als je met 1 of 2 personen een dealtje kan maken voor €30 per keer. Zij blij jij blij.

Maar een auto houden voor die 3 meter per zomerweek die je eigen auto niet kan... tsja. Buiten het financiële alleen de rompslomp al van accu en banden vol houden..

Is er geen buurman met een dikke SUV? Of voor mijn part een Audi met Quattro of een BMW met X-drive? Audi- en BMW-rijders laten toch graag zien wat hun auto kan? ;)

1000kg totaalgewicht is toch niet zoveel, en hoe uitdagend kan een 2km grindpad in NL zijn?

Andere optie is bij de volgende lease-auto voor iets capabels te gaan (voor deze taak bedoel ik dan) of je lease-auto per 2021 uit de bijtelling halen en zelf een mooie Subaru kopen. Dat laatste is natuurlijk sowieso de leukste en beste optie, een lekker Forester XT ofzo! Kun je als Hakkinen over dat grindpad!

Hij wil -gok ik- in de zomermaanden eens per week de boot in het water laten. Ik wou het dan wel zelf in de hand hebben, en niet te hoeven overleggen met een ander.
Ik zie 2 opties:
1- boot in het water laten liggen in de zomermaanden 2x per jaar iets regelen.
2- mmbs (4wd) of minitrekker

Of een grijs kenteken terein wagen kopen en deze laten ombouwen naar mmbs. Dan maakt het ook niet of je voor een diesel of benzine gaat, want wegenbelasting vervalt toch. Een Daihatsu rockey is een goede, ik weet niet of een feroza of vitara qua afmetingen onder grijs kenteken vallen. Een Kangoo is er ook in 4wd.

Heel vroeger vielen de vitara en feroza wel onder de grijs kenteken in de tijd dat je ook polo's en corsa's had zonder achterbank, en midden jaren of eind jaren 90 was dat gebeurd en vroegen ze voor de vitara en feroza met achterbank de hoofdprijs.

Zou een elektrisch golfkarretje bruikbaar zijn?

De caravanstalling waar mijn sleurhut staat gebruikt al jaren zo'n ding en je hebt niet het probleem dat het voertuig stuk gaat van het vele stilstaan en de korte ritjes.
Bovendien kan je zo'n ding met goedkope elektriciteit (van eigen zonnecellen) laden.

Even nog gekker: een kabel van 10 meter zodat de huidige wagen wat hoger en vlakker op helling kan blijven.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1545628175-suzuki-samurai-1-3-cabrio-4x4-u9-1994-zwart-met-nieuwe-apk.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1544142720-suzuki-jimny-1-3-jlx-cabrio-nieuwe-apk-4wd-lm-velgen-stuurb.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/agrarisch-tractoren/m1543367319-mmbs-t5-ssang-yong-korando-td.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ssangyong Korando mmbs

Auto encyclopedie zei:
Of een grijs kenteken terein wagen kopen en deze laten ombouwen naar mmbs. Dan maakt het ook niet of je voor een diesel of benzine gaat, want wegenbelasting vervalt toch.

Oud achterhaald advies... tenzij je een verklaring van de fabrikant kunt overleggen dat het voertuig ook ontworpen is als land-/bosbouwtrekker kan dit al een paar jaar niet meer.
Die regeltjes voor omkeuren naar mmbs zijn (gelukkig) aardig aangescherpt, en de meeste verzekeraars weigeren tegenwoordig ook om zo'n ding nog particulier te verzekeren.

Auto encyclopedie zei:
...Een Daihatsu rockey is een goede, ik weet niet of een feroza of vitara qua afmetingen onder grijs kenteken vallen. .

Alleen de Rocky Wagon (LW:cool: kan nog voldoen aan de huidige grijs kenteken norm, maar daar wil je als particulier het dieseltarief ook niet voor betalen.

Auto encyclopedie zei:
Heel vroeger vielen de vitara en feroza wel onder de grijs kenteken in de tijd dat je ook polo's en corsa's had zonder achterbank, en midden jaren of eind jaren 90 was dat gebeurd en vroegen ze voor de vitara en feroza met achterbank de hoofdprijs.

Prijsverschil was puur de bvb belasting, later ook wel de bpm genoemd.... al die auto's zijn gewoon met achterbank naar Nederland gekomen en hier omgebouwd naar de fiscale eisen van een bedrijfsauto.

rke zei:
Zou een elektrisch golfkarretje bruikbaar zijn?

De trekkracht van die dingen is het probleem niet, de ondergrond wel.
Grind en mul zand is niet echt geschikt om met een golfkarretje te betreden.

XUV-835M-e1510133431629.jpg

Zoiets is ook heel erg handig. Heb er behoorlijk wat ervaring mee en redden zich in veel omstandigheden.

Muddy Bandit zei:
Auto encyclopedie zei:
Of een grijs kenteken terein wagen kopen en deze laten ombouwen naar mmbs. Dan maakt het ook niet of je voor een diesel of benzine gaat, want wegenbelasting vervalt toch.

Oud achterhaald advies... tenzij je een verklaring van de fabrikant kunt overleggen dat het voertuig ook ontworpen is als land-/bosbouwtrekker kan dit al een paar jaar niet meer.
Die regeltjes voor omkeuren naar mmbs zijn (gelukkig) aardig aangescherpt, en de meeste verzekeraars weigeren tegenwoordig ook om zo'n ding nog particulier te verzekeren.

Auto encyclopedie zei:
...Een Daihatsu rockey is een goede, ik weet niet of een feroza of vitara qua afmetingen onder grijs kenteken vallen. .

Alleen de Rocky Wagon (LW:cool: kan nog voldoen aan de huidige grijs kenteken norm, maar daar wil je als particulier het dieseltarief ook niet voor betalen.

Auto encyclopedie zei:

Prijsverschil was puur de bvb belasting, later ook wel de bpm genoemd.... al die auto's zijn gewoon met achterbank naar Nederland gekomen en hier omgebouwd naar de fiscale eisen van een bedrijfsauto.

deze garage biedt het bljkbaar nog aan

Jammer dat ts van de aardbodem is verdwenen

https://www.autowereld.nl/subaru/impreza-plus/1-6-ts-awd-airco-33105051/details.html

Mooi werkpaard

Auto encyclopedie zei:

Alleen de mmbs categorie Z1 (=25km/h transport) kan momenteel (nog) vrij gemakkelijk terug gekeurd worden mits de auto nog in een goede staat verkeert, maar voor de 45 km/h versies (T en Z2/Z3) kom je tegenwoordig bijna niet meer in aanmerking zonder de benodigde documentatie en/of serieuze aanpassingen.
Ik vermoed dat die bovengenoemde garage ook alleen maar de categorie Z1 aanbiedt, of hij moet nog oude exemplaren hebben staan die nog in de "goede" jaren zijn terug gekeurd.

Een (hele) kleine tractor lijkt mij toch de beste oplossing. Je koopt zo voor weinig geld, ze zijn goedkoop te verzekeren, en je betaald geen motorrijtuigenbelasting. Ze zijn relatief hoog, en ze hebben veel trekkracht. Het onderhoud is relatief eenvoudig en goedkoop.
.

haarr zei:
https://www.marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/agrarisch-tractoren/m1543367319-mmbs-t5-ssang-yong-korando-td.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Ssangyong Korando mmbs
Wel een aparte advertentie trouwens, vanwege de laatste regel:
advertentie zei:
Ps meneer op de laatste foto hoeft niet te komen komt zijn afspraken niet na
:D

louisz zei:
haarr zei:
Ssangyong Korando mmbs
Wel een aparte advertentie trouwens, vanwege de laatste regel:
advertentie zei:
Ps meneer op de laatste foto hoeft niet te komen komt zijn afspraken niet na
:D

Grappig. :)

Terug
Bovenaan