Advies gevraagd! Na 10 jaar leaseauto's een eigen auto, budget 7500 - 12500

Bobslee zei:
Zeker eens bij Carnext gaan kijken. Mijn ervaring is dat ze je daar niet echt helpen tenzij jij daar specifiek om vraagt. Kun je op je dooie gemak alle auto's even goed van binnen en buiten bekijken. Daar staan ook veel Meganes en 308's maar je kan ook bij Astra's en Focussen kijken.

Voordeel van Carnext is dat je de complete onderhoudshistorie tot in detail erbij krijgt. Nadeel is dat ze er niet echt aan onderhandelen doen en belachelijke inruilprijzen geven. Dat laatste heb jij geen last van.

Dank je, ik hou enorm van winkels waar ze je met rust laten!

Auto encyclopedie zei:
Het vliegveld heet dan wel eelde airport groningen, maar het hoort echt wel bij Drenthe. Hoewel er tussen deze 2 partijen weinig rivaliteit is. Denk zelfs dat er meer fc groningen supporters in Drenthe wonen dan Emmen aanhang, en in Eelde Paterswolde ligt er al helemaal niemand wakker als Emmen degradeert.

Ik juich eerlijk gezegd ook liever voor Arjen Robben dan voor ... geen idee wie er bij Emmen speelt (maar je hebt gelijk, ik kan Eelde niet zomaar annexeren).

hannah 8609704 zei:
Auto encyclopedie zei:
Bij de exeo is het als je nieuwer wil, dat je dan de onbetrouwbare tsi blokken krijgt. De 1.8 twintig klepper heeft er maar kort ingezeten en je moet ze met een lampje zoeken

Toch nog een vraagje hierover: hoe moet ik deze auto vergelijken met een BMW uit de eind jaren 2000? Die laatste zal een paar duizend euro duurder zijn in aanschaf, maar is die dan ook duurder in onderhoud (zoals Total Loss schreef) in vergelijking met een Seat uit 2009? Wat is dan de verstandige keus?

Bij bmw is het veel import en bij bmw, Audi en mercedes uit Duitsland is veel gerommel met schade bakken die houtje touwtje weer hersteld zijn en gerommel aan de kilometer teller. Verder weet ik weinig van bmw of deze motor betrouwbaar is. Ga bij een bmw altijd voor een origineel Nederlands exemplaar waar een nap op zit(bewijs dat de kilometerstand klopt en niet in de kreukels heeft gelegen) de seat exeo heeft volgens de garage een kloppende nap.

De exeo zal sowieso goedkoper in de verzekering zijn dan een bmw

Ook de Exeo is geen goedkope auto om rijdend te houden, zeker niet over een paar jaar wanneer ie dan toch al 15 jaar oud is.

Niet blindstaren op origineel NL. Ook geïmporteerde BMW's kunnen prima auto's zijn. En juist een iets oudere met lage kilometerstand zijn de snoepjes en daarom ook door heel Europa gevonden.

hannah 8609704 zei:
Auto encyclopedie zei:
Bij de exeo is het als je nieuwer wil, dat je dan de onbetrouwbare tsi blokken krijgt. De 1.8 twintig klepper heeft er maar kort ingezeten en je moet ze met een lampje zoeken

Toch nog een vraagje hierover: hoe moet ik deze auto vergelijken met een BMW uit de eind jaren 2000? Die laatste zal een paar duizend euro duurder zijn in aanschaf, maar is die dan ook duurder in onderhoud (zoals Total Loss schreef) in vergelijking met een Seat uit 2009? Wat is dan de verstandige keus?

Ik ben fan van het merk BMW, de onderhouds en reparatiekosten liggen wel hoger dan van de niet premium merken, ook zijn ze door de hogere nieuwprijs en het grotere diefstal risico duurder om te verzekeren. Wat mij opviel toen ik 9 jaar geleden naar een auto aan het kijken was dat de uitrusting van een 3 serie vaak niet heel luxe was. In niet premium merken zat vaak veel meer luxe.

Een oudere BMW 3-serie, bijvoorbeeld de E90, staat in ieder geval niet bekend om z'n oneindige duurzaamheid:
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/bmw-3-serie-e90-occasion-aankoopadvies/

Premium merken zijn niet per definitie betrouwbaar (al is Lexus daar misschien een uitzondering op).
BMW heeft ook genoeg rommel geproduceert met kettingproblemen en interne vervuiling.

308 is inderdaad een auto die wel aansluit bij je wensen denk. Staan er best wat van te koop bijvoorbeeld deze https://www.autotrack.nl/a/peugeot-308-50045830 zou de 130pk variant kiezen ipv de 110. Skoda octavia 1.2 tsi is wellicht ook interessant?

Bobslee zei:
Premium merken zijn niet per definitie betrouwbaar (al is Lexus daar misschien een uitzondering op).
BMW heeft ook genoeg rommel geproduceert met kettingproblemen en interne vervuiling.
Uitvallende VANOS is ook een bekende, en er zijn ook best BMW motoren die wel van een slokje olie houden. De X3 die wij hadden moest regelmatig olie bij, dat had ik nog niet eerder meegemaakt, maar als je zoekt op internet was dit niet de enige die dat deed.

Ben net bij een Carnext geweest en begin wel een beetje op te warmen voor de Peugeot 308 SW en de Ford Focus was ook echt prima! Nog een aanvullende vraag: mijn familie beweert dat ik een auto moet kopen in het hoge noorden omdat dealers daar betrouwbaarder zijn (of: mensen in het algemeen) en de prijzen lager liggen. Ik vraag me af of dat zo is in deze tijden van internet. Wat denken jullie?

Zo vond ik deze: is dat wat? (Moet hierbij eerlijk bekennen dat ik een selectie maakte op kleur.)

En voor de liefhebbers, deze lever ik overmorgen in.

Dan is de 308 die ik linkte:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-308-benzine-2018-49357872
toch veel nieuwer en gefacelift en 6 versnellingen ipv 5, maar hij is wel 3000 EUR duurder, het is aan jou om dat af te wegen.

hannah 8609704 zei:
Zo vond ik deze: is dat wat? (Moet hierbij eerlijk bekennen dat ik een selectie maakte op kleur.)

Zo op het eerste gezicht nogal aan de prijs voor auto uit 2015 met die relatief hoge kilometerstand.

speedtouch zei:
Dan is de 308 die ik linkte:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-308-benzine-2018-49357872
toch veel nieuwer en gefacelift en 6 versnellingen ipv 5, maar hij is wel 3000 EUR duurder, het is aan jou om dat af te wegen.

Ja, het is een mooi affiche, maar inderdaad: boven budget...

Wat vind je van deze?
https://www.autozieleman.nl/occasions/peugeot/308/peugeot-308-sw-1-2-puretech-blue-lease/2402232/#2

Ook in het noorden heb je foute figuren, Groningen heeft bijvoorbeeld veel beruchte huisjesmelkers, heeft dan niks met auto's te maken maar toch, maar toch.

Jammer voor je dat de seat helemaal in Eelde staat, misschien combineren met familie bezoek en een eierbal

Bekijk ook eens de reviews op de site. Volgens mij is de multimedia in de 308 niet heel geweldig bijvoorbeeld.

Bij een auto als een Peugeot 308 zou ik niet stad of land afreizen, die auto is veel verkocht, en vaak in de buurt ook wel te vinden in bijvoorbeeld de juiste kleur of uitvoering.

Je hebt overal goede EN slechte dealers/garages/handelaren. In Groningen zitten ook bedrijven waar je beter niets kan kopen, en soms lijkt het wel vertrouwd en valt het toch tegen. Dat is lastig te zeggen.

Vriend van me had bij de dealer in Groningen een supernette/mooie Opel Astra gekocht, bij de dealer in onderhoud geweest, en toen bleek de auto wat minder mooi te lopen en had de garage het storingslampje afgeplakt. En het onderhoud hadden ze ineens ook niet meer gedaan (terwijl ik er naast stond toen de eigenaar van deze vakgarage het zei).

Aan de andere kant, onze oude Lancia komt ook bij een (ietwat vage) handelaar weg, gezien de lage prijs en de nieuwe APK durfden we het wel aan. En toen bleek de vermelde APK niet gedaan te zijn. Uiteindelijk gebeld, met een "het zal wel niets worden, maar vragen kan altijd gevoel" en het bedrijf was veel correcter en vriendelijker dan we ooit hadden durven dromen. Auto is bij een onafhankelijk keuringsbedrijf geweest

@ AE
Die SEAT staat bij een handelaar in Eelde, dat was/is een familiebedrijf. Blijkbaar hebben de medewerkers nu een eigen handel daar in het pand of weet ik veel hoe die constructie is. Ik ken de zoon/eigenaar van het bedrijf vaag, en ook een medewerker daar. Misschien is er met die auto niets mis, maar ik zou persoonlijk niet mijn zuur verdiende centen daarachter laten. Dat is gewoon gevoel.

Terug
Bovenaan