Advies gevraagd eerste auto

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,
ik ben 28 jaar en door een nieuwe baan heb ik een auto nodig.
Tot nu toe heb ik altijd de Twingo (2e generatie 76 pk) van mijn moeder kunnen gebruiken, maar nu wordt het tijd voor een eigen auto.
Ik ga ongeveer 13000km per jaar rijden, vooral snelweg en 80 wegen. 1 a 2x per week moet ik voor mijn werk straks een uur (enkele reis) over de A1. De andere dag rijd ik een half uurtje. De Twingo vind ik een prima auto maar ik kom voor mijn gevoel soms wat snelheid te kort vooral van 80-100. En een maatje groter lijkt mij iets fijner/veiliger voor de snelweg (of is dit alleen het idee?).

Mijn budget is maximaal 5000 euro.
Eisen: cruise-control & airco en het liefst onder de 1050kg (bluetooth zou fijn zijn niet essentieel, maar gezien het budget lastig! en evt later te realiseren?)
Liefst een beetje sneller van 70 - 100 dan de Twingo en zuinig (al snap ik dat dit niet altijd samen zal gaan) En betrouwbaar maar dat wil iedereen denk ik..

Auto's die ik al heb gevonden: Punto, Corsa, Micra, Fiesta, Colt, Clio, Mini. De Punto en Fiesta spreken mij het meeste aan van dit rijtje.

Nu vraag ik mij af is het slim om voor dit hele bedrag een te auto kopen, of bijv voor veel minder of 4000 en dan bijv een afleverpakket met langere garantie?
welke kilometerstanden kan ik het beste aanhouden, wat hogere kilometerstand en luxer of juist lage kilometerstand en kaler?

Ik zie even door de bomen het bos niet meer! Wat zouden jullie adviseren en waarom? Alvast heel erg bedankt!

voor 4.000 euro zal ik met een grote boog om de mini heen, dan shop je echt aan de onderkant van de markt.

De clio 3e generatie is wel een topper de tce heeft het zelfde blok als de twingo van je moeder, alleen wordt die ondersteund door een turbo. De twingo 2 is er ook met de 1.2 tce ,maar die is zeldzaam.

Een corsa is qua gewicht wat minder gunstig

bij een Punto heb je in de begin jaren klein leed, kun je beter voor de update in 2008 gaan van de grande punto of voor de Punto evo. de 1.4 is een fijn blok , de 1.2 is te zwak.

veder is de forfour een aanrader https://www.gaspedaal.nl/smart/forfour/benzine?trns=15&cmin=1200&srt=bj-d deze deelt techniek met de Mitsubishi Colt.

Een Chevrolet Aveo is ook een aanrader, dan rij je nog relatief nieuw https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/aveo/benzine?trns=15&bmin=2011&pmax=5000&cmin=1200&drn=60&srt=bj-d

populair is zoeken tot aan 100.000 km, dus ook kijken net iets beven de 100.000 kan ontzettend lonen. Bouwjaar is vaak belangrijker dan km stand.

Heel erg bedankt voor je reactie!

Punto vind ik nog steeds een leuke auto.
De clio valt dan af niet veel sneller en anders te zwaar/onzuinig.
De Aveo vind ik er leuk uitzien maar de 1.4 zit helaas boven de 1050kg en de 1.2 lijkt me te licht als ik de reviews moet geloven.
De Forfour heeft helaas geen cruise control.
De Corsa is minder gunstig qua gewicht zeg je, maar de 3 deurs zit wel onder de 1050.

Vanmorgen heb ik stukje gereden in onderstaande. Vond het een fijne auto, rijdt wel heel anders. Genoeg power en er zit heel veel op (stuurverwarming zelfs).
Daarnaast staat hij te koop bij een garage (ook daar in onderhoud geweest) om de hoek die ik goed ken en vertrouw.
Enige wat mij opviel was dat het niet zo soepel schakelt, maar dat zou een opel ding zijn?
Al was een proefrit wel wat lastig met deze wind en regen o_O

https://www.autowereld.nl/opel/corsa/1-4-16v-111-edition-36276665/details.html

Wat denken jullie van deze?

Garage om de hoek die je goed kent is goud waard. De versnellingsbak kwaal is niet bekend bij mij bij de 5 bak. De 6 bak m32 kent wel problemen, maar das bij deze Opel niet het geval. Dus dat kan ik niet voor je voelen.

Ik zal in jouw geval niet het halve land door om te kijken of er nog iets beters valt te halen

Je opmerking over de clio snap ik niet, de 1.2 tce is zuiniger en heeft meer koppel dan de corsa.

Deze 3 deurs Opel Corsa lijkt mij op het eerste gezicht een goede keus.

Veel succes.

Het is een nette auto, maar ik heb er helemaal niks mee. Zou persoonlijk voor een Fiesta gaan, zien er in mijn ogen leuker uit.
Fiesta 1.6 Sport
Deze auto heeft meer vermogen en is 100 kilo lichter.

Frits79 zei:
Het is een nette auto, maar ik heb er helemaal niks mee. Zou persoonlijk voor een Fiesta gaan, zien er in mijn ogen leuker uit.
Fiesta 1.6 Sport

Staat bij een handelaar die niet echt om de hoek is voor ts, lijkt op het 1e gezicht wel een betrouwbaar adres. Maar toch puur handel en geen onderhoud.

Het voelt nu als de verstandigste keuze omdat deze inderdaad bij een betrouwbaar adres staat. Het interieur was ook heel netjes, was geen krasje te vinden en vooral de stoelen
zitten erg fijn. Het is meer het totaal plaatje waardoor ik denk dat het rationeel de beste keuze is nu voor mij. Qua uiterlijk zou ik deze niet kiezen maar een Punto en qua gevoel/ rijden een Mini/Mito. Maar voor een eerste auto voelt dit al heel luxe en volwassen. Dan over een paar jaar maar naar meer voor leuk/gevoel kiezen ipv rationeel.

Auto encyclopedie zei:
Je opmerking over de clio snap ik niet, de 1.2 tce is zuiniger en heeft meer koppel dan de corsa.

De auto/motor die jij bedoelde is dan deze? https://www.autowereld.nl/renault/clio/1-2-collection-zeer-mooie-schadevrije-auto-35969705/foto.html#foto-533201631
Ik kan er maar heel weinig vinden onder de 1050 kg. Vind hem qua uiterlijk mooier dan de corsa. Alleen valt mij wel op dat het interieur bij de meeste al veel slijtplekken heeft
bij het stuur en knoppen. De versies zijn dan ook wel kaler.

Frits79 zei:
Fiesta 1.6 Sport

Ik snap inderdaad dat je de fiesta zou kiezen. Maar deze heeft geen cruise control, eigenlijk de enige echte eis die ik heb. Binnen budget vind ik er geen met deze motor icm
cruise control. En deze Corsa heeft veel luxe, stuurverwarming, leren stuur etc.

Sta3596178 zei:
Het voelt nu als de verstandigste keuze omdat deze inderdaad bij een betrouwbaar adres staat. Het interieur was ook heel netjes, was geen krasje te vinden en vooral de stoelen
zitten erg fijn. Het is meer het totaal plaatje waardoor ik denk dat het rationeel de beste keuze is nu voor mij. Qua uiterlijk zou ik deze niet kiezen maar een Punto en qua gevoel/ rijden een Mini/Mito. Maar voor een eerste auto voelt dit al heel luxe en volwassen. Dan over een paar jaar maar naar meer voor leuk/gevoel kiezen ipv rationeel.

Auto encyclopedie zei:

De auto/motor die jij bedoelde is dan deze? https://www.autowereld.nl/renault/clio/1-2-collection-zeer-mooie-schadevrije-auto-35969705/foto.html#foto-533201631
Ik kan er maar heel weinig vinden onder de 1050 kg. Vind hem qua uiterlijk mooier dan de corsa. Alleen valt mij wel op dat het interieur bij de meeste al veel slijtplekken heeft
bij het stuur en knoppen. De versies zijn dan ook wel kaler.

Frits79 zei:
Fiesta 1.6 Sport

Ik snap inderdaad dat je de fiesta zou kiezen. Maar deze heeft geen cruise control, eigenlijk de enige echte eis die ik heb. Binnen budget vind ik er geen met deze motor icm
cruise control. En deze Corsa heeft veel luxe, stuurverwarming, leren stuur etc.
Ik heb persoonlijk liever vooruit verwarming ipv stuurverwarming, maar dat is natuurlijk persoonlijk, de eis van Cruise Controle snap ik wel.
Maar als jij tevreden bent met de Corsa zou ik die gewoon kopen, mijn buurvrouw heeft er 1 en is zeer tevreden.

Die Corsa ziet er goed uit en de prijs vind ik ook netjes. Fijn dat het een 1.4 is: de 1.2 die je vaak hebt in dit model is nogal loom.
Ik heb in 2008 een paar maanden zo'n model Corsa gereden en vond het een fijne en degelijke auto.
Stoelverwarming is een fijne optie en de meeste dames zullen jaloers zijn op stuurwielverwarming :D
Zo te zien heeft ie ook cruise control.

Ik zou er zelf wel even een knap mattensetje in leggen.

Zoals AE al aangeeft: een betrouwbaar adres om de hoek is goud waard.

Wat bedoel je met 'niet soepel schakelen'? Ik herinner me van Opels dat het ietsjes zwaarder gaat, maar je voelt wel dat het degelijk is en dat ie goed in z'n versnelling valt.

Barri zei:
Ik zou er zelf wel even een knap mattensetje in leggen.

Zoals AE al aangeeft: een betrouwbaar adres om de hoek is goud waard.

Wat bedoel je met 'niet soepel schakelen'? Ik herinner me van Opels dat het ietsjes zwaarder gaat, maar je voelt wel dat het degelijk is en dat ie goed in z'n versnelling valt.

Ja die matten vielen mij ook meteen op, wel lekker praktisch. Is niet fijn ik had laarsjes aan met rubberen zool en dan is het veel te glad met nat weer.
Ik vond dat hij moeilijk van de 2 naar de 3 schakelde. Moest dan echt even doordrukken anders dan van 4 naar 5. Van 4 naar 3 ging wel prima. Heb dit ook aangegeven en hij zou er nog naar kijken.

De witte clio die jij deelde is net als je moeders twingo een 1.2 en geen 1.2.tce. De tce. Is idd 1 categorie zwaarder, maar dat is het zeker waard vergeleken met de gewone 1.2 maar zal je verder niet lastig vallen met alternatieven nj je met de corsa bezig bent (y)

Corsa ziet er netjes uit (y) en stuurwielverwarming is natuurlijk een kekke optie wat destijds in dit segment uniek was :)

Verder leuke wielen, mistlampjes, parkeersensoren, trekhaakje. Prijs is prima, ziet er netjes uit.

Dit is ook een van de latere lichtingen van de facelift. Die kreeg al wel de vernieuwde 1.4 die net iets vinniger voelt. Al word het nooit echt vlot met een relatief zware auto en lange versnellingsbakverhoudingen. Ik heb een tijdje best vaak in een color edition gereden van 2011, ook met deze 1.4. Was echt een prima ding

Vandaag de Corsa opgehaald :)

Heeft een beurt gehad waarbij het schakelprobleempje is opgelost. Heeft nog nieuwe remschijven gekregen en nieuwe apk.
Naast de bloemen kreeg ik nog een nieuwe set matten. Dat rubber was niet fijn/mooi.

Blij mee en goed gevoel nu bij!

Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken:)

Terug
Bovenaan