Dag allemaal,
Ik kan een stukje advies gebruiken, omdat ik nu een aardige rekening gepresenteerd wordt.
1. Motorlampje vanwege lambdasonde: In oktober 2018 ging het motorlampje van onze Hyundai i20 (met 90.000 km op de teller) branden. De garage las de foutcodes uit en liet weten dat het om de lambdasonde ging, maar dat het waarschijnlijk geen probleem was en dat dit meestal door het weer komt... en dat leek te kloppen, want het motorlampje ging regelmatig ook weer uit als het kouder/warmer buiten werd.
2. Lambdasonde uitwisselen: In april van dit jaar moest de auto voor de TÜV (wij wonen in Duitsland) en liet de garage weten dat de lambdasonde toch uitgewisseld moest worden om daar doorheen te komen. Dat hebben we toen gedaan.
3. Kracht weg bij laag toertal: Het motorlampje was vervolgens inderdaad uit en alles leek in eerste instantie goed te zijn, maar we merkten de afgelopen maanden dat de auto steeds minder kracht had en meer ging schokken bij lage toeren (vooral eerste en tweede versnelling). Regelmatig ging het toerental simpelweg niet naar boven bij het wegrijden (wat tot gevaarlijke situaties leidde).
Terug naar de garage, die hem doorzette naar een Hyundai dealer, omdat ze dachten dat het met de software te maken had. Die dacht uiteindelijk dat het door de verkabeling kwam, die vervolgens werd uitgewisseld.
We kregen de auto weer mee, maar merkten direct bij het wegrijden dat het absoluut niks geholpen heeft.
Een week geleden waren we het zat en hebben we de auto voor de derde keer naar de garage gebracht met de boodschap dat we de auto zo niet kunnen gebruiken en dat ze toch maar echt eens goed moeten kijken.
Conclusie: er zit een gat in het uitlaatspruitstuk (dat kennelijk vastzit aan de katalysator), die daardoor in zijn geheel moet worden vervangen voor € 2.300.
Mijn vragen op dit moment:
1. Moet het uitwisselen van een katalysator van een Hyundai i20 echt € 2.300 kosten?
2. We vinden het erg vreemd dat het gat in de katalysator pas ontstaan is NADAT de lambdasonde is uitgewisseld (en na de TÜV, dus toen bestond het gat nog niet), terwijl we met de vorige lambdasonde juist geen problemen hadden. Kan een verkeerde installatie of afstelling oid. van de nieuwe lambdasonde dit gat juist veroorzaakt hebben?
Het zou top zijn als iemand zijn/haar mening kan geven!
Alvast dank.
Ik kan een stukje advies gebruiken, omdat ik nu een aardige rekening gepresenteerd wordt.
1. Motorlampje vanwege lambdasonde: In oktober 2018 ging het motorlampje van onze Hyundai i20 (met 90.000 km op de teller) branden. De garage las de foutcodes uit en liet weten dat het om de lambdasonde ging, maar dat het waarschijnlijk geen probleem was en dat dit meestal door het weer komt... en dat leek te kloppen, want het motorlampje ging regelmatig ook weer uit als het kouder/warmer buiten werd.
2. Lambdasonde uitwisselen: In april van dit jaar moest de auto voor de TÜV (wij wonen in Duitsland) en liet de garage weten dat de lambdasonde toch uitgewisseld moest worden om daar doorheen te komen. Dat hebben we toen gedaan.
3. Kracht weg bij laag toertal: Het motorlampje was vervolgens inderdaad uit en alles leek in eerste instantie goed te zijn, maar we merkten de afgelopen maanden dat de auto steeds minder kracht had en meer ging schokken bij lage toeren (vooral eerste en tweede versnelling). Regelmatig ging het toerental simpelweg niet naar boven bij het wegrijden (wat tot gevaarlijke situaties leidde).
Terug naar de garage, die hem doorzette naar een Hyundai dealer, omdat ze dachten dat het met de software te maken had. Die dacht uiteindelijk dat het door de verkabeling kwam, die vervolgens werd uitgewisseld.
We kregen de auto weer mee, maar merkten direct bij het wegrijden dat het absoluut niks geholpen heeft.
Een week geleden waren we het zat en hebben we de auto voor de derde keer naar de garage gebracht met de boodschap dat we de auto zo niet kunnen gebruiken en dat ze toch maar echt eens goed moeten kijken.
Conclusie: er zit een gat in het uitlaatspruitstuk (dat kennelijk vastzit aan de katalysator), die daardoor in zijn geheel moet worden vervangen voor € 2.300.
Mijn vragen op dit moment:
1. Moet het uitwisselen van een katalysator van een Hyundai i20 echt € 2.300 kosten?
2. We vinden het erg vreemd dat het gat in de katalysator pas ontstaan is NADAT de lambdasonde is uitgewisseld (en na de TÜV, dus toen bestond het gat nog niet), terwijl we met de vorige lambdasonde juist geen problemen hadden. Kan een verkeerde installatie of afstelling oid. van de nieuwe lambdasonde dit gat juist veroorzaakt hebben?
Het zou top zijn als iemand zijn/haar mening kan geven!
Alvast dank.