Pjotter

Startmotor
Ik ben op zoek naar een nieuwe wagen en kan wat hulp gebruiken bij de zoektocht.

Mijn eisen zijn vrij beknopt. De auto moet:
  • vooral leuk (EDIT - lees: sportief) zijn om mee te rijden
  • volledig elektrisch zijn
  • een trekhaak hebben om een fietsendrager te kunnen gebruiken
  • betaalbaar zijn
Over dat laatste: in ga even stoppen met werken. Mijn kinderen hebben extra zorgen nodig, en dat vraagt naast hoge medische rekeningen veel tijd en energie. De laatste keer dat ik ‘even’ stopte met werken ben ik twee jaar thuis geweest. Zoveel mogelijk fun voor een zo laag mogelijke prijs is dus de opdracht.

EDIT: Ik rij momenteel met een Tesla Model 3 Dual Motor. Die gaat er uit omdat die bijna einde lease is. FYI: al mijn vorige auto's heb ik gekocht. De Tesla heb ik geleased omdat zowel de nieuw als tweedehandsprijzen van elektrische wagens nog heel volatiel zijn. Geen idee of ik de nieuwe wagen ga kopen of leasen.

EDIT: Betaalbaar is relatief. Voor een perfecte (sportief, vlot, mooi) B of C segmenter heb ik tot 45.000 EUR (nieuwprijs in België, BTW incl., nettoprijs) over.

Mijn kandidaten waren een Mini Aceman (er kan helaas geen fietsendrager op de Mini Cooper), een Alpine a290 en een Alfa Junior Veloce.

Ik heb een testrit gedaan met de Mini Aceman SE. Op veel vlakken een leuke auto, maar bij een beetje sportief rijden was er bijzonder veel wielspin, ook al was het helemaal droog. Het hoge gewicht en de (naar sportieve BEV normen) niet zo krachtige motor maakte de wagen ook wat trager en minder sportief dan ik verwacht had. Er komt binnenkort een John Cooper Works versie. Wanneer die beschikbaar is doe ik nog eens een testrit.

Een testrit met de Alpine beviel me veel meer. De auto was krap vanbinnen, en ik had wat last om mijn benen goed kwijt te geraken in de bestuurderszetel, maar het rijgedrag beviel me heel wat meer dan de Aceman. Alleen vond ik de wagen het label ‘hot hatch’ dat ik in veel reviews heb horen vallen niet echt waard. Het is meer een ‘warm hatch’. De wagen is vlot maar niet snel. Ik vrees dat ik buyer’s remorse ga krijgen wanneer er een meer gepeperde versie gaat uitkomen. Alpine kennen zal dat ook gebeuren. De wagen vond ik er in het echt trouwens bijzonder goed uitzien. Een plaatje.

De Junior Veloce sprak me echt aan. Alleen leerde ik net voor mijn testrit dat de wagen tot mijn verbazing ook geen fietsendrager mag dragen.

Terug bij af!

Heeft er iemand suggesties?

FYI: De Abarth 500 is geen optie. Ben er naar gaan kijken. Niet mijn ding.

Laatst bewerkt:
Ik heb een testrit gedaan met de Mini Aceman SE. Op veel vlakken een leuke auto, maar bij een beetje sportief rijden was er bijzonder veel wielspin, ook al was het helemaal droog.

Begreep uit een Autoweek video met de reguliere Cooper dat daar budget banden onder liggen (Maxxis oid), kan zijn dat het rijgedrag een stuk prettiger is met fatsoenlijk rubber.

Nee hoor, kunnen verschillende banden onder liggen. Niet per se Maxxis. AW heeft dan het halve verhaal opgeschreven.

Daarnaast kunnen er ook (inferieure?) winterbanden onder de Aceman hebben gezeten.

Als de A290 je bevalt, zou je gek zijn niet even de Cooper SE uit te proberen;)

Begreep uit een Autoweek video met de reguliere Cooper dat daar budget banden onder liggen (Maxxis oid), kan zijn dat het rijgedrag een stuk prettiger is met fatsoenlijk rubber.

Ik weet niet welke banden er op lagen, maar die zullen zeker een grote rol hebben gespeeld. De aanstaande JCW zal het bandenprobleem in ieder geval wel oplossen.

Nee hoor, kunnen verschillende banden onder liggen. Niet per se Maxxis. AW heeft dan het halve verhaal opgeschreven.

Daarnaast kunnen er ook (inferieure?) winterbanden onder de Aceman hebben gezeten.

Als de A290 je bevalt, zou je gek zijn niet even de Cooper SE uit te proberen;)

Ik zou toch even rijden met de Cooper SE… Die voldoet aan alle ‘leuke auto’ eisen.

De Cooper zou zeker ergens boven op mijn lijst staan moest die een trekhaak hebben.

Laatst bewerkt:
Buiten dat het veel sneller aanvoelt, de tussensprints en wegrijden zijn echt op niveau sportauto.

Opties met achterklepmontage al bekeken? Wat moet je precies vervoeren?

Dat is eventueel een optie. Maar ik heb net een heel handig plooibaar fietsenrek gekocht. Staat aan de garagepoort. Even op de trekhaak zetten, open plooien en klaar om te vertrekken. Mijn kinderen rijden beiden met een elektrische fiets. Ik ga die verschillende keren per week op verschillende plaatsen ophalen. Kind in de auto, fiets op het rek, en naar huis.

Die trekhaak maakt de keuze wat beperkt. Zou anders ook naar de Cupra Born kijken. Die is wat vlotter. Maar mag helaas niks trekken ;)

Betaalbaar is relatief

Dat klopt. Heb ik even toegevoegd aan mijn post:
Voor een perfecte (sportief, vlot, mooi) B of C segmenter heb ik tot 45.000 EUR (nieuwprijs in België, BTW incl., nettoprijs) over.

ik zou kijken naar een gebruikte Model 3.

Heb ik voor de duidelijkheid ook toegevoegd aan mijn post:
Ik rij momenteel met een Tesla Model 3 Dual Motor. Die gaat er uit omdat die bijna einde lease is. FYI: al mijn vorige auto's heb ik gekocht. De Tesla heb ik geleased omdat zowel de nieuw als tweedehandsprijzen van elektrische wagens nog heel volatiel zijn. Geen idee of ik de nieuwe wagen ga kopen of leasen.

De Tesla is een top wagen, maar de performance versie is me te duur. Een vlotte B of C segmenter gaat beter passen in mijn budget.

Die trekhaak maakt de keuze wat beperkt. Zou anders ook naar de Cupra Born kijken. Die is wat vlotter. Maar mag helaas niks trekken ;)

Bedankt voor de tip. De Born vind ik zowel binnen als buiten niet mooi op foto. Ik moet toegeven dat ik de wagen in het echt nog niet gezien heb. Ik hou ook niet van de VW software, maar daar zou ik nog over kunnen geraken.

Ik zie wel dat er hoge kortingen worden gegeven: standaard 9.210 EUR korting op de Born VZ hier in België. Misschien kan een testrit me wel overtuigen.

EDIT: net een telefoontje gedaan naar Cupra. Er kan geen trekhaak gemonteerd worden voor een fietsenrek. Jammer.

Laatst bewerkt:
Ik rij momenteel met een Tesla Model 3 Dual Motor. Die gaat er uit omdat die bijna einde lease is. FYI: al mijn vorige auto's heb ik gekocht

Waarom dan niet gewoon deze specifieke auto kopen en er in blijven rijden? Je bent ermee bekend en kan hem lijkt mij relatief voordelig overnemen van de leasemaatschappij.

Dat is allemaal relatief, maar van een sportieve auto verwacht ik toch meer. Mijn huidige niet-sportieve gezinswagen doet 0-100 in 4.5 seconden.
Gaat lastig worden een auto te krijgen die dat matched en kleiner en/of goedkoper is, denk eerlijk gezegd niet eens dat ze bestaan. Ik zou gewoon lekker de Tesla blijven rijden als je die kan overnemen uit de lease.

Is die nieuwe Renault 5 niet iets? Ziet er iig hip uit. Die mag 500 g trekken. Is genoeg voor een fietsendrager lijkt me.
De Alpine A290 is dezelfde auto qua formaat en die was te klein en al te traag met 6,4s naar de 100. OP zoekt een auto niet simpelweg niet bestaat.

Is een tweedehands Golf GTI geen optie? Gewoon niet elektrisch meer rijden.

Waarom dan niet gewoon deze specifieke auto kopen en er in blijven rijden? Je bent ermee bekend en kan hem lijkt mij relatief voordelig overnemen van de leasemaatschappij.

Twee redenen:

Het is leuk om wat verandering te hebben.

Daarnaast is de Tesla fantastisch voor de redenen waar ik hem 4 jaar voor gebruikt heb: ruim genoeg, snel en toch zuinig, samen met het supercharger netwerk. We hebben heel Europa afgereisd met het gezin. Helaas zullen die autoreizen niet meer plaatsvinden in de nabije toekomst. Ik zoek dus een nieuwe auto waar rijplezier eerst komt.

Misschien is dat wel de conclusie, en ga ik wat meer water bij de wijn moeten doen.

Ik ga sowieso nooit terug naar een verbrandingsmotor.
Dan zal je echt harde keuzes moeten maken. Je gaat niets krijgen dat zo snel accelereert als je Tesla en aan al je eisen voldoet.

Wat opties:

Abarth 600E - 50K (in NL), 280km WLTP en nog steeds maar 5,9s naar de 100.
Q4 E-tron - 50K (in NL), te traag en niet een rijdersauto.
BYD Seal - 49K (in NL), te traag en niet een rijdersauto.
MG4 X-Power - 42K (in NL) extreem snel, maar geen rijders auto en traag entertainment systeem

Ik snap niet dat je zoveel waarde hecht aan die 0-100 tijd, dat alleen bepaalt toch niet de sportiviteit van een auto. Ik heb zelf een Audi A6 2.8 fsi (ja, ja, nog een heerlijke zes cilinder met handbak) van 2011, die in zo'n 7,5 seconde naar de 100 gaat. Ik vind de beleving van 0-100 met die auto 1000x beter dan met de BMW i4 van m'n zoon die onder de 5 seconden naar de 100 gaat.

Dan zal je echt harde keuzes moeten maken. Je gaat niets krijgen dat zo snel accelereert als je Tesla en aan al je eisen voldoet.

Je hebt helemaal gelijk. Zo snel accelereren als de Tesla hoeft voor mij trouwens niet. Zolang de auto snel aanvoelt (als die als sportwagen verkocht wordt, ten minste) ben ik blij.

Wat opties:

Abarth 600E - 50K (in NL), 280km WLTP en nog steeds maar 5,9s naar de 100.
Q4 E-tron - 50K (in NL), te traag en niet een rijdersauto.
BYD Seal - 49K (in NL), te traag en niet een rijdersauto.
MG4 X-Power - 42K (in NL) extreem snel, maar geen rijders auto en traag entertainment systeem

Bedankt voor het lijstje. Altijd goed om iemand anders inzichten te hebben.

De gouden graal voor mijn budget bestaat niet, moet ik helaas inzien. Ik ga mijn eisen of budget moeten bijstellen.

Ik snap niet dat je zoveel waarde hecht aan die 0-100 tijd, dat alleen bepaalt toch niet de sportiviteit van een auto.

Waar lees je dat ik zoveel waarde hecht aan de 0-100 tijd? Als niemand anders dat had aangehaald, was ik er nooit over begonnen.

Ik zoek een leuke auto die sportief rijdt. Snelheid is maar 1 van de factoren die de beleving van een wagen maken. Maar het is wel een belangrijke bij wagens die verkocht worden als sportwagen.

De beleving van de Alpine vond ik heerlijk. Helemaal op de Belgische b wegen waar ik meestal rij. Gewoon jammer dat die niet net iets sneller is, dan was de wagen perfect geweest.

Een MG Cyberster GT, of Smart 1 Brabus.

Wel gaaf, maar zijn wel duur.

Voor veel vermogen voor niet al teveel geld kom je al snel uit bij een gebruikte Tesla Model 3

Waar lees je dat ik zoveel waarde hecht aan de 0-100 tijd? Als niemand anders dat had aangehaald, was ik er nooit over begonnen.

Ik zoek een leuke auto die sportief rijdt. Snelheid is maar 1 van de factoren die de beleving van een wagen maken. Maar het is wel een belangrijke bij wagens die verkocht worden als sportwagen.

De beleving van de Alpine vond ik heerlijk. Helemaal op de Belgische b wegen waar ik meestal rij. Gewoon jammer dat die niet net iets sneller is, dan was de wagen perfect geweest.
Rijd de Cooper SE en alles valt samen :) Lage zitpositie is sowieso al iets dat een hoop toevoegt tov veel andere EV's

Een MG Cyberster GT, of Smart 1 Brabus.

Wel gaaf, maar zijn wel duur.

Voor veel vermogen voor niet al teveel geld kom je al snel uit bij een gebruikte Tesla Model 3

Een Smart 1 Brabus, nog niet aan gedacht. Eens checken!

Laatst bewerkt:

Je noemde in je OP twee redelijk rappe auto's traag en "warm ipv hot".

Uitdagende opgave, sportief(of in het geval in mijn perspectief ‚lichtvoetig‘ en elektrisch gaat niet zo goed samen. Wat betreft is de Model 3 misschien wel de beste keuze of een BMW i4. Heb zelf 3 jaar ervaring met een Volvo XC40 P8 en die reed tot mijn verbazing verrassend sportief voor een dergelijke SUV. Mede door de 408pk sterke Elektro motoren kon ik leuk Porsches pesten in de binnenstad van Düsseldorf bij de stoplichten
Polestar 2 biedt meer van hetzelfde, met optionele Performance pack met Öhlins dempers schijnt nog beter de rijden. Zijn nu 2e hands aardig goed afgeschreven, alleen is het hogere stroomverbruik ivm de Tesla wel een dingetje

Moet het nieuw zijn of is jong gebruikt ook okay? Met je budget kan een Model 3 Performance ook en je komt al aardig bij een Porsche Taycan in de buurt (maar dat is geen B- of C-segmenter...).

Laatst bewerkt:
Iedereen, hartelijk dank voor de tips.

Maar met dit nieuws: https://www.autoweek.nl/autonieuws/...oper-en-countryman-duizenden-euros-goedkoper/ denk ik dat de Mini Aceman John Cooper Works een goede prijs/performance verhouding heeft. Wanneer die beschikbaar is voor een testrit hak ik de knoop door.

Ik ga er even van uit dat de prijsdalingen ook hier in België gaan komen, waar de wagen zo al enkele duizenden euro’s goedkoper was dan in Nederland.

Laatst bewerkt:
Kopen, renten of leasen maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Het verschil in kostprijs is niet zo hoog als je een jaar of 4 à 5 met een auto rijdt. Kopen is flexibeler, operationele lease is makkelijker.

Wel, mijn huidige wagen is snel, maar rijdt niet sportief. De Alpine vond ik niet zo snel, maar reed heel erg leuk. Echt leuk om op de Belgische bochtige B wegen te rijden. De combinatie van de twee zou tol zijn, maar ik weet ondertussen dat dat niet gaat met mijn budget. Dus ik kies voor leuk rijden.

Dan gaan voor iets lichts van een merk wat bekend staat om goed sturende auto's, zoals een Ford Focus of een Mazda 3.

Als je in VL woont zoals wij, de 90 km/h doorgaande wegen zijn er quasi niet meer, de 70 km/h zijn meer en meer met uitsterven bedreigd. Alles is of wordt 20/30/50. Leuk? Nee. Happening? Ja.
Als je in de Walen woont is het een andere zaak, maar de wegen daar zijn zo vreselijk beroerd…

Verder 2 goede tips van Barri. Vergeet ook de Fiesta ST niet, die kan je op lichte vracht rijden trouwens, amper belastingen op maar wel strikt voor 2 personen dan.

Mijn eisen zijn vrij beknopt. De auto moet:
  • vooral leuk (EDIT - lees: sportief) zijn om mee te rijden
  • volledig elektrisch zijn
  • een trekhaak hebben om een fietsendrager te kunnen gebruiken
  • betaalbaar zijn

Laatst bewerkt:
Als je in VL woont zoals wij, de 90 km/h doorgaande wegen zijn er quasi niet meer, de 70 km/h zijn meer en meer met uitsterven bedreigd. Alles is of wordt 20/30/50. Leuk? Nee. Happening? Ja.
Als je in de Walen woont is het een andere zaak, maar de wegen daar zijn zo vreselijk beroerd…

Verder 2 goede tips van Barri. Vergeet ook de Fiesta ST niet, die kan je op lichte vracht rijden trouwens, amper belastingen op maar wel strikt voor 2 personen dan.

Ik woon in Vlaanderen. De wegen zijn hier ook beroerd, hoor :) . Ik heb een huis gekocht in de vrije natuur. Wanneer ik ergens heen rij moet ik meestal door vele kilometers kleine wegen waar bijna niemand komt. Heerlijk rijden. Veel remmen, bochten nemen en optrekken. Perfect voor een kleine leuk rijdende auto.

Ik had via de lokale Mini garage een testrit geregeld met een eJCW in het testcentrum van Mini in Bornem, maar dat is helaas afgezegd omdat de wagen blijkbaar toch niet beschikbaar is voor testritten. Waarschijnlijk zullen de eerste publieke testritten ten vroegste starten op 25 Mei. Dan is twee maanden later dan eerder aangekondigd.

Wellicht is die auto nog te tunen? Je geeft dan wat range op voor wat meer prestaties.

Zo heb ik voor de gein eens gekeken bij een Renault Twizy. Die kon je ook wat oppeppen met een tuningbox. Zodat je er ook evt mee de snelweg op kon en daar 110 km/u kon rijden. Standaard ging ie maar 80 en dat is te langzaam.

Wellicht dat er dergelijke mogelijkheden ook gaan komen cq al bestaan bij de Alpina/Renault.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan