Advies gevraagd: lambdasonde/gat in uitlaatspruitstuk/katalysator (Hyundai i20)

Boompje

Net ingestapt
Dag allemaal,

Ik kan een stukje advies gebruiken, omdat ik nu een aardige rekening gepresenteerd wordt.

1. Motorlampje vanwege lambdasonde: In oktober 2018 ging het motorlampje van onze Hyundai i20 (met 90.000 km op de teller) branden. De garage las de foutcodes uit en liet weten dat het om de lambdasonde ging, maar dat het waarschijnlijk geen probleem was en dat dit meestal door het weer komt... en dat leek te kloppen, want het motorlampje ging regelmatig ook weer uit als het kouder/warmer buiten werd.

2. Lambdasonde uitwisselen: In april van dit jaar moest de auto voor de TÜV (wij wonen in Duitsland) en liet de garage weten dat de lambdasonde toch uitgewisseld moest worden om daar doorheen te komen. Dat hebben we toen gedaan.

3. Kracht weg bij laag toertal: Het motorlampje was vervolgens inderdaad uit en alles leek in eerste instantie goed te zijn, maar we merkten de afgelopen maanden dat de auto steeds minder kracht had en meer ging schokken bij lage toeren (vooral eerste en tweede versnelling). Regelmatig ging het toerental simpelweg niet naar boven bij het wegrijden (wat tot gevaarlijke situaties leidde).

Terug naar de garage, die hem doorzette naar een Hyundai dealer, omdat ze dachten dat het met de software te maken had. Die dacht uiteindelijk dat het door de verkabeling kwam, die vervolgens werd uitgewisseld.

We kregen de auto weer mee, maar merkten direct bij het wegrijden dat het absoluut niks geholpen heeft.

Een week geleden waren we het zat en hebben we de auto voor de derde keer naar de garage gebracht met de boodschap dat we de auto zo niet kunnen gebruiken en dat ze toch maar echt eens goed moeten kijken.

Conclusie: er zit een gat in het uitlaatspruitstuk (dat kennelijk vastzit aan de katalysator), die daardoor in zijn geheel moet worden vervangen voor € 2.300.


Mijn vragen op dit moment:
1. Moet het uitwisselen van een katalysator van een Hyundai i20 echt € 2.300 kosten?
2. We vinden het erg vreemd dat het gat in de katalysator pas ontstaan is NADAT de lambdasonde is uitgewisseld (en na de TÜV, dus toen bestond het gat nog niet), terwijl we met de vorige lambdasonde juist geen problemen hadden. Kan een verkeerde installatie of afstelling oid. van de nieuwe lambdasonde dit gat juist veroorzaakt hebben?


Het zou top zijn als iemand zijn/haar mening kan geven!

Alvast dank.
 
Hoe oud is de auto? Heb je geen garantie meer?

Je kunt waarschijnlijk wel bij een uitlaat specialist terecht, die kunnen het spruitstuk wellicht nog repareren of in elk geval een slimmere oplossing bedenken dan het vervangen van spruitstuk én katalysator.
 
Zadelsnuiver zei:
Hoe oud is de auto? Heb je geen garantie meer?

Je kunt waarschijnlijk wel bij een uitlaat specialist terecht, die kunnen het spruitstuk wellicht nog repareren of in elk geval een slimmere oplossing bedenken dan het vervangen van spruitstuk én katalysator.

De auto is 5,5 jaar oud.

We hebben al een kostenindicatie bij een andere (kleinere) garage gevraagd en die zegt dat ze het voor € 1.400 ongeveer kunnen doen. Al iets beter natuurlijk...
 
Een lambdasonde zit in uitlaat (meestal 2) en meet de uitlaatgassen.
Aan de hand van die waardes wordt bepaald hoeveel brandstof er wordt ingespoten.
Als de waardes van de lambdasonde buiten een bepaalde waarde vallen of er wordt niets doorgegeven, dan gaat de motor in noodloop.
Deze gebruikt dan een te rijk mengsel, waarop de auto kan rijden.
Je mist dan vermogen en de auto gaat meer brandstof gebruiken.
Er komt onverbrande benzine in de uitlaat en dus in de katalysator.
Een katalysator gaat daarvan kapot en moet dan vervangen worden.
Bij de dealer kost een katalysator veel geld, via internet kun je deze via diverse discounters voor een fractie van de prijs kopen.
 
Boompje zei:
Zadelsnuiver zei:
Hoe oud is de auto? Heb je geen garantie meer?

Je kunt waarschijnlijk wel bij een uitlaat specialist terecht, die kunnen het spruitstuk wellicht nog repareren of in elk geval een slimmere oplossing bedenken dan het vervangen van spruitstuk én katalysator.

De auto is 5,5 jaar oud.

We hebben al een kostenindicatie bij een andere (kleinere) garage gevraagd en die zegt dat ze het voor € 1.400 ongeveer kunnen doen. Al iets beter natuurlijk...

Dat is wel knaak, net een half jaar buiten de garantie dus. Je hebt het probleem al een tijdje, was de auto nog in de garantie toen het probleem zich voor het eerst voordeed? Je zou bijna denken dat ze je net zo lang van het kastje naar de muur hebben gestuurd totdat de auto uit de garantie viel. Ik zou dit wel nog even met de dealer/garage bespreken dat je toch wel uitgaat van 100% coulance aangezien het euvel begon in de garantieperiode. Dat zij toen geen kundige diagnose konden stellen is natuurlijk niet jouw probleem.
 
Wat een vreemde opmerking van je garage:

"De garage las de foutcodes uit en liet weten dat het om de lambdasonde ging, maar dat het waarschijnlijk geen probleem was"

Controlelampjes branden niet voor niets. .
 
Pietzoveel zei:
Wat een vreemde opmerking van je garage:

"De garage las de foutcodes uit en liet weten dat het om de lambdasonde ging, maar dat het waarschijnlijk geen probleem was"

Controlelampjes branden niet voor niets. .

Dat hoeft idd, geen probleem te zijn, als het een al wat oudere auto is. m'n 626 gaat in een closed loop draaien in dat geval, soort noodloop op voorgeprogrameerde mappen, daar draait hij zo efficent op, dat hij daar zelfs gewoon mee door de APK komt en zijn co haalt. Qua brandstof verbruik merk je er ook niets van.

Maarja, bij zo'n jonge wagen als van de TS, dan is het weldegelijk een probleem.
 
@zadelsnuiver, niet eens 125% oid? Wat moet Hyundai hier mee, auto gaat niet naar een dealer en geeft een melding aan die genegeerd wordt. Of zou ts gewoon zelf eindverantwoordelijk zijn voor zijn eigen auto en zelf even verder hebben moeten kijken? Lampjes branden niet voor niets en terugkomende motorstoringslampjes negeren is niet heel handig, oa vanwege je kat. Zou overigens wel naar een andere garage gaan zoeken.
Oplossing in dit geval, als garage van onderhoud niet mee wil werken, is even op zoek gaan online naar vervangende onderdelen en een garage die dat voor je wil monteren. Nog steeds niet gratis maar een stuk goedkoper dan de dealer.
 
R W xxx zei:
@zadelsnuiver, niet eens 125% oid? Wat moet Hyundai hier mee, auto gaat niet naar een dealer en geeft een melding aan die genegeerd wordt. Of zou ts gewoon zelf eindverantwoordelijk zijn voor zijn eigen auto en zelf even verder hebben moeten kijken? Lampjes branden niet voor niets en terugkomende motorstoringslampjes negeren is niet heel handig, oa vanwege je kat. Zou overigens wel naar een andere garage gaan zoeken.
Oplossing in dit geval, als garage van onderhoud niet mee wil werken, is even op zoek gaan online naar vervangende onderdelen en een garage die dat voor je wil monteren. Nog steeds niet gratis maar een stuk goedkoper dan de dealer.

Waarom denk je dat de auto niet bij een dealer geweest is? Hyundai gaf 5 jaar garantie op dit model, de auto is nu 5,5 jaar oud dus in oktober 2018 toen het euvel begon zat er nog een half jaar garantie op. Ik denk dat je er dus wel van uit kunt gaan dat TS naar de dealer is gegaan met zijn/haar probleem.
 
@zadelsnuiver: OP lezen:
Terug naar de garage, die hem doorzette naar een Hyundai dealer, omdat ze dachten dat het met de software te maken had. Die dacht uiteindelijk dat het door de verkabeling kwam, die vervolgens werd uitgewisseld.
 
Terug
Bovenaan