Hallo allemaal,

Ik rij momenteel 3 maanden in een Tesla Model 3 Long Range AWD uit 2019 met 133.300 kilometer, maar merk dat de auto me op meerdere vlakken tegenvalt. De rijervaring is wel okee (snel, strak op de weg), maar ik heb moeite met een aantal zaken zoals:
  • Matige bouwkwaliteit / interieurafwerking, zeer krasgevoelig
  • Wind goed hoorbaar boven 100km/u vooral als het stevig waait
  • Autopilot geeft ghostbraking op de ringweg
  • Hoofdsteun staat te ver naar voren en zitting geeft weinig steun
  • €153 afgelopen maand betaald aan opladen via Allego laadpalen €0,48 /kwh, komt door sentry mode en automatisch bijladen, omdat ik niet ondertussen kan afkoppelen
  • Oude Honda hybride (1:18) benzine €125 per maand, verzekering was €55 ipv €110
  • Onderhoud nodig in juli:
    APK | 4 nieuwe banden | Droogmiddelzak | ruitenwissers | Draagarmen waren nog niet vervangen, alleen gekraak bij in en uitstappen | Spatlappen | stuurhoes
Er is iemand die het wilt overnemen voor €19500. Ik probeer nog naar boven te onderhandelen
Wat is economisch het beste nu verkopen of over 2 jaar? Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk een gezin en weet ik niet of de model 3 groot genoeg is.

Ik kijk daarom rond naar een waardevast en populair alternatief, bij voorkeur:
  • Comfortabele stoelen en betere cruise control
  • Stille interieur zal ik waarderen
  • Occasion met goede restwaarde / waardevastheid
Auto’s waar ik nu aan denk zijn o.a.:
  • Polo MK6 2018
  • Golf 2014
  • A3 2014
  • Lexus CT200H 2014
  • T-Roc
  • Misschien Model 3 2021 ?
Ik was positief verrast door een Passat GTE, de stoelen, vering en comfort is fijn.

Ik hoor graag jullie ervaringen of tips – welke modellen rijden comfortabeler dan de Model 3 en houden ook nog een beetje hun waarde?

Ik zou de auto zo snel mogelijk (proberen te) verkopen. Over 2 jaar is de auto 8 jaar oud, en verloopt de batterij garantie. Vanaf dan is het een hels karwei om de auto voor een redelijke prijs kwijt te worden. Autohandelaars zullen de auto misschien niet eens meer willen inkopen. Voor een (toekomstig) gezin, zou een C-segment stationwagon een logische(re) keuze zijn. Bv, een Golf, Octavia of Astra. Een Passat GTE lijkt me ook geen verkeerde keuze. Ga dan wel vóór de aankoop een uitgebreide testrit doen, waarbij je uitvoerig op benzine en elektriciteit rijdt.

Laatst bewerkt:
Banden en ruitenwissers ga je met de andere ook hebben en zijn niet de kosten. Wat in godsnaam is een “droogmiddelzak”? En spatlappen zijn voor zover ik weet niet verplicht.
Ik zou doorrijden, een auto na 3 maand wegdoen is financieel meestal een dure grap. 3 van je suggesties zijn trouwens 10+ jaar oud en kunnen dus ook wat onderhoudskwaaltjes hebben.

• Leuk
Waarderingen: EBL
  • €153 afgelopen maand betaald aan opladen via Allego laadpalen €0,48 /kwh, komt door sentry mode en automatisch bijladen, omdat ik niet ondertussen kan afkoppelen
Kun je sentry mode niet uitzetten! En hoezo kun je niet afkoppelen? Lijkt mij dat je hier in ieder geval heel makkelijk snel geld kunt besparen!

Sentry mode uitzetten kan wel, maar ik woon in de stad en mensen parkeren dicht op elkaar.

Allego zijn openbare laadpalen die niet naast mijn huis staan.

Ik werk in de horeca, kom laat thuis en midden in de nacht of tijdens het werk kan ik niet weg.

Als je bang bent dat een Model 3 niet groot genoeg is voor een gezin, zijn een Polo, Golf, A3, CT200, T-Roc of nieuwere Model 3 natuurlijk geen alternatieven.

Vaak kost snel inruilen heel veel geld.
Ook een auto kopen en na slechts 2 jaar weer inruilen kost ook veel geld.Verstandiger is om door te rijden. Een Tesla Model is een grote auto is (meestal) groot genoeg voor een gezin.

En op dit moment is het heel moeilijk te voorspellen of een auto in de toekomst waardevast zullen zijn.
Over het algemeen zijn compacte auto’s goedkoper om te rijden en zijn aantrekkelijk voor een nieuwe koper.

Een VW Passat GTE is een complexe auto, met een klein elektrisch bereik,en staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid. Ik zou er niet aan beginnen.
En drie auto’s zijn ouder dan 10 jaar daar kan ook behoorlijk wat achterstallig onderhoud aan zitten, of wat serieus aan kapot gaan.

Goede, betrouwbare, ruime gezinsauto’s, die veel auto voor het geld bieden zijn bijvoorbeeld de Renault Megane 4, Kia Ceed, Hyundai I30, en Opel Astra.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Die Tesla verkopen als je niet tevreden bent, je krijgt een mooi bedrag terug.
En dan een fatsoenlijke relatief nieuwe auto terugkopen, zie de tips van ak2 en er is wel meer leuks te koop voor dat geld wat je ervoor terug krijgt.

Banden en ruitenwissers ga je met de andere ook hebben en zijn niet de kosten. Wat in godsnaam is een “droogmiddelzak”? En spatlappen zijn voor zover ik weet niet verplicht.
Ik zou doorrijden, een auto na 3 maand wegdoen is financieel meestal een dure grap. 3 van je suggesties zijn trouwens 10+ jaar oud en kunnen dus ook wat onderhoudskwaaltjes hebben.
Waarschijnlijk van die silica-'vochtvreter'-korrels om de auto droog te houden. ( Zonder teveel airco nodig te hebben?)

Vaak kost snel inruilen heel veel geld.
Ook een auto kopen en na slechts 2 jaar weer inruilen kost ook veel geld.Verstandiger is om door te rijden. Een Tesla Model is een grote auto is (meestal) groot genoeg voor een gezin.

Ik ben het eens met @Niseko en @ak2. Ik denk dat nu inruilen het allerduurst is. Je hebt nu toch ook een proefrit gemaakt? Wie zegt dat je volgende aankoop weer precies hetzelfde ontevreden gevoel oplevert? Je noemt immers wederom een Model 3?

Ik zou lekker blijven rijden, accepteer je keuze en gaan. Dat laadpaal/sentry gedoe lijkt me een kwestie van uitzoeken hoe je het beste laadt, bijvoorbeeld één of twee keer per week op je vrije dag en niet proberen elke shift van 80 naar 90% bij palen die duur zijn en allerlei 'kleefboetes' hanteren.

Dat je over twee jaar een gezin hebt klinkt rooskleurig, maar is ook niet gegarandeerd en sowieso geen probleem in een Model 3. Een oplossing met een A3 of Golf die dan 14 jaar oud wordt of een krappe CT of Polo lijkt me ook niet goed doordacht.

€153/€0,48 = 319 kWh zou ongeveer 2000km moeten zijn per maand, klopt dat? Anders zit je gewoon ernstig in de boete/verbruikput te storten.

Sentry mode uitzetten kan wel, maar ik woon in de stad en mensen parkeren dicht op elkaar.

Ik werk in de horeca, kom laat thuis en midden in de nacht of tijdens het werk kan ik niet weg.

Misschien mis ik iets hoor, maar tenzij je echt grote afstanden aflegt, kan je toch prima voor je gaat werken een momentje vinden om even te snelladen (20-80%)?

Klagen over de AP of sentry mode is natuurlijk een beetje raar, als het alternatief, een 2014 Golf, dat überhaupt niet heeft. Beide kan je gewoon uitschakelen. Probleem opgelost. Ik rij nooit met AP aan. Ook geen last van ghost braking op de ACC. De krakende draagarmen zijn een gevolg van te weinig vet bij de bovenste fusekogel. Met een beetje moeite kan je zelf wat vet in de hoes injecteren waardoor het gekraak weg is. Staan op YT wel filmpjes van. De auto lijkt me als D-segmenter ruim genoeg voor een gezin. Ik zou gewoon doorrijden.

Dit kan toch onmogelijk een serieuze vraag zijn. De sentry mode kan geen dealbreker zijn, complete onzin. Koop lekker weer een Honda hybride zou ik zeggen….of een Polo…..

Vreemde post imo. De strekking is klagen en ook in de titel, maar vervolgens een vraag voor iets anders (namelijk een occasion zoektocht hulpvraag).

Het klagen zit m in dingen die je precies gewoon voelt en ziet bij een proefrit, waarbij je referentie kader een Civic was (die ook niet uitblinkt daarin..) en als alternatief een Polo hebt overwogen (die is ook zo-zo, ook ander segment).

Ruime alternatieven

SKODA OCTAVIA COMBI 1.5 TSI GREENTECH BUSINESS EDITION PLUS
€ 20.999,00

Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI FR 150PK DSG Virtual Led Nav
€ 23.450,00

Dit klinkt als een verhaal van iemand die een levenlang de verkeerde auto's koopt om de verkeerde redenen. Of gewoon een troll account.

Krakende draagarmen bij in- en uitstappen!

, alleen gekraak bij in en uitstappen
Heb ik ook gekregen na een sport/overbelasting letsel, als je ouder bent dan 35 gaat dat slecht weg, fysiotherapie en veel fietsen zonder je knieën te overbelasten (leve de elektrische fiets) helpt wel.

Auto’s waar ik nu aan denk zijn o.a.:
  • Polo MK6 2018
  • Golf 2014
  • A3 2014
  • Lexus CT200H 2014
  • T-Roc
  • Misschien Model 3 2021 ?

De model 3 2021 lijkt me wel interessant.

Voor ruimte en comfort, Renault Arkana, hybride. Erg zuinig en ruim. Kwaliteit een ?
Maar beter dan Tesla denk ik.
Anders Chinees elektrisch niet te klein kiezen.

Krakende draagarmen zijn gevolg van slechte constructie, er loopt water in de kogels waardoor dezr kapot gaan. Kijk maar eens op autodoktoren. (Youtube) Snel verkopen dat ding.

U geeft zelf het antwoord al in uw vragen. U bent niet meer verliefd op de Tesla. De schoonheidsfoutjes worden niet meer vergeven, de nadelen worden zwaar gewogen en de voordelen, ach, u bent er aan gewend. Tijd voor wat anders dus. Je kunt het wel proberen te becijferen, maar de praktijk is altijd weerbarstiger en de toekomst voorspellen voor wat betreft pech en extra onderhoud kan niemand.
Overigens: ik kan me niet voorstellen dat iemand die Tesla rijdt wat anders wil. Ik ben na 3 jaar nog steeds hopeloos verliefd op mijn Model 3, ik laad thuis voor € 0,25 en 's zomers gratis en ik wil nooit, nooit meer iets anders. Liefde en jeuk is niet tegen te vechten, dat kan ik niet maar u ook niet. Succes!

Met de ANWB app kan je de laadsessie handmatig stoppen. Allego palen trekken je portemonnee leeg met de verborgen kosten van een paar cent per minuut na een aantal uur laden. Erg schimmig en triest van hun.

Met de ANWB app kan je bijna alle palen zien die openbaar of semi-openbaar zijn, het tarief en de kosten die zij vragen.

U geeft zelf het antwoord al in uw vragen. U bent niet meer verliefd op de Tesla. De schoonheidsfoutjes worden niet meer vergeven, de nadelen worden zwaar gewogen en de voordelen, ach, u bent er aan gewend. Tijd voor wat anders dus. Je kunt het wel proberen te becijferen, maar de praktijk is altijd weerbarstiger en de toekomst voorspellen voor wat betreft pech en extra onderhoud kan niemand.
Overigens: ik kan me niet voorstellen dat iemand die Tesla rijdt wat anders wil. Ik ben na 3 jaar nog steeds hopeloos verliefd op mijn Model 3, ik laad thuis voor € 0,25 en 's zomers gratis en ik wil nooit, nooit meer iets anders. Liefde en jeuk is niet tegen te vechten, dat kan ik niet maar u ook niet. Succes!
Ik denk ook niet dat dit een serieuze vragensteller is, hij denkt over twee jaar een gezin te hebben, mag je wel opschieten…..een zwangerschap duurt zomaar 9 maanden. Even lekker klagen over Tesla. De vragen c.q. opmerkingen lijken op z’n minst ernstig gekleurd. Kennelijk is de vragensteller wel in staat om zeer gedetailleerd alles te benoemen maar een keuze maken voor de juiste auto in de toekomst, dat is wat lastig. Maar OT, je hebt dus 3 maanden geleden een Tesla gekocht (en ik neem aan bereden) en je hebt niet gemerkt dat de banden versleten waren, draagarmen kraakten, apk verlopen…..enz. en nu maak je opeens wel een keuze waarop je op alle details let als waardevastheid, comfort, stoelen, betrouwbaarheid enz. Waarom 3 maanden geleden dan niet? Overigens is een GTE minder betrouwbaar dan een M3 die wel als betrouwbaar bekend staat. IMO rammelt dit verhaal aan alle kanten.

€ 19.500 is een mooie prijs voor een Model 3 met veel aankomend groot onderhoud, vooral als particulier. Los van of het verstandig is om een recent aangeschafte auto weg te doen, klinkt het alsof je niet heel blij bent met de auto. Dan kan je beter de auto gelijk verkopen ipv nog een paar jaar rondkarren in een auto waar je niet tevreden mee bent. Rij je zelf fijner en gaat de Tesla naar iemand die er meer plezier aan kan beleven.

ik laad thuis voor € 0,25 en 's zomers gratis

Die tarieven zou ik hier ook wel willen. (al heb ik op zich wel de luxe dat mijn auto vaak thuis staat als de zon schijnt)

Maar inderdaad hij is zijn Tesla beu en stelt dezelfde maar 2 jaar jongere Tesla voor als alternatief. Best gek.

Die tarieven zou ik hier ook wel willen. (al heb ik op zich wel de luxe dat mijn auto vaak thuis staat als de zon schijnt)

Maar inderdaad hij is zijn Tesla beu en stelt dezelfde maar 2 jaar jongere Tesla voor als alternatief. Best gek.

Als je geen panelen hebt kan je toch voordelig laden aan een eigen paal met zo'n uurcontract. Ook in de winter trouwens (meestal 's nachts).

qBcnQH.png

In 5 winter-/lentemaanden had je al 320 uur voor niets of zelfs negatieve prijzen kunnen laden. Dat is toch zo'n 3200kWh = +/- 20.000km (er komt 17cent opslag bij, dus geld terugkrijgen deed je maar voor 4 uur)

Als je nu niet blij wordt van laadpalen, dan wordt dat met een andere EV niet anders natuurlijk.
Toch heb je weer een Model 3 op je lijstje staan.

Ik denk dat je nog even goed moet nadenken over wat je echt belangrijk vind, want zo op het 1e gezicht ben je daar nog niet helemaal uit.

Als je geen panelen hebt kan je toch voordelig laden aan een eigen paal met zo'n uurcontract. Ook in de winter trouwens (meestal 's nachts).

qBcnQH.png

In 5 winter-/lentemaanden had je al 320 uur voor niets of zelfs negatieve prijzen kunnen laden. Dat is toch zo'n 3200kWh = +/- 20.000km (er komt 17cent opslag bij, dus geld terugkrijgen deed je maar voor 4 uur)

Het punt is dat ik in België woon en zeker de laatste 5-6 maand elektriciteitsprijzen hier idioot duur geworden zijn.

Salderen kan niet meer, voor afname betaal je al snel 35 cent per kWh, zet je iets op het net krijg je er nog niet eens een volledige cent meer voor, en daarbovenop heb je nog capaciteitstarief, zodat je in een hogere schijf valt zodra je boven een bepaalde piek gaat (ik dacht 4000W - 15min lang).

Momenteel is het hier goedkoper om stroom op te weken via een dieselgenerator op stookolie dan stroom van het net te halen als de zon niet schijnt.

Zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom verbruiken loont wel natuurlijk - en aangezien ik het geluk heb van mijn privé auto overdag weinig nodig te hebben zou een EV nog voordelig kunnen rijden - als ik genoeg kilometers afleg.

Maargoed daar is de topicstarter niets mee vooruit geholpen.
Punt voor hem is - je kan in NL goedkoper een Model 3 rijden dan een gemiddelde Dacia, dat maakt het een heel interessante auto, maar dan moet hij wel kunnen leven met de tekortkomingen.

Terug
Bovenaan