Advies gevraagd: Proefrit

Jantje

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over een recente ervaring bij een autodealer. Ik was geïnteresseerd in een auto die te koop staat bij een dealer. Ik heb me de afgelopen dagen in laten lezen over de pro's en con's over dit specifieke model en als afweging mee te nemen. Gistermiddag reed ik even langs de zaak om de auto te bezichtigen. Na even op het terrein rondgelopen te hebben en de exterieur te bezichtigen liep ik naar binnen om een medewerker aan te spreken. Meneer gaf mij de sleutels om even van binnenin te kijken. Na ruim 10 minuten de motor te starten en observeren liep ik terug om te vragen voor een proefrit maar vanwege het feit dat de auto was geblokkeerd was het handiger om de volgende ochtend even te bellen. Vanochtend gebeld om te vragen voor een proefrit. De afspraak was om over 1,5 uur langs te komen aangezien ik dacht dat het hun de mogelijkheid kon geven om de auto vrij te krijgen etc. Na anderhalf uur kom ik aan en spreek ik dezelfde meneer. Hij begint direct over of ik een inruilauto heb waarop ik antwoord: "Dat is eventueel mogelijk". Hij wilt direct even kijken en maakt foto's en stelt één persoonlijke vraag waarom we weer ons weg vervolgen naar het kantoor. Daar geeft hij mij de sleutels omdat hij even tijd nodig heeft om dingen na te checken. Ik stel hem wat vragen over de auto en proefrit waarop hij antwoord "Eerst dit even" wat naar mij inzien erg vaag overkomt en mij een ietwat vreemde indruk geeft. Ik neem plaats in de occasion en na 2 minuten komt hij naar mij toe met direct met een bod wat een héél stuk lager is dan mijn voorstel. Ik probeer tevergeefs informatie te geven om mijn onderhandelingspositie te verbeteren maar meneer heeft alleen oog voor winst en zijn belang waardoor ons contact vrij abrupt ons contact beëindigde en ik weer vertrok. En natuurlijk zou er ruimte moeten zijn om met elkaar te sparren maar dat is het hem nou juist. Er was naar mijn mening sprake van 0 ruimte.

Dit is de eerste keer dat ik d.m.v. een eventuele inruil een proefrit maar mijn vraag is of dit de enigszins normale stand van zaken zijn? Ik heb in het verleden vaker een proefrit of bezichtiging en in alle gevallen stond er een medewerker met een actieve houding bij. Overigens in alle gevallen na observatie en proefrit ook gekocht. Of er wordt een kopie gemaakt van mijn rijbewijs of gaat een medewerker mee. Het gaat hier niet om een dure auto maar een tweedehandse auto van tegen de 3k en mijn auto wat een dagwaarde heeft van ongeveer 2.2k. Ik kan toch niet puur over financiën praten als ik nog niet eens ervaring of indruk heb van die auto.

Rare toko lijkt me, klinkt haast als JetCars!
Natuurlijk willen ze niet dat jan en alleman gaat proefrijden, maar als je al niet eens aandacht krijgt en direct een voorstel en pas daarna kan proefrijden, dat is wel gek.

2e hands auto van tegen 3k kopen (ik lees dan 2900), en 2200 willen inruilen. Daar stak ik als verkoper niet veel tijd in. Geen knaak aan te verdienen... even de andere kant van het verhaal. Het is niet netjes, maar kan me er wel iets bij voorstellen.

Inderdaad, zo'n 750 euro toe vangen en dan ook nog het risico lopen dat er iets stuk gaat. Totaal niet interessant voor de handelaar.

Hier praat je dus over een auto in de prijsklasse waar je als handelaar eigenlijk al niet meer op in wilt ruilen, want met de inruilers die daar uit voort komen kom je voor de handel al in de categorie loop/sloophandel.

Waar baseer je die € 2200,= dagwaarde voor je eigen auto trouwens op.... op gangbare handelsprijzen of op vraagprijzen die overal in verkoopadvertenties vermeld staan?
Wil je de handelswaarde van jou auto weten neem dan even contact op met zo'n landelijk adverterende opkoper (ik wil van mijn auto af e.d.), maar dat zal waarschijnlijk ook aardig overeen gaan komen met het gekregen inruilbod van die autodealer.
De verkoper heeft met die gemaakte foto's en "Eerst even dit" gewoon snel even gecheckt wat jou auto nog waard was in die doorschuifhandel en daar zijn inruilprijs op gebaseerd, en blijkbaar lag dat al zo ver uit elkaar met jou inruilvoorstel dat er toch geen deal uit voort zou gaan komen.
En als je er met het bij te leggen bedrag al niet met elkaar eens kunt worden heeft wederzijds verder tijd verknoeien met een proefrit ook totaal geen zin.

Wil je toch meer vangen als de handel-/inruilprijs regel dan zelf de verkoop van je auto via marktplaats enz., maar verwacht daarbij absoluut niet dat je er dan wel de vraagprijzen voor gaat krijgen die een dealer hanteert.
Zonder inruil heb je in deze prijsklasse wat meer kans om over tientjeswerk nog iets te kunnen "sparren", maar met inruil zal het voornamelijk uitdraaien op een "take it or leave it".... het zijn nu eenmaal geen filantropische instellingen in de autohandel.

vertmaori zei:
2e hands auto van tegen 3k kopen (ik lees dan 2900), en 2200 willen inruilen. Daar stak ik als verkoper niet veel tijd in. Geen knaak aan te verdienen... even de andere kant van het verhaal. Het is niet netjes, maar kan me er wel iets bij voorstellen.

Dit. Lijkt me totaal niet interessant voor de verkoper deze autoruil.

Typisch geval van simpele verkoper waar potentiele klant als alleen euro teken gezien wordt.
Het heeft allemaal met respect te maken, als ik bij mercedes dealer met vieze werkoveral binnenkom wil ik net zo behandeld worden als ik met driedelige pak binnenkom.
En ja men moet geld verdien, dat is duidelijk. Maar als ik aan een klant 500 euro 'verdien' krijg hij hetzelfde behandeling als bij andere waar ik '10000' aan verdien.

En dat vergeten heleboel verkopers.

vertmaori zei:

Muddy Bandit zei:
Hier praat je dus over een auto in de prijsklasse waar je als handelaar eigenlijk al niet meer op in wilt ruilen, want met de inruilers die daar uit voort komen kom je voor de handel al in de categorie loop/sloophandel.

Waar baseer je die € 2200,= dagwaarde voor je eigen auto trouwens op.... .

Total Loss zei:
vertmaori zei:

Dit. Lijkt me totaal niet interessant voor de verkoper deze autoruil.

Bedankt voor de reacties.

Het mij om het principe van bereidheid. Het is mogelijk dat ik noem waar wat € 1.500,- bij betaal na het rijden na een proefrit en hij eventueel mijn auto test. Lijkt mij een redelijk vereiste voor een onderhandeling.
Ik kan me niet voorstellen dat jullie auto's kopen zonder een proefrit te doen. En zo ja, wat zijn dan de redelijke vereisten vanuit het perspectief van de koper om überhaupt een proefrit te kunnen doen in deze context.

Hier gaat mijn post over.

Stel hij vindt mijn auto 'onaantrekkelijk' dan zou hij toch kunnen voorstellen om 'over de prijs na te denken.' , 'rondbellen of wellicht een partner iets voor mij kan betekenen' of 'mij tips geven om zelf de auto te verkopen.' Lijkt mij een redelijke service voor een autodealer.

Tsja, wat moet je daar op zeggen.... ik kom eigenlijk niet verder als welkom in de snelle wereld van de autohandel op de bodem van de markt.
De marges zijn daar al zo gering dat er niet veel tijd besteed kan worden aan discussies en langdradige onderhandelingen dus wordt er gelijk een inruilprijs gesteld zodat je direct weet waar het netto financieel op uit komt, en kun je met dat plaatje een beetje akkoord gaan is er echt wel de mogelijkheid om vervolgens een proefritje te kunnen maken.
Bij jou verhaal proef ik dat je het al gelijk totaal niet eens was met de geboden inruilprijs, en dat zal die verkoper ook wel geproefd hebben en daaruit zijn conclusie al getrokken hebben dat een proefrit laten rijden daar ook geen verandering meer in zou gaan brengen.

Jantje zei:
Stel hij vindt mijn auto 'onaantrekkelijk' dan zou hij toch kunnen voorstellen om 'over de prijs na te denken.' , ...

Jij hebt toch de kans om over zijn inruilvoorstel na te denken?... hij heeft daar al over nagedacht toen hij met die prijs kwam.

Jantje zei:
.....'rondbellen of wellicht een partner iets voor mij kan betekenen'...

Dat heeft hij blijkbaar al gedaan met die gemaakte foto's en z'n "Eerst even dit", en heeft daarop vervolgens de inruilprijs bepaald.
Verwacht je nou echt dat een verkoper zich als een onbetaalde bemiddelaar tussen jou en zijn concurrenten laat plaatsen?

Jantje zei:
...of 'mij tips geven om zelf de auto te verkopen.'

Had hij kunnen doen.... had je dat niet ook zelf kunnen bedenken?
Het verhaal hier komt maar van 1 kant, maar misschien had je de verkoper al wat beledigd met je poging om jou "onderhandelingspositie te verbeteren"?
Je zult echt niet de eerste kijker zijn waar een verkoper al snel moedeloos van wordt tijdens bij het aanhoren van allerlei "waarde verhogende" verhaaltjes.

Jantje zei:
...Lijkt mij een redelijke service voor een autodealer.

Van enkel service kan niemand leven, en een geboden service staat in de praktijk wel in verhouding met de gehanteerde marges op het product. (het is niet voor niets dat de meeste "service" tegenwoordig gewoon een betaalde dienst is geworden)

Terug
Bovenaan